„Edukacja włączająca uczniów z niepełnosprawnością”

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "„Edukacja włączająca uczniów z niepełnosprawnością”"— Zapis prezentacji:

1 „Edukacja włączająca uczniów z niepełnosprawnością” 04.11.2014
Aneta Żurek

2 Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ogłoszone przez Ministra Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2014/2015 Wspieranie rozwoju dziecka młodszego na 1-szym i kolejnych etapach edukacyjnych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego; Podniesienie jakości kształcenia ponadgimnazjalnego w zakresie umiejętności określonych w podstawie programowej, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności w zakresie matematyki; Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach; Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych

3 Arystoteles ,, Jest rzeczą niebezpieczną chcieć prowadzić wszystkich tą samą drogą do doskonałości, bowiem każdy z nas jest inny”

4 Kształcenie specjalne jako….
Edukacja włączająca Integracja Specjalne placówki

5 „Edukacja włączająca – drogą ku przyszłości”
Hasło - 48 Sesji Międzynarodowej Konferencji na temat Edukacji zorganizowanej w roku 2008 w Genewie , przez Międzynarodowe Biuro Edukacji UNESCO. Docenianie i wspieranie wszystkich uczniów ( nie tylko niepełnosprawnych, ale także tzw. trudnych, ze środowisk patologicznych, środowisk mniejszości etnicznych itp.) oraz dostosowywaniu szkoły do uczniów o zróżnicowanych potrzebach, a nie odwrotnie (UNESCO 2009, Firkowska-Mankiewicz 2010).

6 Włączanie – jako proces
Włączanie postrzegane jest jako proces wychodzenia naprzeciw różnorodnym potrzebom wszystkich dzieci, młodzieży i dorosłych poprzez zwiększanie ich uczestnictwa w nauce, kulturze i życiu społecznym oraz eliminację wszelkich form wykluczania w edukacji. Wymaga to zmian i modyfikacji treści, podejść, struktur i strategii nauczania, sterowanych wspólną wizją obejmującą wszystkie dzieci oraz przekonaniem, że to właśnie ogólny system powszechnej – a nie specjalnej – edukacji jest odpowiedzialny za ich kształcenie (UNESCO 2003, 2009).

7 Polityka oświatowa realizuje:
postanowienia Konwencji Praw Osób Niepełnosprawnych, w szczególności w odniesieniu do artykułu 24 Konwencji, który zobowiązuje państwa ratyfikujące Konwencję do zapewnienia edukacji włączającej na wszystkich szczeblach kształcenia.2.

8 „Integracja, włączanie
Joanna Głodkowska Różnice nie muszą dzielić – uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Rozważania teoretyczne. „Integracja, włączanie nie jest stanem, jest złożonym procesem pedagogicznym, który obejmuje zarówno ucznia z niepełnosprawnością, jego sprawnych rówieśników, szkołę jako placówkę edukacyjną, a także dom rodzinny i środowisko lokalne”*

9 Włączanie to… Proces, a nie fakt organizacyjny………..

10 Joanna Głodkowska Różnice nie muszą dzielić – uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Rozważania teoretyczne „Edukacja integracyjna/włączająca jako proces wspólnego kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z ich zdrowymi rówieśnikami musi zabezpieczać konieczne wsparcie – techniczne, metodyczne, psychospołeczne, organizacyjne wynikające z niepełnosprawności. Powinna zapewniać poczucie przynależności dzieci zdrowych i niepełnosprawnych do danej społeczności szkolnej”.

11 Dostępność edukacji w USA Na podstawie: Ryndak D.L., 1999–2000
Elastyczność systemu

12 lub pełnoletniego ucznia.
Orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności, wydawane przez powiatowe/ miejskie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności, nie jest podstawą do organizacji kształcenia specjalnego w przedszkolach, szkołach i placówkach systemu oświaty. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jest wydawane przez zespół orzekający publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (funkcjonującej w systemie oświaty), na wniosek rodziców/opiekunów prawnych dziecka lub pełnoletniego ucznia. Pomoc społeczna Orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności wydawane przez powiatowe/miejskie zespoły do spraw orzekania Oświata Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej Różnego rodzaju ulgi i uprawnienia ułatwiające codzienne funkcjonowanie Edukacja w innych formach wychowania przedszkolnego/przedszkolach/szkołach/ placówkach dostosowana do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka/ucznia z uwzględnieniem specjalnej organizacji nauki i metod pracy Innym dokumentem, który w systemie oświaty pozwoli zapewnić dziecku z niepełnosprawnością pomoc specjalistyczną np. logopedyczną, pedagogiczną, psychologiczną – od urodzenia do podjęcia nauki w szkole – jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydawana jest przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub zespół opiniujący działający w niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, która spełnia wymagania określone w przepisach ustawy o systemie oświaty.

