Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu"— Zapis prezentacji:

1 Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu
Pilotaż systemowych rozwiązań w zakresie podniesienia efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

2 Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu
Przystąpienie szkoły do pilotażu Ministerstwa Edukacji dało szkole możliwość brania czynnego udziału w działaniach państwa na rzecz podnoszenia efektywności kształcenia, zapewniło wsparcia merytoryczne eksperta MEN - doświadczonego praktyka w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej i kształcenia uczniów niepełnosprawnych oraz było możliwością zmodyfikowania już istniejącego w naszym gimnazjum systemu rozwiązań w zakresie organizowania kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3 Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu
W czasie trwania pilotażu - w okresie od lutego do czerwca 2011 r., podjęto następujące działania: 1. Zorganizowano: spotkanie szkolnego zespołu pomocy psychologiczno – pedagogicznej z panią Martą Greber i ustalono harmonogram działań, szkolenie rady pedagogicznej na temat dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości psycho-fizycznych ucznia, spotkanie przedstawicieli lubańskiej oświaty z ekspertem MEN, na którym przedstawiono propozycje nowych dokumentów: KIPU, PDW, Arkusza wielospecjalistycznej diagnozy ucznia oraz poruszono aspekt wdrażania nowych przepisów w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkołach podstawowych i gimnazjach.

4 Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu
W czasie trwania pilotażu - w okresie od lutego do czerwca 2011 r., podjęto następujące działania: 2. Opracowano, zatwierdzono i wdrożono procedury organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w naszej szkole. 3. Zespół pomocy psychologiczno – pedagogicznej dokonał wstępnej diagnozy uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego i opracował nowe wzory dokumentów. 4. Powołano zespoły nauczycielskie, ustalono terminy spotkań, o których poinformowano rodziców (informacje przekazane uczniom w formie pisemnej). 5. Opracowano i zatwierdzono zmodyfikowane IPET - y. 6. Podsumowano pilotaż i zredagowano wnioski.

5 PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ Dyrektor Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną, w oparciu o: rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. Nr 228, poz. 1487), rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1489).

6 PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ Nauczyciel ma obowiązek powiadomić dyrektora gimnazjum o sytuacji, w której uczeń wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Dyrektor powołuje zespół, który planuje i koordynuje udzielenie uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej. O terminie posiedzenia zespołu dyrektor powiadamia rodziców ucznia. Na czele zespołu stoi wychowawca klasy ucznia. W skład zespołu wchodzą: wychowawca klasy jako przewodniczący, rodzic ucznia, nauczyciele uczący ucznia, pedagog szkolny, psycholog, nauczyciel wspomagający, logopeda, specjalista PPP powołany na wniosek dyrektora, inne osoby wskazane przez rodzica, za zgodą dyrektora szkoły.

7 PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ 5. Do zadań zespołu należy: ustalenie zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w którym uczeń wymaga pomocy, dokonanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia, określenie zaleconych form i sposobów działań, określenie zadań z zakresu doradztwa zawodowego, założenie uczniom KIPU, zebranie informacji do opracowanie IPETU i opracowanie Planu Działań Wspierających nie później niż do września. dokonanie oceny efektywności przyznanej dziecku pomocy na koniec I semestru i nie później niż do 30 kwietnia, określenie wniosków i zaleceń do dalszej pracy.

8 PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym. Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach. Na podstawie opracowanych dokumentów dyrektor szkoły ustala formy, sposoby i okresy oraz wymiar godzin i powiadamia na piśmie rodziców ucznia, po zatwierdzeniu arkusza organizacji szkoły przez organ prowadzący. Procedury wchodzą w życie z dniem podpisania. Zatwierdzono na Radzie Pedagogicznej w dniu………

9 Jak przebiegała praca w Zespole?
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Jak przebiegała praca w Zespole? Nadrzędnym celem posiedzenia Zespołu było zebranie informacji niezbędnych do utworzenia Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny dla 9 uczniów. Wychowawca i pedagog zapoznali rodzica i nauczycieli z celem spotkania i przedstawili wstępną wielospecjalistyczną diagnozę dziecka przygotowaną na podstawie orzeczenia PPP, obserwacji ucznia w różnych sytuacjach szkolnych. Diagnozę wzbogacono o informacje uzyskane od rodzica np. o stanie zdrowia, sytuacji rodzinnej, materialnej i finansowej. Omówiono zakres dostosowań wymagań programowych na poszczególnych przedmiotach i ustalono formę ich zapisu. Przedstawiono ofertę pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz zakres współpracy rodzica ze szkołą. Zespół pomocy psychologiczno – pedagogicznej wykorzystał zebrane informacje do zredagowania IPET-u.

10 Jak przebiegała praca w Zespole?
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Jak przebiegała praca w Zespole? Zaproponowane przez zespół formy pomocy dla uczniów: ćwiczenia korygujące wady postawy, terapia psychologiczna – umacnianie wiary we własne możliwości, zajęcia socjoterapeutyczne, zajęcia wyrównawcze, terapia indywidualna.

11 Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu
Modyfikacja Indywidualnych Programów Edukacyjno Terapeutycznych polegała na przekształceniu już istniejących adekwatnie do zapisów rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1489).

12 Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu
Arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny dla ucznia niedosłyszącego Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny dla dziecka z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym

13 Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej Trochę statystyki… W roku szkolnym 2011/12 kształceniem specjalnym objęto 16 uczniów. W ramach pilotażu zmodyfikowano 9 IPET-ów dla uczniów klas II i III z: upośledzeniem w stopniu lekkim, niedostosowaniem społecznym, z niepełnosprawnościami sprzężonymi: (upośledzenie lekkie, niepełnosprawność ruchowa), zagrożeniem niedostosowaniem, zaburzonym zachowaniem.

