Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Organy i podmioty zarządzania kryzysowego
„Zarządzanie kryzysowe i stany nadzwyczajne” Wykład nr 2 dr Justyna Mielczarek-Mikołajów
2
Podmioty zarządzania kryzysowego
„Zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej” (art. 2 ustawy)
3
Podmioty zarządzania kryzysowego
organy zarządzania kryzysowego, organy opiniodawczo‐doradcze właściwe w sprawach inicjowania i koordynowania działań podejmowanych w zakresie zarządzania kryzysowego, centra zarządzania kryzysowego, utrzymujące 24‐godzinną gotowość do podjęcia działań.
4
Podmioty zarządzania kryzysowego
Co to jest organ administracji publicznej? Jakie są organy administracji publicznej?
5
Organy administracji publicznej
6
Organy administracji publicznej
7
Podmioty zarządzania kryzysowego
Jakie organy realizują zadania z zakresu zarządzania kryzysowego?
8
Poziomy zarządzania kryzysowego
KRAJ WOJEWÓDZTWO POWIAT GMINA
9
Podmioty zarządzania kryzysowego
POZIOM ORGAN ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO ORGAN OPINIODAWCZY-DORADCZY CENTRUM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO KRAJOWY Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego Rządowe Centrum Bezpieczeństwa RESORTOWY Minister kierujący działem administracji rządowej, Kierownik organu centralnego Zespół Zarządzania Kryzysowego (ministerstwa, urzędu centralnego) Centrum Zarządzania Kryzysowego (ministerstwa, urzędu centralnego) WOJEWÓDZKI Wojewoda Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego POWIATOWY Starosta Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego GMINNY Wójt, Burmistrz, Prezydent miasta Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego Mogą być tworzone (nie ma obowiązku utworzenia) gminne (miejskie) centra zarządzania kryzysowego
10
Poziomy zarządzania kryzysowego
11
Podmioty zarządzania kryzysowego
12
Poziom centralny Art. 146 ust. 4 W zakresie i na zasadach określonych w Konstytucji i ustawach Rada Ministrów w szczególności: 1) zapewnia wykonanie ustaw, 2) wydaje rozporządzenia, 3) koordynuje i kontroluje prace organów administracji rządowej, 4) chroni interesy Skarbu Państwa, 5) uchwala projekt budżetu państwa, 6) kieruje wykonaniem budżetu państwa oraz uchwala zamknięcie rachunków państwowych i sprawozdanie z wykonania budżetu, 7) zapewnia bezpieczeństwo wewnętrzne państwa oraz porządek publiczny, 8) zapewnia bezpieczeństwo zewnętrzne państwa, 9) sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie stosunków z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi, 10) zawiera umowy międzynarodowe wymagające ratyfikacji oraz zatwierdza i wypowiada inne umowy międzynarodowe, 11) sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie obronności kraju oraz określa corocznie liczbę obywateli powoływanych do czynnej służby wojskowej, 12) określa organizację i tryb swojej pracy
13
Poziom centralny RADA MINISTROW, MINISTROWIE (art. 7 ustawy)
Rada Ministrów sprawuje zarządzanie kryzysowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadkach niecierpiących zwłoki zarządzanie kryzysowe sprawuje minister właściwy do spraw wewnętrznych, zawiadamiając niezwłocznie o swoich działaniach Prezesa Rady Ministrów. Decyzje podjęte przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych podlegają rozpatrzeniu na najbliższym posiedzeniu Rady Ministrów. Prezes Rady Ministrów, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych, określa, w drodze zarządzenia, wykaz przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego z uwzględnieniem zobowiązań wynikających z członkostwa w Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz organy odpowiedzialne za ich uruchamianie.
14
POZIOM CENTRALNY (RZĄDOWY ZESPÓŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO)
Jest to organ opiniodawczo-doradczy, właściwy w sprawach inicjowania i koordynowania działań podejmowanych w zakresie zarządzania kryzysowego. W skład Zespołu wchodzą: 1) Prezes Rady Ministrów – przewodniczący; 2) Minister Obrony Narodowej i minister właściwy do spraw wewnętrznych – zastępcy przewodniczącego; 2a) minister właściwy do spraw administracji publicznej; 3) Minister Spraw Zagranicznych; 4) Minister Koordynator Służb Specjalnych – jeżeli został powołany.
