Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKajetan Głaz Został zmieniony 9 lat temu
1
Rola kontrolera w rozliczaniu projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska 2007 - 2013 Szkolenie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa z Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska 2007 -2013 w ramach projektu pomocy technicznej „Usprawnienie kontroli Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim” Katowice 2 LIPCA 2010 r.
2
art. 60 Rozporządzenia Rady nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. art. 16 Rozporządzenia Rady nr1080/2006 z 5 lipca 2006 r. art. 13 Rozporządzenia Rady nr1828/2006 z 8 grudnia 2006 r. Na podstawie Porozumienia z dnia 22 sierpnia 2008 r. w sprawie ustanowienia Wojewody Kontrolerem, zawartego pomiędzy Wojewodą Śląskim a Ministrem Rozwoju Regionalnego Wojewoda Śląski jest Kontrolerem dla Beneficjentów z terenu Województwa Śląskiego. Podstawy prawne
3
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego dotyczącymi kwalifikowania wydatków i projektów w ramach programów współpracy transgranicznej Europejskiej Współpracy Terytorialnej (23 września 2008 r., 4 grudnia 2009r.) Wspólna metodologia procesu kontroli w Programie Operacyjnym Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska 2007 – 2013 (8 kwietnia 2009 r.) Wytyczne (Ministra Rozwoju Regionalnego) w zakresie kontroli pierwszego stopnia w Programie Operacyjnym Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska 2007 – 2013 określające szczegółowe rozwiązania dotyczące Kontrolera po stronie polskiej (załącznik do metodologii z dnia 8 kwietnia 2009 r.). Dokumenty programowe
4
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie informowania o nieprawidłowościach finansowych w Programach Europejskiej Współpracy Terytorialnej, Instrukcja Wykonawcza Kontroli I stopnia (podręcznik procedur) Podręcznik Beneficjenta (wersja z 9 lutego 2009) Zalecenia metodologiczne Uszczegółowienie Programu Operacyjnego (16 marca 2009 r., 23 września 2009r., 27 kwietnia 2010 r.) Program Operacyjny Dokumenty Programowe
5
Dokumenty programowe dostępne są na stronach internetowych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego www.ewt.gov.pl Wspólnego Sekretariatu Technicznego www.cz-pl.eu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego www.silesia-region.pl Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego www.katowice.uw.gov.pl http://www.katowice.uw.gov.pl/wieipt/ie_ewt_pliki.html www.katowice.uw.gov.pl DOSTĘPNOŚĆ DOKUMENTÓW
6
- KONTROLA WG ZASADY „DWÓCH PAR OCZU”, - Z ZASTOSOWANIEM LIST SPRAWDZAJĄCYCH, - KONTROLERZY SĄ PRZYPORZĄDKOWANI DO POSZCZEGÓLNYCH PARTNERÓW PROJEKTU, - PRZEKAZYWANIE DOKUMENTÓW ZA PISMEM (PROMOCJA!) - KORESPONDENCJA – PROSZĘ O KIEROWANIE KORESPONDENCJI NA WOJEWODĘ lub DYREKTORA WYDZIAŁU NIE NA PRACOWNIKÓW, - SZKOLENIA i KONSULTACJE INDYWIDUALNYCH PROBLEMÓW, ORGANIZACJA WSPÓŁPRACY BENEFICJENT - KONTROLER
7
Zakres kontroli obejmuje weryfikację: 1. faktyczności dostarczenia towarów i usług stanowiących przedmiot dofinansowania, 2. zasadności wydatków zadeklarowanych dla działań lub ich części wdrażanych przez beneficjentów pochodzących z terytorium Polski, 3. zgodności tych wydatków i związanych z nimi operacji lub ich części z przepisami wspólnotowymi i krajowymi Kontrola partnerów projektu prowadzona jest niezależnie po stronie czeskiej i polskiej Zadania Kontrolera
8
