Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kierownik Naukowy modułu chirurgicznego: dr n. med. Michał Nowakowski

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kierownik Naukowy modułu chirurgicznego: dr n. med. Michał Nowakowski"— Zapis prezentacji:

1 Kierownik Naukowy modułu chirurgicznego: dr n. med. Michał Nowakowski
Podnoszenie Kompetencji Lekarskich (POKOLEnia) - interdyscyplinarna i holistyczna opieka nad pacjentem geriatrycznym z problemami psychicznymi, reumatologicznymi oraz w opiece okołozabiegowej. Moduł Chirurgiczny Kierownik Naukowy modułu chirurgicznego: dr n. med. Michał Nowakowski

2 Interdyscyplinarność
Starzejące się społeczeństwo wymusza zmiany paradygmatu leczenia wielu chorób w zakresie medycyny inwazyjnej. Praca z pacjentami starszymi wymaga częstej współpracy pomiędzy specjalistami z różnych dziedzin. Współpraca w zespole terapeutycznym jest jedna z deficytowych umiejętności

3 Moduł chirurgiczny – zajęcia wykładowe
Przekazywanie złych informacji Protokoły transferu danych i przekazania pacjentów (SBAR, ATMIST) Farmakoterpia osób starszych Leczenie bólu – interakcje lekowe, optymalizacja terapii Wewnątrzszpitalne ostre zaburzenia świadomości osób starszych Stany nagłe w geriatrii

4 Przekazywanie złych informacji
Szkolenie obejmie podstawowe techniki przekazywania informacji, narzędzia możliwe do wykorzystania w tym zakresie. Uczestnicy zostaną również zapoznani z przebiegiem procesu utraty, reakcjami pacjentów oraz ich bliskich tak by móc lepiej dostosować swoje reakcje do aktualnego stanu emocjonalnego pacjenta lub jego rodziny.

5 Przekazywanie złych informacji
W zakresie wiedzy: Uczestnik posiądzie usystematyzowaną wiedzę na temat technik przekazywania informacji. Pozna podstawowe zasady przekazywania informacji. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił wybrać optymalny model przekazywania informacji i zastosować go w praktyce. Będzie potrafił rozpoznać podstawowe etapy procesu utraty. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik nauczy się jak prawidłowo nawiązać relację terapeutyczną opartą na zaufaniu

6 Protokoły transferu danych i przekazania pacjentów (SBAR, ATMIST)
Badania naukowe wykazują, że jedną z podstawowych przyczyn chorobowości i śmiertelności są zaburzenia przepływu informacji w obrębie zespołu terapeutycznego oraz pomiędzy zespołami. Wprowadzono protokoły transferu informacji ułatwiające ten proces oraz podnoszące jego bezpieczeństwo. W ramach tego modułu lekarze zapoznają się z podstawowymi protokołami transferu informacji, przekazania pacjentów i wskazaniami do ich stosowania.

7 Protokoły transferu danych i przekazania pacjentów (SBAR, ATMIST)
W zakresie wiedzy: Uczestnik pozna protokoły transferu informacji w systemie ochrony zdrowia. Dowie się jakie są podstawowe zasady przekazywania informacji pomiędzy personelem medycznym. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił zidentyfikować sytuacje kluczowe dla transferu informacji. Będzie potrafił stosować podstawowe modele transferu takie jak RSVP czy ATMIST. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik będzie prawidłowo rozpoznawał role poszczególnych członków zespołu terapeutycznego oraz ich wpływ na transfer informacji.

8 Farmakoterpia osób starszych
Farmakoterapia osób starszych wiąże się z wieloma zagrożeniami nie tylko ze względu na polipragmazję wynikającą z wielochorobowości i wielospecjalistycznego leczenia, ale także w związku ze zwiększoną wrażliwością na farmaceutyki wśród starszych chorych wynikającą ze zmian farmakokinetyki i farmakodynamiki leków z wiekiem. Szkolenie obejmie podstawowe zasady leczenia osób w wieku podeszłym, interakcje lekowe oraz planowanie bezpiecznej farmakoterapii osób starszych.

9 Farmakoterpia osób starszych
W zakresie wiedzy: Uczestnik zrozumie odrębność zasad farmakoterapii osób starszych. Pozna podstawowe interakcje lekowe w obrębie leków stosowanych w geriatrii. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie prawidłowo identyfikował niebezpieczne skojarzenia leków. Będzie potrafił zaplanować bezpieczną i efektywną farmakoterapię osób w wieku podeszłym.

10 Leczenie bólu – interakcje lekowe, optymalizacja terapii
Bezpieczna, ale i skuteczna terapia bólu, jest niezwykle ważna również ze względu na możliwość zapobiegania i eliminacji powikłań związanych z bólem u osób starszych, takich jak następstwa przewlekłego unieruchomienia, niepełnosprawność czy infekcje.