15
POZIOM CENTRALNY (RZĄDOWY ZESPÓŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO)
W posiedzeniach Zespołu, na prawach członka, biorą udział wyznaczone przez przewodniczącego, w zależności od potrzeb, następujące organy administracji rządowej: 1) ministrowie kierujący działami administracji rządowej: budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, finanse publiczne, gospodarka, gospodarka morska, gospodarka wodna, instytucje finansowe, informatyzacja, kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, łączność, oświata i wychowanie, rolnictwo, sprawiedliwość, środowisko, transport, zdrowie, praca, zabezpieczenie społeczne, energia, gospodarka złożami kopalin, żegluga śródlądowa; 2) Główny Geodeta Kraju; 2a) Główny Inspektor Ochrony Środowiska; 3) Główny Inspektor Sanitarny; 4) Główny Lekarz Weterynarii; 5) Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej; 6) Komendant Główny Policji; 7) Komendant Główny Straży Granicznej; 7a) Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej; 8) Prezes Państwowej Agencji Atomistyki; 9) Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego; 10) Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego; 11) Szef Agencji Wywiadu; 12) Szef Obrony Cywilnej Kraju; 13) Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego; 14) Szef Służby Wywiadu Wojskowego. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej może skierować do prac Zespołu, na prawach członka, Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego lub innego przedstawiciela. Przewodniczący może zapraszać do udziału w posiedzeniach Zespołu, na prawach członka, inne osoby
16
Zadania Zespołu przygotowywanie propozycji użycia sił i środków niezbędnych do opanowania sytuacji kryzysowych; doradzanie w zakresie koordynacji działań organów administracji rządowej, instytucji państwowych i służb w sytuacjach kryzysowych; opiniowanie sprawozdań końcowych z działań podejmowanych w związku z zarządzaniem kryzysowym; opiniowanie potrzeb w zakresie odtwarzania infrastruktury lub przywrócenia jej pierwotnego charakteru; opiniowanie i przedkładanie Radzie Ministrów Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego; opiniowanie projektu zarządzenia Prezesa Rady Ministrów,
17
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa
Jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów, kierowaną przez dyrektora powoływanego i odwoływanego przez Prezesa Rady Ministrów, pełniącego również funkcje Sekretarza Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego Dyrektor Centrum pełni funkcję sekretarza Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego. Zastępców dyrektora Centrum powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek dyrektora Centrum. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, organizację i tryb działania Centrum, uwzględniając potrzebę ciągłości funkcjonowania Centrum. Centrum zapewnia obsługę Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów, Zespołu i ministra właściwego do spraw wewnętrznych w sprawach zarządzania kryzysowego oraz pełni funkcję krajowego centrum zarządzania kryzysowego.
