Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałZofia Borkowska Został zmieniony 6 lat temu
1
Podatki pośrednie w interpretacjach i orzecznictwie
2
Współcześnie podatki stanowią nieodłączny element każdego systemu prawnego państwa. W Polsce ich stosowanie przewiduje sama Konstytucja stanowiąc w art. 84, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.
3
Definicja podatku Definicję podatku możemy odnaleźć w Ordynacji podatkowej w art. 6, który stanowi, że jest to publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej.
4
Cechy podatku Ma on charakter pieniężny – ponieważ jest nakładany i realizowany w jednostkach pieniężnych; Beneficjentem podatku jest związek publicznoprawny – ponieważ w największym stopniu zasilają one budżet państwa oraz budżety pozostałych szczebli jednostek samorządu terytorialnego; Jest on obowiązkowy – ponieważ obowiązek uiszczenia podatku wynika zawsze z przepisu prawa powszechnie obowiązującego jak np. ustawy; Jest przymusowy – ponieważ to państwo posiada uprawnienia do stanowienia prawa, w tym podatków i zabezpiecza jego wykonanie przymusem państwowym;
5
Cechy podatku c.d. Stanowi jednostronne świadczenie – ponieważ jest ustalane jednostronnie przez państwo w zakresie przyznanych mu ustawowo kompetencji; Jest on nieodpłatny – oznacza to, że świadczeniu podatkowemu nie towarzyszy wzajemny prawny obowiązek świadczenia wierzyciela podatkowego (tj. podmiotu publicznoprawnego) na rzecz dłużnika (podatnika); Jest on bezzwrotny – ponieważ polega na przekazaniu środków pieniężnych przez podatnika na rzecz budżetu państwa; Ma charakter generalny – co oznacza, że podatki ustanawiane są prawem, które w sposób ogólny wskazuje adresata i wyznacza sposób jego zachowania.
6
Podatki pośrednie Podatki pośrednie to takie podatki, które nie są płacone bezpośrednio na rzecz urzędu skarbowego, lecz są uiszczane przy nabywaniu określonego dobra czy usługi. Do podatków pośrednich zaliczymy: podatek od towarów i usług (VAT), podatek akcyzowy, podatek od gier.
7
Podatki bezpośrednie:
Podatki bezpośrednie natomiast to takie, które obciążają bezpośrednio podatnika i stanowią jego koszt. Podatnik jest zobowiązany do jego odprowadzenia do właściwego organu podatkowego. Do podatków bezpośrednich zaliczymy: podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT), podatek dochodowy od osób prawnych (CIT), podatek od spadków i darowizn, podatek od czynności cywilnoprawnych, podatek rolny, podatek leśny, podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych, podatek tonażowy, podatek od wydobycia niektórych kopalin
8
Interpretacja podatkowa
Podmiotem uprawnionym do wydawania interpretacji podatkowej jest Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej – art. 13 § 2a OP, natomiast to minister do spraw finansów dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów podatkowych przez organy podatkowe – art. 14a § 1 OP: dokonując ich interpretacji, z urzędu lub na wniosek (interpretacje ogólne) wydając z urzędu ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego dotyczące stosowania tych przepisów (objaśnienia podatkowe).
9
Interpretacje przepisów prawa podatkowego – rozdział 1a ordynacji podatkowej
Interpretacje ogólne – z wnioskiem o interpretację ogólną nie może wystąpić organ administracji publicznej. Interpretacja ogólna jest wydawana w celu ujednolicenia przepisów podatkowych, które były różnie stosowane i różnie interpretowane przez organy skarbowe w kraju; Interpretacja indywidualna – wydawana jest na wniosek podatnika, który ma trudności z prawidłowym rozumieniem brzmienia przepisów podatkowych w swojej indywidualnej sprawie.
10
Interpretacje przepisów prawa podatkowego – rozdział 1a ordynacji podatkowej
Interpretacja ogólna: Wniosek o wydanie interpretacji ogólnej powinien zawierać uzasadnienie konieczności wydania interpretacji ogólnej, w szczególności: przedstawienie zagadnienia oraz wskazanie przepisów prawa podatkowego wymagających wydania interpretacji ogólnej; wskazanie niejednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego w określonych decyzjach, postanowieniach oraz interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe w takich samych stanach faktycznych lub zdarzeniach przyszłych oraz w takich samych stanach prawnych. Interpretację ogólną wydaje się, jeżeli w dniu złożenia wniosku w sprawach, o których mowa w § 2 pkt 2, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, kontrola celno-skarbowa albo od decyzji lub na postanowienie nie zostało wniesione odwołanie lub zażalenie.
11
Interpretacje przepisów prawa podatkowego – rozdział 1a ordynacji podatkowej
Interpretacja indywidualna Wydawana jest na wniosek podatnika przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej; Wniosek o interpretację indywidualną musi dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych; Przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną nie mogą być przepisy prawa podatkowego regulujące właściwość oraz uprawnienia i obowiązki organów podatkowych;
12
Interpretacje przepisów prawa podatkowego – rozdział 1a ordynacji podatkowej
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego; Nie wydaje się interpretacji indywidualnej w zakresie tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku o interpretację są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego;
13
Interpretacje przepisów prawa podatkowego – rozdział 1a ordynacji podatkowej
Jeżeli przedstawione we wniosku stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe odpowiadają zagadnieniu będącemu przedmiotem interpretacji ogólnej wydanej w takim samym stanie prawnym, wydaje się postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego opisanych we wniosku ma zastosowanie interpretacja ogólna, z jednoczesnym stwierdzeniem bezprzedmiotowości wniosku. W tym przypadku w postanowieniu wskazuje się oznaczenie interpretacji ogólnej wraz z podaniem miejsca jej publikacji. Na wydane postanowienie przysługuje zażalenie.
14
Elementy interpretacji indywidualnej
Art. 14c. Elementy interpretacji indywidualnej § 1. Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie. § 2. W razie negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy interpretacja indywidualna zawiera wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z uzasadnieniem prawnym. § 3. Interpretacja indywidualna zawiera pouczenie o prawie wniesienia skargi do sądu administracyjnego. § 4. Interpretację indywidualną wydaną w formie dokumentu elektronicznego opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
15
Art. 14d. Termin do wydania interpretacji indywidualnej
§ 1. Interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Do tego terminu nie wlicza się terminów i okresów, o których mowa w art. 139 terminy załatwiania spraw przez organ § 4. § 2. W przypadku doręczenia interpretacji indywidualnej za pomocą środków komunikacji elektronicznej interpretację indywidualną uważa się za wydaną z zachowaniem terminu, o którym mowa w § 1, jeżeli zawiadomienie, o którym mowa w art. 152a doręczanie pism w formie dokumentu elektronicznego § 1, zostało przesłane przed upływem tego terminu. § 3. Wnioskodawca może w każdym czasie wystąpić z żądaniem poinformowania go telefonicznie albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej o dacie wydania interpretacji indywidualnej oraz o zawartej w niej ocenie jego stanowiska albo o innym sposobie rozstrzygnięcia sprawy. Informację przekazuje się niezwłocznie, a w przypadku gdy wnioskodawca wystąpił z tym żądaniem przed wydaniem interpretacji indywidualnej – nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu wydania tej interpretacji albo innego rozstrzygnięcia w sprawie.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.