- Uzgadnianie Harmonogramów realizacji projektu z Partnerami Wiodącymi - Przygotowanie dla Beneficjentów wskazówek, dotyczącego zasad rozliczenia wydatków w ramach projektów, w oparciu o wymagania określone przez Instytucję Zarządzającą we współpracy z innymi Kontrolerami, IZ, WST - Organizacja szkoleń na temat kontroli pierwszego stopnia dla Beneficjentów, dotyczących rozliczenia projektu w zakresie kontroli pierwszego stopnia, - Opiniowanie zmian dokumentów dotyczących projektu lub jego części na wniosek Instytucji Zarządzającej, - Udzielanie Beneficjentom informacji związanych z przeprowadzaną kontrolą w zakresie dostępnym dla beneficjenta. Inne zadania Kontrolera
9
1. Kontrola administracyjna każdego PARTNERA PROJEKTU w siedzibie kontrolera : - Raportów z realizowanych projektów (w terminie 30 dni) - Oświadczeń o zrealizowanych wydatkach (w terminie 60 dni) - minimalna kwota poniesionych wydatków 7 000 EUR, - składanie oświadczeń w terminach zgodnych z okresami sprawozdawczymi ( za wyjątkiem płac i kwot do 7 000 EUR) Kontrola administracyjna jest dwuetapowa Prowadzona jest w oparciu o listy sprawdzające, KONTROLA ADMINISTRACYJNA PARTNERA PROJEKTU
10
I ETAP - kontrola raportu/Oświadczenia/załączników - kontrola 100% wydatków – na podstawie Zestawienia - weryfikacja merytoryczna i formalna - kontrola kwalifikowalności wydatków w szczególności : - zakresu merytorycznego, - terminów ponoszenia wydatków, KONTROLA ADMINISTRACYJNA PARTNERA WIODĄCEGO
11
W razie wątpliwości dotyczących np.kwalifikowalności wydatków Kontroler zwraca się do: - Koordynatora Krajowego, - Instytucji Zarządzającej w sprawie ewentualnych interpretacji KONTROLA ADMINISTRACYJNA PARTNERA WIODĄCEGO
12
II ETAP Kontrola projektu przeprowadzana na próbkach dokumentów - próbka dokumentów dobierana jest w sposób statystyczny w oparciu o analizę ryzyka, - kontrola min 25% wydatków, - kontrola wszystkich wydatków związanych z PZP, - w przypadku wykrytych nieprawidłowości zwiększenie próby wydatków do kontroli, KONTROLA ADMINISTRACYJNA PARTNERA WIODĄCEGO
13
Wynik kontroli pozytywny - Podpisanie list sprawdzających - - Wprowadzenie danych do MONIT 7+ - - Zatwierdzenie papierowej wersji Raportu - Zatwierdzenie i wydrukowanie zestawienia w MONIT 7+ - - Przesłanie 2 oryginałów Raportu do partnera projektu - - Archiwizacja dokumentów
14
KONTROLA ADMINISTRACYJNA PARTNERA WIODĄCEGO Wynik kontroli negatywny - Stwierdzone błędy formalne - -Do beneficjenta wysyłane jest pismo z prośbą o dosłanie dokumentów (wysyłane FAXEM i POCZTĄ, E-MAIL) - -Wstrzymanie biegu terminu kontroli, - - Termin zaczyna biec dalej kiedy Partner usunie wszystkie stwierdzone uchybienia,
15
KONTROLA ADMINISTRACYJNA PARTNERA WIODĄCEGO Wynik kontroli negatywny - stwierdzone błędy w przestrzeganiu przepisów prawa: - - Do Partnera projektu wysyłane jest pismo informujące z wezwaniem do podjęcia działań naprawczych / uwagami ( FAX, POCZTA) - Wstrzymanie biegu terminu kontroli - termin zaczyna biec dalej kiedy Partner usunie wszystkie stwierdzone uchybienia, - - W przypadku wykrycia nieprawidłowości powiadamiany jest Koordynator Krajowy i Instytucja Zarządzająca, - - Podejrzenie przestępstwa - zgłoszenie właściwym organom - - Po ponownej kontroli jeżeli Kontroler nie będzie przekonany o przeprowadzeniu działań naprawczych dany rodzaj wydatku będzie uznany za niekwalifikowalny
16
2. Kontrola administracyjna PARTNERA WIODĄCEGO PARTNER WIODĄCY składa WNIOSEK O PŁATNOŚĆ wraz z własnym Certyfikatem oraz Certyfikatami od pozostałych partnerów projektu KONTROLER weryfikuje poprawność formalną wystawienia CERTYFIKATÓW cząstkowych Wystawia CERTYFIKAT potwierdzający prawidłowe poniesienie wszystkich wydatków w projekcie w danym okresie sprawozdawczym KONTROLA ADMINISTRACYJNA PARTNERA WIODĄCEGO
17
Harmonogram wypłaty Wydatkowanie Złożenie Oświadczenia Weryfikacja Wystawienie certyfikatu Wniosek o płatność Zatwierdzenie wniosku 90 dni 30 dni60 dni30 dni 1 dzień90120180210240 dni330 dni Wypłata ?
