Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałPatrycja Turek Został zmieniony 5 lat temu
1
Krajowego Certyfikatu Przedszkole Promujące Zdrowie
Autoewaluacja Cel : Sprawdzanie, w jakim stopniu Przedszkole Szesnastka im. Ireny Kwintowej osiąga ustalone standardy Przedszkola Promującego Zdrowie. Przeprowadzenie autoewaluacji umożliwia podjęcie starań o uzyskanie Krajowego Certyfikatu Przedszkole Promujące Zdrowie
2
Autoewaluacja działań
Metody i techniki badawcze: Obserwacja bezpośrednia Analiza dokumentów Wywiady Badania ankietowe Badania dzieci z wykorzystaniem techniki „Narysuj i opowiedz” Badani: Nauczyciele- 16/17 Pracownicy niepedagogiczni- 16/16 Rodzice dzieci- 126/210 Dzieci- 79/97
3
WYNIKI BADANIA DZIECI TECHNIKĄ „Narysuj i opowiedz” przeprowadzone w grupach: V, VI, VII,VIII
Data badania: marzec – kwiecień 2018r. Osoby przeprowadzające badania: nauczycielki grup Ilość wszystkich dzieci: Ilość przebadanych dzieci: 79 czyli 81,4 %
4
Wymiary klimatu społecznego A. Co dzieci lubią w przedszkolu?
Co im się w nim podoba? B. Czego dzieci nie lubią w przedszkolu? Co im się w nim nie podoba? Treści (wskaźniki) zawarte w notatkach z rozmów z dziećmi Liczba wskazań 1. Samopoczucie i atmosfera w przedszkolu ------ Nie lubię jak ktoś jest zły i mnie denerwuje 2 2. Osoby dorosłe i relacje z nimi Nauczycielki, pomoc nauczycielek: przytulanie, pomaganie, wymyślanie zajęć robienie dla pań laurek i wycinanek 35
5
3. Dzieci i relacje z nimi Koledzy i koleżanki 23 Kłótnie z rówieśnikami, bicie, szczypanie, rzucanie rzeczami, popychanie Sprawianie przykrości, płacz, smutek Krzyki, przedrzeźnianie, hałasowanie „Jak ktoś ukuje mnie ołówkiem” Nieobecność ulubionej koleżanki/kolegi Kolegi, koleżanki, przeszkadzanie w zabawie gdy nie mam się z kim bawić 37 4. Rzeczy Zabawki: samochody, tory (samochodowe) klocki lego ( i inne), koniki, domek dla lalek i inne. Książki i „Kącik książki”, puzzle, gry, kredki. 41 Zabawkowe dinozaury, klocki, klocki drewniane gry, puzzle, karty, książki, kwiaty, waga, lalki Zasychający klej, dywan, trasa samochodowa małych domków, kasy 20
6
5. Aktywności Prace domowe, zabawy na placu zabaw oraz klockami, samochodami, fasolkami, kostką, koralikami, w dom, sklep, w teatr, liczenie Zajęcia, rysowanie, malowanie, kolorowanie Granie w piłkę, piłkarzyki, statki, w warcaby w „Amse Adamie” Układanie puzzli, przynoszenie zabawek i gier z domu, zajęcia plastyczne, śpiewanie, tańce, „Jak czytają rodzice”, występowanie w przedstawieniach, kiszenie warzyw, oglądanie książek, spacery, wycieczki obserwowanie zwierząt, poznawanie liter 123 Przebieranie, sprzątanie, zabaw fasolkami Za długi pobyt na podwórku, siedzenie przy stole „za karę”, zajęć, długich prac, religii, zajęć u logopedy Gra w „Pająka i muchy” i w piłkę nożną Rysowanie, układanie puzzli, wychodzenie na podwórko 18
7
6. Jedzenie i picie Uwielbiam wszystko jeść i pić, obiady, pyszne jedzenie, ogórki kiszone, marchewkę, naleśniki, gołąbki spaghetti, placuszki ziemniaczane, kurczaka, kanapki 22 zupy, surówki, kiełki, groszek, cebula, czosnek, gruszka, szczypior, obiady, papryka, koktajl 16 7. Pomieszczenia, wyposażenie i teren przedszkola Zjeżdżalnie, plac zabaw, boisko, huśtawki, sala grupy, całe przedszkole 11 Plac zabaw, szuflady 2
8
8. Inne Lubię chodzić do przedszkola, wszystko lubię w przedszkolu, mogę pochwalić się przed kolegami, co robię z rodzicami w domu (prace domowe – efekty); A serduszko oznacza, że lubię się bawić; Podobają mi się wszystkie zabawy i zabawki Kwiaty, które sadzimy i siejemy Przychodzić pierwsza do przedszkola Karmniki i gołębie 25 Nie lubię deszczu, bo nie można wyjść na podwórko, „nie podoba mi się olbrzym, którego nie ma w przedszkolu”, wczesne wstawanie rano „Jak komuś leci krew”, mycia zębów, niebieskich kartek, jak ktoś rysuje na mojej kartce, jak ktoś łamie mi ołówki, gdy zostaję ostatnia w grupie 11
9
PODSUMOWANIE WYNIKÓW ANKIET PRZEPROWADZONYCH WŚRÓD PRACOWNIKÓW NIEPEDAGOGICZNYCH
Data przeprowadzenia badania: r. Ilość badanych osób: 16 /16 Rodzaj ankiet: anonimowe
10
A. WARUNKI DLA TWORZENIA PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE
Tak Raczej tak Raczej nie Nie Punkty A. WARUNKI DLA TWORZENIA PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE 1. W przedszkolu, w którym pracuję, uważa się, że zdrowie i dobre samopoczucie jest ważną sprawą 16 (100%) 5 pkt 2. Wyjaśniono mi, co to znaczy, że przedszkole, w którym pracuję, jest przedszkolem promującym zdrowie 3. W przedszkolu podejmowane są działania na rzecz promocji zdrowia pracowników, którzy nie są nauczycielami (np. organizowane są szkolenia/warsztaty na temat zdrowia i dbałości o nie, jesteśmy zachęcani do dbałości o zdrowie) 15 (93,75%)
