Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Planowanie pracy korekcyjno-kompensacyjnej, wyrównawczej i rewalidacji indywidualnej Urszula Mielczarek mielczarek@womczest.edu.pl.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Planowanie pracy korekcyjno-kompensacyjnej, wyrównawczej i rewalidacji indywidualnej Urszula Mielczarek mielczarek@womczest.edu.pl."— Zapis prezentacji:

1 Planowanie pracy korekcyjno-kompensacyjnej, wyrównawczej i rewalidacji indywidualnej
Urszula Mielczarek

2 Kierunki polityki oświatowej państwa;
Wspieranie rozwoju dziecka młodszego na 1-szym i kolejnych etapach edukacyjnych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego; Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach; RODN "WOM" w Częstochowie

3 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. ze zmianą:(następny slajd) RODN "WOM" w Częstochowie

4 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 maja 2013 r.
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz. U z 2013 r. poz. 532 RODN "WOM" w Częstochowie

5 oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na: rozpoznaniu i zaspokojeniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia Praca terapeutyczna realizowana jest w trakcie pracy bieżącej z uczniem oraz w formie: RODN "WOM" w Częstochowie

6 W przedszkolu jest organizowana w formie
zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych , socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym: porad i konsultacji, warsztatów i szkoleń RODN "WOM" w Częstochowie

7 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest organizowana w formie :
Klas terapeutycznych; Zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć dydaktyczno- wyrównawczych; zajęć specjalistycznych: RODN "WOM" w Częstochowie

8 Zajęcia specjalistyczne:
korekcyjno- kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym; porad i konsultacji. RODN "WOM" w Częstochowie

9 Zajęcia specjalistyczne; korekcyjno- kompensacyjne
organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi oraz specyficznymi trudnościami w uczeniu się. liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5 uczniów. RODN "WOM" w Częstochowie

10 Uczniowie objęci pracą terapeutyczną, to uczniowie mający :
1.Fragmentaryczne deficyty rozwojowe; Zaburzenia percepcji wzrokowej. Zaburzenia percepcji słuchowej. Opóźniony i zaburzony rozwój mowy. Niesprawność motoryczna, manualna, sprawność grafomotoryczna, leworęczność. Zakłócona dynamika procesów nerwowych- nadpobudliwość , zahamowanie Funkcje poznawcze, rozwój intelektualny RODN "WOM" w Częstochowie

11 2.Specyficzne trudności w uczeniu się w czytaniu- dysleksja
w pisaniu- dysortografia, dysgrafia w matematyce- specyficzne trudności w uczeniu się matematyki RODN "WOM" w Częstochowie

12 Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8. Zajęcia prowadzone są przez nauczyciela właściwych zajęć edukacyjnych. RODN "WOM" w Częstochowie

13 Godzina zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut,
a godzina zajęć specjalistycznych trwa 60 minut. RODN "WOM" w Częstochowie

14 Proces terapeutyczny w przedszkolu, obejmuje;
Obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza pedagogiczna) RODN "WOM" w Częstochowie

15 Obserwacja kończy się diagnozą pedagogiczną
Diagnoza pedagogiczna to proces gromadzenia i systematyzowania informacji o uczniu, ma na celu rozpoznanie i dokonanie oceny poziomu rozwoju wiedzy i umiejętności ucznia Diagnoza pedagogiczna pozwala wyłonić nauczycielowi uczniów z trudnościami dydaktycznymi w nauce szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych odpowiadających za proces nauki czytania i pisania, ocenić umiejętności matematyczne (diagnoza przyczyn niepowodzeń szkolnych) RODN "WOM" w Częstochowie

16 Zajęcia rewalidacji indywidualnej
W szkolnym planie nauczania należy dodatkowo uwzględnić dla uczniów niepełnosprawnych, zajęcia rewalidacyjne- co najmniej 2 godziny tygodniowo Zajęcia rewalidacyjne wynikają z niepełnosprawności ucznia Rodzaj tych zajęć, a także forma ich realizacji, powinny odpowiadać indywidualnym potrzebom rozwojowym i edukacyjnym ucznia niepełnosprawnego oraz być dostosowane do jego możliwości psychofizycznych RODN "WOM" w Częstochowie