11 Leczenie bólu – interakcje lekowe, optymalizacja terapii
W zakresie wiedzy: Uczestnik posiądzie usystematyzowaną wiedzę na temat technik leczenia bólu u osób starszych. Pozna podstawowe zasady analgezji osób starszych. Pozna najczęstsze interakcje lekowe w zakresie terapii bólu. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił zaplanować leczenie przeciwbólowe osoby starszej w różnych sytuacjach klinicznych. Prawidłowo zidentyfikuje najczęstsze interakcje lekowe w zakresie leczenia bólu.

12 Wewnątrzszpitalne ostre zaburzenia świadomości osób starszych
Jest to częsty problem na oddziałach szpitalnych, szczególnie ważny w jednostkach zabiegowych. Ograniczenia świadomości pacjentów wpływają negatywnie na proces diagnostyczno-terapeutyczny, zwiększają ilość powikłań oraz powodują szereg następstw o charakterze prawnym.

13 Wewnątrzszpitalne ostre zaburzenia świadomości osób starszych
W zakresie wiedzy: Uczestnik posiądzie usystematyzowaną wiedzę na temat ostrych zespołów majaczeniowych u osób starszych. Posiądzie wiedzę na temat innych przyczyn ostrych zaburzeń świadomości u osób starszych. Pozna podstawowe zasady postępowania w przypadku tych zaburzeń. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił rozpoznać typowe zespoły zaburzeń świadomości u osób starszych. Będzie potrafił zaplanować adekwatne postępowanie terapeutyczne. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik będzie prawidłowo planował proces diagnostyczno-terapeutyczny z uwzględnieniem potrzeb i ograniczeń osób z zaburzeniami świadomości.

14 Stany nagłe w geriatrii
Stany nagłego pogorszenia zdrowia pozostają najczęstszą przyczyną hospitalizacji osób starszych. Postępowanie w stanach nagłych osób starszych musi uwzględniać wiele dodatkowych czynników, takich jak: stosowane leki, obciążenia, przewidywany czas oraz jakość życia, skutki terapii oraz powikłania różnych możliwych do zastosowania modeli leczenia.

15 Stany nagłe w geriatrii
W zakresie wiedzy: Uczestnik posiądzie usystematyzowaną wiedzę na temat stanów nagłych w geriatrii. Pozna podstawowe zasady postępowania w tych stanach. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił rozpoznać stan nagłego pogorszenia zdrowia osoby starszej. Będzie potrafił zaplanować diagnostykę nagłego pogorszenia zdrowia z uwzględnieniem specyfiki postępowania u osób starszych. Będzie potrafił wdrożyć prawidłowe leczenie.

16 Moduł chirurgiczny – zajęcia warsztatowe
Endoultrasonografia Zaawansowana endoskopia zabiegowa Optymalizacja postępowania okołooperacyjnego Optymalizacja zabiegów minimalnie inwazyjnych Wiązanie, szycie i zespolenia wewnątrzustrojowe w laparoskopii Zarządzanie zespołem w sytuacjach kryzysowych

17 Endoultrasonografia W module zaplanowano zapoznanie uczestników ze wskazaniami i przeciwskazaniami do wykorzystania tej metody przy planowaniu diagnostyki. Ze względu na swój inwazyjnych charakter endoultrasonografia napotyka na poważne bariery szkoleniowe, których cechą charakterystyczną jest występowanie „progu wejścia”.

18 Endoultrasonografia W zakresie wiedzy:
Uczestnik posiądzie usystematyzowaną wiedzę na temat możliwości zastosowania endoultrasonografii w celach diagnostycznych. Nauczy się rozpoznawać struktury anatomiczne w obrazie endoUSG. Pozna wskazania i przeciwskazania do tej metody diagnostycznej. Pozna podstawowe zasady przeprowadzania badania. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił interpretować podstawowe obrazy endoUSG. Na podstawie wyników badania endoUSG będzie potrafił wnioskować odnośnie możliwości terapeutycznych i rokowania. Będzie potrafił wykonać ultrasonografię endoskopową na symulatorze z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

19 Zaawansowana endoskopia zabiegowa
Szersza znajomość możliwości oferowanych przez endoskopię zabiegową na poziomie zaawansowanym może wydatnie przyczynić się do poszerzenia możliwości diagnostycznych i terapeutycznych stosowanych przez lekarzy w leczeniu starszych chorych.