18
3. Kontrola na miejscu realizacji projektu Przeprowadzana wg PLANU KONTROLI Ustalenia z kontroli zostaną opisane w INFORMACJI POKONTROLNEJ W przypadku nieprawidłowości zostaną wydane ZALECENIA POKONTROLNE 4. Wizyty monitorujące – w trakcie działań projektu 5. Kontrola doraźna – w przypadku podejrzenia wystąpienia nieprawidłowości (powiadomienie 1 dzień roboczy ) KONTROLE ZEWNĘTRZNE
19
Wojewoda nie podpisuje umów i aneksów, Wojewoda nie przekazuje środków z EFRR tylko certyfikuje wydatki, Raport z postępu weryfikowany jest razem z wnioskiem o płatność, Przeprowadzana jest kontrola EX ANTE i EX POST stosowania Prawa Zamówień Publicznych Kontrola wydatków w ramach jednego wydział Urzędu Wojewódzkiego Informacje dodatkowe
20
KONTROLER jest także tylko UŻYTKOWNIKIEM systemu MONIT Kontroler nie odpowiada za prawidłowość działania systemu BENEFIT / MONIT Na bieżąco do Instytucji Zarządzającej przekazywane są uwagi związane z problemami w działaniu aplikacji BENEFIT / MONIT Kontroler nie ma prawnej możliwości poprawy tzw. nieistotnych błędów (np. daty zapłaty) w SI MONIT telefony kontaktowe WST – Ewa Klimkiewicz 00 420 587 337 715 IZ – Pani Monika Soboczyńska 00 420 234 154 219 BENEFIT / MONIT
21
DOKUMENTOWANIE REALIZACJI CELÓW PROJEKTU -WSKAŹNIKÓW - dostosowane do charakteru projektu, - faktury i inne dokumenty księgowe, - protokoły odbioru, - listy obecności, - umowy z wykonawcami, zamówienia, - notatki ze spotkań,. Na co zwrócić szczególną uwagę ?
22
· DOKUMENTOWANIE WYDATKÓW W RAMACH PROJEKTU, - Oryginały faktur (data zapłaty, sposób zapłaty) - Listy płac, karty czasu pracy, umowy cywilno - prawne - protokoły odbioru, przyjęcia na magazyn -raporty kasowe, KP -bilety, - akty notarialne, umowy, zamówienia - rachunki, paragony np. za parkowanie, autostrady - rozliczenia delegacji Na co zwrócić szczególną uwagę ?
23
· PROWADZENIE WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ DLA PROJEKTU – wynika z art. 60 Rozporządzenia 1083/2006 polega na zapewnieniu utrzymania przez beneficjentów i inne podmioty uczestniczące w realizacji operacji/projektu odrębnego systemu księgowego albo odpowiedniego kodu księgowego dla wszystkich transakcji związanych z projektem bez uszczerbku dla krajowych zasad księgowych. Na co zwrócić szczególną uwagę ?