17 w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych
Rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 22 lutego 2012 r., poz.204) RODN "WOM" w Częstochowie

18 Uczeń niepełnosprawny, niezależnie od typu
i rodzaju szkoły do jakiej uczęszcza, jest obejmowany zajęciami rewalidacyjnymi. Są to zajęcia o charakterze terapeutycznym, wspomagające rozwój dziecka niepełnosprawnego. RODN "WOM" w Częstochowie

19 Zajęcia rewalidacji indywidualnej
Prowadzone są przez nauczyciela z uprawnieniami z danego zakresu pedagogiki specjalnej: z uczniem upośledzonym umysłowo pracuje oligofrenopedagog; z uczniem niedowidzącym i niewidomym pracuje tyflopedagog; z uczniem niedosłyszącym i niesłyszącym pracuje surdopedagog; z uczniem niepełnosprawnym ruchowo i przewlekle chorym specjalista z zakresu pedagogiki terapeutycznej lub leczniczej; Do pracy z uczniami o innych niepełnosprawnościach dyrektor kieruje nauczyciela na odpowiednią formę szkolenia. RODN "WOM" w Częstochowie

20 Rewalidacja indywidualna
To kształcenie i wychowanie dzieci i młodzieży z odchyleniami od normy. Podstawowym zadaniem rewalidacji jest usprawnienie jednostki upośledzonej pod względem fizycznym, umysłowym ,psychicznym lub społecznym oraz zapewnienie jej odpowiednio do jej wieku i możliwości wykształcenia ogólnego lub zawodowego. RODN "WOM" w Częstochowie

21 sfery poznawczej, percepcyjno-motorycznej, intelektualnej
Terapia pedagogiczna stanowi swoistą interwencję wychowawczą zmierzającą do spowodowania określonych pozytywnych zmian w zakresie: sfery poznawczej, percepcyjno-motorycznej, intelektualnej emocjonalno – motywacyjnej oraz w strukturze wiedzy i umiejętności szkolnych. RODN "WOM" w Częstochowie

22 Celem nadrzędnym terapii pedagogicznej
Jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi; rozwoju na miarę ich możliwości, w takim stopniu, aby zapewnić dziecku prawidłowe funkcjonowanie w sytuacjach szkolnych Tak wyznaczony cel wymaga sprecyzowania celów operacyjnych, etapowych. RODN "WOM" w Częstochowie

23 Cele szczegółowe- operacyjne
1.Stymulowanie, usprawnianie, korygowanie i kompensowanie rozwoju funkcji psychomotorycznych, biorących udział w procesie czytania, pisania, liczenia i innych umiejętności czyli: funkcji kinestetyczno – ruchowych, funkcji wzrokowych i orientacyjnych, funkcji słuchowych; funkcji słownych funkcji poznawczych, procesów intelektualnych RODN "WOM" w Częstochowie

24 2.Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych a szczególnie w zakresie czytania, pisania, liczenia; 3.Eliminowanie negatywnych emocjonalnych, społecznych, motywacyjnych i osobowościowych skutków trudności w nauce RODN "WOM" w Częstochowie

25 Zasady pracy terapeutycznej wg Ireny Czajkowskiej
Zasada indywidualizacji środków i metod oddziaływania korekcyjnego, Zasada powolnego stopniowania trudności, Zasada korekcji zaburzeń: ćwiczenie przede wszystkim funkcji najgłębiej zaburzonych i najsłabiej opanowanych umiejętności, RODN "WOM" w Częstochowie

26 Zasady pracy terapeutycznej
Zasada kompensacji zaburzeń: łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji niezaburzonych w celu tworzenia mechanizmów kompensacyjnych, Zasada systematyczności, Zasada ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego RODN "WOM" w Częstochowie