18
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa
planowanie cywilne, w tym: a) przedstawianie szczegółowych sposobów i środków reagowania na zagrożenia oraz ograniczania ich skutków, b) opracowywanie i aktualizowanie Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi urzędów obsługujących ministrów oraz kierowników urzędów centralnych, c) analiza i ocena możliwości wystąpienia zagrożeń lub ich rozwoju, d) gromadzenie informacji o zagrożeniach i analiza zebranych materiałów, e) wypracowywanie wniosków i propozycji zapobiegania i przeciwdziałania zagrożeniom, f) planowanie wykorzystania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do wykonywania zadań, g) planowanie wsparcia przez organy administracji publicznej realizacji zadań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej; 2) monitorowanie potencjalnych zagrożeń;
19
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa
3) przygotowanie uruchamiania, w przypadku zaistnienia zagrożeń, procedur związanych z zarządzaniem kryzysowym; 4) przygotowywanie projektów opinii i stanowisk Zespołu; 5) przygotowywanie i obsługa techniczno-organizacyjna prac Zespołu; 5a) zapewnienie koordynacji polityki informacyjnej organów administracji publicznej w czasie sytuacji kryzysowej; 6) współdziałanie z podmiotami, komórkami i jednostkami organizacyjnymi Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej oraz innych organizacji międzynarodowych, odpowiedzialnymi za zarządzanie kryzysowe i ochronę infrastruktury krytycznej; 7) organizowanie, prowadzenie i koordynacja szkoleń i ćwiczeń z zakresu zarządzania kryzysowego oraz udział w ćwiczeniach krajowych i międzynarodowych; 8) zapewnienie obiegu informacji między krajowymi i zagranicznymi organami i strukturami zarządzania kryzysowego; 9) realizacja zadań stałego dyżuru w ramach gotowości obronnej państwa; 10) realizacja zadań z zakresu zapobiegania, przeciwdziałania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym; 10a) współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie zapobiegania, przeciwdziałania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym; 11) realizacja zadań planistycznych i programowych z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej oraz europejskiej infrastruktury krytycznej, w tym opracowywanie i aktualizacja załącznika funkcjonalnego do Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego dotyczącego ochrony infrastruktury krytycznej, a także współpraca, jako krajowy punkt kontaktowy, z instytucjami Unii Europejskiej i Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz ich krajami członkowskimi w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej;
20
MINISTER Ministrowie kierujący działami administracji rządowej oraz kierownicy urzędów centralnych realizują, zgodnie z zakresem swojej właściwości, zadania dotyczące zarządzania kryzysowego. W szczególności organy te opracowują plany zarządzania kryzysowego, w których w szczególności uwzględnia się: 1) analizę i ocenę możliwości wystąpienia zagrożeń, w tym dla infrastruktury krytycznej uwzględnionej w wykazie, 2) szczegółowe sposoby i środki reagowania na zagrożenia oraz ograniczania i likwidacji ich skutków, 3) organizację monitoringu zagrożeń i realizację zadań stałego dyżuru w ramach podwyższania gotowości obronnej państwa, 4) organizację realizacji zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
21
MINISTER Art. 29. 1. ustawy o działach administracji rządowej
Dział sprawy wewnętrzne obejmuje sprawy: ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego; ochrony granicy Państwa, kontroli ruchu granicznego i cudzoziemców oraz koordynacji działań związanych z polityką migracyjną państwa; zarządzania kryzysowego; obrony cywilnej; ochrony przeciwpożarowej; nadzoru nad ratownictwem górskim i wodnym; obywatelstwa; ewidencji ludności, dowodów osobistych i paszportów, w zakresie ustalonym w ustawach; rejestracji stanu cywilnego w zakresie ustalonym w ustawie oraz zmiany imion i nazwisk. 2. Jeżeli informacje uzyskane przez organy i jednostki organizacyjne nadzorowane, podległe lub podporządkowane ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych mogą mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa Państwa, minister ten przekazuje je niezwłocznie do wiadomości Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesa Rady Ministrów. (…) 4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych sprawuje nadzór nad działalnością Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Obrony Cywilnej Kraju, Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, Krajowego Centrum Informacji Kryminalnej oraz Biura Ochrony Rządu.
22
MSWiA
23
MSWiA ZARZĄDZENIE NR 152 PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 592) ZARZĄDZENIE NR 13 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1) z dnia 13 marca 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji ZARZĄDZENIE NR 22 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1) z dnia 23 maja 2018 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
24
MSWiA W skład Ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne: 1) Departament Administracji Publicznej; 2) Departament Analiz i Polityki Migracyjnej; 3) Departament Bezpieczeństwa; 4) Departament Budżetu; 5) Departament Komunikacji Społecznej; 6) Departament Kontroli i Nadzoru; 7) Departament Obywatelstwa i Repatriacji; 8) Departament Ochrony Ludności i Zarządzania Kryzysowego; 9) Departament Polityki Granicznej i Funduszy Międzynarodowych; 10) Departament Porządku Publicznego; 11) Departament Prawny; 12) Departament Spraw Międzynarodowych; 13) Departament Spraw Obywatelskich; 14) Departament Teleinformatyki; 15) Departament Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych; 16) Departament Zdrowia; 17) Departament Zezwoleń i Koncesji; 18) Biuro Administracyjno-Finansowe; 19) Biuro Kadr, Szkolenia i Organizacji; 20) Biuro Ministra; 21)4) Biuro Zamówień Publicznych
25
Departament Ochrony Ludności i Zarządzania Kryzysowego (Minis. Wewn.)
