Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ORGANIZATOR: LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „GÓRNA PROSNA”

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ORGANIZATOR: LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „GÓRNA PROSNA”"— Zapis prezentacji:

1 ORGANIZATOR: LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „GÓRNA PROSNA”
CYKL SZKOLENIOWY: analiza zasobów, tworzenie i opracowywanie gier terenowych WARSZTAT NR 1 ORGANIZATOR: LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „GÓRNA PROSNA” PROWADZI: DAGMARA DUCHNOWSKA – KOOPERATYWA TRENERÓW „WILD BOAT” BIELINY, lipca 2018 R.

2 WARSZTAT NR 1: IDENTYFIKACJA ZASOBÓW
TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH DEFINIUJEMY NIEOKREŚLONE ZABAWA W PRZESTRZENI: RODZAJE GIER IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW: TWORZENIE MAPY ZASOBÓW NA PODSTAWIE ZEBRANYCH DANYCH, DOŚWIADCZEŃ ORAZ „KREACJI OCZEKIWANYCH DOZNAŃ” PODZIAŁ ZASOBÓW I ICH RANKINGOWANIE W ODNIESIENIU DO POTRZEB ZWIĄZANYCH Z TWORZENIEM SCENARIUSZA GRY TERENOWEJ „MYŚLEĆ JAK…” – PISZEMY HISTORIE, KTÓRE NAS CIEKAWIĄ…

3 WARSZTAT NR 1: IDENTYFIKACJA ZASOBÓW
„ZIEMIA RUSZA SIĘ W POSADACH POD CIĘŻAREM SPOCZYWAJĄCEGO NA NIEJ MAŁEGO PTASZKA” LEONARDO DA VINCI

4 TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH
Jak to było kiedyś? Czy „stare” podchody to „nowa” gra terenowa? Oczekiwania i rozczarowania

5 TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH
Gry terenowe wpisują się w ideę poznawania „małych ojczyzn”, to trend w turystyce, nazywany z języka angielskiego: „4xE” (entertainment - rozrywka, emotion - emocje, education - edukacja, engagement - zaangażowanie)

6 TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH
Twórcy i klienci (praca w grupach mieszanych)

7 TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH
Cechy gier terenowych – pozycja twórcy i klienta: Pozwalają samodzielnie dochodzić do wiedzy Wymagają stosowania twórczych rozwiązań Uczą pracy zespołowej i dążenia do celu Kształtują cierpliwość i opanowanie Uczą spostrzegawczości i szybkiego podejmowania decyzji Wymagają orientacji w terenie rywalizacja

8 TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH
Cechy i rodzaje gier terenowych (praca w grupach mieszanych)

9 TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH
Cechy gier terenowych – okoliczności: Określone: czas i przestrzeń Konkretna, wyznaczona trasa Wykonywanie zadań zespołowo i/lub indywidualnie Korzystanie z zasobów Fabuła/scenariusz Zmiana sposobu myślenia uczestników (klientów) interdyscyplinarność i interaktywność, różnorodność Turystyka, zwiedzanie Topografia i Historia Różni adresaci (ze względu na wiek: np. dzieci, młodzież, rodziny, dorośli, dorośli, seniorzy, ze względu na zainteresowania, tzw. pasjonacka: historycy, sportowcy, przyrodnicy, artystyczne, komercyjne, edukacyjne, rozrywkowe, literackie) Nagrody, chociaż… każdy jest zwycięzcą!

10 TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH
rodzaje gier terenowych: Tradycyjne w formie (papier! Plansza! Koperty! Mapy!): odszukiwanie miejsc, rozwiązanie zagadek, podążanie zgodnie ze wskazówkami w ukrytych kopertach itp. Tradycyjne w formie (działanie! Aktywność!): zręcznościowe, siłowe (np. inspirowane aktywnością jednostek specjalnych) Aplikacje na telefony komórkowe (gry mobilne) Biegi na orientację Geocaching (wykorzystywanie systemu nawigacji satelitarnej) Team building (imprezy integracyjne) Questing Happening larp ... I te, których idea wywodzi się od klienta!

11 TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH
rodzaje gier terenowych (źródło: Interakcje w przestrzeni : nowe trendy w animacji turystyki, I. Połucha, J. Žukovskis, Ekonomiczne Problemy Turystyki nr 1 (29), 2015) outdoor games, czyli gry terenowe – wywodzą się z gier ulicznych i skautingu, obecnie rozwijane głównie jako gra miejska, także turystyczna lub edukacyjna, w których dzięki zbudowaniu fabuły turyści są angażowani w roli graczy w zwiedzanie obiektów i uczestniczenie w wydarzeniach w otwartej przestrzeni

12 TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH
questing – zwany turystyką z zagadkami, oznacza poszukiwanie i odkrywanie atrakcji turystycznych w postaci lokalnego dziedzictwa poza oznakowanymi szlakami na podstawie wskazówek i wierszowanych zagadek

