Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJudyta Sowińska Został zmieniony 5 lat temu
1
Rynek funduszy inwestycyjnych w USA i Unii Europejskiej
2
Historia rozwoju rynku funduszy inwestycyjnych
II połowa XIX wieku – Wielka Brytania – trusty inwestycyjne (investment trusts) – pierwsze fundusze akcyjne typu zamkniętego finansujące przedsięwzięcia związane z przemysłem i wymianą międzynarodową Burzliwy rozwój w latach 80-ch Krach w latach 90-ch (główna przyczyna: podejmowanie nadmiernego ryzyka inwestycyjnego) Rok 1893 – The Boston Personal Property Trust – pierwszy fundusz akcyjny typu zamkniętego w USA Rozkwit rynku funduszy – po I wojnie światowej (zwłaszcza lata 1927 – 1929) – „czarny wtorek” – krach giełdowy – upadek wielu funduszy Lata 1929 – 1932 – konsolidacja na rynku funduszy zamkniętych, upowszechnienie inwestycji w fundusze otwarte (unit investment trusts, fixed trusts) Lata 30-te i 40-te – okres tworzenia ustawowych regulacji prawnych rynku funduszy inwestycyjnych
3
Historia rozwoju rynku funduszy inwestycyjnych - 2
Początek kat 70-ch XX wieku – pojawienie się funduszy rynku pieniężnego (powody: I kryzys naftowy, bessa na rynku akcji, skandale na rynku funduszy akcyjnych, regulacje ograniczające wysokość oprocentowania depozytów bankowych, zwłaszcza w USA) Przełom lat 70-ch i 80-ch – niezwykle dynamiczny wzrost wartości aktywów funduszy Początek lat 90-ch XX wieku – gwałtowny wzrost zainteresowania lokatami w funduszach na rynkach państw nieanglosaskich
4
Skala rynku funduszy inwestycyjnych
Źródło: CityUK Fund Management Reports oraz ICI FactBook
5
Struktura geograficzna rynku funduszy inwestycyjnych
Źródło: Investment Company Institute Worldwide Mutual Fund Market Data 2017
6
Struktura rynku funduszy inwestycyjnych według typu strategii
Źródło: Investment Company Institute Worldwide Mutual Fund Market Data 2017
7
Fundusze inwestycyjne w USA – podstawy prawne
Ustawa o spółkach inwestycyjnych z roku (The Investment Company Act) Ustawa o doradcach inwestycyjnych z roku (The Investment Advisers Act) Ustawa o papierach wartościowych z roku (The Securities Act) Ustawa o obrocie papierami wartościowymi z 1934 roku (The Securities Exchange Act)
8
Fundusze inwestycyjne w USA – formy działania funduszy
Face-amount certificate company – fundusz inwestycyjny emitujący certyfikaty o gwarantowanej z góry wartości Unit investment trust – fundusz zorganizowany na zasadzie umowy trustu, powiernictwa lub agencji, nie powołuje zarządu i emituje papiery wartościowe, które są umarzalne, niepodzielne i nie dają prawa głosu. UIT nabywa, z góry określony portfel aktywów, który trzyma bez zmian do chwili likwidacji funduszu. W chwili likwidacji dochody z upłynnienia portfela są dystrybuowane wśród posiadaczy jednostek uczestnictwa. Management company – fundusz lokujący zgromadzone kapitały w zdywersyfikowane portfele
9
Typy UIT’s Regulated Investment Corporation (RIC) – typ funduszu, w którym inwestorzy są współwłaścicielami całego majątku funduszu Grantor Trust – typ funduszu, w którym inwestor posiada prawo do konkretnych aktywów funduszu, w proporcji do liczby posiadanych jednostek uczestnictwa
10
Klasyfikacja management companies ze względu na strukturę i dywersyfikację portfela
Open-end company – fundusz otwarty, który zbywa i odkupuje umarzalne jednostki uczestnictwa Closed-end company – fundusz zamknięty, czyli każdy fundusz który nie jest funduszem otwartym Diversified company – fundusz zdywersyfikowany – minimum 75% wartości aktywów jest rozproszone w różne inwestycje w taki sposób, że walory jednego emitenta nie przekraczają 5% łącznej wartości aktywów funduszu, a udział funduszu w walorach jednego emitenta nie przekracza 10% wartości tych walorów będących w obrocie Non-diversified company – fundusz niezdywersyfikowany, fundusz który nie spełnia warunków definicji funduszu zdywersyfikowanego Minimalny kapitał wymagany do założenia dowolnego typu funduszu wynosi USD. Najbardziej popularną formą funduszu w USA jest zdywersyfikowany fundusz inwestycyjny otwarty.
