Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Warsztaty PODN Wodzisław Śląski
Jak urozmaicić lekcję matematyki? Gry i zabawy matematyczne -praca w sieci r. Warsztaty PODN Wodzisław Śląski
2
O czym będziemy mówić? O stosowaniu gier i zabaw w nauczaniu matematyki O wartościowych grach i zabawach O pomocach przydatnych na lekcjach O programach komputerowych i aplikacjach O filmach i inny multimediach
3
Plan spotkania: Uatrakcyjniacze analogowe Ewa Karwot
Uatrakcyjniacze multimedialne Małgorzata Chodura
4
Matematyka przypomina grę, która bawi dopóki się w niej wygrywa, zbyt prosta lub zbyt trudna zniechęca. Matematyka nie może być skarbnicą szablonowej wiedzy, zbiorem reguł i definicji.
5
Najlepszy nauczyciel i najlepsze pomoce dydaktyczne nie spełnią swojej roli, gdy uczeń będzie stroną bierną. Doskonałą okazją do pobudzania aktywności dzieci są gry i zabawy dydaktyczne.
6
Co mówi literatura o grach i zabawach dydaktycznych?
Zabawa dydaktyczna to taka zabawa, która prowadzi do rozwiązania założonego w niej zadania. Natomiast gra dydaktyczna to odmiana zabawy polegająca na respektowaniu ustalonych reguł, wymagająca wysiłku myślowego. W. Okoń – Słownik Pedagogiczny
7
E. Talarczyk Zbiór gier i zabaw matematycznych
Zabawa dydaktyczna to zabawa, która bazuje na podstawowej funkcji psychiki dziecka, na potrzebie zabawy – wywiera świadomie wpływ na jego czynności umysłowe. E. Talarczyk Zbiór gier i zabaw matematycznych
8
Pamiętaj o zasadach stosowania gier:
Dostosuj je do możliwości dziecka. Określ jasne, jednoznaczne i łatwe do zapamiętania reguły. Stosuj je tam, gdzie zachodzi potrzeba przyswojenia, utrwalenia wiadomości.
9
4. Nie rozciągaj gry w czasie. 6. Pozwól każdemu wziąć w niej udział. 7. Stwórz estetyczne pomoce. 8. Nie podsycaj indywidualnego współzawodnictwa.
10
Funkcje gier i zabaw dydaktycznych
Aktywizują dzieci nieśmiałe lub przekonane o swoim braku zdolności matematycznych. Pozwalają przezwyciężyć lęk przed włączeniem się do wspólnego działania. Prowadzone są między uczniami, a nie w relacji uczeń – nauczyciel. Dają lepsze wyniki w zapamiętywaniu i uczeniu się niż metody tradycyjne.
11
Zalety gier: Zabawę tematyczną lub konstrukcyjną uczeń może realizować sam lub w grupie. Grę można zastosować jako zadanie domowe.
12
Jak pomóc uczniom w nauce?
Sięgajmy w procesie kształcenia po sytuacje bliskie i zrozumiałe dla dzieci. Odwołujmy się jak najczęściej do doświadczeń uczniów i ich wiedzy pozaszkolnej. Starajmy się, aby działanie i rysunek poprzedzały symbole i im towarzyszyły.
13
Używajmy języka potocznego, stopniowo wzbogacając go tylko o te symbole, których sens jest już dzieciom znany. Twórzmy okazję do dziecięcych doświadczeń i eksperymentów. Zachęcajmy dzieci do budowania oraz stosowania własnych strategii. Chwalmy za kreatywność.
14
Dajmy dzieciom czas na myślenie.
Pozwólmy im opowiadać i rozmawiać na temat swoich spostrzeżeń i odkryć, ale także trudności i wątpliwości. Zawsze bardzo uważnie ich słuchajmy. Wprowadźmy element, który je zainspiruje. Dajmy dzieciom czas na myślenie.
15
Wszystkie dzieci przechodzą przez etapy rozwojowe w jednakowej kolejności, ale występują w rozwoju różnice czasowe.
16
Literatura: • Kruszewski K., Gry dydaktyczne – zarys tematu, Kwartalnik Pedagogiczny 2/1984 • Krygowska Z., Zarys dydaktyki matematyki t. 3, WSiP, Warszawa 1977 • Okoń W., Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa 1975 • Semadeni Z., Nauczanie początkowe matematyki, WSiiP, Warszawa 1991 Opracowanie w oparciu o artykuł mgr Artura Zaremby – Świdnica 2006 r.
17
Jak uatrakcyjnić lekcję?
•Korzystaj z materiałów przygotowanych przez wydawnictwa i innych nauczycieli.
18
Jak uatrakcyjnić lekcję?
•Korzystaj z programów komputerowych oraz aplikacji. SketchUp-zastosowanie: rysowanie figur płaskich i przestrzennych oglądanie budynków w 3 D
19
Jak uatrakcyjnić lekcję?
•Korzystaj ze stron przygotowanych przez fachowców np.
20
Jak uatrakcyjnić lekcję?
•Korzystaj z programów komputerowych oraz aplikacji. Kahoot- film instruktażowy Tworzenie testów
21
Jak uatrakcyjnić lekcję?
•Korzystaj z programów komputerowych oraz aplikacji. Geogebra
22
Kształcenie umiejętności matematycznych.
•Poproś o współpracę wychowawcę klasy oraz innych nauczycieli. Gry matematyczne mogą być stosowane na innych lekcjach. Włącz w edukację matematyczną rodziców-poleć im dobre gry i aplikacje: Korelacja międzyprzedmiotowa
23
Powodzenia Powodzenia
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.