14 Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu
Trochę statystyki… We wrześniu 2011 opracowano dodatkowo 9 Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych dla uczniów klas pierwszych z: niedosłuchem obustronnym, niepełnosprawnościami sprzężonymi: ( upośledzenie umiarkowane, niepełnosprawność ruchowa, niedowidzenie), (upośledzeniem w stopniu umiarkowanym, niepełnosprawnością ruchową), niepełnosprawnością ruchową, zagrożeniem niedostosowaniem społecznym.

15 Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu
Trochę statystyki… Założono 35 Kart Indywidualnych Potrzeb Ucznia, Opracowano 7 rodzajów Planów Działań Wspierających dla: 15 uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - dysleksją, 18 uczniów z trudnościami w nauce (niższe niż przeciętne możliwości ucznia), 14 uczniów z zaburzeniami emocji ADHD, bądź nadpobudliwością, 4 uczniów o ukierunkowanych zdolnościach: (matematycznych, humanistycznych, artystycznych i językowych). Dodatkowo zdiagnozowano 31 uczniów przejawiających uzdolnienia przedmiotowe, dla których zostaną ustalone terminy posiedzeń Zespołu celem założenia KIP-u oraz opracowania PDW.

16 Przykładowa Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Przykładowa Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia

17 Plan Działań Wspierających dla ucznia o uzdolnieniach matematycznych
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Plan Działań Wspierających dla ucznia o uzdolnieniach matematycznych

18 Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu
W naszym gimnazjum pomoc psychologiczno – pedagogiczną zapewniają specjaliści o kwalifikacjach z zakresu: oligofrenopedagogiki 6 osób, pedagogiki specjalnej 1, resocjalizacji 3, terapii pedagogicznej 5, psychologii 1, logopedii 1, elementów socjoterapii 4, gimnastyki korekcyjnej 1, psychologicznego wspierania dzieci i młodzieży z trudnościami 1, doradztwa zawodowego 1.

19 Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu
W roku szkolnym 2011/12 w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej zorganizowano: Formy pomocy Godziny płatne z organu prowadzącego Godziny z § 42 ust. 2. pkt.2. KN Razem Ilość uczniów objętych pomocą Terapia indywidualna 8 5 13 Terapia grupowa 6 2 31 Zajęcia psychologiczne 4 w etacie 1 Zajęcia rewalidacyjne Zajęcia logopedyczne 3 - 7 Zajęcia socjoterapeutyczne 14 Gimnastyka korekcyjna Zajęcia wyrównawcze 10 58 Koła zainteresowań, przedmiotowe 12 101 razem 28 32 61 224

20 Wsparcie organu prowadzącego:
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Wsparcie organu prowadzącego: Zgoda na utworzenie oddziału integracyjnego i przyznanie dodatkowego nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne w wymiarze 20 godzin tzw. nauczyciela wspomagającego. Zgoda na zatrudnienie dodatkowego nauczyciela w oddziale ogólnodostępnym w wymiarze 10 godzin ze względu na 5 uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Akceptacja ilości zajęć specjalistycznych ustalonej przez zespół nauczycielski. Przyznanie dodatkowych 5 godzin z zakresu doradztwa zawodowego dla gimnazjów .

21 Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu
PODSUMOWANIE PILOTAŻU Z czym sobie poradziliśmy… Współpraca z rodzicami (wszyscy rodzice aktywnie uczestniczyli w posiedzeniach zespołu pomocy psychologiczno – pedagogicznej). Wybór uczniów, którzy powinni zostać objęci pomocą psychologiczno – pedagogiczną. Rozpoznanie potrzeb uczniów. film

22 Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu
PODSUMOWANIE PILOTAŻU Mieliśmy trudności z: Analizą orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. Nauką pojęć (IPET , KIPU, PDW, Arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia). Tworzeniem i modyfikacją dokumentacji. Ustaleniem terminu spotkania Zespołu. Nauczyciele i specjaliści mają dodatkowe zatrudnienia w innych szkołach. Kilkugodzinną pracą Zespołu. Ustaleniem dokumentacji dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i orzeczenie o nauczaniu indywidualnym. Opracowaniem i określeniem sposobu zapisu dostosowań wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia.

23 Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu
PODSUMOWANIE PILOTAŻU Korzyści płynące z pilotażu: Otrzymaliśmy materiały metodyczne i zostaliśmy zaznajomieni z podstawami prawnymi dotyczącymi edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Otrzymaliśmy z MEN oprogramowanie komputerowe „Eduterapeutica” o wartości 13 tys. zł do pracy z uczniami na zajęciach terapii pedagogicznej. Usystematyzowaliśmy wiedzę na temat dostosowania metod i form pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Uczestniczyliśmy w szkoleniu warsztatowym „Eduterapeutica” prowadzonym przez PWN. Film

24 Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu

25 http:// www.ore.edu.pl http://www.g1luban.win.pl/
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Dobre praktyki - pomocne wskazówki przy organizowaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole:

26 WPŁYW INDYWIDUALIZACJI
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu WPŁYW INDYWIDUALIZACJI NA EFEKTY KSZTAŁCENIA

27 Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu
Grono Pedagogiczne Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu składa podziękowania: Ministerstwu Edukacji Narodowej, Dolnośląskiemu Kuratorium Oświaty, za wsparcie przy wdrażaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej w świetle nowych przepisów. Organowi Prowadzącemu, Radzie Rodziców, za pomoc w zorganizowaniu dzisiejszej konferencji.


Pobierz ppt "Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu"

Podobne prezentacje


Reklamy Google