11
B. Atmosfera w przedszkolu
4. Jestem pytana(-ny) o zdanie w sprawach dotyczących życia i pracy przedszkola 11 (68,75%) 4 (25%) 1 (6,25%) 5 pkt 5. Moje zdanie na temat życia i pracy przedszkola jest brane pod uwagę 10 (62,5%) 3 (18,75%) 4 pkt 6. Dyrektor przedszkola jest dla mnie życzliwy 14 (87,5%) 2 (12,5%) 7. Czuję się doceniana(-ny) przez dyrektora przedszkola 13 (81,25%)
12
8. Dyrektor przedszkola udziela mi pomocy, gdy jej potrzebuję
14 (87,5%) 2 (12,5%) 5 pkt 9. Nauczyciele są dla mnie życzliwi 11 (68,75%) 5 (31,25%) 10. Nauczyciele szanują moją pracę 8 (50%) 7 (43,75%) 11. Nauczyciele pomagają mi, gdy tego potrzebuję 13 (81,25%) 3 (18,75%) 12. Pracownicy przedszkola, którzy nie są nauczycielami, są dla siebie życzliwi 15 (93,75%) 1 (6,25%)
13
C. Edukacja zdrowotna dzieci i praktykowanie zachowań prozdrowotnych
13. Pracownicy przedszkola, którzy nie są nauczycielami, chętnie współpracują ze sobą 14 (87,5%) 2 (12,5%) 5 pkt 14. Mogę otrzymać pomoc od innych pracowników przedszkola, którzy nie są nauczycielami, gdy jej potrzebuję 13 (81,25%) 3 (18,75%) C. Edukacja zdrowotna dzieci i praktykowanie zachowań prozdrowotnych 15. Zapoznano mnie z programem edukacji zdrowotnej dzieci i zasadami praktykowania w przedszkolu zachowań prozdrowotnych 1 (6,25%) D. Szkolenia dotyczące zdrowia dla pracowników niepedagogicznych 16. Uczestniczyłam(-łem) w ostatnich 2 latach w zajęciach/szkoleniach dla pracowników przedszkola dotyczących dbałości o zdrowie 12 (75%) 4 pkt
14
E. SAMOPOCZUCIE W PRACY W PRZEDSZKOLU
17. Zwykle dobrze czuję się w pracy w tym przedszkolu 16 (100%) 5 pkt 18. Polecił(a)bym innym osobom to przedszkole jako przyjazne miejsce pracy Przedszkole promujące zdrowie 15 (93,75%) 1 (6,25%)
15
Co powoduje, że DOBRZE czuje się Pani/Pan w pracy w przedszkolu?
„Radość przebywania z dziećmi i mieć choć malutki wkład w ich życie”. „Pozytywna atmosfera. Życzliwe nastawienie do współpracowników.” „Miła atmosfera, życzliwość, pomoc od innych.” „Życzliwi ludzie” „Przyjemna atmosfera” „Miła atmosfera, dbanie o pracowników, praca z dziećmi” „Bardzo dobra atmosfera i współpraca” „Miła, rodzinna atmosfera” „Miło, przyjaźnie, rodzinnie, w razie potrzeby na każdego można liczyć” „Rodzinnie, bezpiecznie, zdrowo” „Dobrze czuję się w pracy w przedszkolu, głównie ze względu na panującą życzliwą atmosferę. Odczuwam przychylne nastawienie i wzajemny szacunek ze strony zarówno dyrekcji, nauczycieli jak i pracowników zajmujących inne stanowiska. Wynika to przede wszystkim z dającej się zauważyć otwartości i chęci do współpracy przy okazji różnych realizowanych wspólnie projektów” „Dobre relacje między pracownikami” „Dobra atmosfera, zgrany zespół, uśmiechy”
16
Co powoduje, że ŹLE czuje się Pani/Pan w pracy w przedszkolu?
„Nie mam takich” „Brak czasu?! do ogarnięcia wszystkiego, co mamy w obowiązkach” „Nie ma”
17
Tak Nie punkty 19. Staram się być bardziej aktywna(-ny) fizycznie (np. więcej chodzić, biegać, jeździć na rowerze, ćwiczyć, tańczyć, uprawiać sport, pracować w ogrodzie) 15 (93,75%) 1 (6,25%) 5 pkt 20. Zwracam większą uwagę na to, jak się odżywiam (np. jem codziennie śniadanie, owoce i warzywa, piję więcej mleka lub kefiru/jogurtu, ograniczam spożycie słodyczy, tłuszczu, soli) 21. Zwracam większą uwagę na systematyczne wykonywanie samobadania (np. masy ciała, ciśnienia tętniczego, kobiety – piersi; mężczyźni – jąder) 14 (87,5%) 2 (12,5%) 4 pkt 22. Zwracam większą uwagę na utrzymywanie dobrych relacji z bliskimi osobami (np. rodziną, znajomymi) 23. Zwracam się do innych ludzi o pomoc, gdy mam jakiś trudny problem do rozwiązania 12 (75%) 4 (25%) F. Podejmowanie działań dla wzmacniania zdrowia w ostatnim roku:
18
24. Znajduję częściej czas na relaks/odpoczynek (np
24. Znajduję częściej czas na relaks/odpoczynek (np. „wyluzowuję” się, robię to, co lubię) 15 (93,75%) 1 (6,25%) 5 pkt 25. Staram się szukać pozytywów zarówno w sobie, jak i w innych ludziach (np. w wychowankach przedszkola, współpracownikach, rodzinie, znajomych) 16 (100%) 26. Rozwijam swoje umiejętności radzenia sobie ze stresem, napięciami 14 (87,5%) 2 (12,5%) 4 pkt 27. Wyeliminowałam(-łem) jakieś zachowanie ryzykowne dla zdrowia, np. rzuciłam(-łem) palenie, nie nadużywam alkoholu, lub podjęłam(-jąłem) próby w tym kierunku (jeżeli nie podejmowałaś(-łeś) takich zachowań, opuść ten punkt) 5 (31,25%) 2 pkt
19
PODSUMOWANIE WYNIKÓW ANKIET PRZEPROWADZONYCH WŚRÓD NAUCZYCIELI
Data przeprowadzenia badania: r. Ilość badanych osób: 15 /16 Rodzaj ankiet: anonimowe
20
Warunki do tworzenia przedszkola promującego zdrowie