Wydział Ochrony Ludności Wydział Nadzoru nad Ratownictwem Górskim i Wodnym Wydział Zarządzania Kryzysowego Wydział Planowania Finansowego i Realizacji Projektów Wydział do spraw Infrastruktury Komunalnej Wydział Organizacyjno-Koordynacyjny Zespół do Spraw Współpracy z Rządowym Centrum Bezpieczeństwa
26
Departament Ochrony Ludności i Zarządzania Kryzysowego- zadania
1) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad: a) działalnością Państwowej Straży Pożarnej, w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek organizacyjnych Ministerstwa, oraz nad funkcjonowaniem krajowego systemu ratowniczo- gaśniczego, b) działalnością Szefa Obrony Cywilnej Kraju, c) ratownictwem górskim i wodnym, d) Szkołą Główną Służby Pożarniczej w zakresie wynikającym z ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, e) Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej im. J. Tuliszkowskiego; 2) prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań w zakresie właściwości Ministra dotyczących: a) ochrony przeciwpożarowej i obrony cywilnej, b) koordynacji zadań wynikających ze zobowiązań sojuszniczych, ratyfikowanych umów i konwencji międzynarodowych w zakresie ochrony ludności, obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego oraz ratownictwa, c) koordynacji planowania, przeprowadzania i udziału w ćwiczeniach w zakresie ochrony ludności, obrony cywilnej i ratownictwa oraz udziału i nadzoru nad ćwiczeniami w zakresie zarządzania kryzysowego w odniesieniu do Ministerstwa oraz służb podległych i nadzorowanych przez Ministra;
27
Departament Ochrony Ludności i Zarządzania Kryzysowego- zadania
3) prowadzenie spraw związanych z realizacją, w zakresie właściwości Ministra, zadań wynikających z ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, 4) wykonywanie zadań objętych upoważnieniem udzielonym Ministrowi przez Prezesa Rady Ministrów w zakresie wykonywania czynności wynikających z podległości Rządowego Centrum Bezpieczeństwa Prezesowi Rady Ministrów oraz zlecania Rządowemu Centrum Bezpieczeństwa zadań związanych z zarządzaniem kryzysowym, a także współdziałanie w tym zakresie z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, 5) prowadzenie spraw związanych z inicjowaniem, programowaniem i koordynowaniem działań administracji rządowej w zakresie przeciwdziałania skutkom powodzi, osuwisk ziemnych i innych klęsk żywiołowych oraz usuwania skutków takich zdarzeń, w tym obsługa finansowa tych spraw, 6) prowadzenie spraw w zakresie pomocy finansowej udzielanej jednostkom samorządu terytorialnego i innym podmiotom z rezerwy celowej budżetu państwa na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych.
28
ZESPOŁY ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO (szczebel resortowy)
Ministrowie i kierownicy urzędów centralnych na potrzeby realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego tworzą zespoły zarządzania kryzysowego, w skład których wchodzą kierujący właściwymi komórkami organizacyjnymi urzędu obsługującego ministra lub kierownika, a także inne osoby przez nich wskazane. Ministrowie i kierownicy, określają, w drodze zarządzenia, organizację, skład oraz miejsce i tryb pracy zespołów zarządzania kryzysowego Do zadań zespołów należy: 1) dokonywanie okresowej oceny zagrożeń na potrzeby Raportu, 2) opiniowanie projektów planów zarządzania kryzysowego, 3) opiniowanie wykazu obiektów, instalacji i urządzeń wchodzących w skład infrastruktury krytycznej w ramach swoich właściwości, 4) wypracowywanie wniosków i propozycji dotyczących zapobiegania i przeciwdziałania zagrożeniom.
