Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałPrzemysł Wołczyk Został zmieniony 10 lat temu
1
Your logo Here “Mogę zrobić więcej stosując rower elektryczny – zielona turystyka aktywna” Warsztaty : Promocja jazdy na rowerze tradycyjnym i elektrycznym Podkarpackie 5 grudnia 2012 Prezentacja: Centrum Wsparcia Biznesowego BSC. Kranj, Słowenia Helena Cvenkel, Barbara Rupar BSC Ltd. Kranj, Słowenia
2
Your logo Here Zasięg geograficzny Dobrej Praktyki Gminy: Słowenia Bohinj, Preddvor Gorenjska 2
3
Your logo Here Źródło: istniejący problem Rower = ważna forma “zielonej mobilności” na obszarach wiejskich większe zainteresowanie jazdą na rowerze wśród osób starszych, ALE: –ścieżki rowerowe w regionie Gorenjska (teren górski i wyżynny)) są za trudne dla osób o słabszej kondycji –osoby mniej sprawne fizycznie są zmuszone do korzystania z pojazdów mechanicznych (również na obszarach chronionych!), nie mogą korzystać z aktywnych form wypoczynku co prowadzi do obniżenia jakości życia –regiony Bohinj i Preddvor są w dużej części objęte programem Natura 2000 3
4
Your logo Here Wdrażana Dobra Praktyka obejmuje 4 12 rowerów elektrycznych (wraz z akcesoriami) w dwóch gminach (po 6 w każdej) oraz stanowiska ładowania ( związane z Dobrą Praktyką “Przejazdy samochodem elektrycznym w regionie Gorenjska”) Rowery mogą być wypożyczane przez mieszkańców (pierwsza godzina bezpłatnie!) i turystów Przewodnik z dokładnym opisem ścieżek rowerowych (5 tras) i instrukcjami dla użytkownika Główny cel: umożliwić osobom starszym i mniej sprawnym (np. z zaburzeniami krążenia, drobnymi urazami nóg, i in.) jazdę po obszarach wiejskich i wyżynnych, zwiedzanie atrakcji przyrodniczych w sposób przyjazny dla środowiska. Można łączyć tradycyjny sposób jazdy (na łatwych/płaskich odcinkach) z korzystaniem z akumulatora (na trasach trudniejszych/pod górę) – jedno ładowanie wystarcza na ok. 40 km)
5
Your logo Here Obszar objęty działaniem: 421 km2 (19,7% regionu) Bohinj (334 km2) i Preddvor (87 km2) Liczba gmin na obszarze : 2 (na 18) Bohinj and Preddvor Liczba mieszkańców obszaru : 8.750 (4,3 % regionu) Bohinj (ludność: 5.250; 16/km2) oraz Preddvor (ludność: 3.500; 40/km2) Liczba odwiedzających obszar rocznie: 123.500 turystów* *(co najmniej 1 nocleg); nie prowadzi się monitoringu osób przyjeżdżających na 1 dzień Bohinj:118.600 turystów; 22.590 turystów//1000 mieszkańców Preddvor: 4.900 turystów; 1.400 turystów/1000 mieszkańców Dni/pory roku objęte działaniem: Głównie w sezonie! Bohin: oferta sezonowa (lato - codziennie) Preddvor: weekendy – przy dobrej pogodzie Kluczowe dane dla Dobrej Praktyki 5
6
Your logo Here Interesariusze Partnerstwo podmiotów publicznych i prywatnych: –Turystyka Bohinj (instytucja działająca na rzecz rozwoju turystyki założona przez Gminę Bohinj) - Partner Wiodący –Gmina Preddvor (Partner Projektu) –Regionalna Federacja Stowarzyszeń Emerytów w Gorenjska (Partner Projektu) Grupy docelowe użytkowników: –GŁÓWNIE: osoby starsze i mniej sprawne (np. z zaburzeniami krążenia, drobnymi urazami nóg, i in.) – mieszkańcy ORAZ turyści –A także: rodziny (wycieczka rodzinna z babcią/dziadkiem) stowarzyszenia emerytów wszyscy odwiedzający i mieszkańcy, którzy chcą mieć kontakt z przyrodą podróżując w sposób przyjazny dla środowiska podmioty branży turystycznej Liczba użytkowników (l. użytkowników/rok, l. użytkowników/miesiąc) Nowy projekt, zatem brak jeszcze danych! Zakładany cel: 200 użytkowników/rok 6
