Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałElżbieta Król Został zmieniony 5 lat temu
1
DOSTOSOWANIE EFEKTÓW KIERUNKOWYCH STUDIÓW DO CHARAKTERYSTYK PRK
Szczecin, 11 grudnia 2018 r.
2
WYMOGI USTAWOWE Program studiów określa: „efekty uczenia się, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji z uwzględnieniem uniwersalnych charakterystyk pierwszego stopnia określonych w tej ustawie oraz charakterystyk drugiego stopnia określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 tej ustawy” (art. 67 ust. 1 pkt. 1 ustawy PoSWiN)
3
CO TO JEST PRK? PRK to „opis ośmiu wyodrębnionych w Polsce poziomów kwalifikacji odpowiadających odpowiednim poziomom europejskich ram kwalifikacji (…), sformułowany za pomocą ogólnych charakterystyk efektów uczenia się dla kwalifikacji na poszczególnych poziomach, ujętych w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych”.
4
POZIOM PRK Poziom PRK to zakres i stopień złożoności wymaganych efektów uczenia się dla kwalifikacji danego poziomu, sformułowany za pomocą ogólnych charakterystyk efektów uczenia się (definicja ustawowa). W przypadku studiów wyższych należy brać pod uwagę: poziom 6 PRK dla studiów pierwszego stopnia, poziom 7 PRK dla studiów drugiego stopnia i jednolitych studiów magisterskich
5
CHARAKTERYSTYKI PRK W ustawie PoSWiN jest mowa o dwóch rodzajach charakterystyk: uniwersalnych charakterystykach pierwszego stopnia (określa je ustawa o ZSK) charakterystykach drugiego stopnia (określa je rozporządzenie). De facto uniwersalne charakterystyki zostały uwzględnione w treści charakterystyk drugiego stopnia. Wystarczy więc efekty kierunkowe odnieść do charakterystyk z rozporządzenia.
6
CO OZNACZAJĄ POSZCZEGÓLNE LITERY W KODZIE
Do każdej z charakterystyk przypisany jest kod: P – poziom PRK U – uniwersalne charakterystyki S – charakterystyka typowa dla kwalifikacji uzyskanych w ramach szkolnictwa wyższego W – wiedza U – umiejętności K – kompetencje społeczne
7
CHARAKTERYSTYKI UNIWERSALNE
Charakterystyki uniwersalne mają ogólnikowy charakter. Dzielą się one na 3 kategorie: wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne.
8
UNIWERSALNE CHARAKTERYSTYKI I stopnia poziom 6 (wg ustawy)
WIEDZA UMIEJĘTNOŚCI KOMPETENCJE SPOŁECZNE ZNA I ROZUMIE POTRAFI JEST GOTÓW DO: P6U_W w zaawansowanym stopniu – fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi różnorodne, złożone uwarunkowania prowadzonej działalności P6U_U innowacyjnie wykonywać zadania oraz rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie komunikować się z otoczeniem, uzasadniać swoje stanowisko P6U_K kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim samodzielnego podejmowania decyzji, krytycznej oceny działań własnych, działań zespołów, którymi kieruje, i organizacji, w których uczestniczy, przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań
9
UNIWERSALNE CHARAKTERYSTYKI I stopnia poziom 7 (wg ustawy)
WIEDZA UMIEJĘTNOŚCI KOMPETENCJE SPOŁECZNE ZNA I ROZUMIE POTRAFI JEST GOTÓW DO: P7U_W w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi, także w powiązaniu z innymi dziedzinami różnorodne, złożone uwarunkowania i aksjologiczny kontekst prowadzonej działalności P7U_U wykonywać zadania oraz formułować i rozwiązywać problemy, z wykorzystaniem nowej wiedzy, także z innych dziedzin samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, odpowiednio uzasadniać stanowiska P7U_K tworzenia i rozwijania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i życia podejmowania inicjatyw, krytycznej oceny siebie oraz zespołów i organizacji w których uczestniczy przewodzenia grupie i ponoszenia odpowiedzialności za nią
10
CHARAKTERYSTYKI DRUGIEGO STOPNIA PRK DLA POZIOMÓW 6 - 7 (wg rozporządzenia)
Charakterystyki drugiego stopnia, tak samo jak uniwersalne, dzielą się na 3 kategorie: wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne. W odróżnieniu jednak od charakterystyk uniwersalnych każda z tych kategorii dzieli się dodatkowo na podkategorie (kategorie opisowe):