29
Centra zarządzania kryzysowego (szczebel resortowy)
pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego, współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej, nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności, współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska, współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne, dokumentowanie działań podejmowanych przez centrum; realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
30
POZIOM WOJEWÓDZTWA Do zadań wojewody w sprawach zarządzania kryzysowego należy, m.in.: kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie województwa, realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym: a) wydawanie starostom zaleceń do powiatowych planów zarządzania kryzysowego, b) zatwierdzanie powiatowych planów zarządzania kryzysowego, c) przygotowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej wojewódzkiego planu zarządzania kryzysowego, d) realizacja wytycznych do wojewódzkich planów zarządzania kryzysowego, zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego, wnioskowanie o użycie pododdziałów lub oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do wykonywania zadań, wykonywanie przedsięwzięć wynikających z dokumentów planistycznych wykonywanych w ramach planowania operacyjnego realizowanego w województwie, zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym.
31
POZIOM WOJEWÓDZTWA Art. 22. ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie Wojewoda odpowiada za wykonywanie polityki Rady Ministrów w województwie, a w szczególności: dostosowuje do miejscowych warunków cele polityki Rady Ministrów oraz, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach, koordynuje i kontroluje wykonanie wynikających stąd zadań, zapewnia współdziałanie wszystkich organów administracji rządowej i samorządowej działających w województwie i kieruje ich działalnością w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku publicznego, ochrony praw obywatelskich, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków, na zasadach określonych w odrębnych ustawach, dokonuje oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego województwa, opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy, wykonuje i koordynuje zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa oraz zarządzania kryzysowego, wynikające z odrębnych ustaw, przedstawia Radzie Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej, projekty dokumentów rządowych w sprawach dotyczących województwa, wykonuje inne zadania określone w odrębnych ustawach oraz ustalone przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów
32
WOJEWÓDZKI ZESPÓŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Organ pomocniczy wojewody w zapewnieniu wykonywania zadań zarządzania kryzysowego, powoływany przez wojewodę, który określa jego skład, organizację, siedzibę oraz tryb pracy. Do zadań zespołu wojewódzkiego należy w szczególności: 1) ocena występujących i potencjalnych zagrożeń mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne i prognozowanie tych zagrożeń, 2) przygotowywanie propozycji działań i przedstawianie wojewodzie wniosków dotyczących wykonania, zmiany lub zaniechania działań ujętych w wojewódzkim planie zarządzania kryzysowego, 3) przekazywanie do wiadomości publicznej informacji związanych z zagrożeniami, 4) opiniowanie wojewódzkiego planu zarządzania kryzysowego.
33
Skład Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego
W skład zespołu wojewódzkiego wchodzą: wojewoda jako przewodniczący, kierownik komórki organizacyjnej właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego w urzędzie wojewódzkim jako zastępca przewodniczącego szef wojewódzkiego sztabu wojskowego lub jego przedstawiciel. a także inne osoby wskazane przez przewodniczącego w zależności od potrzeb spośród: kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich; osób zatrudnionych w urzędzie wojewódzkim lub w jednostkach organizacyjnych służb, inspekcji i straży wojewódzkich; osób zatrudnionych w regionalnych zarządach gospodarki wodnej, wojewódzkich zarządach melioracji i urządzeń wodnych oraz Instytucie Meteorologii i Gospodarki Wodnej W skład zespołu wojewódzkiego może wchodzić: 1) przedstawiciel samorządu województwa, wyznaczony przez marszałka województwa, 2) inne osoby zaproszone przez przewodniczącego.
34
POZIOM WOJEWÓDZTWA Zarząd województwa uczestniczy w realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, w tym planowania cywilnego, wynikających z jego kompetencji. Planowanie cywilne: a) całokształt przedsięwzięć organizacyjnych mających na celu przygotowanie administracji publicznej do zarządzania kryzysowego, b) planowanie w zakresie wspierania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w razie ich użycia oraz planowanie wykorzystania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego.