11
Aktywa funduszy inwestycyjnych w USA (mld USD)
Fundusze otwarte Fundusze zamknięte UIT ETF Łącznie 1995 2.811 143 73 1 3.028 2000 6.964 74 66 7.248 2005 8.905 276 41 296 9.510 2007 12.002 313 53 608 12.997 2008 9.604 186 29 531 10.349 2009 11.120 225 38 777 12.161 2010 11.821 241 51 992 13.104 2014 15.900 289 101 2.000 18.200 2015 15.652 261 94 2.100 18.100 2016 16.344 262 85 2.524 19.125 2017 18.700 275 3.400 22.500
12
Fundusze otwarte w USA według typu strategii inwestycyjnej
Źródło: ICI
13
Fundusze otwarte w USA według typu strategii inwestycyjnej
Źródło: ICI
14
Fundusze otwarte w USA według typu strategii inwestycyjnej
Źródło: ICI
15
Fundusze otwarte USA – struktura 2014
Źródło: ICI
16
Fundusze zamknięte USA – struktura 2006
Źródło: ICI Fact Book
17
Fundusze zamknięte USA – struktura 2016
Źródło: ICI Fact Book
18
Fundusze jako źródło kapitału – odsetek klasy aktywów w posiadaniu funduszy - 2016
Źródło: ICI Fact Book
19
Inwestorzy w funduszach USA (bln USD, 2016)
Źródło: ICI Fact Book
20
Gospodarstwa domowe jako inwestorzy w funduszach - 2016
Fundusze inwestycyjne – 22% aktywów gospodarstw domowych (w roku 1980 – 3%) 43,6% gospodarstw domowych posiada fundusze (w tym 66% gospodarstw o dochodzie rocznym powyżej 50k USD) 56% inwestycji w fundusze długoterminowe przez plany emerytalne (22% w funduszach rynku pieniężnego)
21
Motywy inwestowania w fundusze
Źródło: ICI Fact Book
22
Zarządzający funduszami
Źródło: ICI Fact Book
23
Zarządzający funduszami – koncentracja zarządzania
Odsetek aktywów funduszy kontrolowanych przez największe grupy zarządzające (%) 2005 2010 2015 2016 5 największych 36 42 45 47 10 największych 55 56 58 25 największych 69 74 75 76 Źródło: ICI Fact Book
24
Fundusze inwestycyjne w Unii Europejskiej – podstawy prawne
Dyrektywa UCITS (Undertakings for Collective Investments in Transferable Securities) nr 85/611/EEC z Nowelizacje UCITS Dyrektywa nr 2001/107/EC (Management Directive) Dyrektywa nr 2001/108/EC (Product Directive) Dyrektywy UCITS regulują jedynie jednolite zasady tworzenia i funkcjonowania funduszy typu otwartego tj. takich który zbywają i odkupują tytuły uczestnictwa na każde żądanie ich właścicieli. Dyrektywa AIFMD (Alternative Investment Funds Managers Directive) nr 2011/61/EU z
25
Zakres podmiotowy dyrektywy UCITS
Dyrektywa stosuje się do podmiotów mających siedzibę na terytorium jednego z państw członkowskich, które spełniają jednocześnie dwa następujące warunki: Wyłącznym przedmiotem ich działalności jest inwestowanie na rachunek uczestników zebranych publicznie środków w przenaszalne papiery wartościowe dobrane według zasady rozproszenia ryzyka inwestycyjnego (risk speading), Wyemitowane przez nie tytuły uczestnictwa są zbywane i odkupywane na każde żądanie uczestnika funduszu, czyli osoby, której przysługują. Warunkiem rozpoczęcia działalności (czyli zaoferowania tytułów uczestnictwa funduszu) jest uzyskanie zezwolenia właściwych organów państwa, w którym znajduje się siedziba funduszu. Aby zezwolenie to miało charakter jednolitego paszportu, powinno dotyczyć co najmniej: akceptacji statutu (regulaminu) funduszu, wyboru depozytariusza oraz – jeśli fundusz ma być zarządzany przez spółkę zarządzającą, zgody na zarządzanie przez ten podmiot aktywami funduszu.
