Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałEleonora Barańska Został zmieniony 6 lat temu
1
LESZEK ZALEŚNY - www.zalesny.edu.pl
Przygotowanie organizacji placówki do roku szkolnego 2018/ wg stanu prawnego na r. LESZEK ZALEŚNY LESZEK ZALEŚNY -
2
2 ustawy a arkusz organizacji:
1. ustawa z 26 ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, poz. 949 i poz. 2203) 2. ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz ze zm. poz. 2203) LESZEK ZALEŚNY -
3
3 rozporządzenia a arkusz organizacji :
3. rozporządzenie MEN z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649 z projektem zm.) 4. rozporządzenie MEN z 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1451) 5. rozporządzenie MEN z r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno- wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz. U. z 2017 r. poz. 1606) LESZEK ZALEŚNY -
4
Arkusz organizacji szkoły i przedszkola – wg uPO
Art. Kurator oświaty, w imieniu wojewody, wykonuje zadania i kompetencje w zakresie oświaty określone w ustawie i przepisach odrębnych na obszarze województwa, a w szczególności: 12) opiniuje arkusze organizacji publicznych szkół i placówek, z wyjątkiem szkół i placówek prowadzonych przez ministrów, w zakresie ich zgodności z przepisami, przedstawiane przez organy prowadzące szkoły i placówki przed zatwierdzeniem arkuszy; /szkoły i placówki to - przedszkola, szkoły, placówki oświatowo-wychowawcze - placówki wychowania pozaszkolnego: pałace młodzieży, młodzieżowe domy kultury, międzyszkolne ośrodki sportowe, ogniska pracy pozaszkolnej, ogrody jordanowskie i pozaszkolne placówki specjalistyczne, szkolne schroniska młodzieżowe, bursy, domy wczasów dziecięcych, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, CKU, CKP, ODiDZ, MOW-y, MOS-y, SOSW, SOW-y, OR-W, biblioteki pedagogiczne/ LESZEK ZALEŚNY -
5
Arkusz organizacji szkoły i przedszkola – wg uPO
Art. Arkusz organizacji szkoły i przedszkola określa szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym. 2. Arkusz organizacji szkoły i przedszkola opracowuje dyrektor szkoły i przedszkola, uwzględniając przepisy w sprawie ramowych planów nauczania, po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, zrzeszających nauczycieli. LESZEK ZALEŚNY -
6
LESZEK ZALEŚNY - www.zalesny.edu.pl
związki zawodowe ZAKŁADOWA ORGANIZACJA ZWIĄZKOWA: Art. 251 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych: Zakładowa (MIĘDZYZAKŁADOWA) organizacja związkowa przedstawia co kwartał - według stanu na ostatni dzień kwartału - w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po tym kwartale, pracodawcy informację o łącznej liczbie członków tej organizacji (międzyzakładowej), w tym o liczbie członków organizacji zakładowej. LESZEK ZALEŚNY -
7
Rada pedagogiczna a arkusz - uPO
Czy RADA PEDAGOGICZNA opiniuje arkusz organizacji? NIE Art Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności: 1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi; (…) 4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. LESZEK ZALEŚNY -
8
Arkusz organizacji szkoły i przedszkola – wg uPO
Art. Arkusz organizacji szkoły i przedszkola zatwierdza organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny. 4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych. 5. W przypadku wprowadzenia do dnia 30 września zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły i przedszkola, ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio. Art. 111. MEN określi, w drodze rozporządzenia, szczegółową organizację publicznych szkół i publicznych przedszkoli, (…) w tym zakres informacji, jakie w szczególności powinny być zawarte w arkuszu organizacji szkoły i przedszkola oraz terminy jego opracowywania, (…); rozporządzenie MEN z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649 z projektem zm.) LESZEK ZALEŚNY -
9
Arkusz organizacji przedszkola – wg rozp. MEN
NAJPIERW PRZEDSZKOLE § Arkusz organizacji przedszkola określa w szczególności: 1) liczbę oddziałów; 2) liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach; 3) tygodniowy wymiar zajęć religii, zajęć języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, o ile takie zajęcia są w przedszkolu prowadzone; 4) czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów; 5) liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze; LESZEK ZALEŚNY -
