Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałNathan Tavares Benke Został zmieniony 6 lat temu
1
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY OD ROKU SZKOLNEGO 2018/2019
JĘZYK POLSKI MATEMATYKA JĘZYK OBCY
2
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019
? ? ? ? 2
3
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019
JĘZYK POLSKI PYTANIA DYREKTORÓW Kiedy egzamin z języka polskiego zostanie przeprowadzony? Jak długo będzie trwał ten egzamin? Czy podczas egzaminu uczniowie będą mogli korzystać z jakichś materiałów i przyborów pomocniczych? Czy planowany jest próbny egzamin? Jeśli tak, to kiedy? ? 3
4
Egzamin z języka polskiego
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI Egzamin z języka polskiego 120 minut przeprowadzany komunikat dyrektora CKE w sprawie w kwietniu (czerwcu) pierwszego dnia harmonogramu przeprowadzania egzaminu do 20 sierpnia 2018 materiałów i przyborów pomocniczych do 10 września 2018 4
5
https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI Planowany próbny egzamin z języka polskiego GRUDZIEŃ 2018 5
6
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019
JĘZYK POLSKI PYTANIA NAUCZYCIELI Na co w podstawie programowej z języka polskiego kładziony jest nacisk? Jak zbudowany jest arkusz egzaminacyjny z języka polskiego? Jakie są kryteria oceniania zadań egzaminacyjnych? ? 6
7
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PODSTAWY PROGRAMOWEJ Z JĘZYKA POLSKIEGO
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PODSTAWY PROGRAMOWEJ Z JĘZYKA POLSKIEGO wybór tekstów literackich integralne traktowanie zagadnień języka i komunikacji, literatury i kultury systemowe wprowadzenie elementów retoryki wyeksponowanie samokształcenia uczniów 7
8
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019
JĘZYK POLSKI Wybór tekstów literackich stanowiących punkt wyjścia do refleksji, prowadzących ucznia do zintegrowanego rozwoju oraz zakorzenienia w tradycji i kulturze narodowej, a także w wartościach. W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zadania sprawdzające znajomość treści i problematyki lektur obowiązkowych. Nauczyciel języka polskiego jest zobowiązany do omówienia wszystkich lektur obowiązkowych przed egzaminem ósmoklasisty. W latach 2019–2021 na egzaminie będą pojawiały się pytania dotyczące lektur obowiązkowych tylko dla klasy VII i VIII. 8
9
Wybór tekstów literackich … (cd.)
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI Wybór tekstów literackich … (cd.) Od roku 2022 na egzaminie będą pojawiały się pytania dotyczące lektur obowiązkowych dla klas IV–VIII. W arkuszu (od 2019 r.) mogą się również pojawić zadania oparte na tekstach poetyckich – zarówno autorów wskazanych w podstawie programowej, jak i innych. Zadania te nie będą sprawdzały znajomości treści konkretnych utworów poetyckich, ale sprawdzą umiejętność analizy i interpretacji tego typu tekstów. W arkuszu egzaminacyjnym zostanie zamieszczona lista tektur obowiązkowych. 9
10
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019
JĘZYK POLSKI ZADANIA NA EGZAMINIE W zadaniach egzaminacyjnych szczególny nacisk zostanie położony na sprawdzanie umiejętności związanych z argumentowaniem, wnioskowaniem, formułowaniem opinii. Udzielenie poprawnej odpowiedzi będzie wymagało również kompetencji literackich (np. rozumienia sensu utworów), kulturowych (np. interpretacji plakatu), językowych (np. świadomego korzystania z różnych środków językowych). 10
11
BUDOWA ARKUSZA CZĘŚĆ I CZĘŚĆ II
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI BUDOWA ARKUSZA CZĘŚĆ I CZĘŚĆ II Udzielenie odpowiedzi na zadania do zamieszczonego w arkuszu tekstu literackiego oraz tekstu nieliterackiego, ale również zadania do innych fragmentów tekstów literackich, nieliterackich i ikonicznych, zadania samodzielne, niezwiązane z tekstami zamieszczonymi w arkuszu. Napisanie wypracowania na jeden z dwóch tematów – albo temat o charakterze twórczym, albo temat o charakterze argumentacyjnym. Każdy temat będzie wymagał odwołania się do obowiązkowej lektury szkolnej ORAZ/LUB do utworu bądź utworów samodzielnie wybranych przez ucznia. 11
12
BUDOWA ARKUSZA Razem 17-26 40-53 100%
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI BUDOWA ARKUSZA Rodzaje zadań Liczba zadań Łączna liczba punktów Udział w wyniku sumarycznym zamknięte 12-17 12-17 ok. 30% otwarte 5-9 28-36 ok. 70% Razem 17-26 40-53 100% I. Kształcenie literackie i kulturowe. II. Kształcenie językowe. III. Tworzenie wypowiedzi. IV. Samokształcenie. 12
13