26
Formy organizacji funduszy dopuszczane przez UCITS
Fundusze kontraktowe (common funds) – fundusze tworzone na podstawie przepisów prawa cywilnego, oparte na zasadzie współwłasności. Uczestnicy funduszu, jako współwłaściciele masy majątkowej zawierają umowę z doradcą inwestycyjnym o zarządzanie powierzonym majątkiem, Fundusze powiernicze (unit trusts) – fundusze tworzone na podstawie umów powiernictwa, których istotą jest przekazanie przez każdego z uczestników środków do zarządzania wyspecjalizowanemu podmiotowi, Spółki prawa handlowego (investment companies) – fundusze, w których uczestnik jest zarówno inwestorem, jak i akcjonariuszem funduszu. Najczęściej są to spółki o zmiennym kapitale zakładowym, równym wartości aktywów netto wypłaconych przez uczestników, które charakteryzuje uprawnienie do pozbawionego ograniczeń umarzania własnych udziałów (przykładem są francuskie fundusze SICAV – societe d’investissement à capital variable)
27
Formy prawne instytucji wspólnego inwestowania w krajach Unii Europejskiej
Państwo Forma prawna Podmiot zarządzający Podmiot nadzorujący Austria fundusz kontraktowy spółka zarządzająca depozytariusz Belgia spółka prawa handlowego (SICAV) lub fundusz kontraktowy (FCP) zarząd spółki prawa handlowego lub spółka zarządzająca zarząd spółki prawa handlowego lub spółki zarządzającej albo depozytariusz Czechy spółka prawa handlowego lub fundusz powierniczy Dania zarząd funduszu lub spółka zarządzająca zarząd funduszu inwestycyjnego Finlandia zarząd spółki zarządzającej lub depozytariusz Francja spółka prawa handlowego (SICAV/SICAF) lub fundusz kontraktowy Zarząd spółki prawa handlowego lub depozytariusz Grecja spółka prawa handlowego lub fundusz kontraktowy --- Hiszpania zarząd spółki prawa handlowego Holandia spółka prawa handlowego lub fundusz powierniczy zarząd funduszu lub spółki zarządzającej
28
Formy prawne instytucji wspólnego inwestowania w krajach Unii Europejskiej
Irlandia spółka prawa handlowego lub fundusz powierniczy zarząd spółki prawa handlowego lub spółka zarządzająca depozytariusz (custodian) lub bank powiernik Luksemburg spółka prawa handlowego (SICAV) lub fundusz kontraktowy (FCP) zarząd spółki prawa handlowego lub spółki zarządzającej albo depozytariusz Niemcy fundusz kontraktowy spółka zarządzająca depozytariusz Polska hybryda funduszu kontraktowego i spółki prawa handlowego Portugalia Szwecja Słowacja (centralny) depozytariusz Węgry zarządzający funduszem bank powiernik Włochy spółka prawa handlowego lub fundusz kontraktowy Wielka Brytania spółka prawa handlowego lub fundusz powierniczy (trust) zarząd spółki prawa handlowego lub bank powiernik (trustee) albo depozytariusz
29
Warunki podejmowania działalności przez spółki zarządzające
