Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałStanisław Drozd Został zmieniony 5 lat temu
1
Diagnoza społeczno-gospodarcza powiatu limanowskiego
Wojciech Odzimek Dawid Hoinkis Paweł Kowal Bartosz Kożuch
2
Zmiana w stosunku do roku bazowego (2013)
LUDNOŚĆ Zmiana w stosunku do roku bazowego (2013) 2419 (1,9%)
3
PRZYROST NATURALNY W LATACH 2013-2017 ORAZ WARTOŚĆ UŚREDNIONA
4
PRZEBIEG PROCESÓW MIGRACYJNYCH
5
STRUKTURA LUDNOŚCI I JEJ ZMIANY W PERSPEKTYWIE 2035 ROKU
6
WSKAŹNIKI wzrastająca liczba mieszkańców powiatu limanowskiego; dodatni przyrost naturalny; ujemne saldo migracji; wzrastający odsetek osób w wieku poprodukcyjnym w strukturze społeczeństwa. KONSEKWENCJE: postępujący proces starzenia się społeczeństwa (rosnący udział emerytów i rencistów, wzrost obciążenia budżetów); wciąż dostrzegalna podaż siły roboczej na terenie powiatu (mogąca świadczyć o atrakcyjności inwestycyjnej); potencjał do podnoszenia konkurencyjności; zmniejszający się potencjał do podnoszenia konkurencyjności. WYZWANIA: kompleksowa polityka prorodzinna, międzypokoleniowa i senioralna; dopasowanie oferty usług publicznych do zmieniającej się struktury społeczeństwa; kształtowanie atrakcyjności osadniczej, wzmacnianie poczucia przywiązania do miejsca zamieszkania.
7
SYTUACJA SPOŁECZNA – BENEFICJENCI POMOCY SPOŁECZNEJ
8
GŁÓWNE POWODY KORZYSTANIA Z POMOCY SPOŁECZNEJ W 2013 i 2016 ROKU
Zmiana w stosunku do roku bazowego (2013) Zmiana % w stosunku do roku bazowego (2013) -1567 osób -14,0% -2576 osób -28,7% -252 osoby -4,2% 1236 osób 32,3% 1196 osób 31,5% -738 osób -14,9% -1487 osób -28,4%
9
2013 – osób 2016 – osób (-56,4%)
10
STRUKTURA BEZROBOTNYCH WEDŁUG WIEKU WE WRZEŚNIU 2018 ROKU ORAZ DYNAMIKA ZMIAN W LATACH 2013-2018
11
STRUKTURA BEZROBOTNYCH WEDŁUG WYKSZTAŁCENIA WE WRZEŚNIU 2018 ROKU ORAZ DYNAMIKA ZMIAN W LATACH
12
STRUKTURA BEZROBOTNYCH WEDŁUG CZASU POZOSTAWANIA BEZ PRACY
WE WRZEŚNIU 2018 ROKU ORAZ DYNAMIKA ZMIAN W LATACH
13
SKALA BEZROBOCIA RODZINNEGO
Dwóch lub więcej członków jednego gospodarstwa domowego/rodziny jest zarejestrowanych w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna Małopolska – 16,4% Powiat limanowski – 44,4%
14
WSKAŹNIKI spadek beneficjentów pomocy społecznej; wysoka skala udzielanej pomocy społecznej z powodu ubóstwa; malejąca stopa bezrobocia i liczba osób bezrobotnych; wysoki odsetek osób bezrobotnych w wieku do 45 r. ż. (wiek mobilny, migracje zewnętrzne); wysoki poziom bezrobocia długookresowego (powyżej 12 m-cy); wysoki odsetek osób bezrobotnych z wykształceniem policealnym i średnim zawodowym oraz zasadniczym zawodowym; relatywnie wysoki wskaźnik bezrobocia „rodzinnego”. KONSEKWENCJE: rosnąca emigracja osób młodych poszukujących pracy (ujemne saldo migracji); rosnący udział emerytów i rencistów; spadek dochodów rozporządzalnych gospodarstw domowych oraz wzrastające obciążenie dla budżetów samorządowych (mechanizm „błędnego koła”); negatywny wpływ problemów społecznych i na rynku pracy na wizerunek powiatu, co przekłada się na atrakcyjność osadniczą.
15
WYZWANIA: wspieranie polityki zatrudnienia i rozwój przedsiębiorczości, w tym dopasowanie polityki kształcenia do wymagań rynku pracy; rewitalizacja obszarów zdegradowanych (jako przeciwdziałanie degradacji wynikającej z koncentracji problemów społecznych, w tym bezrobocia); kompleksowa aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy, wsparcie dla tworzenia nowych i atrakcyjnych miejsc pracy na terenie powiatu.