13 Definicja „niepełnosprawności”
Nie istnieje jedna, powszechnie uznana definicja niepełnosprawności. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), pojęcie to obejmuje niesprawność rozumianą jako: • każdą utratę sprawności lub nieprawidłowość w budowie czy funkcjonowaniu organizmu pod względem psychologicznym, psychofizycznym lub anatomicznym; • każde ograniczenie bądź niemożność (wynikające z niesprawności) prowadzenia aktywnego życia w sposób lub w zakresie uznawanym za typowe dla człowieka; • ograniczenie lub brak możliwości pełnienia roli społecznej odpowiadającej wiekowi, płci oraz zgodnej ze społecznymi i kulturowymi uwarunkowaniami Zgodnie z przepisami ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z pózn. zm.) niepełnosprawność oznacza trwałą lub okresową niezdolność do wypełniania ról społecznych z powodu stałego lub długotrwałego naruszenia sprawności organizmu, w szczególności powodującą niezdolność do pracy. Przepisy wiążą również niepełnosprawność z niemożnością efektywnego pełnienia ról społecznych i trudnościami w codziennej aktywności oraz uczestnictwie w życiu społecznym.

14 Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego:
Uczeń niepełnosprawny Uczeń zagrożony niedostosowaniem Uczeń niedostosowany społecznie

15 Dziecko uczęszczające do przedszkola, szkoły lub ośrodka może posiadać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jeżeli jest niepełnosprawne, niedostosowane społecznie lub jest zagrożone niedostosowaniem społecznym. Według prawa oświatowego, uczeń niepełnosprawny to ... dalsza treść na slajdzie.

16 Kształcenie specjalne
Kształcenie specjalne dzieci/uczniów niepełnosprawnych może być organizowane we wszystkich typach szkół: w szkołach podstawowych w gimnazjach ponadgimnazjalnych w szkołach ponadgimnazjalnych oraz we wszystkich rodzajach przedszkoli i szkół: ogólnodostępnych ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi integracyjnych specjalnych

17 W modelu pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, szkole lub placówce wyróżnione zostały trzy poziomy: poziom diagnostyczny, programowy i praktyczny. Legenda do schematu: Na slajdzie, za pomocą trzech strzałek na górze zaprezentowane zostały symbolicznie trzy grupy uczniów ze SPE. Z lewej strony wymieniona jest poradnia psychologiczno pedagogiczna, w tym specjalistyczna. Nazwa ta ilustruje fakt, iż orzeczenia i opinie, o których była już mowa, wystawiane są przez te właśnie placówki. Poniżej napis przedszkole, szkoła, placówka (ośrodek) oznacza, miejsce realizacji pracy z uczniem ze SPE Szary prostokąt stanowiący tło dla elementów schematu ilustruje fakt pracy Zespołu osób, o czym będzie mowa w dalszej prezentacji. Z prawej strony na górze widniej litera P, która symbolizować będzie na następnych schematach poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym specjalistyczną. Poniżej pokazany jest podział modelu na poziomy - poziome kreski pokazują granice podziału, podane są nazwy poziomów modelu - cyfry 1, 2, 3 będą je symbolizować na dalszych slajdach. Można byłoby postawić pytania: Czy jest sens dzielić postępowanie z uczniem ze SPE na poziomy i omawiać poszczególne fazy? Czy nie da się tego procesu edukacji przedstawić prościej? Odpowiedzi są następujące: - Gdyby obserwator, spoglądając na dziecko, które nazwaliśmy dzieckiem ze SPE, mógł w sposób idealny odczytać przyczyny trudności z jakimi ma ono do czynienia w swojej edukacji, to nie musielibyśmy określać poszczególnych faz prowadzenia rozpoznania diagnostycznego – pokazanych na schemacie w diagnostycznej części modelu. Mielibyśmy od razy gotowy wynik, potrafilibyśmy trafnie podać wszystkie specjalne potrzeby edukacyjne dziecka, nie wymieniając ich za dużo i nie zapominając o żadnej. - Gdyby następnie można było na podstawie takiego rozpoznania podać idealnie trafne działania, których podjęcie pozwoliłoby dziecku w maksymalnie korzystny dla siebie sposób rozwijać się i edukować, to nauczyciel od razu miałby do dyspozycji idealny program, według którego prowadziłby 100% skuteczną edukację. Można byłoby wtedy zrezygnować z poszukiwania form, metod, potrzebnych do skonstruowania IPET lub ustalenia Planu Działań Wspierających. Niepotrzebne byłoby również podejmowanie działań o charakterze ewaluacyjnym. Raz przyjęta strategia byłaby trafna i nie wymagałaby poprawek. Tak nie jest niestety. Nie jesteśmy idealni, nie potrafimy stawiać zawsze idealnych diagnoz, ani zawsze stosować idealnych rozwiązań. W związku z powyższym w ważnych, złożonych sytuacjach – a w takiej sytuacji znajduje się każdy uczeń ze SPE – powinniśmy działać zespołowo, kontrolować przebieg i efekty swoich działań.