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019
JĘZYK POLSKI Wybór tekstów literackich prowadzących ucznia do zakorzenienia w wartościach Wymagania ogólne: I. Kształcenie literackie i kulturowe. 1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich [...]. Wymagania szczegółowe; Klasy IV–VI 1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: 17) przedstawia własne rozumienie utworu [...]. Klasy VII i VIII 1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: 9) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich odwołania do wartości uniwersalnych związane z postawami społecznymi. 13
14
Znajomość lektury obowiązkowej
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI Znajomość lektury obowiązkowej np. Adam Mickiewicz, Pani Twardowska Pan Twardowski, który … Karol Dickens, Opowieść wigilijna, Ebenezer Scrooge, który … 14
15
Odbiór tekstów kultury
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI Odbiór tekstów kultury 15
16
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019
JĘZYK POLSKI Integralne traktowanie zagadnień języka i komunikacji, literatury i kultury Wymagania ogólne: I. Kształcenie literackie i kulturowe. 1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich [...]. II. Kształcenie językowe. 2. Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych [...]. Wymagania szczegółowe; Klasy IV–VI 1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: 9) charakteryzuje [...] bohaterów w czytanych utworach. 2. Zróżnicowanie języka. Uczeń: 7) dostosowuje sposób wyrażania się do zamierzonego celu wypowiedzi. 16
17
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019
JĘZYK POLSKI Integralne traktowanie zagadnień języka i komunikacji, literatury i kultury Wymagania ogólne I. Kształcenie literackie i kulturowe. 1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia […] innych tekstów kultury. III. Tworzenie wypowiedzi. 4. […] Rozpoznawanie języka jako działania […]. Wymagania szczegółowe Klasy IV–VI 2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: 2) wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio; 3) określa temat i główną myśl tekstu. Klasy VII i VIII III. Tworzenie wypowiedzi. 2. Mówienie i pisanie. Uczeń: 3) formułuje pytania do tekstu. 17
18
Ortografia języka polskiego
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI Ortografia języka polskiego 18
19
Interpunkcja języka polskiego
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI Interpunkcja języka polskiego 19
20
Zróżnicowanie języka polskiego
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI Zróżnicowanie języka polskiego Gramatyka języka polskiego 20
21
Elementy retoryki Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 21
JĘZYK POLSKI Elementy retoryki 21
22
Zadania otwarte (KO) forma użytkowa
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI Zadania otwarte (KO) forma użytkowa 22
23
Samokształcenie Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 23
JĘZYK POLSKI Samokształcenie 23
24
TEMATY WYPRACOWAŃ Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019
JĘZYK POLSKI TEMATY WYPRACOWAŃ ALBO TEMAT O CHARAKTERZE TWÓRCZYM TEMAT O CHARAKTERZE ARGUMENTACYJNYM NA PRZYKŁAD, opowiadanie twórcze współczesna realizacja np. mitu, baśni, legendy list NA PRZYKŁAD, rozprawka artykuł przemówienie list Każdy temat będzie wymagał odwołania się do obowiązkowej lektury szkolnej ORAZ/LUB do utworu bądź utworów samodzielnie wybranych przez ucznia. 24
25
O CHARAKTERZE TWÓRCZYM
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI TEMATY WYPRACOWAŃ O CHARAKTERZE TWÓRCZYM Wehikuł czasu przeniósł bohaterów mitologicznych do XXI wieku. Napisz współczesną wersję mitu o Tezeuszu i Ariadnie. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów. Napisz opowiadanie o spotkaniu jednego z bohaterów Zemsty z bohaterem innego utworu literackiego, w czasie którego jeden z nich przedstawi najśmieszniejszą sytuację ze swojego życia. Wypracowanie powinno dowodzić, że bardzo dobrze znasz obie wybrane postacie. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów. Wyobraź sobie, że losy Aliny i Balladyny potoczyły się inaczej. Dokończ opowiadanie, w którym zmienisz historię ich życia. Napisz swoją pracę tak, żeby wykazać, że dobrze znasz Balladynę Juliusza Słowackiego. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów. Zapadł zmierzch. Alina i Balladyna z pełnymi dzbanami malin wróciły do chaty. Niebieski kolor – problem określony w temacie. Czerwony kolor – forma wypowiedzi. Zielony kolor – lektura obowiązkowa. Pomarańczowy kolor – inna lektura. 25