11
CHARAKTERYSTYKI c.d. zakres i głębia (WG) WIEDZA kontekst (WK) wykorzystanie wiedzy (UW) UMIEJĘTNOŚCI komunikowanie się (UK) organizacja pracy (UO) uczenie się (UU) ocena wiedzy (KK) KOMPETENCJE SPOŁECZNE odpowiedzialność (KO) rola zawodowa (KR)
12
PROGRESJA WYMAGAŃ Zapisy odnoszące się do poszczególnych podkategorii (kategorii opisowych) są rozwijane na kolejnych poziomach i stanowią odrębne „wiązki”. W ramach poszczególnych „wiązek” występują szeregi określeń wskazujących na progresję wymagań w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji np.: proste niezbyt złożone umiarkowanie złożone złożone pod bezpośrednim kierunkiem pod kierunkiem w części samodzielnie samodzielnie
13
PRZYKŁADY CHARAKTERYSTYK POZIOM 7
KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 7 Wiedza: absolwent zna i rozumie Zakres i głębia / kompletność perspektywy poznawczej i zależności P7S_WG w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności miedzy nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, a w przypadku studiów o profilu praktycznym – również zastosowanie praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem P7S_WK ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
14
Przykłady charakterystyk c.d.
KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 7 Umiejętności: absolwent potrafi Wykorzystanie wiedzy / rozwiązywane problemy i wykonywane zadania P7S_UW wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy i innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy oraz twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji, dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, przystosowanie działających lub opracowanie nowych metod i narzędzi Komunikowanie się / odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym P7S_UK komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
15
Przykłady charakterystyk c.d.
KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 7 Umiejętności: absolwent potrafi Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa P7S_UO kierować pracą zespołu Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób P7S_UU samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie
16
Przykłady charakterystyk c.d.
KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 7 Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do Oceny / krytyczne podejście P7S_KK krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści Odpowiedzialności / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego P7S_KO wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu P7S_KR odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych w tym: rozwijania dorobku zawodu, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad
17
Jakie są różnice między efektami KRK a charakterystykami PRK?
Charakterystyki są sformułowane na wyższym poziomie ogólności. Nie ma charakterystyk dla obszarów (lub dziedzin). Wyjątkiem są charakterystyki dla dziedziny sztuki i dla kompetencji inżynierskich. Niektóre z efektów KRK z kategorii kompetencje znalazły się w kategorii umiejętności charakterystyk: - praca indywidualna oraz zespołowa, współdziałanie w ramach prac zespołowych UO, - samodzielne planowanie i realizowanie własnego uczenia się przez całe życie (ukierunkowanie innych) UU. Charakterystyki PRK w kategorii kompetencje społeczne wyraźniej akcentują postawę gotowości do …. (oceny, odpowiedzialności, wypełniania zobowiązań).
18
Co się zmieni w dotychczasowej dokumentacji programu?
Przede wszystkim zostanie zmieniona tabela z opisem zakładanych efektów kształcenia. Nowa tabela będzie nosiła tytuł: Tabela efektów uczenia się z odniesieniem do charakterystyk drugiego stopnia PRK Symbol kierunkowych efektów uczenia się Opis zakładanych efektów uczenia się Absolwent studiów ……………stopnia Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia PRK poziom …….
19
Jak należy zmienić dotychczasowe efekty kierunkowe?
