Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Handel i zarządzanie sprzedażą

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Handel i zarządzanie sprzedażą"— Zapis prezentacji:

1 Handel i zarządzanie sprzedażą
Dr hab. Grażyna Śmigielska

2 Plan zajęć: Handel – pojęcie i geneza Rola handlu i jego rodzaje
Innowacje w handlu detalicznym i ich rola w kształtowaniu struktur Wykształcenie się orientacji marketingowej Marketing mix przedsiębiorstwa handlu detalicznego Procesy zaopatrzenia i logistyka

3 Zasady zaliczenia Egzamin testowy- 50% Ocena z ćwiczeń – 50%
Obydwie części należy mieć zaliczone aby uzyskać pozytywna ocenę końcową

4 Literatura: Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju, red. J. Szumilak, Oficyna Wydawnicza, Kraków, 2004 Przedsiębiorstwo handlowe w gospodarce opartej na wiedzy , red. G. Śmigielska, Difin, Warszawa 2014 Chwałek J., Innowacje w handlu, PWE, Warszawa 1992, Dietl J., Handel we współczesnej gospodarce, PWE, Warszawa 1991,

5 Plan zajęć Definicje podstawowych pojęć Geneza handlu

6 Pojęcie handlu Forma pośrednictwa w wymianie (ujęcie funkcjonalne)
Zbiór instytucji (ujęcie instytucjonalne)

7 Handel detaliczny sprzedaż stosunkowo niewielkich partii towarów nabywcom finalnym

8 Handel hurtowy obrót dużymi partiami towarów, których nabywcami są klienci instytucjonalni (inne organizacje handlowe, usługowe lub produkcyjne)

9 Instytucje handlu detalicznego
Handel stacjonarny – supermarkety, hipermarkety, sklepy dyskontowe, concept store, convenience store, sklep typu category killer, factory outlet Handel niestacjonarny - sprzedaż wysyłkowa (katalogowa), sprzedaż telewizyjna, sprzedaż za pośrednictwem internetu

10 Instytucje handlu hurtowego i pozostałe instytucje
Hurtownicy uniwersalni, wyspecjalizowani, hurtownie typu cash&carry Pozostałe instytucje: instytucja gwarancji, odroczone terminy płatności

11 Handel a dystrybucja?

12 Rozwój procesów wymiany
Wspólnota pierwotna – T-T – wymiana prosta Pierwszy społeczny podział pracy – wyodrębnienie się pasterstwa i rolnictwa – T – T1,T2,T3 wymiana pełna (rozwinięta), Pojawienie się powszechnego ekwiwalentu – wymiana powszechna drugi społeczny podział pracy – wyodrębnienie się rzemiosła- pieniężna forma wymiany T-P-T

13 Handel Trzeci społeczny podział pracy wyodrębnienie warstwy kupców
Wymiana ma postać P-T-P1

14 Konieczne warunki istnienia handlu
Nadwyżki produkcji Istnienie powszechnego ekwiwalentu

15 Handel to również Dział gospodarki narodowej zajmujący się pośredniczeniem w obrocie dobrami materialnymi między sferą produkcji i konsumpcji

16 GUS Sekcja handel i naprawy Aby przedsiębiorstwo zostało zaliczone do sektora handlu to ponad 50% dochodów musi być realizowane ze sprzedaży towarów zakupionych w celu odsprzedaży z zyskiem

17 Wnioski Handel , jako zawodowe pośrednictwo w wymianie, wykształcił się jako efekt procesu rozwoju społeczno ekonomicznego Handel jest wymianą ale nie każda wymiana jest handlem


Pobierz ppt "Handel i zarządzanie sprzedażą"

Podobne prezentacje


Reklamy Google