10
Arkusz organizacji przedszkola – wg rozp. MEN
§ Arkusz organizacji przedszkola określa w szczególności: 6) liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli; 7) liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych; 8) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli. LESZEK ZALEŚNY -
11
Arkusz organizacji przedszkola – proponowana zmiana rozp. MEN
PROPONOWANA ZMIANA W PROJEKCIE: § Arkusz organizacji przedszkola określa w szczególności: 6) liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli; 6) liczbę nauczycieli ogółem, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze; 6a) imię, nazwisko, stopień awansu zawodowego i kwalifikacje poszczególnych nauczycieli oraz liczbę godzin prowadzonych przez nich zajęć; LESZEK ZALEŚNY -
12
Arkusz organizacji szkoły – wg rozp. MEN
TERAZ SZKOŁA § Arkusz organizacji szkoły określa w szczególności: 1) liczbę oddziałów poszczególnych klas; 2) liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach; 3) dla poszczególnych oddziałów: a) tygodniowy, a w przypadku szkoły dla dorosłych prowadzącej zajęcia w formie zaocznej - semestralny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym godzin zajęć prowadzonych w grupach, b) tygodniowy wymiar godzin zajęć: religii, etyki, wychowania do życia w rodzinie, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego i nauki własnej historii i kultury, nauki geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, sportowych w oddziałach i szkołach sportowych oraz w oddziałach i szkołach mistrzostwa sportowego, o ile takie zajęcia są w szkole prowadzone, LESZEK ZALEŚNY -
13
Arkusz organizacji szkoły – wg rozp. MEN
§ Arkusz organizacji szkoły określa w szczególności: 3) dla poszczególnych oddziałów: c) tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, d) wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, e) wymiar i przeznaczenie godzin, które organ prowadzący szkołę może dodatkowo przyznać w danym roku szkolnym na realizację zajęć edukacyjnych, w szczególności dodatkowych zajęć edukacyjnych, zajęć z języka migowego, lub na zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, f) tygodniowy, a w przypadku szkoły dla dorosłych prowadzącej zajęcia w formie zaocznej - semestralny wymiar i przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora szkoły; 4) liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze; LESZEK ZALEŚNY -
14
Arkusz organizacji szkoły – wg rozp. MEN
§ Arkusz organizacji szkoły określa w szczególności: 5) liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli; 6) liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych; 7) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli; 8) liczbę godzin zajęć świetlicowych oraz zajęć opiekuńczych i wychowawczych w internacie; 9) liczbę godzin pracy biblioteki szkolnej. LESZEK ZALEŚNY -
15
Arkusz organizacji szkoły – proponowana zmiana rozp. MEN
PROPONOWANA ZMIANA W PROJEKCIE: § Arkusz organizacji szkoły określa w szczególności: 5) liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli; 5) liczbę nauczycieli ogółem, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze; 5a) imię, nazwisko, stopień awansu zawodowego i kwalifikacje poszczególnych nauczycieli oraz rodzaj prowadzonych przez nich zajęć, w tym liczbę godzin tych zajęć; 8) liczbę godzin zajęć świetlicowych oraz zajęć opiekuńczych i wychowawczych w internacie; 8) liczbę godzin zajęć opiekuńczych i wychowawczych w internacie; 8a) liczbę grup świetlicowych i uczniów korzystających z opieki świetlicowej oraz liczbę godzin zajęć świetlicowych; LESZEK ZALEŚNY -
16
Arkusz organizacji SP z oddziałami przedszkolnymi – wg rozp. MEN