24
· PROWADZENIE WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ DLA PROJEKTU Metody prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków dotyczących projektu: I. Beneficjenci prowadzący pełną księgowość; A. Wyodrębniona ewidencja księgowa, B. Wyodrębniony kod księgowy, II. Pozostali beneficjenci Sporządzanie kumulatywnych zestawień wydatków dotyczących projektu. Na co zwrócić szczególną uwagę ?
25
· PROWADZENIE WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ DLA PROJEKTU – W przypadku beneficjentów prowadzących pełną księgowość spełnienie warunku wyodrębnienia rachunkowości dla projektu odbywa się przede wszystkim w momencie definiowania wykazu kont księgi głównej oraz kont pomocniczych. Na co zwrócić szczególną uwagę ?
26
· PROWADZENIE WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ DLA PROJEKTU - Prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej może polegać na wprowadzeniu do zakładowego planu kont – kont służących wyłącznie do obsługi projektu - Konta te mogą być na poziomie syntetycznym lub analitycznym - Wyodrębnienie obowiązuje dla wszystkich zespołów kont, na których dokonuje się ewidencji operacji związanych z projektem Na co zwrócić szczególną uwagę ?
27
· PROWADZENIE WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ DLA PROJEKTU Prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej może polegać na wprowadzeniu wyodrębnionego kodu księgowego dla wszystkich transakcji związanych z danym projektem Wyodrębniony kod księgowy oznacza odpowiedni symbol, numer, wyróżnik stosowany przy rejestracji, ewidencji lub oznaczeniu dokumentu, który umożliwia sporządzanie zestawienia lub rejestru dowodów księgowych w określonym przedziale czasowym ujmujących wszystkie operacje związane z projektem. Na co zwrócić szczególną uwagę ?
28
· PROWADZENIE WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ DLA PROJEKTU, - przy użyciu programów informatycznych, - zapisy w polityce rachunkowości powinny być dostosowane do realizowanego projektu, - od stycznia 2009 zabronione jest zawieranie umów cywilno – prawnych na prowadzenie księgowości z osobami fizycznymi, Na co zwrócić szczególną uwagę ?
29
· PROWADZENIE WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ DLA PROJEKTU, - księgowanie kosztów, - księgowanie przychodów w projekcie, - operacji kasowych, - księgowanie odpisów amortyzacyjnych - ujmowanie w ewidencji księgowej projektu wydatków kwalifikowalnych i niekwalifikowalnych. Na co zwrócić szczególną uwagę ?
30
· PROWADZENIE WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ DLA PROJEKTU – Środki przeznaczone na realizację programów/ projektów w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej nie są środkami europejskimi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240). Na co zwrócić szczególną uwagę ?
31
PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - KONTROLA (EX – ANTE) · Beneficjenci powiadamiają Kontrolera o dacie rozpoczęcia postępowania przetargowego Kontrola EX ANTE prowadzona jest w oparciu o listę sprawdzającą w terminie 7 dni roboczych Weryfikacji podlegają: Ogłoszenie o zamówieniu Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia wraz załącznikami Zaproszenia do negocjacji i /lub inne dokumenty Na co zwrócić szczególną uwagę ?
32
PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - KONTROLA (EX – ANTE) · Kontrolerom powinien być umożliwiony : - udział w posiedzeniach wszystkich komisji w charakterze obserwatora, - w innych czynnościach związanych z postępowaniem, - dostęp do dokumentacji związanej z zawieraniem umów, Na co zwrócić szczególną uwagę ?
33
PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - KONTROLA (EX – ANTE) Kontrola EX ANTE - sprawdzenie dokumentacji pod względem: - zgodności z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, - zachowania zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, - zgodności zakresu zamówienia z zakresem przewidzianym w projekcie, - prawidłowości wyboru trybu zamówienia, Na co zwrócić szczególną uwagę ?
34
PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - KONTROLA (EX – ANTE) - możliwości nie podania kryteriów wyboru i udzielenia zamówienia w Ogłoszeniu i w SIWZ - możliwości użycia dyskryminujących zapisów w opisie przedmiotu zamówienia, - przestrzegania wytycznych dotyczących informacji i promocji. DOBRA PRAKTYKA !!! przynajmniej 3-4 firmy powinny mieć możliwość złożyć ofertę Na co zwrócić szczególną uwagę ?
