Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałFelicja Dziurdzia Został zmieniony 9 lat temu
1
ESTETYKA LITERACKA I PERFORMATYWNA specjalizacja na studiach dziennych filologii polskiej drugiego stopnia Zakład Estetyki Literackiej Zakład Estetyki Literackiej:
2
Estetyka literacka...
3
...i performatywna
4
procesom przekształcania,
Charakter kultury współczesnej podlega ciągłym procesom przekształcania, które można wyrazić jako przejście od schematu narracyjnego do dramatycznego.
5
uczestnictwa w sztuce i jej percepcji
Zmiany w praktyce artystycznej, interpretacyjnej i krytycznej wymagają także przekształceń w zakresie uczestnictwa w sztuce i jej percepcji
7
Performatywność Odgrywanie / inscenizowanie / przedstawianie
wytwarzanie rzeczywistości w języku / w działaniu Odgrywanie / inscenizowanie / przedstawianie (tekstu, tożsamości, działań, norm, gestów itp.) dramatyczność – niereferencyjność / autoreferencyjność ustanawianie sensu w procesie prób chwiejność; niejednoznaczność, zależność od kontekstu
9
badania, krytyki i interpretacji w zakresie
KONIECZNE WYDAJE SIĘ DZISIAJ Sprawne poruszanie się w zakresie szeroko pojętej wiedzy o kulturze, a zwłaszcza: literaturoznawstwa estetyki refleksji o dramacie Opracowywanie i stosowanie reguł performatyki do badania, krytyki i interpretacji w zakresie literaturoznawstwa i estetyki
10
dlatego w ramach edukacji polonistycznej
proponujemy SPECJALNOŚĆ Chris Burden
11
dlatego w ramach edukacji polonistycznej
proponujemy SPECJALNOŚĆ ESTETYKA LITERACKA I PERFORMATYWNA na studiach dziennych filologii polskiej drugiego stopnia Chris Burden
12
Hermann Nitsch
13
Franko B.
14
sztuki współczesnej nowych kategorii estetycznych obserwacji
W RAMACH SPECJALNOŚCI Przekazujemy wiedzę na temat nowych kategorii estetycznych proponujemy WARSZTATOWĄ FORMUŁĘ prowadzenia większości zajęć i podejmujemy próby formułowania sądów na podstawie obserwacji sztuki współczesnej
15
Banksy
16
Banksy
17
Przygotowujemy do pracy m. in. w
mediach, wystawiennictwie, reklamie, ośrodkach terapii przez sztukę; w teatrze, w krytyce literackiej, artystycznej i teatralnej w organizacji festiwali w redakcjach
18
Banksy
19
Pieter Bruegel, Ślepcy
20
Banksy
21
teorii i poetyk tworzenia
Nie zapominamy jednak o historii: prezentujemy przegląd doktryn estetycznych zachęcamy do poznawania i reinterpretacji dawnych teorii i poetyk tworzenia przedstawiamy różne teorie performatywności, wiążąc estetykę z koncepcją poznania dramatycznego
22
Hieronim Bosch, Kuglarz (Kuglarskie sztuczki) I poł. XVI w.
23
przepisania teorii na praktykę (i odwrotnie);
Proponowane przez nas zajęcia WARSZTATOWE będą próbą przepisania teorii na praktykę (i odwrotnie); stworzenia nowego języka dyskursu akademickiego, który wymaga wyrażenia przez działanie. Podstawowe metody pracy opierają się na: warsztatowym charakterze wielu zajęć ożywieniu dyskursu pomiędzy środowiskiem akademickim i artystycznym dokonywaniu inscenizacji scenicznych i tekstualnych interpretacji rozumianej jako współtworzenie dzieła
24
doświadczenia i przeżycia estetycznego
Uczestnicy zajęć odnosząc się do pojęć doświadczenia i przeżycia estetycznego będą uczyć się metod czytania świata poprzez reguły sztuki i mechanizmy charakterystyczne dla fenomenu teatru.
