Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSzczepan Antczak Został zmieniony 6 lat temu
1
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
2
cele przedmiotu:
3
1. zapoznanie z założeniami programowymi oraz z treściami kształcenia w zakresie edukacji plastycznej w klasach IV-VI 2. rozwijanie wśród studentów umiejętności analizy i interpretacji wymagań ogólnych programu edukacji plastycznej w klasach IV-VI
4
3. rozwijanie wśród studentów myślenia twórczego i metaforycznego poprzez warsztaty prowadzone rozmaitymi technikami plastycznymi 4. wskazywanie studentom innowacyjnych rozwiązań w obszarze realizacji przedmiotu „edukacja plastyczna” 5. wdrożenie studentów do poszukiwania kreatywnych propozycji w realizacji programu kształcenia edukacji plastycznej w klasach IV-VI
5
oczekiwane efekty kształcenia:
WIEDZA: student będzie potrafił twórczo zorganizować proces kształcenia w obszarze edukacji plastycznej wśród uczniów klas IV-VI UMIEJĘTNOŚCI: student będzie potrafił dokonać analizy założeń programowych i dobrać metody oraz techniki kształtujące kreatywność i myślenie metaforyczne uczniów KOMPETENCJE SPOŁECZNE: student będzie umiał korzystać z bogactwa kultury zgromadzonej w różnorodnych obszarach sztuki i będzie potrafił przygotować uczniów do odbioru i współtworzenia sztuki
6
tematyka zajęć (30 godzin)
7
25.03 (3 godz.) Cele i treści przedmiotu: metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. Ustalenie formy zaliczenia przedmiotu. Poznanie wymagań programowych oraz metod pracy z uczniem na lekcjach edukacji plastycznej w klasach IV-VI. Wprowadzenie do teorii - dziedziny sztuki a dziedziny sztuki plastycznej. (3 godz.) Dziedziny sztuki plastycznej – kontynuacja. Rysunek jako jedna z głównych dziedzin sztuki plastycznej. Kreska jako forma wyrazu. Rodzaje kresek. Kreskówka „La Linea”. Najstarsze kreski na świecie. Kreski Pabla Picassa – przykłady. Warsztat 1 – zostań uczniem Picassa – próba długiej kreski. Warsztat 2 – zwierzęta ze sznurka. Różnorodne techniki plastyczne – kolaż (collage). Warsztat 3 – zwierzęta z dłoni. .
8
29.04 (3 godz.) Malarstwo jako jedna z najważniejszych dziedzin sztuki plastycznej.
Kreska a plama. Warsztat 1 – plamy z gwaszu. Perspektywa w malarstwie i sztuce. Warsztat 2 – technika fotodomalówki. Najdroższe obrazy świata. 13.05 (4 godz.). Analiza zgromadzonego materiału badawczego podczas wizyty w szkole. Dyskusja. Polemika. Wnioski i postulaty. Barwy w sztuce. Barwy podstawowe, pochodne i dopełniające (kontrastujące). Gama barw. Barwy zimne i ciepłe. Walor a odcień. Akcent kolorystyczny. Warsztat 1 – łąka z lotu ptaka – rozlewanki. Wybrane nurty w sztuce - fowizm, formizm, impresjonizm, ekspresjonizm, kubizm, abstrakcjonizm, unizm, surrealizm i inne. Warsztat 2 – fantastyczny świat kubizmu w ciepłych lub zimnych barwach.
9
26. 05 (3 godz. ) Barwy niekolorowe, czyli czerń i biel
26.05 (3 godz.) Barwy niekolorowe, czyli czerń i biel. Barwa, perspektywa, proporcje, pejzaż. Co to jest pejzaż miejski? Weduta. Marina. Nokturn (Canaletto, Monet). Warsztat 1 – tworzymy dyptyk: kamieniczki dniem i nocą. Ekologia w sztuce plastycznej. Warsztat 2 – kartka z życzeniami, zakładka do książki/kar 27.05 (3 godz.) Collage/kolaż. Metody i projekty rozwijające myślenie metaforyczne. Warsztat 1 – kosmos (chlapanka/nakrapianka). Siadamy wygodnie. Wyruszamy w podróż do gwiazd. Muzyka. Galaktyki, mgławice. Prezentacja indywidualnych projektów studentów (6 projektów).
10
24.06 (3 godz.) Prezentacja indywidualnych
projektów studentów (12 projektów). projektów studentów (12 projektów, omówienie projektów, zaliczenia). 14.07 (2 godz.) Wymiana opinii o zgromadzonych przez studentów informacjach o edukacji plastycznej podczas wizyty w szkole. 15.07 (3 godz.) Wymiana opinii o zgromadzonych przez studentów informacjach o edukacji plastycznej podczas wizyty w szkole – ciąg dalszy. Dyskusja o sposobach pracy z uczniem na lekcjach plastyki w klasach IV, V i VI (o metodach i technikach pracy badanego nauczyciela plastyki w wybranej szkole, o podręcznikach i innych źródłach, które wykorzystuje nauczyciel plastyki, o placówkach wspierających nauczyciela w podnoszeniu jego kwalifikacji zawodowych oraz o sposobach oceniania uczniów klas IV-VI przez nauczyciela edukacji plastycznej. Podsumowanie i ocena wszystkich zajęć w semestrze. Ewaluacja studentów. Wpis zaliczeń.
11
Literatura podstawowa:
Stopczyk Stanisław/Neubart Barbara — Plastyka. Podręcznik do klas IV-VI, Warszawa, 2014. Lukas Jadwiga/Onak Krystyna — Do dzieła. Program nauczania plastyki w klasach IV-VI, Warszawa, 2012. Literatura uzupełniająca: Mazur Anna/Boguszewska Anna — Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży, Lublin, 2013. Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży — Mazur Anna/Boguszewska Anna (red.), Lublin, 2013.
12
cykl zajęć w postaci ćwiczeń kończy się zaliczeniem z oceną
13
O ocenie końcowej z zaliczeń decydują 2 elementy umożliwiające zdobycie maksymalnie 54 punktów:
1. Prezentacja projektu: konspekt jednej godziny zajęć z przedmiotu edukacja plastycznej w dowolnie wybranej klasie IV, V lub VI o dowolnej tematyce (dotyczącej sztuki użytkowej) Przedstawienie i omówienie trzech przykładowych prac wykonanych samodzielnie przez studenta trzema różnymi technikami, powiązanych z realizacją planowanej lekcji. MAX 30 punktów 2. Aktywność na zajęciach warsztatach (10 zajęć x 3 punkty); 25.3, 15.4, 29.4, 13.5., 26.5, 27.5., , 14.7., MAX 24 punkty.
14
Oceny:
15
27 maja (po 1 cz. zajęć) (2h) 6 osób 24 czerwca (3h) 12 osób
Przebieg zaliczenia: PREZENTACJA PROJEKTÓW odbędzie się na zajęciach ćwiczeniowych w dniach: 27 maja (po 1 cz. zajęć) (2h) 6 osób 24 czerwca (3h) 12 osób Na pierwszych zajęciach 25.3 zostanie sporządzona lista wg której będą odbywały się prezentacje
16
konsultacje soboty 20.30-21.15 p. 334b bud. C
lub mail: strona: ania.kozuh.net serdecznie proszę o mail w sprawie planowanej wizyty na konsultacjach (przynajmniej dwa dni wcześniej:-)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.