35
PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - KONTROLA (EX – ANTE) Najczęstsze błędy - Różnice w opisie przedmiotu zamówienia i w sposobie oceny pomiędzy SIWZ i Ogłoszeniem o zamówieniu, - wskazywanie znaków towarowych w opisie przedmiotu zamówienia, - stawianie warunku ZATRUDNIENIA pracownika a nie DYSPONOWANIA pracownikiem Na co zwrócić szczególną uwagę ?
36
PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - KONTROLA (EX – ANTE) Najczęstsze błędy - Wymaganie zbędnych UPRAWNIEŃ a nie KWALIFIKACJI - Wymagania dotyczące doświadczenia ograniczające konkurencje np. kilka wykonanych robót danego rodzaju – najczęściej wystarczy 1 - Wymagania dotyczące doświadczenia nie odnoszące się do rodzaju robót a do ilości, - różnice w terminach podanych w SIWZ i Ogłoszeniu o zamówieniu - nie zmienione terminy składania ofert w przypadku zmiany Ogłoszenia Na co zwrócić szczególną uwagę ?
37
PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - KONTROLA (EX – ANTE) Najczęstsze błędy - stawianie warunku POSIADANIA SPRZĘTU a nie DYSPONOWANIA sprzętem, - Zbyt wiele wymaganych przez Zamawiającego dokumentów dodatkowych bez uzasadnienia CELU ich przedłożenia lub dokumentów niezgodnych z rozporządzeniem z 19 maja 2006 w sprawie dokumentów jakich może żądać Zamawiający Na co zwrócić szczególną uwagę ?
38
PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - KONTROLA (EX – ANTE) Najczęstsze błędy - Podawanie w SIWZ i Ogłoszeniu kwot w zł bez określenia zasad przeliczania na inną walutę np. polisa ubezpieczeniowa o wartości …. zł czy w opisie warunków udziału w postępowaniu wymagane doświadczenie w podobnych robotach o wartości …. zł - Wybór trybu przeprowadzenia postępowania – powinno być faktyczne uzasadnienie wyboru trybu a nie przepisanie przepisów ustawy Na co zwrócić szczególną uwagę ?
39
PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH – KONTROLA EX-POST KONTROLA W TRYBIE EX-POST STOSOWANIA PZP dotyczy całości przeprowadzonego postępowania i następuje : - po zakończeniu postępowania o udzielenie zamówienia - w trakcie weryfikacji raportów, Celem umożliwienia przeprowadzenia kontroli należy złożyć kopie dokumentacji przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego Na co zwrócić szczególną uwagę ?
40
PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH – KONTROLA EX-POST Najczęstsze błędy - brak dokumentów dotyczących szacowania zamówienia, - brak oddzielenia etapu oceny ofert od wyboru najkorzystniejszej oferty, - nierzetelne zastosowanie kryteriów wyboru podczas wyboru najkorzystniejszej oferty, - przeprowadzenie procedury zamówienia niezgodnie z unijnymi zasadami przejrzystości, równego traktowania i zakazu dyskryminacji, Na co zwrócić szczególną uwagę ?
41
PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH – KONTROLA EX-POST Najczęstsze błędy - rozbieżności między treścią ogłoszenia w BZP a ogłoszeniem zamieszczonym w siedzibie zamawiającego, - niedostateczne udokumentowanie decyzji podjętej przez Komisję Przetargową, - udzielenie robót dodatkowych/uzupełniających bez zastosowania procedury zamówienia publicznego. Na co zwrócić szczególną uwagę ?
42
PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH – TARYFIKATOR Konsekwencją ujawnienia nieprawidłowości w przeprowadzeniu postępowania jest uznanie części lub całości wydatków objętych postępowaniem za niekwalifikowalne zgodnie z tzw. Taryfikatorem METODY USTALENIA KWOTY KOREKTY - METODA DYFERENCYJNA - METODA WSKAŹNIKOWA Na co zwrócić szczególną uwagę ?