§ Arkusz organizacji szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, określa także szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w tych oddziałach, a w szczególności: 1) liczbę oddziałów przedszkolnych; 2) liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach przedszkolnych; 3) tygodniowy wymiar zajęć religii, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, o ile takie zajęcia są prowadzone w oddziale przedszkolnym; 4) czas pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych; 5) liczbę pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz liczbę etatów przeliczeniowych tych pracowników; LESZEK ZALEŚNY -
17
Arkusz organizacji SP z oddziałami przedszkolnymi – wg rozp. MEN
§ Arkusz organizacji szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, określa także szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w tych oddziałach, a w szczególności: 6) liczbę nauczycieli ogółem, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli, a także liczbę etatów przeliczeniowych tych nauczycieli; 7) liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz liczbę etatów przeliczeniowych tych pracowników; 8) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę podstawową, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli. LESZEK ZALEŚNY -
18
LESZEK ZALEŚNY - www.zalesny.edu.pl
Arkusz organizacji SP z oddziałami przedszkolnymi – proponowana zmiana rozp. MEN PROPONOWANA ZMIANA W PROJEKCIE: § Arkusz organizacji szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, określa także szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w tych oddziałach, a w szczególności: 6) liczbę nauczycieli ogółem, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli, a także liczbę etatów przeliczeniowych tych nauczycieli; 6) liczbę nauczycieli ogółem, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze; 6a) imię, nazwisko, stopień awansu zawodowego i kwalifikacje poszczególnych nauczycieli oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli, a także liczbę etatów przeliczeniowych tych nauczycieli; LESZEK ZALEŚNY -
19
LESZEK ZALEŚNY - www.zalesny.edu.pl
Arkusz organizacji szkoły i przedszkola – tryb zatwierdzania – wg rozp. MEN § Dyrektor szkoły lub przedszkola przekazuje arkusz organizacji szkoły lub przedszkola, zaopiniowany przez zakładowe organizacje związkowe, w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku organowi prowadzącemu szkołę lub przedszkole (w 2018 r. to sobota, zatem do 23 kwietnia) 5. Opinia zakładowych organizacji związkowych, o której mowa w ust. 4, jest wydawana w terminie 10 dni od dnia otrzymania arkusza organizacji szkoły lub przedszkola, nie później niż do dnia 19 kwietnia danego roku (w 2018 r. dyrektor przekazuje ZZ do 9 kwietnia) 6. Organ prowadzący szkołę lub przedszkole, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zatwierdza arkusz organizacji szkoły lub przedszkola w terminie do dnia 29 maja danego roku. 7. Opinia organu sprawującego nadzór pedagogiczny, o której mowa w ust. 6, jest wydawana w terminie 10 dni od dnia otrzymania arkusza organizacji szkoły lub przedszkola, nie później niż do dnia 20 maja danego roku (w 2018 r. to niedziela, zatem do 21 maja). LESZEK ZALEŚNY -
20
LESZEK ZALEŚNY - www.zalesny.edu.pl
Arkusz organizacji szkoły i przedszkola – tryb zatwierdzania – proponowana zmiana rozp. MEN PROPONOWANA ZMIANA W PROJEKCIE – ust. 5-7: § Dyrektor szkoły lub przedszkola przekazuje arkusz organizacji szkoły lub przedszkola, zaopiniowany przez zakładowe organizacje związkowe, w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku organowi prowadzącemu szkołę lub przedszkole (w 2018 r. to sobota, zatem do 23 kwietnia) 5. Opinia zakładowych organizacji związkowych, o której mowa w ust. 4, jest wydawana w terminie 10 dni roboczych od dnia otrzymania arkusza organizacji szkoły lub przedszkola, nie później niż do dnia 19 kwietnia danego roku. (w 2018 r. dyrektor przekazuje ZZ do 6 kwietnia) 6. Organ prowadzący szkołę lub przedszkole, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zatwierdza arkusz organizacji szkoły lub przedszkola w terminie do dnia 25 maja danego roku. 7. Opinia organu sprawującego nadzór pedagogiczny, o której mowa w ust. 6, jest wydawana w terminie 10 dni roboczych od dnia otrzymania od organu prowadzącego przedszkole lub szkołę arkusza organizacji szkoły lub przedszkola, nie później niż do dnia 15 maja danego roku. (w 2018 r. OP przekazuje KO do 27 kwietnia) LESZEK ZALEŚNY -