TAK RACZEJ TAK RACZEJ NIE NIE pkt. A. Warunki do tworzenia przedszkola promującego zdrowie 1. W przedszkolu, w którym pracuję, uważa się, że zdrowie i dobre samopoczucie jest ważną sprawą 14 (93,33%) 1 (6,66%) 5 2. Zapoznano mnie z koncepcją przedszkola promującego zdrowie 15 (100%) 3. W przedszkolu podejmowane są działania na rzecz promocji zdrowia nauczycieli (np. organizowane są szkolenia/warsztaty na temat zdrowia i dbałości o nie, jesteśmy zachęcani do dbałości o zdrowie 14
21
Klimat społeczny w przedszkolu
B. Klimat społeczny w przedszkolu 4. Dyrektor pyta mnie o zdanie w sprawach dotyczących życia i pracy przedszkola 8 (53,33%) 7 (46,66%) 5 5. Moje zdanie na temat życia i pracy przedszkola jest brane pod uwagę (33,33) 9 (60%) 1 (6,66%) 6. Moje relacje z dyrektorem są dobre 14 (93,33%) 7. Czuję się doceniana/ny przez dyrektora przedszkola 6 (40%) 4 8. Dyrektor udziela mi konstruktywnych informacji zdrowotnych dotyczących mojej pracy 10 (66,66%) (33,33%)
22
9. Dyrektor udziela mi pomocy, gdy jej potrzebuję 10 (66,66%) 5 (33,33%) 10. Relacje między nauczycielami są dobre 11. Nauczyciele chętnie ze sobą współpracują 8 (53,33%) 7 (46,66%) 12. Mogę otrzymać pomoc od innych nauczycieli, gdy jej potrzebuję 13. Moje relacje z rodzicami są dobre
23
EDUKACJA ZDROWOTNA DZIECI I PRAKTYKOWANIE ZACHOWAŃ PROZDROWOTNYCH
14. Większość rodziców dzieci współpracuje ze mną w sprawach swoich dzieci 10 (53,33%) 5 (33,33%) 5 15. Mogę liczyć na pomoc wielu rodziców dzieci, gdy tego potrzebuję 8 7 (46,66%) C. EDUKACJA ZDROWOTNA DZIECI I PRAKTYKOWANIE ZACHOWAŃ PROZDROWOTNYCH 16. Treści edukacji zdrowotnej w planie pracy dla mojej grupy opracowano na podstawie konsultacji z rodzicami, obserwacji zachowań dzieci 4 (26,66%) 1 (6,66%) 17. Informuję systematycznie rodziców o tematach z zakresu edukacji zdrowotnej zaplanowanych na dany okres 11 (73,33%)
24
W czasie posiłków dzieci mogą zjeść tyle, ile chcą 6 (40%) 8 (53,33%)
18. Zachęcam rodziców, aby praktykowali w domu zachowania prozdrowotne, o których dzieci uczą się w przedszkolu 12 (80%) 3 (20%) 5 19. Stwarzam okazję i zachęcam dzieci do próbowania nowych potraw i produktów o różnych smakach 15 (100%) 20. W czasie posiłków dzieci mogą zjeść tyle, ile chcą 6 (40%) 8 (53,33%) 1 (6,66%) 21. Unikam nagradzania dzieci słodyczami 3 4 22. Dzieci myją ręce przed każdym posiłkiem, po wyjściu z ubikacji, po przyjściu z zajęć poza przedszkolem, systematycznie instruuję je, jak należy myć ręce 13 (86,66%) 2 (13,33%)
25
W dni słoneczne chronię dzieci przed nadmiernym nasłonecznieniem 15
23. Dzieci codziennie czyszczą zęby z użyciem pasty do zębów co najmniej po jednym posiłku, systematycznie instruuję dzieci, jak należy czyścić zęby 12 (80%) 3 (20%) 5 24. W dni słoneczne chronię dzieci przed nadmiernym nasłonecznieniem 15 (100%) 25. W czasie zajęć w pozycji siedzącej często wprowadzam elementy ruchu angażujące różne grupy mięśni i części ciała dzieci 8 (53,33%) 7 (46,66%) 26. W czasie pobytu na placu zabaw organizuję zajęcia ruchowe dla dzieci (33,33%) 10 (66,66%) 27. Zachęcam dzieci i ich rodziców do pokonywania drogi do i z przedszkola pieszo (na rowerze/hulajnodze) wtedy, gdy jest to możliwe 2 (13,33%) 6 (40%)
26
28. Na początku wykonywania niektórych czynności (np. na drodze, na placu zabaw, w czasie jedzenia, zajęć ruchowych, technicznych, plastycznych) proszę dzieci, aby przypomniały zasady bezpiecznego zachowania ich dotyczące 9 (60%) 6 (40%) 5 D. ROZWIJANIE KOMPETENCJI NAUCZYCIELI DO DBAŁOŚCI O ZDROWIE I PROWADZENIA EDUKACJI ZDROWOTNEJ DZIECI 29. Uczestniczyłam/łem w ostatnich 2 latach w szkoleniach dotyczących dbałości o zdrowie nauczycieli 13 (86,66%) 1 (6,66%) 30. Uczestniczyłam/łem w ostatnich 2 latach w szkoleniach dotyczących realizacji edukacji zdrowotnej dzieci 14 (93,33%) 31. Jestem dobrze przygotowana/ny do realizacji edukacji zdrowotnej dzieci i współpracy w tym zakresie z rodzicami
27
SAMOPOCZUCIE W PRZEDSZKOLU
32. Zwykle dobrze się czuję w pracy w tym przedszkolu 8 (53,33%) 7 (46,66%) 5 33. Poleci(a)bym innym nauczycielom to przedszkole jako przyjazne miejsce pracy 10 (66,66%) (33,33%) Co powoduje, że DOBRZE czujesz się w pracy w przedszkolu? –wpisz: Przyjazne relacje z innymi pracownikami przedszkola Atmosfera, dobre relacje międzyludzkie, życzliwość Przyjazna atmosfera Ludzie-współpracownicy, dobre relacje z rodzicami i sympatia dzieci Miła atmosfera między pracownikami, dobre zaplecze dydaktyczne Dobra atmosfera pomiędzy pracownikami, zrozumienie Dobra atmosfera, różnorodność aktywności Dobre relacje pomiędzy pracownikami, uśmiechy dzieci Atmosfera pracy i współpracownicy Atmosfera wśród współpracowników i współpraca z nimi
28
PODEJMOWANIE DZIAŁAŃ DLA WZMACNIANIA ZDROWIA W OSTATNIM ROKU