Możliwe są dwa sposoby postępowania: opracowanie nowych efektów kierunkowych i odniesienie ich do charakterystyk PRK, modyfikacja dotychczasowych efektów kierunkowych w zakresie wymuszonym koniecznością dostosowania do PRK
20
WAŻNE: Nowe efekty kierunkowe muszą uwzględniać wszystkie charakterystyki drugiego stopnia PRK właściwe dla danego poziomu. Absolwent bowiem musi uzyskać kwalifikację PEŁNĄ.
21
Jakie są różnice między poprzednimi charakterystykami PRK a nowymi?
Obecne charakterystyki PRK zostały poszerzone o nowe oraz zostały wprowadzone w kilku przypadkach charakterystyki dla poszczególnych profili. Zostały zniesione charakterystyki dla obszarów (wyjątkiem jest dziedzina sztuki). Poniżej zostaną wymienione różnice w treści charakterystyk poprzez wskazanie wyłącznie nowych treści (kolor czerwony).
22
CHARAKTERYSTYKI POZIOM 6
KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 6 Wiedza: absolwent zna i rozumie Zakres i głębia / kompletność perspektywy poznawczej i zależności P6S_WG w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie …… oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, a w przypadku studiów o profilu praktycznym – również zastosowanie praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem P6S_WK podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości
23
Charakterystyki c.d. KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 6
Umiejętności: absolwent potrafi Wykorzystanie wiedzy / rozwiązywane problemy i wykonywane zadania P6S_UW wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów – w przypadku studiów o profilu praktycznym Komunikowanie się / odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym P6S_UK komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii
24
Charakterystyki c.d. KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 6
Umiejętności: absolwent potrafi Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa P6S_UO współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym) KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 6 Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do Oceny / krytyczne podejście P6S_KK krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
25
CHARAKTERYSTYKI POZIOM 7
KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 7 Wiedza: absolwent zna i rozumie Zakres i głębia / kompletność perspektywy poznawczej i zależności P7S_WG w pogłębionym stopniu – wybrane faktu, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie …… oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, a w przypadku studiów o profilu praktycznym – również zastosowanie praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów – w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickim P7S_WK ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości
26
Charakterystyki c.d. KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 7
Umiejętności: absolwent potrafi Wykorzystanie wiedzy / rozwiązywane problemy i wykonywane zadania P7S_UW wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów o profilu praktycznym formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi - w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickim formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami wdrożeniowymi – w przypadku studiów o profilu praktycznym Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa P7S_UO współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do Oceny / krytyczne podejście P7S_KK krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści Uznawanie znaczenia wiedzy …… praktycznych oraz zasięganie opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
27
PRZYKŁAD AUTENTYCZNEGO OPISU EFEKTÓW JEDNEGO Z KIERUNKÓW
Symbol efektów Opis zakładanych efektów Odniesienie do KRK Odniesienie do charakterystyk WIEDZA K_W01 zna molekularne podstawy funkcjonowania organizmów żywych P1A_W04 P6S_WG K_W13 wymienia i opisuje zasady bhp w zawodzie biologa P1A_W09 P6S_WK UMIEJĘTNOŚCI K_U01 potrafi wybrać i zastosować odpowiednie metody i techniki stosowane w badaniach biologicznych P1A_U01 P6S_UW K_U11 dokonuje syntetycznych analiz danych … P1A_U07 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K04 w ocenie pracy własnej zachowuje postawę rzeczowa i krytyczną P1A_K03 P6S_KK K_K03 potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie współdziałać P1A_K02 P6S_UO
28
KONSULTACJE Projekt kierunkowych efektów uczenia się Zespoły Kierunków mogą wstępnie konsultować przesyłając je na
29
PRZEPISY DOTYCZĄCE PRK
Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji ze zmianami (tekst jednolity z 25 X 2018 Dz. U poz. 2153) Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji weszło w życie z dniem 29 XI 2018 r.
30
. Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.