Uzyskanie zezwolenia organu państwa macierzystego. Zezwolenie to na zasadzie jednolitego paszportu jest honorowane we wszystkich krajach członkowskich Ograniczenie przedmiotu działalności wyłącznie do zarządzania funduszami instytucji wspólnego inwestowania (w tym również funduszami non-UCITS), oraz ewentualnie innych rodzajów działalności dopuszczonych przepisami krajowymi, takich jak: Zarządzanie portfelami papierów wartościowych na zlecenie, w tym portfelami funduszy emerytalnych i klientów indywidualnych, Świadczenie usług doradztwa inwestycyjnego, Przechowywanie dokumentacji związanej z instytucjami wspólnego inwestowania i administrowanie nią. Wymogi kapitałowe Minimalny kapitał zakładowy – EUR, a dla spółki zarządzającej portfelami o wartości powyżej EUR – EUR + 0,02% nadwyżki ponad EUR (wymagany kapitał obliczony w ten sposób nie może przekraczać EUR); alternatywnie dopuszczalne jest złożenie gwarancji bankowej na kwotę minimum połowy z 0,02% nadwyżki ponad tę kwotę, Kapitał zakładowy spółki zarządzającej nie może być niższy niż ¼ kosztów stałych spółki z poprzedniego roku obrotowego Zasada two-man management – obowiązek posiadania właściwych kwalifikacji i odpowiedniej wiedzy przez co najmniej dwie osoby mające decydujący wpływ na funkcjonowanie spółki zarządzającej Informacje o podmiotach powiązanych i inwestorach posiadających kwalifikowane pakiety akcji Wdrożenie reguł ostrożnościowych (prudential rules): Procedury administracyjne i księgowe Zabezpieczenia dotyczące elektronicznego przetwarzania danych Procedury wewnętrzne dotyczące zawierania transakcji przez pracowników spółki zarządzającej
30
Formy prowadzenia działalności na terenie państwa członkowskiego
Przez oddział otwarty na terenie państwa członkowskiego Na zasadzie swobody świadczenia usług – bez konieczności otwierania przedstawicielstwa w kraju docelowym
31
Obowiązki depozytariusza
Aktywa każdego funduszu UCITS muszą być przechowywane przez niezależnego depozytariusza. Obowiązki depozytariusza to: Zapewnienie, że sprzedaż, emisja, wykup i umorzenie jednostek uczestnictwa jest dokonywane zgodnie z przepisami prawa i regulaminem funduszu, Zagwarantowanie, że wartość jednostek jest wyliczana zgodnie z przepisami prawa i regulaminem funduszu, Wypełnianie poleceń spółki zarządzającej, o ile nie są sprzeczne z przepisami prawa i regulaminem Zagwarantowanie, że wynagrodzenie za transakcje obejmujące aktywa funduszu jest wypłacane w zwyczajowo przyjętych limitach czasowych Zapewnienie, według możliwości i w granicach posiadanych uprawnień, że przychody funduszu są wykazywane zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa i zasadami wskazanymi w regulaminie (statucie) funduszu.