Co powoduje, że ŹLE czujesz się w pracy w przedszkolu? –wpisz: Natłok zajęć i obowiązków Czasami zbyt wiele działań w tym samym czasie Gdy są nieporozumienia między pracownikami Zbyt dużo skumulowanych działań w tym samym czasie do wykonania Roszczeniowi rodzice PODEJMOWANIE DZIAŁAŃ DLA WZMACNIANIA ZDROWIA W OSTATNIM ROKU 60%-1pkt >60%-0pkt TAK NIE Pkt. Staram się być bardziej aktywna/ny fizycznie (np. więcej chodzić, biegać, jeździć na rowerze, ćwiczyć, tańczyć, uprawiać sport, pracować w ogrodzie) 14 (93,33%) 1 (6,66%) Zwracam większą uwagę na to, jak się odżywiam (np. jem codziennie: śniadanie, owoce i warzywa, piję więcej mleka lub kefiru/jogurtu, ograniczam spożycie słodyczy, tłuszczu, soli 13 (86,66%) 2 (13,33%)
29
36. Zwracam większą uwagę na systematyczne wykonywanie samobadania (np. masy ciała, ciśnienia tętniczego, kobiety-piersi; mężczyźni-jąder) 11 (73,33%) 4 (26,66%) 1 37. Zwracam większą uwagę na utrzymywanie dobrych relacji z bliskimi osobami (np. rodziną, znajomymi) 14 (93,33%) (6,66%) 38. Zwracam się do innych ludzi o pomoc, gdy mam jakiś trudny problem do rozwiązania 12 (80%) 3 (20%) 39. Znajduję częściej czas na relaks/odpoczynek (np. „wylutowuję” się, robię to, co lubię 40. Staram się szukać pozytywów zarówno w sobie, jak i w innych ludziach (np. w wychowankach przedszkola, współpracownikach, rodzinie, znajomych) 15 (100%)
30
Rozwijam swoje umiejętności radzenia sobie ze stresem, napięciami 11
41. Rozwijam swoje umiejętności radzenia sobie ze stresem, napięciami 11 (73,33%) 3 (20%) 1 42. Wyeliminowałam/łem jakieś zachowanie ryzykowne dla zdrowia, np. rzuciłam/łem palenie, nie nadużywam alkoholu lub podjęłam/łem próby w tym kierunku
31
Działania dla wzmacniania zdrowia podejmowane
PODEJMOWANIE DZIAŁAŃ DLA WZMACNIANIA ZDROWIA ( CZĘŚĆ F ANKIETY) Badana grupa Średni Odsetek odpowiedzi Tak Działania dla wzmacniania zdrowia podejmowane NAJCZĘŚCIEJ NAJRZADZIEJ 1 2 3 4 Nauczyciele Liczba zbadanych: 15 77% Staram się szukać pozytywów zarówno w sobie, jak i w innych ludziach (np. w wychowankach przedszkola, współpracownikach, rodzinie, znajomych). Zwracam większą uwagę na systematyczne wykonywanie samobadania (np. masy ciała, ciśnienia tętniczego, kobiety-piersi; mężczyźni-jąder) Pracownicy niepedagogiczni Liczba zbadanych: 16 84% Staram się szukać pozytywów zarówno w sobie, jak i w innych ludziach (np. w wychowankach przedszkola, współpracownikach, rodzinie, znajomych) Zwracam się do innych ludzi o pomoc, gdy mam jakiś trudny problem do rozwiązania. Rodzice dzieci Liczba zbadanych: 126 91% Zachęcam dzieci i innych członków rodziny do prawidłowego żywienia. Staram się zjadać większość posiłków wspólnie z dziećmi. Wprowadzenie innych korzystnych zmian w stylu życia swoim i rodziny. Podejmowanie działań dla wzmacniania zdrowia ( część F ankiety)
32
STANDARD PIERWSZY: Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
33
Wymiary i wskaźniki (stan pożądany, „optymalny”
Ocena (Punkty) Elementy wymagające poprawy (jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego, czyli oceny 5) 1 2 3 1. UWZGLĘDNIENIE PROMOCJI ZDROWIA W DOKUMENTACH ORAZ W PRACY I ŻYCIU PRZEDSZKOLA a) W koncepcji pracy przedszkola (lub w dokumencie o innej nazwie) zapisano, że: przedszkole realizuje program PPZ; należy on do priorytetów; promocja zdrowia dotyczy dzieci i pracowników; zapis jest zgodny z przyjętą w Polsce koncepcją PPZ (Analiza dokumentu) b) Pracownicy przedszkola i rodzice mają poczucie, że zdrowie i dobre samopoczucie jest ważną sprawą w przedszkolu Kontynuacja działań zdrowotnych podnoszących świadomość rodziców i pracowników, jako podstawowy element pracy przedszkola. c) Pracownicy przedszkola, uważają, że w przedszkolu podejmowane są działania na rzecz promocji ich zdrowia
34
2. STRUKTURA DLA REALIZACJI PROGRAMU PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE
a) W zespole promocji zdrowia są przedstawiciele: dyrekcji, N, Pn, R; zadania zespołu sformułowana na piśmie ( Analiza dokumentu, wywiady) Zapoznawanie nowych pracowników z zadaniami i funkcjonowaniem działań Zespołu ds. Promocji Zdrowia b) Koordynator ds. promocji zdrowia został powołany przez dyrektora w porozumieniu z zespołem promocji zdrowia; zadania koordynatora sformułowano na piśmie (Wywiad z koordynatorem, analiza dokumentu) Monitorowanie realizacji planów działania, współdziałanie z liderami zespołów zgodnie z koncepcją PPZ c) Dyrektor przedszkola wspiera działania w zakresie promocji zdrowia (wywiady, obserwacje) Szczególnie wspomaga pracowników nowoprzyjętych i zapoznaje z koncepcją PPZ d) Protokół ostatniej kontroli sanepid nie zawiera uwag i zastrzeżeń lub zostały one usunięte i stacja sanepid została o tym poinformowana (analiza protokołu, obserwacja)