35
WOJEWÓDZKIE CENTRA ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Tworzy się wojewódzkie centra zarządzania kryzysowego, których obsługę zapewniają komórki organizacyjne właściwe w sprawach zarządzania kryzysowego w urzędach wojewódzkich. Do zadań wojewódzkich centrów zarządzania kryzysowego należy: 1) pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego; 2) współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej; 3) nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności; 4) współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska; 5) współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne; 5) dokumentowanie działań podejmowanych przez centrum; 6) realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa
36
DOLNOŚLĄSKI URZĄD WOJEWÓDZKI
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Oddział Logistyki i Usuwania Skutków Klęsk Żywiołowych Oddział Ratownictwa Medycznego Oddział Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego Oddział Bezpieczeństwa i Ochrony Ludności Oddział Spraw Obronnych Oddział Centrum Powiadamiania Ratunkowego
37
Zadania - DUW Zadania Oddziału:
pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego, współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej, nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności, współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska, współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne, dokumentowanie działań podejmowanych przez centrum, realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa, wykonywanie zadań określonych w art. 22 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach, w zakresie postępowań uproszczonych w sprawach zgromadzeń, przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach, realizowanie zadań w ramach Kraj owego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania, uruchamianie i realizacja procedur wojewódzkiego planu zarządzania kryzysowego, monitorowanie zagrożeń na obszarze województwa, prowadzenie monitoringu środków masowego przekazu w zakresie zagrożeń oraz sytuacji kryzysowych, obsługa systemów informatycznych i systemów łączności dedykowanych na potrzeby zarządzania kryzysowego, ochrony ludności i obrony cywilnej, uzgadnianie planów działań przedsiębiorców telekomunikacyjnych w sytuacjach szczególnych zagrożeń, udział w ćwiczeniach z zakresu zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej i ochrony ludności oraz spraw obronnych, zarządzanie i administrowanie informatycznym Systemem Ostrzegania, Alarmowania i Informowania Województwa Dolnośląskiego, realizacja zadań Międzynarodowej Centrali Ostrzegawczej w ramach Międzynarodowego Planu Ochrony Odry przed Zanieczyszczeniami, administrowanie stroną internetową Wydziału.
38
Wielkopolski Urząd Wojewódzki (2017 r.)
Struktura organizacyjna Wydziału Dyrektor ZK-IZastępca dyrektora ZK-II Oddział: WCZK (Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego) ZK-IIIOddział Planowania Cywilnego ZK-IVOddział Spraw Obronnych ZK-VIOddział Logistyki ZK-VIIOddział: CPR (Centrum Powiadamiania Ratunkowego) ZK-VIIISamodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Prawnych ZK-IXStanowisko do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych ZK-X Dyrektorowi bezpośrednio podlegają: Oddział Spraw Obronnych Oddział Logistyki Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Prawnych Stanowisko do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych Zastępcy dyrektora bezpośrednio podlegają: Oddział: WCZK Oddział Planowania Cywilnego Oddział: CPR
39
POZIOM POWIATU Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na obszarze powiatu jest starosta jako przewodniczący zarządu powiatu. Do zadań starosty w sprawach zarządzania kryzysowego należy: 1) kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie powiatu; 2) realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym: a) opracowywanie i przedkładanie wojewodzie do zatwierdzenia powiatowego planu zarządzania kryzysowego, b) realizacja zaleceń do powiatowych planów zarządzania kryzysowego, c) wydawanie organom gminy zaleceń do gminnego planu zarządzania kryzysowego, d) zatwierdzanie gminnego planu zarządzania kryzysowego; 3) zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego; 4) wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania powiatów i miast na prawach powiatu;, 5) zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym, 5a) współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie przeciwdziałania, zapobiegania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym; 6) organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej, 6) ) organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej. starosta wykonuje przy pomocy powiatowej administracji zespolonej i jednostek organizacyjnych powiatu.