13 TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH
puzzlehunt – gra logiczna oznaczająca polowanie powiązane z rozwiązywaniem pojedynczych zagadek lub ich grup (meta-puzzle) w celu odnalezienia skarbu

14 TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH
letterboxing – zainicjowany w Anglii w 1854 r., polega na dotarciu za pomocą opisu i kompasu do skrzynek z pieczątkami ukrytych w atrakcyjnych miejscach

15 TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH
geocaching – popularna gra rozwijana od 2000 r. przez użytkowników odbiorników GPS, zachęcająca do odwiedzania różnych miejsc w celu odnalezienia tzw. skrytek (geocache) z upominkami na wymianę

16 TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH
storytelling – umiejętność komunikowania polegająca na przekazywaniu historii i legend w sposób angażujący emocjonalnie, wciągający słuchacza w dialog

17 TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH
happening i performance – wydarzenie o charakterze artystycznym z logiczną narracją (happennig) lub sytuacja artystyczna z udziałem performera (performance), które aktywizują publiczność dzięki zastosowaniu elementów wywodzących się z plastyki, teatru, muzyki, specyfiki miejsca itp.

18 TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH
RPG (role playing games) – gra fabularna bazująca na narracji, nazywana „grą wyobraźni”, w której gracze wcielają się w role bohaterów fikcyjnych zdarzeń

19 TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH
LARP (live role playing games) – gra fabularna „na żywo”, podczas której gracze odgrywają role postaci i wspólnie tworzą opowieść, podobnie jak w teatrze improwizowanym posługując się kostiumami oraz rekwizytami

20 TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH
Mamy zespół twórców, co dalej? Klient? Przestrzeń? Scenariusz? Marketing? Budżet? (dyskusja)

21 IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW
KLIENT = CEL

22 IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW
PRZESTRZEŃ = PLANSZA DO GRY

23 IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW
SCENARIUSZ = ZASOBY

24 IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW
MARKETING = O CO NAM CHODZI?

25 IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW
BUDŻET = „KOMU CEGŁĘ?”

26 CZY KLIENT TO NASZ ZASÓB?
HEJ! TO MY! LOKALESI  A TY KIM JESTEŚ?

27 IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW
Tworzenie mapy zasobów Podzielmy się sobą! (wspólna praca przedstawicieli lokalnych grup działania)

28 IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW
Mapa myśli, czyli: „wszystko jest powiązane ze wszystkim” Zasady mapowania: Rysunek, który ma symbolizować temat gry terenowej umieść na środku kartki Zapisz słowa kluczowe, rozmieszczając je nad liniami odchodzącymi promieniście od narysowanego symbolu (nie będzie ich co najmniej sześć! Nad każdą linią zapisz tylko jedno słowo!) Od słów kluczowych wyprowadź linie i zapisz skojarzenia, jakie przyjdą tobie do głowy w związku ze słowem, nie ograniczaj się i nie blokuj, pamiętaj: nie ma złych rozwiązań! (od każdego słowa kluczowego wyprowadź co najmniej trzy skojarzenia!) Gdy masz wrażenie, że nic już nie wymyślisz, zrób przerwę, a następnie przypatrz się swojej mapie Zaobserwuj związki i je zaznacz, poszukaj słów i/lub znaczeń, które się powtarzają Usuń elementy, które teraz wydają się tobie nieistotne Jeśli to wyda się ważne – ponumeruj odgałęzienia (rankinguj), możesz też narysować nową mapę, rysując i pisząc zgodnie z ruchem wskazówek zegara

29 IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW
MYŚLENIE SYSTEMOWE (TEORIA CHAOSU?! LOGIKA ROZMYTA?!) Świat: relacja i sieć wzajemnych wpływów Wszystkie Obiekty wpływają na siebie wzajemnie i dynamicznie nie ma przyczynowość liniowej (A powoduje B), a raczej cyrkularna (A powoduje B powoduje A powoduje B) zmiana jednego elementu systemu może spowodować duże zmiany w jego całościowym działaniu Łączmy ze sobą wiele różnych elementów!

30 IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW
MYŚLENIE SYSTEMOWE (ZANIM OPOWIEMY NASZA HISTORIĘ…) POŁĄCZCIE, CZEGO NIE DA SIĘ POŁĄCZYĆ! (PRACA W ZESPOŁACH DWUOSOBOWYCH)

31 PODSUMOWANIE WARSZTATU
WARSZTAT REFLEKSYJNY PODSUMOWANIE WARSZTATU

32 analiza zasobów, tworzenie i opracowywanie gier terenowych
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ I AKTYWNY UDZIAŁ W WARSZTACIE DAGMARA DUCHNOWSKA WILD BOAT


Pobierz ppt "ORGANIZATOR: LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „GÓRNA PROSNA”"

Podobne prezentacje


Reklamy Google