27 Trójtorowa droga terapii Terapeuta Środowisko szkolne Rodzice
RODN "WOM" w Częstochowie

28 Trójtorowa droga terapii
Terapeuta - jego osobowość Indywidualizacja programu terapeutycznego, Atmosfera akceptacji i serdeczności, Sukces dziecka od początku zajęć Współpraca terapeuty ze środowiskiem domowym i szkolnym RODN "WOM" w Częstochowie

29 Współpraca z nauczycielami
Kontakty z rodzicami Wyjaśniamy przyczyny trudności, podkreślamy znaczenie zaburzonych i opóźnionych funkcji wzrokowych, ruchowych, kinestetyczno-ruchowych, a nie złej woli dziecka, zapraszamy na zajęcia terapeutyczne Współpraca z nauczycielami RODN "WOM" w Częstochowie

30 Okres wstępny terapii-psychoterapeutyczny
W tym okresie staramy się rozwijać sferę emocjonalną dziecka, intelektualną, poznawczą , funkcje percepcyjno-motoryczne zwłaszcza percepcję słuchową –analizę i syntezę słuchową, która odgrywa istotną rolę w początkowym okresie nauki czytania i pisania. RODN "WOM" w Częstochowie

31 Okres terapii właściwej
W tym okresie nadal usprawniamy funkcje percepcyjno- motoryczne , pracujemy nad emocjami ucznia, a przede wszystkim wprowadzamy materiał literowo- wyrazowy w różnorodnych ćwiczeniach doskonalących umiejętność czytania , pisania i liczenia RODN "WOM" w Częstochowie

32 3 aspekty terapii-program pracy terapeutycznej
ODDZIAŁYWANIE PSYCHOKOREKCYJNE Stymulowanie, korygowanie i kompensowanie zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych: w sferze rozwoju ruchowego: w sferze wzrokowej: w sferze słuchowej: RODN "WOM" w Częstochowie

33 w sferze rozwoju ruchowego:
sprawności i koordynacji ruchowej, ruchowo – wzrokowo – ruchowej, sprawności manualnej w zakresie zaburzonego napięcia mięśniowego, precyzji, tempa, koordynacji wzrokowo – ruchowej i sprawności grafomotorycznej; RODN "WOM" w Częstochowie

34 w sferze wzrokowej: spostrzegania kształtów, stałości spostrzegania, spostrzegania figur w tle, dostrzegania różnic i podobieństw , orientacji przestrzennej na podstawie materiału konkretnego, geometrycznego i literowego; usprawnianie analizatora wzrokowego, ćwiczenia pamięci wzrokowej, usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej RODN "WOM" w Częstochowie

35 i syntezy słuchowej, wzbogacanie słownika czynnego i biernego
w sferze słuchowej: wrażliwości słuchowej, poczucia rytmu, słuchu fonematycznego, ćwiczenia pamięci słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, wzbogacanie słownika czynnego i biernego RODN "WOM" w Częstochowie

36 ODDZIAŁYWANIE PSYCHOTERAPEUTYCZNE-
Eliminowanie niewłaściwych postaw wobec trudności i nauki dziecka. Działania wzmacniające. RODN "WOM" w Częstochowie

37 ODDZIAŁYWANIE PSYCHODYDAKTYCZNE-
Wyrównywanie opóźnień w wiadomościach i umiejętnościach edukacyjnych z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej i innych RODN "WOM" w Częstochowie

38 Indywidualny program terapeutyczny
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r. W sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. poz. 752 z 2012 r.) RODN "WOM" w Częstochowie

39 RODN "WOM" w Częstochowie

40 Urszula Mielczarek mielczarek@womczest.edu.pl
Dziękuję za uwagę Urszula Mielczarek


Pobierz ppt "Planowanie pracy korekcyjno-kompensacyjnej, wyrównawczej i rewalidacji indywidualnej Urszula Mielczarek mielczarek@womczest.edu.pl."

Podobne prezentacje


Reklamy Google