40
POWIATOWA ADMINISTRACJA ZESPOLONA
Powiatową administrację zespoloną stanowią: starostwo powiatowe, powiatowy urząd pracy, będący jednostką organizacyjną powiatu, jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży (Komendant powiatowy policji, Komendant powiatowy straży pożarnej, Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego, państwowy powiatowy inspektor sanitarny)
41
POWIATOWE CENTRA ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Powiatowe centra zarządzania kryzysowego zapewniają przepływ informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego oraz wykonują zadania te same co wojewódzkie centra zarządzania kryzysowego. Organizację, siedzibę oraz tryb pracy powiatowego centrum zarządzania kryzysowego, w tym sposób całodobowego alarmowania członków zespołu zarządzania kryzysowego oraz sposób zapewnienia całodobowego obiegu informacji w sytuacjach kryzysowych, określa starosta. W miejscowościach będących jednocześnie siedzibami powiatów i miast na prawach powiatu, na podstawie porozumienia zawartego między tymi jednostkami samorządu terytorialnego, może być tworzone wspólne centrum zarządzania kryzysowego obejmujące zasięgiem działania obszar obu jednostek samorządu terytorialnego.
42
Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego
Starosta wykonuje zadania zarządzania kryzysowego przy pomocy powiatowego zespołu zarządzania kryzysowego powołanego przez starostę, który określa jego skład, organizację, siedzibę oraz tryb pracy, Zespół powiatowy wykonuje na obszarze powiatu zadania przewidziane dla zespołu wojewódzkiego. W skład zespołu powiatowego, którego pracami kieruje starosta, wchodzą osoby powołane spośród: osób zatrudnionych w starostwie powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych lub jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży powiatowych; przedstawicieli społecznych organizacji ratowniczych.
43
POZIOM GMINNY Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie gminy jest wójt, burmistrz, prezydent miasta. Do zadań tego organu należy: 1) kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy; 2) realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym: a) realizacja zaleceń do gminnego planu zarządzania kryzysowego, b) opracowywanie i przedkładanie staroście do zatwierdzenia gminnego planu zarządzania kryzysowego; 3) zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego; 4) wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania gmin i gmin o statusie miasta; 5) zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym; 5a) współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie przeciwdziałania, zapobiegania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym; 6) organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
44
GMINNY ZESPÓŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Organem pomocniczym wójta, burmistrza, prezydenta miasta w zapewnieniu wykonywania zadań zarządzania kryzysowego jest gminny zespół zarządzania kryzysowego powoływany przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta, który określa jego skład, organizację, siedzibę oraz tryb pracy, zwany dalej „zespołem gminnym”. Zespół gminny wykonuje na obszarze gminy zadania przewidziane dla zespołu wojewódzkiego. W skład zespołu gminnego, którego pracami kieruje wójt, burmistrz, prezydent miasta, wchodzą osoby powołane spośród: 1) osób zatrudnionych w urzędzie gminy, gminnych jednostkach organizacyjnych lub jednostkach pomocniczych; 2) pracowników zespolonych służb, inspekcji i straży, skierowanych przez przełożonych do wykonywania zadań w tym zespole na wniosek wójta, burmistrza, prezydenta miasta; 3) przedstawicieli społecznych organizacji ratowniczych. 7. W skład zespołu gminnego W skład zespołu gminnego mogą wchodzić inne osoby zaproszone przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta.