21
LESZEK ZALEŚNY - www.zalesny.edu.pl
Arkusz organizacji szkoły i przedszkola – tryb zatwierdzania – wg rozp. MEN OBECNIE - § W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły lub przedszkola do dnia 30 września: 1) opinie, o których mowa w ust. 4 i 6, są wydawane w terminie 4 dni od dnia otrzymania zmian; 2) organ prowadzący szkołę lub przedszkole zatwierdza zmiany, nie później niż w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania. PROPONOWANA ZMIANA - 8. W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły lub przedszkola do dnia 30 września: 1) opinie, o których mowa w ust. 4 i 6, są wydawane w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania zmian; 2) organ prowadzący szkołę lub przedszkole zatwierdza zmiany, nie później niż w terminie 7 dni roboczych od dnia ich otrzymania. 9. W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły lub przedszkola po dniu 30 września, organ prowadzący szkołę lub przedszkole zatwierdza te zmiany w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania. LESZEK ZALEŚNY -
22
Arkusz organizacji szkoły i przedszkola – wg uPO
SUMUJĄC – PROCEDURA ZATWIERDZANIA ARKUSZA ORGANIZACJI w świetle niezmienionych przepisów (wg stanu prawnego na r.): CZ. 1. ARKUSZ ORGANIZACJI PRZYGOTOWUJE DYREKTOR SZKOŁY I PRZEDSZKOLA dyrektor przekazuje ARKUSZ do zaopiniowania przez zakładowe organizacje związkowe (w 2018 r. dyrektor przekazuje ZZ do 9 kwietnia br.) opinie są wydawane nie później niż do 19 kwietnia br. dyrektor przekazuje zaopiniowany ARKUSZ do zatwierdzenia organowi prowadzącemu (do dnia 21 kwietnia danego roku - w 2018 r. to sobota, zatem do 23 kwietnia) LESZEK ZALEŚNY -
23
Arkusz organizacji szkoły i przedszkola – wg uPO
SUMUJĄC – PROCEDURA ZATWIERDZANIA ARKUSZA ORGANIZACJI w świetle niezmienionych przepisów (wg stanu prawnego na r.): CZ. 2. ARKUSZ ORGANIZACJI SZKOŁY I PRZEDSZKOLA ZATWIERDZA ORGAN PROWADZĄCY przed zatwierdzeniem zasięga opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny (w r. OP przekazuje do zaopiniowania do 10 maja), opinia jest wydawana nie później niż do 20 maja br. (w 2018 r. opinię wydaje do 21 maja, ponieważ 20 maja to niedziela) ARKUSZ zostaje zatwierdzony do 29 maja br. i przekazany szkole i przedszkolu. LESZEK ZALEŚNY -
24
Arkusz organizacji szkoły i przedszkola – wg uPO
SUMUJĄC – PROCEDURA ZATWIERDZANIA ARKUSZA ORGANIZACJI w świetle PROJEKTU zmiany przepisów: CZ. 1. ARKUSZ ORGANIZACJI PRZYGOTOWUJE DYREKTOR SZKOŁY I PRZEDSZKOLA dyrektor przekazuje ARKUSZ do zaopiniowania przez zakładowe organizacje związkowe (w 2018 r. dyrektor przekazuje ZZ do 6 kwietnia br.) opinie są wydawane nie później niż do 19 kwietnia br. dyrektor przekazuje zaopiniowany ARKUSZ do zatwierdzenia organowi prowadzącemu (do dnia 21 kwietnia danego roku - w 2018 r. to sobota, zatem do 23 kwietnia) LESZEK ZALEŚNY -
25
Arkusz organizacji szkoły i przedszkola – wg uPO
SUMUJĄC – PROCEDURA ZATWIERDZANIA ARKUSZA ORGANIZACJI w świetle PROJEKTU zmiany przepisów : CZ. 2. ARKUSZ ORGANIZACJI SZKOŁY I PRZEDSZKOLA ZATWIERDZA ORGAN PROWADZĄCY przed zatwierdzeniem zasięga opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny (w r. OP przekazuje do zaopiniowania do 27 kwietnia), opinia jest wydawana nie później niż do 15 maja br. ARKUSZ zostaje zatwierdzony do 25 maja br. i przekazany szkole i przedszkolu. LESZEK ZALEŚNY -
26
LESZEK ZALEŚNY - www.zalesny.edu.pl
Arkusz organizacji CKU, CKP i ODiDZ – tryb zatwierdzania – wg rozp. MEN PLACÓWKI: - KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO - KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO OŚRODKI DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO rozporządzenie MEN z 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1451) - § 6 zał. nr 1 (CKU), § 6 zał. nr 2 (CKP) i § 7 zał. nr 3 (ODiDZ). LESZEK ZALEŚNY -
27
LESZEK ZALEŚNY - www.zalesny.edu.pl