7
Your logo Here Terminarz i etapy procesu Czas trwania: 2011 – 2012 Proces: pomysł projektu + utworzenie partnerstwa poszukiwanie środków na projekt – Lokalna grupa działania: Gorenjska Košarica (LEADER) w 2011 wytyczenie tras/ścieżek rowerowych dokumentacja zamówienia publicznego na zakup sprzętu faza pilotażowa, edukacyjna i popularyzacyjna na temat rowerów i tras 4 wyjazdy pilotażowe edukacyjno-promocyjne: emeryci, dzieci szkolne, itp. zakup rowerów elektrycznych i sprzętu szkolenie personelu punktów informacji turystycznej broszura promocyjna w 3 językach – słoweński, angielski, niemiecki przewodnik ze szczegółowym opisem wszystkich tras i instrukcjami użytkownika 7
8
Your logo Here Aspekty prawne i inne Zależność od warunków klimatycznych –w trakcie wdrażania praktyki wiele prac uzależnionych było (i jest) od pogody Wyjazdy pilotażowe (próba rowerów, szkolenie na temat stosowania, testowanie tras) musiały odbywać się przy dobrej pogodzie – sezon letni Zapotrzebowanie na rzeczoznawców w zakresie rowerów elektrycznych –ogromna oferta rowerów elektrycznych na rynku –trudności z określeniem specyfikacji technicznych rowerów w ogłoszeniu przetargowym 8
9
Your logo Here Koszt i finansowanie Koszt całego projektu: 35.040 EUR Finansowanie: –Fundusze LEADER (Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich): 40,24 % –Turystyka Bohinj, Gmina Preddvor: 59,76 % Określanie cen i koszt na użytkownika: Uwaga: Mieszkańcy gminy korzystają bezpłatnie przez 1 godz. lub płacą 13 Eur za cały dzień + możliwe zniżki dla grup, itp. Osoby posiadające Kartę Gościa Regionu Bohinj płacą 50 %. Dni funkcjonowania: godziny otwarcia punktu informacji turystycznej! –Bohinj: lato (wiosna/jesień – zależnie od pogody) – codziennie: 9.00–19.00 –Preddvor: weekendy PT. 15.00–18.00, SOB. -NIEDZ.: 9.00–18.00 9 Czas wypożyczenia Cena w EUR 1h5€ 4h9€ 1 dzień15€ Wyjazdy pilotażowe, broszura promocyjna, przewodnik użytkownika 14.520 EUR Rowery elektryczne, sprzęt (akumulatory, kaski, pompki, itp.), szkolenie personelu na temat stosowania sprzętu 20.520 EUR
10
Your logo Here Analiza efektywności kosztowej Obecnie brak bieżących danych Wnioski ogólne: –projekt dobrze przyjęty przez ludność, rzeczoznawców i media –przygotowanie i wdrażanie działania przebiegało bez istotnych przeszkód Potencjalne czynniki powodzenia: –kompetencje partnerów –efektywna współpraca partnerów –dobre założenie projektu –współpraca gmin 10
11
Your logo Here Wyniki * Wpływ na środowisko: –promocja przyjaznych dla środowiska form podróżowania –ochrona środowiska (redukcja emisji gazów cieplarnianych i hałasu) oraz korzystanie z obszarów chronionych w sposób zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju * Skutki społeczno-ekonomiczne: –promocja jazdy na rowerze wśród osób starszych i mniej sprawnych –wzrost jakości życia poprawa mobilności możliwość udziału w nowych formach rekreacji większy udział w życiu społecznym – przebywanie i podróże ze znajomymi i (często młodszymi) członkami rodziny –wzrost oferty lokalnych podmiotów w branży turystycznej – rozwój obszarów wiejskich –zwiedzanie atrakcji turystycznych w czasie ładowania roweru * Brak jeszcze danych! 11
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.