18 Indywidualizacja: Przepisy nowego rozporządzenia stanowią:
od 1 września 2014 r. podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana będzie również w ośrodkach umożliwiających dzieciom z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego. Doprecyzowano również, że wobec dzieci niepełnosprawnych wychowanie przedszkolne dostosowuje się do ich możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego.

19 Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Zespołowa praca nauczycieli i specjalistów W ramach zespołu opracowanie indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego

20 Podsumowanie - kierunki działań Zespołu i elementy IPET
Rozpoznanie potrzeb, możliwości i ograniczeń psychofizycznych ucznia wymaga współpracy nauczycieli, specjalistów i rodziców. W IPET określa się indywidualnie zróżnicowane procedury osiągania celów. Część terapeutyczna IPET ma na celu wspieranie ucznia w osiąganiu sukcesu. Brak skuteczności IPET najczęściej jest konsekwencją: – nieprawidłowo przeprowadzonego rozpoznania możliwości i ograniczeń ucznia; – nieprawidłowo określonych celów; – nietrafnie zaprojektowanych procedur osiągania celów; – braku „przenikania” części terapeutycznej programu do części edukacyjnej; – braku współpracy nauczycieli, specjalistów i rodziców na poziomie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych; – braku współpracy nauczycieli, specjalistów i rodziców na poziomie formułowania i realizacji programu.

21 Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia diagnoza na użytek konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych Podstawą do opracowania IPET są informacje zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wynik wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, zwanej inaczej diagnozą dla rozwoju, diagnozą funkcjonalną czy diagnozą dla jakości życia.

22 IPET Indywidualne programy edukacyjno -terapeutyczne opracowuje się dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, niezależnie od tego, czy pobierają naukę w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych, czy specjalnych. Konstruując IPET należy pamiętać o konieczności dostosowania go do konkretnego ucznia, jego osobowości, aktualnego poziomu rozwoju, wiadomości i umiejętności oraz stanu zdrowia.

23 Indywidualizacja: Ważne jest również:
Wobec dzieci ze SPE – przedszkole powinno pełnić nie tylko funkcje opiekuńcze, wychowawcze, edukacyjne, ale także rehabilitacyjne, terapeutyczne i profilaktyczne Ważne jest również: kształtowanie adekwatnej samooceny budowanie pomyślnych relacji z rówieśnikami

24 Zaproszenie Uwaga!!! – godz „Dostosowanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego do potrzeb i możliwości dzieci ze spektrum autyzmu” Warsztaty : listopad- grudzień Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny dla ucznia z niepełnosprawnością – godz Inwentarz PAC H.C. Gunzburga jako praktyczne narzędzie diagnostyczne do oceny postępów rozwoju społecznego różnych stopni upośledzenia umysłowego – godz Zgodność programu rewalidacji indywidualnej z zapisami w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego – godz

25 Zaproszenie Planowanie i dokumentowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu r. RODN „WOM” sala 236 godzina Diagnoza przedszkolna – szansą na udany start szkolny PRZEDSZKOLAKA r. RODN „WOM” sala 236 godz

26 Najnowsze informacje z oferty RODN „WOM” zapewnicie sobie Państwo zamawiając naszego NEWSLETTERA.
Zapraszamy także do dzielenia się swoim dorobkiem zawodowym w ramach „przykładów dobrych praktyk”.

27 Dziękujemy za uwagę Aneta Żurek


Pobierz ppt "„Edukacja włączająca uczniów z niepełnosprawnością”"
Reklamy Google