Arkusz organizacji CKU, CKP i ODiDZ – tryb zatwierdzania – wg rozp. MEN § Szczegółową organizację zajęć w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji placówki (…) opracowany przez dyrektora placówki, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji placówki kształcenia praktycznego, po zaopiniowaniu przez kuratora oświaty zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zatwierdza organ prowadzący w terminie do dnia 31 maja danego roku. 2. W arkuszu organizacji placówki (…) zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników placówki, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli. 3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji placówki (…) dyrektor placówki, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy lub semestralny rozkład zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych. LESZEK ZALEŚNY -
28
LESZEK ZALEŚNY - www.zalesny.edu.pl
Arkusz organizacji placówek publicznych – tryb zatwierdzania – wg rozp. MEN rozporządzenie MEN z r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz. U. z 2017 r. poz. 1606) LESZEK ZALEŚNY -
29
LESZEK ZALEŚNY - www.zalesny.edu.pl
Arkusz organizacji placówek publicznych – tryb zatwierdzania – wg rozp. MEN § Szczegółową organizację zajęć w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji placówki opracowany przez dyrektora placówki w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji placówki, po zaopiniowaniu przez kuratora oświaty zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 12 ustawy, zatwierdza organ prowadzący w terminie do dnia 31 maja danego roku. 2. W arkuszu organizacji placówki określa się w szczególności: liczbę pracowników placówki, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli i wychowawców. LESZEK ZALEŚNY -
30
LESZEK ZALEŚNY - www.zalesny.edu.pl
Arkusz organizacji placówek publicznych – tryb zatwierdzania – wg rozp. MEN § W arkuszu organizacji szkolnego schroniska młodzieżowego określa się w szczególności: 1) okres działalności schroniska; 2) liczbę pracowników schroniska; 3) liczbę miejsc noclegowych w schronisku; 4) liczbę wykorzystanych miejsc noclegowych w poprzednim roku szkolnym; 5) planowaną liczbę miejsc noclegowych dla dzieci i młodzieży w danym roku szkolnym. LESZEK ZALEŚNY -
31
LESZEK ZALEŚNY - www.zalesny.edu.pl
Arkusz a KN NIE ZAPOMNIJMY Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jednolity w Dz. U. z 2017 r. poz ze zm. poz. 2203) Art. 9d. 8. Dyrektor szkoły corocznie, w arkuszu organizacyjnym szkoły, (…), podaje liczbę nauczycieli, w podziale na stopnie awansu zawodowego, przystępujących do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych w roku szkolnym, którego dotyczy dany arkusz organizacyjny, oraz wskazuje terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań. LESZEK ZALEŚNY -
32
przepisy – kwalifikacje nauczycieli
rozporządzenie MEN z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575) LESZEK ZALEŚNY -
33
Wdrożone – kwalifikacje nauczyciela
§ 27. Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia (to jest r.) na podstawie mianowania, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela. § 28. Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia (to jest r.), którym na podstawie dotychczasowych przepisów uznano ukończony kierunek (specjalność) studiów za zbliżony do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły. LESZEK ZALEŚNY -
34
Kto uznawał zbliżoność – kwalifikacje nauczyciela
Organami dokonującymi ustalania zbliżoności ukończonego przez nauczyciela kierunku/specjalności studiów z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć w poszczególnych okresach były: – w okresie od 31 sierpnia 1991 roku do 29 stycznia 1994 roku o zbliżoności decydował organ zatrudniający, – od 30 stycznia 1994 roku do 9 marca 1999 roku zbliżoność ustalał organ sprawujący nadzór pedagogiczny (kurator oświaty), – od 10 marca 1999 roku do 7 października 2002 roku zbliżoność ustalał dyrektor szkoły, – od 8 października 2002 roku do 31 maja 2004 roku zbliżoność ustalał kurator oświaty. LESZEK ZALEŚNY -
35
Wdrożone – kwalifikacje nauczyciela