20 Zaawansowana endoskopia zabiegowa
W zakresie wiedzy: Uczestnik posiądzie usystematyzowaną wiedzę na temat możliwości zastosowania zaawansowanych metod endoskopii zabiegowej w celach diagnostycznych i terapeutycznych. Pozna wskazania i przeciwskazania do wykorzystania tej metody. Pozna podstawowe zasady przeprowadzania zabiegu. Pozna podstawowe zasady kwalifikacji i przygotowania pacjentów. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie umiał zaplanować proces diagnostyczny lub terapeutyczny z zastosowaniem metod endoskopii zabiegowej.

21 Optymalizacja postępowania okołooperacyjnego
Polipragmazja, liczne obciążenia i ograniczona wydolność mechanizmów fizjologicznych pacjentów starszych, wymaga znacznie staranniejszego przygotowania ich do zabiegów i optymalizacji opieki pooperacyjnej. W zakresie wiedzy: Uczestnik posiądzie usystematyzowaną wiedzę na temat odrębności postępowania okołooperacyjnego osób starszych. Pozna podstawowe zasady optymalizacji postępowania przed- śród- i pooperacyjnego. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie umiał zaplanować postępowanie okołooperacyjne u pacjenta geriatrycznego.

22 Optymalizacja zabiegów minimalnie inwazyjnych
Zabiegi minimalnie inwazyjne oprócz ewidentnych zalet mają również wadę wynikającą z konieczności bardzo dokładnego ich planowania zarówno na etapie kwalifikacji jak i przygotowania chorego do zabiegu i wykonania samej procedury. Szkolenie ma na celu doskonalenie umiejętności planowania zabiegów minimalnie inwazyjnych.

23 Optymalizacja zabiegów minimalnie inwazyjnych
W zakresie wiedzy: Uczestnik zrozumie odrębność zasad chirurgii minimalnie inwazyjnej osób starszych. Posiądzie usystematyzowaną wiedzę na temat zasad optymalizacji postępowania minimalnie inwazyjnego osób starszych. Pozna podstawowe zasady optymalizacji postępowania przed- śród- i pooperacyjnego w przypadku zabiegów minimalnie inwazyjnych u osób starszych. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił zoptymalizować postępowanie minimalnie inwazyjne w przypadku osoby w wieku podeszłym.

24 Wiązanie, szycie i zespolenia wewnątrzustrojowe w laparoskopii
Moduł realizowany będzie za pomocą trenażerów laparoskopowych. Trenażery wykorzystywane podczas szkolenia dysponują możliwością pełnego opomiarowania ruchu w zakresie pracy obu narzędzi. Kryteria takie jak prędkość liniowa końcówki narzędzia, drżenie narzędzia, czas pozostawania narzędzia poza polem widzenia, ilość prób koniecznych do wykonania ćwiczenia czy czas zawiązania węzła metodą wewnątrzustrojową pozwolą na obiektywną ocenę efektów szkolenia i zaliczanie modułu.

25 Wiązanie, szycie i zespolenia wewnątrzustrojowe w laparoskopii
Po opanowaniu umiejętności podstawowej manipulacji narzędziami, kolejnym etapem będzie nauka wiązania, szycia i zespolenia wewnątrzustrojowego. Opracowana w UJ CM metodologia szkolenia pozwala pomimo krótkiego czasu przeznaczonego na zajęcia warsztatowe przygotować chirurgów do wiązania, szycia i zespolenia wewnątrzustrojowego na poziomie umożliwiającym stosowanie tej metody podczas zabiegów operacyjnych.

26 Zarządzanie zespołem w sytuacjach kryzysowych
Moduł realizowany będzie z wykorzystaniem sali symulacyjnej wysokiej wierności z całopostaciowym symulatorem pacjenta lub pacjentem symulowanym. W zakresie wiedzy: Uczestnik pozna podstawowe zasady zarządzania zespołem w sytuacjach kryzysowych. W zakresie umiejętności: Uczestnik zastosuje w praktyce zasady zarządzania zespołem. Będzie prawidłowo rozpoznawał zagrożenia i im zapobiegał. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik prawidłowo zidentyfikuje suboptymalne wykorzystanie zasobów i podejmuje stosowne działania naprawcze.

27 Dziękuję za uwagę i zapraszam do uczestnictwa szkoleniach

28 Kontakt z biurem projektu „Podnoszenie Kompetencji Lekarskich (POKOLEnia) - interdyscyplinarna i holistyczna opieka nad pacjentem geriatrycznym z problemami psychicznymi, reumatologicznymi oraz w opiece okołozabiegowej.” Kierownik Projektu: prof. dr hab. n. med. Dominika Dudek Z-ca Kierownika Projektu: dr n. med. Michał Nowakowski Koordynator administracyjny: inż. Piotr Jarocki tel. kom (koordynator administracyjny) tel


Pobierz ppt "Kierownik Naukowy modułu chirurgicznego: dr n. med. Michał Nowakowski"

Podobne prezentacje


Reklamy Google