32
Polityka inwestycyjna funduszy UCITS
Fundusze UCITS mogą lokować aktywa w: Zbywalne papiery wartościowe i instrumenty rynku pieniężnego: Dopuszczone lub stanowiące przedmiot obrotu na rynku regulowanym w rozumieniu przepisów unijnych, Będące przedmiotem obrotu na innym rynku regulowanym w państwie członkowskim, który funkcjonuje regularnie i jest dostępny dla ogółu uczestników, Dopuszczone do notowań na giełdzie papierów wartościowych w kraju nie będącym członkiem Unii albo stanowiące przedmiot obrotu na innym rynku regulowanym w takim państwie, który działa regularnie i jest uznawany oraz zapewnia publiczny dostęp, pod warunkiem, że na takie lokaty wyraził zgodę organ nadzoru albo są one dopuszczone przez prawo wewnętrzne danego państwa, w tym statuty instytucji zbiorowego inwestowania
33
Polityka inwestycyjna funduszy UCITS
2. Jednostki uczestnictwa instytucji zbiorowego inwestowania, którym wydano pozwolenie na działalność, pod warunkiem, że: Przedsięwzięcia takie podlegają nadzorowi, który jest równoważny nadzorowi zgodnemu z UCITS, Poziom ochrony właścicieli tych jednostek uczestnictwa jest co najmniej równy poziomowi ochrony uczestników instytucji zbiorowego inwestowania zdefiniowanych w dyrektywie UCITS, Instytucja taka jest zobowiązana do składania półrocznych i rocznych raportów, które pozwalają ocenić aktywa i pasywa, przychód oraz działalność w okresie sprawozdawczym, Nie więcej niż 10% aktywów takiej instytucji wspólnego inwestowania może być zainwestowane w jednostki uczestnictwa instytucji wspólnego inwestowania
34
Polityka inwestycyjna funduszy UCITS
3. Depozyty w instytucjach kredytowych, które charakteryzują się płatnością na każde żądanie, możliwością zerwania depozytu przed upływem okresu, na jaki został zawarty, o ile okres ten jest krótszy niż jeden rok, pod warunkiem że instytucja kredytowa ma swoją siedzibę w państwie członkowskim albo poza Unią, ale podlega co najmniej takiemu samemu nadzorowi
35
Polityka inwestycyjna funduszy UCITS
4. Derywaty, włączając w to derywaty z rozliczeniem wyłącznie pieniężnym, będące przedmiotem obrotu na rynku regulowanym lub derywaty będące przedmiotem obrotu na rynku OTC i spełniające poniższe warunki: Instrument bazowy należy do instrumentów finansowych wymienionych powyżej lub jest to indeks, stopa procentowa, kurs walutowy, w które instytucje zbiorowego inwestowania mogą lokować zgodnie z ich statutami lub regulaminami, Stroną derywatów OTC jest instytucja objęta nadzorem instytucji zaakceptowanej przez odpowiedni organ nadzoru instytucji wspólnego inwestowania, Derywaty OTC są przedmiotem wiarygodnej i weryfikowalnej codziennej wyceny i mogą być sprzedane, zlikwidowane lub zamknięte za pomocą transakcji offset w każdym czasie po godziwej cenie z inicjatywy funduszu.
36
Polityka inwestycyjna funduszy UCITS
5. Instrumenty rynku pieniężnego inne niż te, które są przedmiotem obrotu na rynku regulowanym, o ile emisja lub emitent tych instrumentów podlegają regulacjom mającym na celu ochronę inwestorów i oszczędności, pod warunkiem że są one: emitowane lub gwarantowane przez centralne, regionalne lub lokalne władze albo bank centralny państwa członkowskiego, Unię Europejską, Europejski Bank Centralny, Europejski Bank Inwestycyjny, przez państwo będące częścią państwa federacyjnego, albo przez międzynarodową instytucję której członkiem jest co najmniej jedno z państw członkowskich Emitowane przez podmiot, którego papiery wartościowe są notowane na rynku regulowanym, Emitowane lub gwarantowane przez podmiot podlegający nadzorowi, według kryteriów określonych w prawie wspólnotowym, Emitowane przez inne podmioty należące do kategorii zaakceptowanych przez organy nadzoru, o ile inwestycje w takie instrumenty są przedmiotem nadzoru z punktu widzenia ochrony interesów inwestorów i zapewniają nie niższy poziom jej niż określony w wypadku instrumentów wymienionych wyżej i o ile emitentem jest przedsiębiorstwo, którego kapitały wynoszą co najmniej równowartość EUR i które podlega obowiązkowi Dyrektywy 78/660/EEC (o rocznych sprawozdaniach finansowych)
37
