Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMichalina Mazurek Został zmieniony 6 lat temu
1
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania. w roku szk
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania w roku szk – egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Na podstawie: Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 9 września 2016 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2016/2017
2
Uczniowie: kto, na podstawie czego...
1. Niepełnosprawni – orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego 2. Niedostosowani społecznie lub zagrożeni niedostosowaniem społecznym - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego 3. Posiadający orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego 4. Chorzy lub niesprawni czasowo – zaświadczenie o stanie zdrowia wydanego przez lekarza 5. Ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się – opinia poradni psychologiczno –pedagogicznej, w tym specjalistycznej (przedłożonej dyrektorowi szkoły do 15 października 2016r.) 6. Z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą, z zaburzeniami komunikacji językowej, ze względu na sytuację kryzysową lub traumatyczną (jeśli objęci byli w r. szk. 16/17 pomocą psych.-ped.)– pozytywna opinia rady pedagogicznej 7. Cudzoziemcy, z ograniczoną znajomością języka polskiego
3
kto odpowiada za dostosowanie...
Za dostosowanie warunków i form egzaminu gimnazjalnego odpowiedzialny jest dyrektor szkoły jako przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego. Dyrektor szkoły dostosowuje odpowiednio warunki i formy przeprowadzania egzaminu na podstawie wskazań rady pedagogicznej po uzyskaniu stanowiska rodziców (prawnych opiekunów).
4
kto odpowiada za dostosowanie...
Rada pedagogiczna wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu do potrzeb i możliwości w/w uczniów, wybierając spośród możliwych sposobów dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego określonych przez dyrektora CKE na podstawie: orzeczenia do kształcenia specjalnego opinii psychologiczno –pedagogicznej (w tym specjalistycznej) o specyficznych trudnościach w uczeniu się zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza pozytywnej opinii rady pedagogicznej – wydanej na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psych. – ped., po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) lub na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) o dostosowanie warunków egzaminu ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszą edukacją za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową, lub traumatyczną, ograniczoną znajomość języka polskiego przez cudzoziemców
5
kto odpowiada za dostosowanie...
W szczególnych przypadkach, w tym nieujętych przez dyrektora CKE, decyzję o sposobach przeprowadzania egzaminu podejmuje dyrektor szkoły – po uzgodnieniu z radą pedagogiczną, w porozumieniu z OKE w Jaworznie
6
rola rodziców (prawnych opiekunów)...
Nie później niż do 15 października 2016r. przedkłada się dyrektorowi szkoły zaświadczenie o stanie zdrowia lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się.
7
rola rodziców (prawnych opiekunów)...
Dyrektor, jako przewodniczący zespołu egzaminacyjnego do 18 listopada 2016r. informuje na piśmie rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o dostosowaniu warunków i form przeprowadzania egzaminu do jego dysfunkcji (na załączniku 4b do Informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego, obowiązująca w roku szkolnym 2016/2017). W terminie trzech dni od otrzymania informacji, jednak nie później niż do 23 listopada 2016r. rodzice (prawni opiekunowie) składają pisemne oświadczenie o skorzystaniu lub rezygnacji z przyznanych uczniowi dostosowań.
8
dostosowanie warunków i form egzaminu...
Przedłużenie czasu na wykonanie zestawu zadań oznacza, że pracę z zestawem można przedłużyć: z historii i WOS, z przedmiotów przyrodniczych oraz języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym – nie więcej niż o 20 minut każdy z języka polskiego , z matematyki - nie więcej niż o 45 minut każdy z języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym – nie więcej niż o 30 minut Czas pracy z zestawem zadań dostosowanym do dysfunkcji wydrukowany na stronie tytułowej zestawu uwzględnia przedłużenie, o którym mowa powyżej
9
dostosowanie warunków i form egzaminu...
Zasady przeprowadzania egzaminu dla osób korzystających z komputera lub pomocy nauczyciela wspomagającego określone są w Informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2016/17
10
sposoby dostosowania... wybrane przykłady
Uczniowie z przewlekłymi chorobami (na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza) Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę Dostosowanie warunków zdawania egzaminu do specyfiki choroby Przedłużenie czasu Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego w pisaniu lub czytaniu, jeśli choroba uniemożliwia czytanie i/lub pisanie
11
sposoby dostosowania... wybrane przykłady
Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej wydanej na którymkolwiek etapie kształcenia, gdyż zachowuje swoją ważność na wszystkich etapach nauczania) 1. Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zestawie zadań, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi 2. Przedłużenie czasu 3. Zapisywanie odpowiedzi do zadań na komputerze (możliwe tylko wtedy, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie pracy egzaminacyjnej) 4. Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który zapisuje odpowiedzi ucznia do zadań otwartych (możliwe tylko wtedy, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie pracy egzaminacyjnej i gdy uczeń w toku edukacji został wdrożony do takiej współpracy z nauczycielem)
12
sposoby dostosowania... wybrane przykłady
Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (na podstawie opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej) c.d. 5. Pomoc nauczyciela (członka zespołu nadzorującego), który przed przystąpieniem ucznia do pracy, odczytuje jeden raz głośno, po kolei wszystkie te teksty liczące po 250 słów lub więcej, stanowiące podstawę zadań egzaminu (możliwe tylko wtedy, gdy głęboka dysleksja znacznie utrudnia samodzielne czytanie i zrozumienie dłuższego tekstu) 6. Zastosowanie szczegółowych kryteriów oceniania zadań otwartych z języka polskiego, języków obcych nowożytnych oraz matematyki, uwzględniających specyficzne trudności w uczeniu się
13
sposoby dostosowania... wybrane przykłady
Uczniowie niesłyszący, słabosłyszący (na podstawie orzeczenia do kształcenia specjalnego): 1. Zestaw zadań dostosowany do dysfunkcji, który uwzględnia przedłużenie czasu. Czas pracy zapisany na stronie tytułowej zestawu jest obowiązujący (nie wymaga przedłużenia) 2. Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zestawie zadań, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi. 3. Zapewnienie w czasie egzaminu gimnazjalnego obecności surdopedagoga lub tłumacza języka migowego (członka zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu z uczniem i pomocy w obsłudze specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych.
14
dostosowanie warunków egzaminu gimnazjalnego - szczegółowa informacja
Pełny tekst Komunikatu Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z dnia 9 września 2016 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2016/2017 znajduje się na stronie:
15
Dziękuję za uwagę! Pedagog szkolny – Anna Sitek
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.