Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDamian Małecki Został zmieniony 5 lat temu
1
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
2
Trudności dydaktyczne możemy zdefiniować jako problemy występujące podczas procesu nauczania i uczenia się ucznia i często, ale nie zawsze, są one spowodowane trudnościami wychowawczymi.
3
z obowiązującymi normami współżycia społecznego.
Trudności wychowawcze definiowane są jako niewłaściwe zachowania dzieci i młodzieży, dlatego, że są niezgodne z obowiązującymi normami współżycia społecznego.
4
Przyczyny powstawania trudności dydaktycznych i wychowawczych są związane z następującymi czynnikami:
5
wewnętrznymi, które tkwią
w dziecku zewnętrznymi, tkwiącymi w środowisku domowym i szkolnym
6
Do czynników wewnętrznych zaliczymy:
7
stan zdrowia ucznia (wady wzroku, słuchu, zaburzenia mowy…)
ogólny poziom rozwoju umysłowego specyficzne zaburzenia w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, hiperdysleksja)
8
ewentualne zaburzenia układu nerwowego ( agresywność, brak cierpliwości i wytrwałości w pracy …)
ewentualne zaburzenia w funkcjonowaniu procesów poznawczych (niezdolność skupienia uwagi, zbyt wolne tempo myślenia …) cechy temperamentu i charakteru ucznia uzdolnienia wykazywane przez ucznia
9
Czynniki zewnętrzne występujące
w środowisku domowym:
10
sytuacja materialna rodziny
rozpad struktury rodziny ( rozwód rodziców, sieroctwo …) brak zainteresowania rodziców sprawami dziecka brak dbałości o dziecko i jego wychowanie niski poziom intelektualny i kulturalny rodziców
11
brak zrozumienia i zaspokojenia podstawowych potrzeb dziecka
( akceptacji, miłości, bezpieczeństwa) atmosfera panująca w domu niewłaściwe style wychowania ( autokratyczny, nadmiernie chroniący, liberalny) poziom świadomości wychowawczej rodziców brak współpracy rodziców lub opiekunów dziecka ze szkołą alkoholizm lub inne nałogi występujące w rodzinie
12
Rodzina jest pierwszym i najważniejszym środowiskiem wychowawczym.
Rodzina wprowadza dziecko w świat wartości, ukazuje mu różnorodne cele zaspokajające jego potrzeby oraz uczy go sposobów, za pomocą których te cele można osiągnąć.
13
Czynniki zewnętrzne występujące w środowisku szkolnym:
14
przyczyny organizacyjne
15
przeładowane programy przy zmniejszonej liczbie godzin
podręczniki nie liczące się ze sposobem myślenia, uzdolnieniami i zainteresowaniami uczniów zbyt liczne klasy duża liczba godzin prowadzona w warunkach klasowo - lekcyjnych
16
przyczyny psychologiczno – społeczne
17
nieznajomość ucznia przez nauczyciela (sytuacji rodzinnej, zdrowotnej
oczekiwania wobec ucznia nieadekwatne do jego możliwości (zaniżone lub zawyżone) niska pozycja społeczna ucznia w klasie ( brak przynależności do klasy jako grupy, powoduje, że uczeń szuka akceptacji w grupach niekoniecznie dla niego odpowiednich)
18
przyczyny pedagogiczne
19
nieliczenie się z potrzebami, uzdolnieniami i możliwościami ucznia
niesprawiedliwe traktowanie niedotrzymywanie słowa koncentrowanie się na ujemnych cechach manifestowanie swojej wyższości
20
przyczynami wtórnymi trudności wychowawczych są:
21
narastające niepowodzenia w nauce
drugoroczność wagary i ucieczki z domu zaostrzanie sytuacji konfliktowych w szkole i w domu agresja, dokuczanie, prześladowanie, bojkot, kłamstwa naruszanie dyscypliny szkolnej zamykanie się i wycofanie
22
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.