35
3. SZKOLENIA, INFORMOWANIE I DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI NA TEMAT KONCEPCJI PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE a) Dyrektor przedszkola i członkowie zespołu promocji zdrowia uczestniczyli w szkoleniu/ach dotyczącym/ych PPZ w ostatnich trzech latach (wywiad, analiza dokumentów) Organizowanie szkoleń dla nowych pracowników i członków Zespołu ds. Promocji Zdrowia. b) Zorganizowano wewnętrzne szkolenia na temat PPZ dla rady pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych w ostatnich trzech latach (analiza dokumentów, Ankieta N-pyt. , Pn - pyt.2) Organizowanie wewnętrznych szkoleń na temat PPZ dla pracowników przedszkola. c) Rodzicom dzieci ( w tym nowo przyjętych do przedszkola) wyjaśniono, co to znaczy, że przedszkole jest PPZ ( ankieta R-pyt.2, analiza dokumentów) d) Na stronie internetowej przedszkola jest zakładka poświęcona PPZ, zawierająca aktualne i wyczerpujące informacje na ten temat (analiza strony) Przekazać informację zwrotną z przeprowadzonej autoewaluacji Na stronie internetowej Przedszkola należy uaktualniać działania podejmowane na rzecz zdrowia e) Tablica informująca o programie PPZ jest umieszczona w widocznym i powszechnie dostępnym miejscu przedszkola i zawiera aktualne informacje (Obserwacja, analiza informacji) Systematyczne umieszczanie aktualnych informacji na temat PPZ w holu przedszkola. Poszukiwanie atrakcyjnych sposobów przekazywania informacji podejmowanych na rzecz zdrowia.
36
4. PLANOWANIE I EWALUACJA DZIAŁAŃ W ZAKRESIE PROMOCJI ZDROWIA ORAZ ICH DOKUMENTOWANIE
a) W ostatnich 3 latach opracowano roczne plany działań w zakresie promocji zdrowia i ich ewaluacji, z uwzględnieniem potrzeb dzieci, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych i rodziców dzieci (analiza planów) W dalszym ciągu uwzględniać potrzeby dzieci, rodziców, pracowników przedszkola w planowaniu rocznych działań w zakresie promocji zdrowia wynikające z raportów ewaluacyjnych b) Zapisy planów działań i ich ewaluacji są zgodne z zasadami przyjętymi w PPZ w Polsce (analiza planów) Włączać nowych nauczycieli do zespołów ewaluacyjnych , aby w ten sposób uczyli się sporządzać raporty ewaluacyjne. c) W ostatnich 3 latach sporządzono raporty z ewaluacji procesu lub wyników działań w zakresie promocji zdrowia zgodne z zasadami przyjętymi w PPZ w Polsce ( analiza raportów) Wnioski z raportów wykorzystywać do planowania miesięcznych planów wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych.
37
Podsumowanie wyników w standardzie pierwszym
Wymiar Średnia liczba punktów Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa A B C 1. Uwzględnienie promocji zdrowia w dokumentach oraz pracy i życiu przedszkola 5 2. Struktura dla realizacji programu przedszkola promującego zdrowie 3. Szkolenia, systematyczne informowanie i dostępność informacji na temat koncepcji przedszkola promującego zdrowie. 4,8 Systematyczne umieszczanie informacji dotyczących PPZ na stronie internetowej przedszkola. 4. Planowanie i ewaluacja działań w zakresie promocji zdrowia W większym stopniu włączać rodziców do planowania działań w zakresie promocji zdrowia Średnia liczba punktów dla standardu pierwszego: 4,95
38
Średnia liczba punktów dla standardu pierwszego: 4,95
39
Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu
STANDARD DRUGI Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci
40
Badana grupa liczba zbadanych osób
Wymiary (numery stwierdzeń) Ocena: średnia punktów w każdym wymiarze Ocena: średnia punktów we wszystkic h wymiara ch Elementy wymagające poprawy (jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego (5 pkt) 1 2 3 4 5 Nauczyciele Liczba 15 Stwarzanie nauczycielom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola (4-5) 4,93 Relacje i wsparcie ze strony dyrektora przedszkola (6-9) 4,75 Relacje między nauczycielami (10-12) Relacje z rodzicami dzieci (13-15) Pracownicy niepedagogiczni Liczba 16 Stwarzanie pracownikom niepedagogicznym możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola (4-5) 4,5 4,87 Relacje i wsparcie ze strony dyrektora przedszkola (6-8) Relacje z nauczycielami (9-11) Relacje z innymi pracownikami przedszkola, którzy nie są nauczycielami ( 12-14) Rodzice dzieci Liczba 126 Stwarzanie rodzicom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola (3-6) 4,83 Relacje z nauczycielami i dyrektorem (7-9) Postrzeganie przez rodziców sposobu, w jaki nauczyciele traktują ich dziecko (10-12) Średnia liczba punktów dla standardu drugiego dla wszystkich badanych grup dorosłych: 4,88
41
Wymiary klimatu społecznego Co im się w nim nie podoba?