Limity inwestycyjne Ogólna zasada: zakaz inwestowania w jeden rodzaj papierów wartościowych więcej niż 5% aktywów danego funduszu, przy znacznej swobodzie dostosowania tego limitu do wewnętrznych, krajowych katalogów papierów wartościowych: W przypadku zbywalnych papierów wartościowych i instrumentów rynku pieniężnego limit może być podniesiony do 10%, jednak łączna wartość takich lokat nie może przekraczać 40% wartości aktywów danego funduszu, Limit 5% może być podniesiony nawet do 35% aktywów, gdy przedmiotem są inwestycje w dłużne papiery wartościowe emitowane lub gwarantowane przez państwo, Limit 5% może być podniesiony do 25% aktywów, gdy przedmiotem lokat są dłużne papiery wartościowe podlegające specjalnym regulacjom dotyczącym zabezpieczenia interesów ich posiadaczy (np. listy zastawne) Nowy limit (wprowadzony przez UCITS III) – maksymalnie 20% aktywów danego funduszu może być zainwestowane w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego, depozyty i ekspozycję związaną z derywatami OTC jednego podmiotu. (Przedsiębiorstwa należące do tej samej grupy kapitałowej i zobowiązane do składania skonsolidowanego sprawozdania finansowego są traktowane jak jeden podmiot)
38
Obowiązki dotyczące informacji udostępnianych inwestorom
Publikowanie przynajmniej raz w miesiącu wartości aktywów netto przypadającej na jeden tytuł uczestnictwa, Regularna aktualizacja i udostępnianie sprawozdania finansowego i prospektu informacyjnego, który zawiera podstawowe informacje o samej instytucji wspólnego inwestowania, prowadzonej przez nią polityce inwestycyjnej oraz dane dotyczące innych podmiotów obsługujących fundusz (firmy zarządzającej, depozytariusza, agenta transferowego i audytora).
39
UCITS IV Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/EW z dnia 13 lipca 2009 roku w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS). Akty wykonawcze Rozporządzenie Komisji (UE) nr 583/2010 z dn. 1 lipca 2010 roku w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65-WE w zakresie kluczowych informacji dla inwestorów i warunków, które trzeba spełnić w przypadku dostarczania kluczowych informacji dla inwestorów albo prospektu emisyjnego na trwałym nośniku innym niż papier lub za pośrednictwem strony internetowej. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 584/2010 z dn. 1 lipca 2010 roku. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w zakresie formatu i treści standardowego powiadomienia w formie pisemnej a także zaświadczenia dotyczącego UCITS, wykorzystania łączności elektronicznej przez właściwe organy do celów powiadamiania oraz w zakresie procedur dotyczących kontroli na miejscu i dochodzeń oraz wymiany informacji między właściwymi organami. Dyrektywa Komisji 2010/44/UE z dn. 1 lipca 2010 roku w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w zakresie niektórych przepisów i procedury powiadomienia. Dyrektywa Komisji 2010/43/UE z dn. 1 lipca 2010 roku w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w zakresie wymogów organizacyjnych, konfliktów interesów, prowadzenia działalności, zarządzania ryzykiem i treści umowy miedzy depozytariuszem a spółką zarządzającą.
40
Najważniejsze nowości UCITS IV
Wprowadzenie paszportu dla spółek zarządzających (MCP, od ang. Management Company Passport), na bazie ściślejszej współpracy europejskich regulatorów rynków funduszy, przy czym spółka zarządzająca może być rejestrowana w innym kraju, niż zarządzany przez nią fundusz; Udoskonalenie metod współpracy między europejskimi regulatorami rynku papierów wartościowych, w tym możliwość przejmowania śledztw w innym kraju, będącym miejscem działania nadzorowanego funduszu; Regulator rynku (u nas KNF) będzie miał obowiązek przesyłania informacji o rodzimych funduszach, do innych regulatorów UE, przez co nastąpi skrócenie do 10 dni procesu notyfikacji produktów (paszport produktowy); Łatwiejsze będzie łączenie funduszy UCITS rejestrowanych w różnych krajach UE, w tym możliwość przejmowania funduszy w drodze transferu NAV do funduszu istniejącego lub nowozakładanego, w dowolnym kraju UE; W kraju inwestora, fundusz feeder (powiązany) lokuje większość aktywów w fundusz master (podstawowy), który może być zarejestrowany w innym kraju. KII (Key Investor Information) – Kluczowe Informacje dla Inwestorów. Informacje dedykowane inwestorom indywidualnym i przetłumaczone na języki lokalne, w miejsce dotychczas stosowanego skróconego prospektu. W tym dokumencie, Spółki zarządzające muszą pokazać profil ryzyka funduszu w najbardziej prosty i przejrzysty sposób, czytelny dla przeciętnego inwestora indywidualnego. Cel ten należy osiągnąć, poprzez: prezentację wyników historycznych (najlepiej stosownych diagramów, odnoszących się do typowych okresów inwestowania), wyznaczenie relacji dochodu względem ryzyka oraz wyciągu z polityki inwestycyjnej.