25
Proponujemy zajęcia prowadzone przez
pracowników Zakładu Estetyki Literackiej innych pracowników Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej gościnne wykłady i warsztaty prowadzone przez specjalistów (teoretyków i praktyków) różnych dyscyplin: dziennikarzy i redaktorów, wydawców; artystów, performerów, reżyserów, aktorów, choreografów; fotografików, plastyków; pracowników muzeów, kuratorów, kustoszy, konserwatorów
27
H. Bosch, Leczenie z głupoty
28
PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE I rok, 1 semestr
WARSZTAT BADAŃ ESTETYCZNYCH WARSZTAT: TEATR i PERFORMANCE (przyjemność sceny) AUTOPREZENTACJA i SZTUKA PR
29
PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE I rok, 2 semestr
WARSZTAT BADAŃ KULTUROWYCH ARTETERAPIA WARSZTAT BADAŃ NAD TEATREM i DRAMATEM
30
PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE II rok, 3 semestr
ESTETYKA FILMU i MEDIÓW INTERAKTYWNYCH WARSZTAT BADAŃ PERFORMATYWNYCH WARSZTAT BADAŃ NAD SZTUKAMI WIZUALNYMI I PERFORMATYWNYMI
31
PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE II rok, 4 semestr
WARSZTAT LITERACKI (przyjemność tekstu) KURATORSTWO LITERATURY, SZTUKI i TEATRU
32
Warsztaty Thomas Allen
33
WARSZTATY
34
Warsztaty T. Kantor, Lekcja Anatomii
35
Warsztaty
36
WARSZTAT BADAŃ ESTETYCZNYCH
Warsztatowa analiza i praktyka różnych praktyk estetycznych (np. estetyka jako teoria poznania, filozoficzna refleksja nad sztuką, wiedza dotycząca historycznych teorii estetycznych czy praktyczne wymiary krytyki artystycznej), Współczesne „specjalizacje” estetyki (np. estetyka pragmatyczna, estetyka performatywna, somatoestetyka, neuroestetyka). Wybrane kategorie estetyczne tradycyjne (np. piękno, wzniosłość, tragizm) współczesne (np. absurd, kicz, brutalizm)
39
WARSZTAT: TEATR i PERFORMANCE (przyjemność sceny)
Praktyka funkcjonowania rozmaitych gatunków i stylów działań performatywnych. Warsztatowa prezentacja zasad organizujących najważniejsze gatunki teatralne i dziedziny twórczości widowiskowej przekraczające paradygmat teatralny (happening, taniec, performance art, body art, video performance). Narzędzia prezentacji skoncentrowane na ciele aktora / performera i obejmujące takie płaszczyzny prezentacji, jak scenografia, światło, przestrzeń, dźwięk i media audiowizualne.
40
przyjemność sceny
41
AUTOPREZENTACJA i SZTUKA PR
Marina Abramovic, Art Must Be Beautiful, Artist must Be Beautiful
42
M. Abramovic, Ulay
43
WARSZTAT BADAŃ KULTUROWYCH
Vito Acconci, Three Relationship Studies (1970)
44
WARSZTAT BADAŃ KULTUROWYCH
Warsztat prezentujący specyfikę badań nad kulturą, z wykorzystaniem narzędzi i metod z zakresu antropologii, socjologii, historii sztuki. Istotne ćwiczenie dotyczyć będzie formułowania pytań oraz analizy i interpretacji różnorodnych tekstów i zjawisk kulturowych. Warsztaty przygotowują do zrealizowania projektu badawczego z pomocą poznanych metod badawczych Formą zaliczenia przedmiotu jest własny projekt badawczy realizowany w czasie całego semestru, a następnie prezentowany i dyskutowany na forum grupy.