A. Co dzieci lubią w przedszkolu? Co im się w nim podoba B. Czego dzieci nie lubią w przedszkolu? Co im się w nim nie podoba? Treści (wskaźniki) zawarte w notatkach z rozmów z dziećmi Liczba 79 Treści (wskaźniki) zawarte w notatkach z rozmów z dziećmi 1. Samopoczucie i atmosfera w przedszkolu Nie lubię jak ktoś jest zły i mnie denerwuje. 2 2. Osoby dorosłe i relacje z nimi Nauczycielki, pomoc nauczycielek: przytulanie, pomaganie, wymyślanie zajęć, robienie dla pań laurek i wycinanek 35 3. Dzieci i relacje między nimi Koledzy i koleżanki 23 Kłótnie z rówieśnikami, bicie, szczypanie, rzucanie rzeczami, popychanie, sprawianie przykrości, płacz, smutek, krzyki, przedrzeźnianie, hałasownie, „Jak ktoś ukuje mnie ołówkiem”, nieobecność ulubionej koleżanki/kolegi, przeszkadzanie w zabawie,gdy nie mam się z kim bawić 37 4. Rzeczy (zabawki, sprzęty) Zabawki: samochody, tory (samochodowe), klocki lego ( i inne), koniki, domek dla lalek i inne. Książki i „Kącik książki”, puzzle, gry, kredki. 41 Zabawkowe dinozaury, klocki, klocki drewniane, gry, puzzle, karty, książki, kwiaty, waga, lalki, zasychający klej, dywan, trasa samochodowa małych domków, kasy 20 5. Aktyności (zajęcia, zabawy, imprezy) Prace domowe, zabawy na placu zabaw oraz klockami, samochodami, fasolkami, kostką, koralikami, w dom, sklep, w teatr, liczenie, zajęcia, rysowanie, malowanie, kolorowanie Granie w piłkę, piłkarzyki, statki, w warcaby, w „Amse Adamie” Układanie puzzli, przynoszenie zabawek i gier z domu, zajęcia plastyczne, śpiewanie, tańce, „Jak czytają rodzice”, występowanie w przedstawieniach, kiszenie warzyw, oglądanie książek, spacery, wycieczki, obserwowanie zwierząt, poznawanie liter 123 Przebieranie, sprzątanie, zabaw fasolkami Za długi pobyt na podwórku, siedzenie przy stole „za karę”, zajęć, długich prac, religii, zajęć u logopedy Gra w „Pająka i muchy” i w piłkę nożną Rysowanie, układanie puzzli, wychodzenie na podwórko 18 6. Jedzenie i picie Uwielbiam wszystko jeść i pić, obiady, pyszne jedzenie, ogórki kiszone, marchewkę, naleśniki, gołąbki spaghetti, placuszki ziemniaczane, kurczaka, kanapki 22 zupy, surówki, kiełki, groszek, cebula, czosnek, gruszka, szczypior, obiady, papryka, koktajl 16 7. Pomieszczenia, wyposażenie i teren przedszkola Zjeżdżalnie, plac zabaw, boisko, huśtawki, sala grupy, całe przedszkole 11 Plac zabaw, szuflady 8. Inne Lubię chodzić do przedszkola, wszystko lubię w przedszkolu, mogę pochwalić się przed kolegami, co robię z rodzicami w domu (prace domowe – efekty); A serduszko oznacza, że lubię się bawić; Podobają mi się wszystkie zabawy i zabawki Kwiaty, które sadzimy i siejemy Przychodzić pierwsza do przedszkola Karmniki i gołębie 25 Nie lubię deszczu, bo nie można wyjść na podwórko, „nie podoba mi się olbrzym, którego nie ma w przedszkolu”, wczesne wstawanie rano „Jak komuś leci krew”, mycia zębów, niebieskich kartek, jak ktoś rysuje na mojej kartce, jak ktoś łamie mi ołówki, gdy zostaję ostatnia w grupie Mocne strony: Dzieci lubią chodzić do przedszkola i aktywnie spedzać czas
42
STANDARD TRZECI Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych
43
Wymiary i wskaźniki (stan pożądany, optymalny)
Ocena (punkty) Elementy wymagające poprawy (jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego czyli od oceny 5) 1 2 3 1. Program edukacji zdrowotnej w przedszkolu i jego realizacjach a)Cele edukacji zdrowotnej zapisano w programie wychowawczym przedszkola (analiza dokumentu) b) W planach pracy dla poszczególnych grup uwzględniono treści z różnych obszarów edukacji zdrowotnej: edukacji żywieniowej, edukacji do zwiększania aktywności fizycznej, edukacji do bezpieczeństwa, edukacji do zdrowia psychicznego, edukacji seksualnej (Analiza dokumentów) W większym stopniu uwzględnianie w planach treści z obszarów zdrowia psychicznego ze zwróceniem uwagi na intymność podczas zabiegów higienicznych i komfort psychiczny c) Treści edukacji zdrowotnej uwzględnione w planach poszczególnych grup dobrano na podstawie konsultacji z rodzicami, obserwacji zachowań dzieci, a w starszych grupach na podstawie rozmów z dziećmi. (Ankieta N.-pyt. 16, R- pyt.13, wywiad z N ) Angażowanie rodziców w planowaniu oraz realizowaniu treści z zakresu edukacji zdrowotnej. Uwzględnianie propozycji rodziców dotyczącej zagadnień zdrowotnych.- Dziecko chore w przedszkolu. d) W przedszkolu są realizowane zajęcia ukierunkowane na rozwijanie umiejętności życiowych dzieci (wywiad z dyrektorem, nauczycielami) Nie wszystkie dzieci potrafią poradzić sobie z dokuczaniem ze strony rówieśników. Uczenie dzieci zachowań obronnych. Mało efektywna współpraca rodziców w zakresie nabywania umiejętności wychowawczych. Często wiedza rodziców nie przekłada się na umiejętności. Wspólpraca P PP i specjalistów e) Jeśli w przedszkolu realizowane są „zewnętrzne” programy, to są to programy o sprawdzonej skuteczności, (oparte na dowodach) a wybór ich był uzasadniony (dostosowany do programów wychowania przedszkolnego i planu pracy dla danej grupy (Analiza dokumentów) f) Rodzice każdej grupy są systematycznie informowani o realizacji zajęć dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa, wykorzystuje się w tym celu różne kanały informacyjne (Obserwacja, ankieta N –pyt.17, R – pyt.14) g) Rodziców zachęca się aby kontynuowali w domu praktykowanie zachowań prozdrowotnych, o których dziecko uczy się w przedszkolu (Ankieta N – pyt.18, R – pyt.15) Różnorodność metod , dobra motywacja – konkursy, zdrowa rywalizacja, FB h) Przebieg realizacji edukacji zdrowotnej w przedszkolu , jest omawiany na spotkaniu Rady Pedagogicznej co najmniej jeden raz w roku szkolnym (wywiad z dyrektorem, analiza dokumentów) Analizowanie realizowanych treści z zakresu edukacji zdrowotnych.