41
Zawartość KII Cele i polityka inwestycyjna funduszu
Profil ryzyko / stopa zwrotu – wskaźnik syntetyczny (SRRI) (skala 7 stopniowa) Opłaty Opłaty na wejściu/wyjściu Opłaty roczne (ongoing charges) Opłaty za wynik (performance fee) Prezentacja wyników historycznych (10 lat) Informacje praktyczne
42
Wskaźnik SRRI Wskaźnik SRRI opiera się technicznie o odchylenie standardowe z kolejnych tygodniowych (lub miesięcznych, jeżeli tygodniowe nie są dostępne) stóp zwrotu funduszu w okresie ostatnich 5 lat. Wynik ekstrapolowany jest na roczną zmienność.
43
UCITS V - 2016 Nowe regulacje roli depozytariuszy
Wymogi dotyczące polityki wynagrodzeń zarządzających UCITS Harmonizacja sankcji za naruszenia dyrektywy
44
Dyrektywa AIFMD (ZAFI)
Alternative Investment Fund (AIF) - przedsiębiorstwo zbiorowego inwestowania lub podmiot o zbliżonej formie, które zasilane jest kapitałem przez inwestorów, jego celem funkcjonowania jest inwestowanie kapitału zgodnie ze zdefiniowaną polityką inwestycyjną mającą przynieść zysk dla inwestorów oraz, nie jest objęte zakresem dyrektywy UCITS. W praktyce AIF = fundusze zamknięte, fundusze private equity, fundusze hedgingowe itp. Dyrektywa nie reguluje samych funduszy AIF a jedynie firmy zarządzające takimi funduszami (AIFM)
45
Dyrektywa AIFMD – obszary regulacji
Autoryzacja AIFM (ZAFI) Zasady działania AIFM (ZAFI) Wymogi w zakresie transparentności Marketing i jednolity paszport
46
Autoryzacja ZAFI ZAFI musi uzyskać zezwolenie na działanie od krajowego regulatora w kraju macierzystym. Wyłączenie podmiotowe – banki centralne, międzynarodowe instytucje finansowe, podmioty państwowe zarządzające funduszami wspomagającymi opiekę społeczną oraz systemy ubezpieczeń, instytucje zarządzające pracowniczymi programami emerytalnymi, spółki sekurytyzacyjne. Wyłączenie ilościowe – podmioty zarządzające funduszami nie stosującymi dźwigni finansowej o aktywach mniejszych niż 500 mln EUR, lub stosujące dźwignię finansową o aktywach mniejszych niż 100 mln EUR
47
Zasady działania ZAFI Wymogi raportów kwartalnych, półrocznych i rocznych z podstawowymi informacjami na temat ZAFI i zarządzanych AIF, Wymóg korzystania wyłącznie z brokerów i innych pośredników podlegających nadzorowi i zapewniających wiarygodność finansową, Wymogi dotyczące posiadania odpowiedniego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w celu pokrycia ewentualnych odszkodowań z tytułu odpowiedzialności zawodowej, Wymogi operacyjne, w tym dotyczące polityki wynagrodzeń osób zatrudnionych przez ZAFI, konfliktu interesów, zarządzania ryzykiem, zarządzania płynnością oraz inwestowania w pozycje sekurytyzacyjne, Wymogi organizacyjne, w tym zasady wyceny portfolio AFI, delegacja uprawnień ZAFI oraz zasady wyznaczania depozytariusza dla każdego zarządzanego AFI.
