Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Podsumowanie programów rządowych
Podsumowanie programów rządowych w województwie pomorskim w latach
2
Rządowy program „Rodzina 500+”
3
Program Rodzina 500+ gwarantuje regularne wsparcie
dla rodziców wychowujących dzieci. Świadczenie wychowawcze to długotrwały instrument aktywnej polityki rodzinnej, którego celem jest: poprawa sytuacji materialnej rodzin z dziećmi, wspieranie rodzin o niskich dochodach, ułatwianie rodzicom lub opiekunom wychowywanie dzieci oraz zaspokajanie ich potrzeb życiowych, zachęcanie rodzin do podejmowania decyzji o posiadaniu większej liczby dzieci, zwiększanie konsumpcji gospodarstw Atuty: stanowi nieopodatkowane źródło dochodu, które nie jest brane pod uwagę przy ubieganiu się o inne świadczenia.
4
Podział rodzin ze względu na ilość dzieci, na które pobierane jest świadczenie wychowawcze, stan na 31 sierpnia 2018 r.
5
Liczba dzieci objętych programem 500+
- poniżej objętych dzieci - od do objętych dzieci - powyżej objętych dzieci
6
Środki przekazane rodzinom od początku Programu do 30 września 2018 r.
Okres Wydatki gmin na świadczenia wychowawcze w zł W roku 2016 r. W roku 2017 r. W roku 2018 r.* Łącznie * Środki przekazane do gmin na dzień 30 września
7
Efekty Programu: Po dwóch latach realizacji programu „Rodzina 500+” należy stwierdzić, że rodziny prowadzą spokojniejsze i stabilniejsze życie, mają poczucie bezpieczeństwa finansowego. Środki z Programu przeznaczają przede wszystkim na wydatki związane z utrzymaniem mieszkania, opłaty ponoszone na żłobek i przedszkole, odzież i obuwie dla dzieci, zajęcia sportowe i edukacyjne dzieci związane z ich zainteresowaniami. W okresie wakacji i ferii zimowych dużo więcej dzieci wyjeżdża na obozy i kolonie. Rodziny najuboższe mogą znowu spełniać marzenia swoich dzieci, organizując rodzinne wyjazdy świąteczne oraz kupować upragnione prezenty. Wiele rodzin nie musi już zaciągać zobowiązań finansowych w bankach w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb. Rodziny decydują się na kolejne dziecko, niektóre na pierwsze.
8
Karta Dużej Rodziny
9
Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny to system zniżek dla rodzin wielodzietnych. Jej posiadacze mają możliwość korzystania z katalogu oferty kulturalnej, rekreacyjnej, usługowej czy transportowej na terenie całego kraju. Zniżek mogą udzielać nie tylko instytucje publiczne, ale również przedsiębiorcy prywatni. Przystępując do programu zyskują prawo do posługiwania się znakiem „Tu honorujemy Kartę Dużej Rodziny”. Od 1 stycznia 2018 r. Karta Dużej Rodziny dostępna jest w dwóch formach: tradycyjnej (tj. plastikowej) i elektronicznej (tj. na urządzeniach mobilnych). Karta przysługuje niezależnie od uzyskiwanych dochodów rodzinom z co najmniej trójką dzieci.
10
Liczba użytkowników Karty Dużej Rodziny w latach:
11
Rządowy program „Maluch+”
12
Program, zgodnie z jego misją, ma doprowadzić do zorganizowania wsparcia dla Rodziców w sprawowaniu opieki nad dziećmi najmłodszymi. Jest to rozwiązanie, które z perspektywy Rodziców, należy ocenić pozytywnie. Program jest realnym wsparciem dla polskiej rodziny w wychowaniu dzieci najmłodszych. Przyczyni się nie tylko do zorganizowania wszechstronniejszej, łatwo dostępnej opieki, ale i wpłynie na aktywizację zawodową Rodziców.
13
Celem Strategicznym Programu jest zwiększenie dostępności terytorialnej i finansowej miejsc opieki w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów. poprzez: stworzenie warunków dla rozwoju zróżnicowanych instytucji opiekuńczo-edukacyjnych dla dzieci w wieku do lat 3, poprawę standardów funkcjonowania instytucji opieki nad małymi dziećmi oraz podniesienie jakości oferowanych usług, umożliwienie rodzicom i opiekunom dzieci podjęcie aktywności zawodowej , wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu instytucji opiekuńczo - edukacyjnych dla małych dzieci, zgodnie z potrzebami lokalnej społeczności, zapewnienie dzieciom w wieku do lat 3 miejsc w instytucji opieki do czasu osiągnięcia poziomu rozwoju i umiejętności niezbędnych do edukacji przedszkolnej.
14
Adresaci Programu: jednostki samorządu terytorialnego,
podmioty prywatne: osoby fizyczne osoby prawne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, w tym uczelnie i współpracujące z nimi podmioty
15
Corocznie Program Maluch+ zbudowany jest z kilku modułów
Corocznie Program Maluch+ zbudowany jest z kilku modułów. W obecnej edycji są to 4 moduły: Moduł 1 i Moduł 2 – skierowany jest do jednostek samorządu terytorialnego. Dofinansowanie w pierwszym przypadku można otrzymać na utworzenie nowych miejsc i ich funkcjonowanie. Natomiast w module drugim otrzymać wsparcie na funkcjonowanie miejsc utworzonych z wcześniejszych edycji Programu Maluch+. Moduł 3 i Moduł 4 – skierowany jest do podmiotów innych niż jst. Dzięki wsparciu Beneficjent może otrzymać dofinansowanie na utworzenie nowych miejsc opieki i ich funkcjonowanie lub tylko funkcjonowanie istniejących już miejsc.