26
O CHARAKTERZE ARGUMENTACYJNYM
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI TEMATY WYPRACOWAŃ O CHARAKTERZE ARGUMENTACYJNYM Napisz przemówienie, w którym zachęcisz rówieśników do czytania książek. W przemówieniu przywołaj przykład bohatera z lektury obowiązkowej, którego życie zmieniło się pod wpływem książek, i napisz, na czym ten wpływ polegał. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów. Napisz list otwarty skierowany do rówieśników, w którym przekonasz ich, że warto pomagać ludziom. W argumentacji wykorzystaj interpretację wiersza T. Różewicza List do ludożerców i odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów. Każdy jest w życiu za kogoś lub za coś odpowiedzialny. Napisz rozprawkę, w której rozważysz, na czym polegała odpowiedzialność wybranych przez Ciebie bohaterów literackich. Odwołaj się do przytoczonego fragmentu Małego Księcia, całego utworu A. de Saint-Exupéry’ego oraz do innego wybranego tekstu literackiego. Twoja praca… Niebieski kolor – problem określony w temacie. Czerwony kolor – forma wypowiedzi. Zielony kolor – lektura obowiązkowa. Pomarańczowy kolor – inna lektura. 26
27
KRYTERIA OCENIANIA ZADAŃ
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI KRYTERIA OCENIANIA ZADAŃ 2. Elementy twórcze /Elementy retoryczne 1. Realizacja tematu wypowiedzi 3. Kompetencje literackie i kulturowe 8. Interpunkcja 4. Kompozycja tekstu ZADANIA RO (0-20) 7. Ortografia 5. Styl 6. Język 27
28
KRYTERIA OCENIANIA ZADAŃ RO
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI KRYTERIA OCENIANIA ZADAŃ RO 6. Język (0-4) 28
29
KRYTERIA OCENIANIA ZADAŃ RO
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI KRYTERIA OCENIANIA ZADAŃ RO Wybrane uwagi dodatkowe 1. Jeżeli wypowiedź w całości jest nie na temat, egzaminator oceni ją na 0 pkt. 2. Jeżeli w wypowiedzi uczeń w ogóle nie odwołał się do treści lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu, za całą wypowiedź egzaminator przyzna 0 pkt. 3. Jeżeli wypowiedź jest nieczytelna, egzaminator oceni ją na 0 pkt. 4. (…) 8. Zabronione jest pisanie wypowiedzi obraźliwych, wulgarnych lub propagujących postępowanie niezgodne z prawem. W przypadku takich wypowiedzi zostanie podjęta indywidualna decyzja dotycząca danej pracy, np. nie zostaną przyznane punkty za styl i język lub cała wypowiedź nie będzie podlegała ocenie. 29
30
? ? PYTANIA UCZNIÓW I RODZICÓW Ile zadań będzie w arkuszu?
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI PYTANIA UCZNIÓW I RODZICÓW Ile zadań będzie w arkuszu? Czy muszę znać wszystkie lektury obowiązkowe? Czy zadania będą sprawdzały gramatykę języka polskiego? Ile tekstów i jak długich będę musiał napisać sam? Czy będę mógł wybrać temat wypracowania? ? ? 30
31
? ? PYTANIA UCZNIÓW I RODZICÓW
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK POLSKI PYTANIA UCZNIÓW I RODZICÓW Czy egzamin z języka polskiego będzie trudny? Jak przygotować się do tego egzaminu? ? ? 31
32
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019
JĘZYK POLSKI W grudniu 2017 roku opublikowano przykładowy arkusz egzaminacyjny: dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (EO_1) dla uczniów z autyzmem, w tym dla uczniów z zespołem Aspergera (EO_2) dla uczniów słabowidzących (EO_4, EO_5) dla uczniów niewidomych (EO_6) dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących (EO_7) dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (EO_8) dla uczniów z mózgowym porażeniem dziecięcym (EO_Q) dla uczniów, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (EO_C) 32
33
Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019
JĘZYK POLSKI W 2017 roku opublikowano Część ogólną informatora w językach mniejszości narodowych, języku mniejszości etnicznej i języku regionalnym Informator o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od roku szkolnego 2018/2019 Informator o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od roku szkolnego 2018/2019 dla uczniów słabosłyszących i niesłyszących Informator o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od roku szkolnego 2018/2019 dla uczniów niewidomych Informator o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od roku szkolnego 2018/2019 dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 33
34
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! Egzamin ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 34
JĘZYK POLSKI DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! 34
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.