48
Wymogi w zakresie transparentności
Wymogi dotyczące przejrzystości, w tym w szczególności zasady raportowania, dokonywania określonych ujawnień wobec inwestorów oraz organów nadzoru, Specjalne wymogi informacyjne w zakresie stosowanej dźwigni finansowej Obowiązki związane z osiągnięciem pozycji kontrolnej w poszczególnych spółkach portfelowych, reguły związane z zapobieganiem tzw. asset-stripping.
49
Jednolity paszport ZAFI z UE autoryzowane pod AIFMD i zarządzające AFI z UE uzyskują automatycznie tzw. paszport europejski pozwalający swobodnie dystrybuować jednostki AFI zarządzanych przez te ZAFI klientom profesjonalnym w całej Unii Europejskiej. ZAFI spoza UE mogą sprzedawać swoje produkty tylko w reżimie krajowych ofert prywatnych (national private placement regimes), podobnie jak ZAFI z UE sprzedające AFI spoza UE oraz „małe” ZAFI nie podlegające autoryzacji.
50
Fundusze inwestycyjne w Europie
Źródło: EFAMA
51
Wartość aktywów funduszy UCITS w Europie (mld eur)
Źródło: EFAMA
52
Wartość aktywów funduszy AIF w Europie (mld eur)
Źródło: EFAMA
53
Struktura rynku funduszy UCITS w Europie - 2015
Źródło: EFAMA
54
Struktura rynku funduszy AIF w Europie - 2015
Źródło: EFAMA
55
Trendy w zakresie struktury rynku UCITS – 2011 - 2018
Źródło: EFAMA
56
Cechy szczególne europejskiego rynku funduszy inwestycyjnych
Z wyjątkiem rynku funduszy akcji, każdy rynek instytucji UCITS i non-UCITS jest wyraźnie zdominowany przez jedno państwo, rynek funduszy obligacji przez Luksemburg, rynek funduszy rynku pieniężnego i funduszy zrównoważonych przez Francję, a rynek funduszy nieruchomości i funduszy specjalistycznych przez Niemcy. Francja ma silną pozycję na wszystkich rynkach funduszy UCITS, zwłaszcza na rynku funduszy rynku pieniężnego i funduszy zrównoważonych. Główną przyczyną utrzymania dominującej pozycji na rynku funduszy krótkoterminowych papierów dłużnych jest oferowanie od roku dynamicznych funduszy rynku pieniężnego, wykorzystujących alternatywne techniki inwestowania, które poprawiają wyniki inwestycyjne. Niemcy mają niski udział w rynku funduszy UCITS, ale najwyższy – za sprawą funduszy nieruchomości i funduszy specjalistycznych – na rynku funduszy non-UCITS. Jednak w ostatnich kilku latach udział Niemiec w rynku funduszy specjalistycznych systematycznie maleje, głównie za sprawą szybkiego wzrostu aktywów takich funduszy w Luksemburgu i Włoszech.
57
Cechy szczególne europejskiego rynku funduszy inwestycyjnych - 2
Francja ma silną pozycję na wszystkich rynkach funduszy UCITS, zwłaszcza na rynku funduszy rynku pieniężnego i funduszy zrównoważonych. Główną przyczyną utrzymania dominującej pozycji na rynku funduszy krótkoterminowych papierów dłużnych jest oferowanie od roku dynamicznych funduszy rynku pieniężnego, wykorzystujących alternatywne techniki inwestowania, które poprawiają wyniki inwestycyjne. Niemcy mają niski udział w rynku funduszy UCITS, ale najwyższy – za sprawą funduszy nieruchomości i funduszy specjalistycznych – na rynku funduszy non-UCITS. Jednak w ostatnich 3 latach udział Niemiec w rynku funduszy specjalistycznych systematycznie maleje, głównie za sprawą szybkiego wzrostu aktywów takich funduszy w Luksemburgu i Włoszech.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.