16
Zmiana w stosunku do roku bazowego (2013)
LICZBA PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH OGÓŁEM ORAZ NA 1 TYS. MIESZKAŃCÓW POWIATU LIMANOWSKIEGO Zmiana w stosunku do roku bazowego (2013) 1106 (12,4%)
17
NOWO ZAREJESTROWANE PODMIOTY GOSPODARCZE NA 10 TYS. MIESZKAŃCÓW
STRUKTURA PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH ZE WZGLĘDU NA LICZBĘ ZATRUDNIONYCH: Ogółem: podmioty 0-9 osób (mikroprzedsiębiorstwa) -> podmiotów; 95,9% ogółu 10-49 osób (małe przedsiębiorstwa) -> 348 podmiotów; 3,5% ogółu osób (średnie przedsiębiorstwa) -> 61 podmiotów; 0,6% ogółu powyżej 250 osób (duże przedsiębiorstwa) -> 6 podmiotów; 0,1%
18
ODSETEK ŚREDNICH I DUŻYCH PRZEDSIĘBIORSTW, 2017 ROK
19
PSR 2010 – 68,3% powierzchni powiatu zajmują użytki rolne;
Sekcja A Sekcja A (Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo) – 158 podmiotów (1,57% ogółu)
20
ODSETEK OSÓB KORZYSTAJĄCYCH Z KOMUNALNEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ W 2017 ROKU
21
WSKAŹNIKI niski wskaźnik liczby podmiotów gospodarczych na 1 tys. mieszkańców (zbliżony do innych powiatów subregionu sądeckiego), dominujący udział mikroprzedsiębiorstw (zatrudniających od 0 do 9 pracowników), stagnacja w rozwoju przedsiębiorczości (związana z mniejszą niż średnia w Małopolsce liczbą nowo utworzonych przedsiębiorstw); niski odsetek dużych przedsiębiorstw, ale kilku znaczących inwestorów; relatywnie niski odsetek ludności korzystającej z komunalnej infrastruktury technicznej; ograniczona dostępność do infrastruktury kolejowej. KONSEKWENCJE: obniżenie konkurencyjności gospodarki; zmniejszenie dochodów budżetów gmin oraz powiatu; spadek siły nabywczej ludności oraz powiązany z nim spadek jakości życia; wzrost emigracji zarobkowej; potencjał w zakresie rozwoju przemysłów czasu wolnego; zapotrzebowanie na wielorakie mechanizmy wsparcia przedsiębiorczości, a także działalności około i pozarolniczej.
22
WYZWANIA: podnoszenie innowacyjności gospodarki lokalnej; kontynuacja tworzenia stref aktywności gospodarczej; nawiązanie współpracy w ramach subregionu sądeckiego, w tym: przygotowanie systemu zachęt dla potencjalnych inwestorów i doskonalenie obsługi; podjęcie działań na rzecz utworzenia szybkiego połączenia drogowego i kolejowego ze stolicą województwa oraz zwiększenia przepustowości komunikacyjnej dróg subregionu sądeckiego; kształtowanie cech przedsiębiorczych wśród mieszkańców; efektywny system wsparcia dla biznesu; rozwój, integracja i promocja oferty spędzania czasu wolnego na terenie powiatu. Ekonomizacja czasu wolnego.
23
DOCHODY I WYDATKI BUDŻETU W LATACH 2013-2017
24
UDZIAŁ DOCHODÓW WŁASNYCH W DOCHODACH POWIATU ORAZ WPŁYWY
Z PODATKU PIT W LATACH
25
GŁÓWNE KIERUNKI WYDATKÓW POWIATU LIMANOWSKIEGO W 2017 ROKU ORAZ WYSOKOŚĆ WYDATKÓW W LATACH W MLN ZŁ
26
POZIOM ZADŁUŻENIA ORAZ ZDOLNOŚC DO SAMOFINANSOWANIA INWESTYCJI
27
FUNDUSZE UNIJNE W LATACH 2013-2017
28
WSKAŹNIKI nadwyżka budżetowa powiatu, za wyjątkiem okresów wzmożonej działalności inwestycyjnej; rosnący udział dochodów własnych w dochodach budżetu gminy ogółem; najwyższy w subregionie sądeckim poziom zadłużenia (stosunek zobowiązań do dochodów); najwyższa wśród powiatów subregionu sądeckiego zdolność do samofinansowania inwestycji (mniejsze ryzyko utraty płynności, ale też niski poziom realizowanych inwestycji w stosunku do możliwości powiatu); relatywnie niska efektywność w zakresie pozyskiwania funduszy zewnętrznych. KONSEKWENCJE: możliwość finansowania kolejnych inwestycji; możliwa większa efektywność wydatkowanych środków dzięki zaangażowaniu funduszy zewnętrznych. WYZWANIA: rozwijanie partycypacyjnego modelu współdecydowania mieszkańców o kierunkach inwestycji publicznych i realizacji polityk publicznych; wykorzystanie mechanizmów i narzędzi w ramach obecnej i nowej polityki finansowej UE.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.