43
RACJONALNOŚĆ WSZYSTKICH WYDATKÓW - PONOSZENIE WYDATKÓW W SPOSÓB GOSPODARNY I CELOWY Kontroli pod kątem zgodności z zasadami traktatowymi podlegają również zamówienia, których wartość nie przekracza poziomów określonych w przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych Dla zamówień większych i równych 30 000 PLN Kontroler może zażądać 2 ofert, które potwierdzą rozeznanie rynku dokonane przez Beneficjenta Na co zwrócić szczególną uwagę ?
44
· ARCHIWIZOWANIE DOKUMENTÓW do 31 grudnia 2026 roku - oryginały dokumentów · CZY NIE MA PODWÓJNEGO FINANSOWANIA, · WYDATKI WSPÓLNE, · ZGODNOŚĆ WYDATKÓW Z WNIOSKIEM APLIKACYJNYM, · KWALIFIKOWALNOŚĆ PODATKU VAT, · PRAWIDŁOWOŚĆ SKŁADANYCH OŚWIADCZEŃ, np. VAT, Na co zwrócić szczególną uwagę ?
45
DOKUMENTOWANIE PODRÓŻY SŁUŻBOWYCH, potwierdzenie na druku delegacji, bilety, faktury, uzasadnienie merytoryczne wyjazdu, DOKUMENTOWANIE CZASU PRACY umowa o pracę, opis stanowiska pracy, prowadzenie kart czasu pracy (Time Sheet) – potwierdzenie przez przełożonego. Na co zwrócić szczególną uwagę ?
46
OPISY NA DOKUMENTACH KSIĘGOWYCH – Załącznik nr 2 do wytycznych kwalifikowalności - nr projektu, - nazwa projektu, - nazwa Programu, - nr ewidencji księgowej, dekretacja - informacja o współfinansowaniu z EFRR - powiązanie wydatku z PZP (art. z PZP), - linia budżetowa we wniosku aplikacyjnym,. Na co zwrócić szczególną uwagę ?
47
SPEŁNIANIE ZASDAD PROMOCJI I INFORMACJI, - na wszelkich dokumentach (umowy z wykonawcami, pisma dotyczące projektu, karty czasu pracy, listy obecności ze szkoleń, dokumenty przetargowe, materiały ze szkoleń) - w pomieszczeniach, w których pracują pracownicy zatrudnieni w ramach projektu - w trakcie imprez, szkoleń, spotkań - tablice informacyjne - inne dostosowane do charakteru projektu. Na co zwrócić szczególną uwagę ?
48
- PRZEANALIZOWAĆ sposób realizacji projektu w danej jednostce, - PRZYGOTOWAĆ zespół osób do realizacji projektu, - Opracować najważniejsze PROCEDURY realizacji projektu w danej jednostce przynajmniej dla zadań „ISTOTNYCH” - Wprowadzić FAKTYCZNĄ zasadę „DWÓCH PAR OCZU” dla każdej z czynności związanej z rozliczaniem i realizacją projektu, - Rozważyć wprowadzenie list sprawdzających przy sporządzaniu dokumentów związanych z realizowanym projektem Jak ograniczyć możliwość wystąpienia nieprawidłowości
49
- Korzystać z dostępnych dokumentów, wytycznych, instrukcji, - Zapoznać się z zapisami umowy i innych dokumentów, - Wprowadzić SZABLON pisma lub /i innych dokumentów z zachowanymi zasadami PROMOCJI, - W przypadku wątpliwości - KONSULTACJE z WST,RPK, Kontrolerem (osoby prowadzące w ŚUW), Partnerem wiodącym, - Nie przedkładać do rozliczenia „za wszelką cenę” wszystkich poniesionych kosztów czy posiadanych faktur Jak ograniczyć możliwość wystąpienia nieprawidłowości
50
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ GRZEGORZ WIENIEWSKI ŚLĄSKI URZĄD WOJEWÓDZKI
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.