44
2. UMOŻLIWIANIE DZIECIOM PRAKTYKOWANIA PROZDROWOTNYCH ZACHOWAŃ ZWIĄZANYCH Z ŻYWIENIEM
a) Atmosfera w czasie spożywania posiłków jest miła i nie towarzyszy im pośpiech, przekazywanie dzieciom przykrych uwag (obserwacja we wszystkich grupach) b) Stwarza się okazje i zachęca dzieci do próbowania nowych potraw i produktów o różnych smakach ( ankieta N – pyt.19) c) Dzieci w czasie posiłków mogą zjeść tyle, ile chcą (ankieta N – pyt. 20) d) Dzieciom ze starszych grup stwarza się możliwość uczestniczenia w przygotowaniu prostych potraw np. zdrowych przekąsek (obserwacje, wywiad z dyrektorem i pracownikami kuchni) Angażowanie dzieci w przygotowywanie posiłków ; sałatki, surówki, kiszonki, koktajle, kanapki itp.. e) W posiłkach dla dzieci ogranicza się udział słodkich potraw i napojów (analiza jadłospisu, wywiad z kucharka) f) W przedszkolu unika się nagradzania dzieci słodyczami ( Ankieta N – pyt.21, R – pyt.16) Niewystarczająca wiedza rodziców o nagradzaniu słodyczami. Zdarzają się sytuacje, że dzieci dostają cukierki na urodziny. g) ogranicza się podawanie słodyczy i słodkich napojów w czasie imprez w przedszkolu ( Wywiad z dyrektorem, Ankieta R – pyt. 17)
45
3. UMOŻLIWIANIE DZIECIOM PRAKTYKOWANIA ZACHOWAŃ ZWIĄZANYCH Z DBAŁOŚCIĄ O CIAŁO.
a) Dzieci myją ręce przed każdym posiłkiem, po wyjściu z toalety i po przyjściu z zajęć poza przedszkolem, systematycznie instruuje się dzieci jak należy myć ręce (Ankieta N – pyt. 22 ) Kształtowanie u dzieci nawyków sanitarno-higienicznych. b) Dzieci codziennie czyszczą zęby z użyciem pasty do zębów(o odpowiednej zawartości fluoru) co najmniej po jednym posiłku, najlepiej po obiedzie (przed leżakowaniem), systematycznie instruuje się dzieci jak należy czyścić zęby ( Ankieta N – pyt.23) Uczyć dzieci, ze po każdorazowym jedzeniu słodyczy, należy myć zęby c) W dni słoneczne chroni się dzieci przed nadmiernym nasłonecznieniem. ( Ankieta N – pyt.24) 4. DZIAŁANIA DLA ZWIĘKSZENIA AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ DZIECI a) W czasie zajęć w pozycji siedzącej wprowadza się częste elementy ruchu angażujące różne grupy mięśni i części ciała ( Ankieta N- pyt. 25) b) W czasie pobytu na placu zabaw, poza spontaniczną aktywnością fizyczną oferuje się wszystkim dzieciom zorganizowane formy zajęć ruchowych (Ankieta N – pyt. 26) NALEŻY CZĘŚCIEJ i wydłużać czas, organizować zajęcia na dworzu. Organizowanie różnorodnych form aktywności fizycznych w ogrodzie przedszkolnym w tym również zajęć dydaktycznych c) W przedszkolu organizuje się dodatkowe zajęcia ruchowe (np. rytmika, taniec, sport) dla wszystkich dzieci ( Wywiad z dyrektorem) d) Zachęca się dzieci i ich rodziców do pokonywania drogi do i z przedszkola pieszo (na rowerze/hulajnodze) wtedy, gdy jest to możliwe (Ankieta N-pyt.27, R-pyt.18) Motywowanie do spędzania wolnego czasu w aktywny sposób – fotorelacje na FB, konkursy. Tworzenie lapidarium.