45
GMINNE CENTRA ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Wójt, burmistrz, prezydent miasta zapewnia na obszarze gminy (miasta) realizację następujących zadań przy pomocy gminnych (miejskich) centrum zarządzania kryzysowego 1) całodobowe alarmowanie członków gminnego zespołu zarządzania kryzysowego, a w sytuacjach kryzysowych zapewnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji oraz dokumentowania prowadzonych czynności; 2) współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej; 3) nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności; 4) współpracę z podmiotami realizującymi monitoring środowiska; 5) współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne; 6) realizację zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
46
WSPÓŁPRACA ORGANÓW I PODMIOTU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Organy właściwe w sprawach zarządzania kryzysowego oraz dyrektor Centrum mają prawo żądania udzielenia informacji, gromadzenia i przetwarzania danych niezbędnych do realizacji zadań Ministrowie kierujący działami administracji rządowej, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie, starostowie, wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, właściciele oraz posiadacze samoistni i zależni obiektów, instalacji, urządzeń i usług infrastruktury krytycznej są obowiązani do udzielania dyrektorowi Centrum, w wyznaczonym terminie, żądanych przez niego informacji i wyjaśnień niezbędnych do realizacji zadań Centrum określonych w ustawie Obowiązek podjęcia działań w zakresie zarządzania kryzysowego spoczywa na tym organie właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego, który pierwszy otrzymał informację o wystąpieniu zagrożenia. Organ ten niezwłocznie informuje o zaistniałym zdarzeniu organy odpowiednio wyższego i niższego szczebla, przedstawiając jednocześnie swoją ocenę sytuacji oraz informację o zamierzonych działaniach Właściciele oraz posiadacze samoistni i zależni obiektów, instalacji, urządzeń i usług infrastruktury krytycznej niezwłocznie informują dyrektora Centrum oraz właściwe terytorialnie wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego o zakłóceniu funkcjonowania tej infrastruktury, które może skutkować wystąpieniem na wskazanym obszarze sytuacji kryzysowej.
47
Rola służb specjalistycznych
Jakie służby realizują zadania z zakresu zarządzania kryzysowego?
48
Służby specjalistyczne
Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy na czele z Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej – centralny organ administracji rządowej, podległy ministrowi spraw wewnętrznych; jednostki PSP Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej powołuje spośród oficerów Państwowej Straży Pożarnej i odwołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Zadania i kompetencje Państwowej Straży Pożarnej na obszarze województwa wykonują: 1) wojewoda przy pomocy komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej, jako kierownika straży wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie; 2) komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej. Komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej powołuje, spośród oficerów Państwowej Straży Pożarnej, minister właściwy do spraw wewnętrznych na wniosek Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej złożony po uzyskaniu zgody wojewody. 2. Komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej odwołuje minister właściwy do spraw wewnętrznych – po zasięgnięciu opinii wojewody. Komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej powołuje spośród oficerów Państwowej Straży Pożarnej komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej w porozumieniu ze starostą
49
POLICJA Policja – na czele Komendant Główny Policji, centralny organ administracji rządowej Komendanta Głównego Policji powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Zastępców Komendanta Głównego Policji, w tym I Zastępcę, powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw wewnętrznych na wniosek Komendanta Głównego Policji. Zadania z zakresu bezpieczeństwa i utrzymania porządku wykonują: 1) wojewoda przy pomocy komendanta wojewódzkiego Policji działającego w jego imieniu albo komendant wojewódzki Policji działający w imieniu własnym w sprawach: a) wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo- -śledczych i czynności z zakresu ścigania wykroczeń, b) wydawania indywidualnych aktów administracyjnych, jeżeli ustawy tak stanowią; 2) komendant powiatowy (miejski) Policji; 3) komendant komisariatu Policji. Komendanta wojewódzkiego Policji powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw wewnętrznych na wniosek Komendanta Głównego Policji złożony po zasięgnięciu opinii wojewody. Komendanta Stołecznego Policji powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw wewnętrznych na wniosek Komendanta Głównego Policji złożony po zasięgnięciu opinii wojewody oraz opinii Prezydenta m.st. Warszawy. Komendanta powiatowego (miejskiego) Policji powołuje i odwołuje komendant wojewódzki Policji, po zasięgnięciu opinii starosty
50
Służby specjalistyczne
Zarząd Gospodarki Wodnej Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej Urząd Żeglugi Śródlądowej Inspektor Sanitarny Inspektor Weterynaryjny Inspektor Nadzór Budowlanego Straż Graniczny Wojewódzka Komenda Uzupełnień Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska GOPR, WOPR, TOPR
51
Linki do zdjęć slawnych-koni-mialo-inne-imiona-niz-maja- teraz/znak-zapytania/ ura-organow-administracji-publicznej/ ikowe-zmiany-w-ustawie-juz-dokonane
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.