Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Bezpieczeństwo cyfrowe w szkole, placówce

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Bezpieczeństwo cyfrowe w szkole, placówce"— Zapis prezentacji:

1 Bezpieczeństwo cyfrowe w szkole, placówce
Aleksandra Krawczyk

2 Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2018/2019
100 rocznica odzyskania niepodległości – wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów. Kształcenie zawodowe oparte na ścisłej współpracy z pracodawcami. Rozwój doradztwa zawodowego. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.

3 „Większość polskiego społeczeństwa żyje w świecie cyfrowych treści i usług, przenikających codzienność w stopniu niemającym porównania z żadną z technologii przeszłości. Polska szkoła - musi zatem w pełni działać w środowisku cyfrowym, wykorzystując edukacyjne zasoby dostępne online – multimedialne treści, aplikacje, platformy i skojarzone z nimi interaktywne metody nauczania.” Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów [online]. [Dostęp: r.]. Dostępny w internecie:

4

5 https://bezpiecznaszkola. men. gov

6 Trzy poziomy zagrożeń internetowych

7 Niebezpieczne treści materiały pornograficzne
Międzynarodowe badania EU-NET-ADB z 2012 r. pokazują, że kontakt z pornografią miało ponad dwie trzecie (67%) polskich gimnazjalistów!!!

8 Niebezpieczne treści materiały pornograficzne przemoc, nazim, rasizm
przekazy promujące zachowania autodestrukcyjne (takie jak promocja brania narkotyków, skrajnego odchudzania, czy sposobów na samobójstwa)

9 Niebezpieczne treści materiały pornograficzne przemoc, nazim, rasizm
przekazy promujące zachowania autodestrukcyjne (takie jak promocja brania narkotyków, skrajnego odchudzania, czy wręcz sposobami na samobójstwa) z przynajmniej jedną z powyższych kategorii kontakt miało 54% gimnazjalistów

10 Niebezpieczne kontakty
grooming czyli uwodzenia dzieci w internecie w celu późniejszego wykorzystania seksualnego werbunek do sekty lub grupy przestępczej 69% gimnazjalistów poznało w internecie kogoś, kogo nie znało wcześniej aż 31% spotkało się z taką osobą „w realu”

11 Niebezpieczne działania
seksting (przesyłanie własnych intymnych zdjęć lub filmików za pomocą telefonu komórkowego lub komunikatorów internetowych) w badaniu Fundacji Dzieci Niczyje do wysyłania takich materiałów przyznało się 11% młodych ludzi

12 Niebezpieczne działania
seksting cyberprzemoc agresja werbalna (cybebulling, cyberstalking) zamieszczanie kompromitujących materiałów tworzenie specjalnych obraźliwych stron lub profili

13 Cyberbullying Werbalne znęcanie, tyranizowanie, powtarzalne zachowania o charakterze agresywnym jednego lub grupy sprawców wobec ofiary. Ostatnie statystyki pokazują, że: 20% dzieci i młodzieży wskazują, strach przed cyberprzemocą; 5% respondentów podjęło próbę samookaleczenia lub dokonało samookaleczenia; 3% respondentów podjęło próbę samobójstwa jako bezpośredni skutek szykanowania; młodzi ludzie są dwa razy częściej prześladowane na FB; 28% młodych ludzi zgłosiło przypadki szykanowania na Twitterze; 26% młodych ludzi zgłosiło przypadki szykanowania na Ask.fm.

14 Cyberstalking Stalking – termin pochodzący z języka angielskiego, który oznacza „podchody” lub „skradanie się”. Obecnie stalking jest definiowany jako „złośliwe i powtarzające się nagabywanie, naprzykrzanie się czy prześladowanie, zagrażające czyjemuś bezpieczeństwu”. Zjawisko cyberstalkingu jest definiowane jako cyberprzemoc popełniana przez stalkera. Sprawca jako narzędzia używa technologii informacyjnej, w szczególności Internetu, by dręczyć pojedynczą osobę, grupę osób lub całą organizację.

15 W polskim kodeksie karnym stalking (zdefiniowany jako uporczywe nękanie powodujące uzasadnione okolicznościami poczucie zagrożenia lub istotne naruszenie prywatności) od 6 czerwca 2011 r. stanowi przestępstwo, zagrożone karą pozbawienia wolności do 3 lat (art. 190a § 1 k.k.) lub – w przypadku doprowadzenia ofiary do próby samobójczej – do 10 lat 6 czerwca 2011 weszła w życie poprawka do kodeksu karnego, uznająca cyberprzemoc i stalking w Polsce za czyn zabroniony (połączenie tych terminów daje pojęcie cyberstalkingu) Czyn ten podlega karze na podstawie art. 190a k.k.

16 Standard bezpieczeństwa online placówek oświatowych [online]. [Dostęp r.]. Dostępny w internecie:

17 Elementy profilaktyki dla zapewnienia bezpieczeństwa uczniów w środowisku cyfrowym
Źródło: Ciecioch K., Cyfrowe bezpieczeństwo uczniów w szkole – wyzwania i zagrożenia

18

19

20 Bibliografia/netografia:
Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów [online]. [Dostęp: r.]. Dostępny w internecie: Ciecioch K., Cyfrowe bezpieczeństwo uczniów w szkole – wyzwania i zgrozenia, [online]. [Dostęp r.]. Dostępny w internecie: Rogers V., Cyberprzemoc. Jak być bezpiecznym w sieci?, Warszawa 2011 Standard bezpieczeństwa online placówek oświatowych [online]. [Dostęp r.]. Dostępny w internecie:

21 Najnowsze informacje z oferty RODN „WOM” zapewnicie sobie Państwo zamawiając naszego NEWSLETTERA.
Zapraszamy także do dzielenia się swoim dorobkiem zawodowym w ramach „przykładów dobrej praktyki”.

22 Dziękuję za uwagę! Aleksandra Krawczyk


Pobierz ppt "Bezpieczeństwo cyfrowe w szkole, placówce"

Podobne prezentacje


Reklamy Google