46
5. UMOŻLIWIENIE DZIECIOM PRAKTYKOWANIA ZACHOWAŃ ZWIĘKSZAJĄCYCH ICH BEZPIECZEŃSTWO
a) Dzieci uczestniczą w zajęciach na temat wzywania/poszukiwania pomocy i postępowania w razie różnych wypadków i zagrożeń ( w tym rozpoznawania i radzenia sobie w sytuacji krzywdzenia ze strony dorosłych) (Wywiad z dyrektorem) b) Dzieci uczą się używania sprzętu ochronnego np. zakładają kask, ochraniacze na kolana i łokcie (Wywiad z dyrektorem) c) Na początku wykonywania niektórych czynności (np. na drodze, na placu zabaw, w czasie zajęć ruchowych, jedzenia, zajęć technicznych i plastycznych) dzieci są proszone, aby przypomniały zasady bezpiecznego zachowania ich dotyczące ( Ankieta N – pyt.28) Należy organizować dzieciom quizy dotyczące sprawdzania ich wiedzy i umiejętności w zakresie radzenia sobie w sytuacjach zagrożeń
47
Średnia liczba punktów dla standardu trzeciego (dla 5 wymiarów): 4,82
Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa A B C 1. Program edukacji zdrowotnej w przedszkolu i jego realizacja. 4,75 Uwzględnianie w planach treści z obszarów edukacji do zdrowia psychicznego Pozyskiwanie informacji jakie zagadnienia z zakresu edukacji zdrowotnej interesują rodziców. Zwiększanie udziału rodziców w planowaniu oraz realizowaniu treści z zakresu edukacji zdrowotnej. Informowanie o skutkach przyprowadzania dziecka chorego do przedszkola wobec innych i tegoż dziecka. 2. Umożliwienie dzieciom praktykowania prozdrowotnych zachowań związanych z żywieniem. 4,85 Niewystarczająca wiedza rodziców o nagradzaniu słodyczami. Zdarzają się sytuacje, że dzieci dostają cukierki na urodziny. 3. Umożliwienie dzieciom praktykowania zachowań związanych z dbałością o ciało. 5,0 4. Działania dla zwiększenia aktywności fizycznej. 4,5 Wygospodarować więcej miejsc parkingowych dla rowerów/ sanek 5. Umożliwienie dzieciom praktykowania zachowań zwiększających ich bezpieczeństwo. 5 Na bieżąco sprawdzać skuteczność umiejętności dzieci i na tej podstawie opracowywać zadania w planach miesięcznych – systematycznie. Średnia liczba punktów dla standardu trzeciego (dla 5 wymiarów): 4,82
48
Średnia liczba punktów dla standardu trzeciego: 4,82
49
Standard czwarty Przedszkole promuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci
50
Wymiary i wskaźniki (stan pożądany, optymalny)
Ocena (punkty) Elementy wymagające poprawy (jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego czyli od oceny 5) 1 2 3 1. Rozwijanie kompetencji pracowników do dbałości o zdrowie własne i prowadzenia edukacji zdrowej dzieci a) W przedszkolu zorganizowano w ostatnich 2 latach zajęcia/szkolenia dla pracowników dotyczące ich dbałości o zdrowie ( Ankieta N -pyt.29, Pn-pyt. 18). Sprawdzać skuteczność szkoleń – informacja zwrotna. Czy wiedza przekłada się na praktykę. b) W przedszkolu jest biblioteczka zawierająca publikacje i materiały dotyczące różnych aspektów dbałości o zdrowie, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej dla pracowników (Obserwacja). Dostarczanie nowych publikacji z edukacji zdrowotnej do biblioteki przedszkolnej. c) Nauczyciele uczestniczyli w ostatnich 2 latach w szkoleniach dotyczących realizacji edukacji zdrowotnej dzieci (Ankieta N-pyt.32). d) Nauczyciele czują się przygotowani do realizacji edukacji zdrowotnej dzieci i współpracy w tym zakresie z rodzicami (Ankieta N- pyt.33). Chore dziecko w przedszkolu – wypracowanie procedur na warsztatach dla pracowników, rodziców z udziałem lekarza pediatry. e) Pracownicy niepedagogiczni zostali zapoznani z programem edukacji zdrowotnej dzieci i zasadami praktykowania w przedszkolu zachowań prozdrowotnych (Ankieta Pn- pyt.18).
51
2. Pomoc rodzicom dzieci w rozwijaniu kompetencji do dbałości o zdrowie i do wychowywania swojego dziecka a) Rodzicom oferuje się w przedszkolu zajęcia dotyczące dbałości o zdrowie ich samych i ich dzieci (np. spotkania z specjalistami) i pyta się o ich potrzeby w tym zakresie (Analiza dokumentów, ankieta R-pyt.19). Organizowanie spotkań ze specjalistami – uwzględnienie potrzeb rodziców . b) Rodzicom oferuje się w przedszkolu zajęcia/warsztaty dotyczące umiejętności wychowawczych (Analiza dokumentów, Ankieta R- pyt.20). c) Na zajęcia dla rodziców dotyczące dbałości o zdrowie i umiejętności wychowawczych zapraszani są także babcie i dziadkowie (Wywiad z dyrektorem). Zapraszanie dziadków na zajęcia organizowane dla rodziców. d) Zaprasza się rodziców posiadających odpowiednie kompetencje (np. lekarzy, psychologów, pedagogów, dietetyków) do prowadzenia zajęć dla pracowników przedszkola i rodziców dzieci ( Wywiad z dyrektorem). Wykorzystywanie kompetencji zawodowych rodziców do prowadzania zajęć dla pracowników przedszkola i rodziców dzieci. e) Nauczyciele i inni pracownicy pedagogiczni udzielają pomocy/ konsultacji rodzicom w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych dzieci (Ankieta R- pyt.21, wywiad z dyrektorem). Udzielanie pomocy rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, we współpracy z pedagogiem, psychologiem. f) W przedszkolu jest „ kącik” dla rodziców, w którym znajdują się publikacje i inne materiały dotyczące dbałości o zdrowie i zasad wychowania dzieci (Obserwacja). g) Organizuje się spotkania pracowników, dzieci i ich rodziców połączone z różnymi formami aktywności fizycznej, degustacją „zdrowych” produktów i możliwością uzyskania porady w tym zakresie (Wywiad z dyrektorem).
52
Podsumowanie wyników w standardzie czwartym
Wymiar Średnia liczba punktów Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa (wybierz je z kolumny 3) A B C 1. Rozwijanie kompetencji pracowników do dbałości o zdrowie i prowadzenie edukacji zdrowotnej dzieci. 5 2. Pomoc rodzicom dzieci w rozwijaniu kompetencji do dbałości o zdrowie i wychowywania swojego dziecka. Średnia liczba punktów dla standardu czwartego: 4,44
53
Średnia liczba punktów dla standardu czwartego: 4,5
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.