§ 3. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w (także przedszkolach i SP) placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno- pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników służb społecznych, szkołach policealnych, liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach II stopnia, branżowych szkołach I stopnia, gimnazjach, placówkach oświatowo-wychowawczych oraz placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem § 12-24, posiada osoba, która ukończyła: 1) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub LESZEK ZALEŚNY -
36
Wdrożone – kwalifikacje nauczyciela
§ 3. 1. Kwalifikacje (…) (także przedszkolach i SP) posiada osoba, która ukończyła: 2) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku, którego efekty kształcenia, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9c ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, w zakresie wiedzy i umiejętności obejmują treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub 3) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w pkt 1 i 2, i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. LESZEK ZALEŚNY -
37
Wdrożone – kwalifikacje nauczyciela
§ 4. 1. 2) Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach i SP, z zastrzeżeniem § 12-24, posiada także osoba, która ukończyła: a) studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub b) studia pierwszego stopnia na kierunku, którego efekty kształcenia, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9c ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, w zakresie wiedzy i umiejętności obejmują treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub LESZEK ZALEŚNY -
38
Wdrożone – kwalifikacje nauczyciela
§ 4. 1. 2) Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach i SP, z zastrzeżeniem § 12-24, posiada także osoba, która ukończyła: c) studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w lit. a i lit. b oraz studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub d) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom, lub e) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż wymieniona w lit. d oraz kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć. LESZEK ZALEŚNY -
39
Wdrożone – kwalifikacje nauczyciela
§ 4. 2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach i klasach I- III szkół podstawowych posiada również osoba, która ukończyła: 1) studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku pedagogika w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym; 2) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym LESZEK ZALEŚNY -
40
Wdrożone – kwalifikacje nauczyciela
Odrębnie określono kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przypadku: 1) bibliotekarza szkolnego (§ 7) 2) języków obcych (§ 12 i § 30) 3) nauczania w szkołach dwujęzycznych lub oddziałach dwujęzycznych w szkołach ogólnodostępnych przedmiotów innych niż języki obce oraz do prowadzenia zajęć w języku obcym (§ 13) 4) nauczania w szkolnictwie specjalnym (§ 15) 5) psychologa (§ 18) LESZEK ZALEŚNY -
41
Wdrożone – kwalifikacje nauczyciela
Odrębnie określono kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przypadku: 6) pedagoga (§ 19) 7) logopedy (§ 20) 8) doradcy zawodowego (§ 21) 9) terapeuty pedagogicznego (§ 22) 10) prowadzenia zajęć rewalidacyjnych (§ 23) 11) wychowawcy w świetlicach szkolnych i w internatach (§ 24) 12) nauczyciele teoretycznych przedmiotów zawodowych oraz praktycznej nauki zawodu (§ 3 ust. 2 oraz § 6) LESZEK ZALEŚNY -
42
przepisy – ramowe plany nauczania szkół
rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 204, ze zm. w r. poz. 251 i 1993) - szkoły wg ustawy o systemie oświaty (nieprzekształcone) – zgodnie z art. 363 uPwu-PO /dotychczasowe klasy SP (III, VI) i gimnazjum, trzyletnie liceum ogólnokształcące, czteroletnie technikum, klasy dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzone w branżowej szkole I stopnia, dotychczasowej szkole policealnej i szkole specjalnej przysposabiającej do pracy, a także w dotychczasowych szkołach artystycznych/ rozporządzenie MEN z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2017 r. poz. 703) - szkoły wg ustawy Prawo oświatowe (przekształcone) LESZEK ZALEŚNY -
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.