16
Liczba instytucji gminnych dofinansowanych w latach 2016-2018
17
Liczba instytucji prywatnych dofinansowanych w latach 2016-2018
18
Liczba dofinansowanych miejsc w latach 2016-2018
19
Kwoty dofinansowania na tworzenie i funkcjonowanie w latach 2016-2018
20
Z każdym rokiem wzrasta zainteresowanie programem, co przekłada się na liczbę podpisanych umów i realizowanych zadań. W edycji programu Maluch w Województwie Pomorskim podpisano już ponad 300 umów, docelowo dofinansowanych zostanie około 350 instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
21
Rządowy program „Dobry Start”
22
Program „Dobry Start” to inwestycja w edukację polskich dzieci.
Program „Dobry Start” jest kolejnym komponentem kompleksowej i długofalowej prowadzonej przez rząd polityki rodzinnej. To 300 złotych jednorazowego wsparcia dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny. Program „Dobry Start” to inwestycja w edukację polskich dzieci. Program obejmuje dzieci wychowujące się zarówno w rodzinach, jak i te przebywające w pieczy zastępczej. Rodziny otrzymują świadczenie bez względu na dochód.
23
W województwie pomorskim planuje się objąć pomocą w formie świadczenia 300 zł uczniów (334 531 gmina, powiat 4 244). Koszt świadczeń ogółem wraz z obsługą Programu wyniesie: 105 020 260 zł z tego: gminy – 103 704 610 zł (na same świadczenia: 100 359 300zł) powiaty – 1 315 650 zł (na same świadczenia: 1 273 200 zł)
26
Program wieloletni „Senior +” na lata 2015-2020
27
Celem strategicznym Programu jest wsparcie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym seniorów poprzez rozbudowę infrastruktury ośrodków wsparcia w środowisku lokalnym oraz zwiększenie miejsc w placówkach „Senior+” poprzez dofinansowanie działań jednostek samorządu w rozwoju na ich terenie sieci Dziennych Domów „Senior+” i Klubów „Senior+”.
28
Przykładowe usługi oferowane w Dziennym Domu Senior+ to:
Program Wieloletni SENIOR+ adresowany jest do nieaktywnych zawodowo osób w wieku 60+. W Dziennym Domu Senior+ można spędzić co najmniej 8 godzin dziennie od poniedziałku do piątku. Znajdują się w nim pomieszczenia m.in. do wspólnych spotkań, gotowania, ćwiczeń i relaksu. Przykładowe usługi oferowane w Dziennym Domu Senior+ to: usługi socjalne w tym posiłek edukacyjne kulturalno-oświatowe aktywności ruchowej kinezyterapii sportowo-rekreacyjne aktywizujące społecznie terapii zajęciowej.
29
Placówki „Senior+ „w poszczególnych powiatach województwa pomorskiego
Placówki „Senior+ „w poszczególnych powiatach województwa pomorskiego. Łącznie w województwie pomorskim funkcjonuje 30 placówek w 17 powiatach.
30
Domy i Kluby Senior + w województwie pomorskim
POWIAT Dzienny Dom Senior + Klub Senior + bytowski Tuchomie chojnicki Czersk człuchowski Koczała Rzeczenica Gdańsk gdański Kolbudy Gdynia kartuski Chmielno kościerski Kościerzyna Starz Kiszewa kwidzyński Kwidzyn Ryjewo Sadlinki lęborski Wicko nowodworski Nowy Dwór Gdański pucki Puck słupski Słupsk starogardzki Skarszewy Starogard Gdański sztumski Dzierzgoń Mikołajki Pomorskie Sztum tczewski Pelplin Tczew wejherowski Linia
31
Rozwój placówek „Senior +” w latach 2015-2018 w województwie pomorskim.
32
Dofinansowanie Programu „Senior +” w latach 2015-2018 w województwie pomorskim.
33
Program wieloletni „Senior +” na lata 2015-2020
Realizacja programu Senior+ sprzyja rozwojowi infrastruktury społecznej i odpowiada na rosnące potrzeby seniorów w ich środowisku lokalnym. Z naszych obserwacji oraz kontaktów z gminami wynika, że zainteresowanie tą formą usług dla Seniorów wzrasta. Przypuszczamy, że w Edycji 2019 powstaną kolejne Domy i Kluby w liczbie większej niż w roku obecnym.
34
Rządowy program „Opieka 75+”
35
Celem nowego realizowanego od 2018 roku programu jest zwiększenie dostępności do usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych osobom samotnym w wieku 75 lat i więcej, które mieszkają na terenie gmin do 60 tys. mieszkańców
36
W województwie pomorskim do programu w 2018 r
W województwie pomorskim do programu w 2018 r. przystąpiło 13 gmin, które planują objąć usługami 105 osób w wieku Przewidywany koszt realizacji zadania w ramach środków rządowych wyniesie zł.
37
Liczba osób, które planuje się objąć pomocą w ramach programu „Opieka 75+” w powiatach.
38
Gminy miejskie: (41 osób)
Liczba osób, które planuje się objąć pomocą w ramach programu „Opieka 75+” w podziale na gminy. Gminy miejskie: (41 osób) Starogard Gdański – 13 Człuchów – 12, Krynica Morska – 10, Hel – 6. Gminy miejsko – wiejskie: (31 osób) Czarne – 25, Nowy Dwór Gdański – 4, Debrzno – 2, Gminy wiejskie: (33 osób) Dębnica Kaszubska – 9, Smętowo Graniczne – 9 Wicko – 6, Cedry Wielkie – 4, Koczała – 4, Pszczółki – 1.
39
Gdańsk, dnia 16 października 2018 r.
Dziękuję za uwagę Wojewoda Pomorski Gdańsk, dnia 16 października 2018 r.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.