46
ARTETERAPIA Stelarc, The Third Hand
47
WARSZTAT BADAŃ NAD TEATREM i DRAMATEM
48
WARSZTAT BADAŃ NAD TEATREM i DRAMATEM
Zajęcia warsztatowe prowadzące do głębszego poznania praktycznego różnych form dramatu oraz tendencji scenograficznych w teatrze XX wieku. Praktycznie badane będą najważniejsze kierunki w sztuce (secesja, naturalizm, symbolizm, ekspresjonizm, kubizm, surrealizm, abstrakcjonizm) wpływ wybranych osobowości twórczych na praktykę dramatyczną i projekty inscenizacyjne (np. S. Wyspiański, A. Czechow, S. I. Witkiewicz, T. Kantor). wpływ kina i fotografii na estetykę sceny wpływ nauk psychologicznych na sposoby ukazywania obrazów w teatrze i prezentację postaci
49
Pippilotti Rist
50
ESTETYKA FILMU i MEDIÓW INTERAKTYWNYCH
51
WARSZTAT BADAŃ PERFORMATYWNYCH
52
WARSZTAT BADAŃ PERFORMATYWNYCH
Warsztat wykorzystujący pojęcia z zakresu performatywności jako dziedziny organizującej dyskurs estetyczny i dostarczającej specyficznych narzędzi badawczych w obszarze kultury. Proponowane problemy badawcze dotyczyć będą między innymi sztuki buntu, sztuki krytycznej, autokreacji w sztuce i sztuki autokreacji, performansu w sieci, architektury ciała, estetyki w urbanistyce czy land artu.
53
Pippilotti Rist, Gravity be my Friend
54
WARSZTAT BADAŃ NAD SZTUKAMI WIZUALNYMI I PERFORMATYWNYMI
Warsztat wykorzystujący neuroestetykę i związki estetyki z teorią poznania w procesie wizualizacji. Tematy dyskusji i ćwiczeń to m. in.: Doświadczenie wizualne jako poznanie performatywne (pojęcia obrazu, kultury wizualnej, sztuk wizualnych, sztuk wykonawczych). Refleksje związane z analizami konkretnych obrazów Estetyka „tekstów łączonych” (foto-teksty, kolaże, montaże itp.) i „tekstów splątanych” ( cinemagraphs, dramaty interaktywne, storytelling, teatr cieni, portrety performatywne itp). Pokazane i analizowane będą „pułapki umysłu” wytwarzające anamorfozy, dyskurs synestezyjny, sztuki splątane, obrazy zależne od przebiegu i charakteru naszej obserwacji. Pippilotti Rist, Gravity be my Friend
55
Pippilotti Rist
56
WARSZTAT LITERACKI (przyjemność tekstu)
57
Przyjemność tekstu
58
Byron
59
Keats
60
Wilde
61
Witkacy
63
KURATORSTWO LITERATURY,
SZTUKI i TEATRU Zajęcia wprowadzające problematykę animacji i projektowania kultury, jej obiegów we współczesnym świecie i uwarunkowań rynkowych. Nacisk położony zostanie na nowe zjawisko zarządzania literaturą istniejące wobec zmieniających się wyznaczników ontologii literatury (wyrażanej w odmiennych, często współistniejących, formułach: sieciowej, drukowanej, plastycznej itp., : wystawianą, wydawaną, wykonywaną, archiwizowaną itp.) Ważny zakres tematyczny dotyczyć będzie informacji o źródłach finansowania, etapach i sposobach przygotowania projektu wydarzenia artystycznego, zagadnień z zakresu produkcji i zadań kuratorskich.
64
PRAKTYKI I STAŻE MUZEA
65
GALERIE
66
TEATRY
68
MEDIA
69
INSTYTUCJE
71
FESTIWALE
73
SPOTKANIA, WYKŁADY, WARSZTATY
76
Zgłoszenia prosimy kierować drogą mailową do prof. Anny Krajewskiej
Chris Burden
77
dziękujemy ZAPRASZAMY Chris Burden
78
akraj@amu.edu.pl http://www.performlit.amu.edu.pl/ perflit@amu.edu.pl
Zgłoszenia do prof. Anny Krajewskiej Zakład Estetyki Literackiej Zakład Estetyki Literackiej:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.