Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
„By pomagać i dziecku i rodzinie- integracja przez współpracę”
2
ROLA I ZADANIA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna we Włodawie jest placówką oświatową działającą zgodnie z art. 2 Ustawy o Systemie Oświaty.
3
Publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna udziela:
dzieciom, od momentu urodzenia, i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
4
Do zadań poradni należy:
diagnozowanie dzieci i młodzieży, udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych, organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
5
Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu :
określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, określenie indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu, oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
6
Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
wydanie na pisemny wniosek rodzica/prawnego opiekuna/pełnoletniego ucznia opinii, wydanie na pisemny wniosek rodzica/prawnego opiekuna/pełnoletniego ucznia orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną, wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
7
Osoba składająca wniosek może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację :
wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki albo pełnoletniego ucznia uczęszczającego do szkoły lub placówki – także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce.
8
na wniosek poradni rodzic dziecka przedstawia zaświadczenie lekarskie
Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, na wniosek poradni rodzic dziecka przedstawia zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, a pełnoletni uczeń – zaświadczenie lekarskie o swoim stanie zdrowia, zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
9
W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka albo pełnoletniego ucznia poradnia może zwrócić się do dyrektora odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza, o wydanie opinii nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów informując o tym osobę składającą wniosek.
10
W poradniach są organizowane i działają zespoły orzekające, wydające orzeczenia oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
11
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na: prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin, udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej, udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu oraz rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
12
Pomoc może być udzielana w formie:
indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży, terapii rodziny, grup wsparcia, sieci wsparcia, prowadzenia mediacji, interwencji kryzysowej, warsztatów, porad i konsultacji, wykładów i prelekcji, szkoleń rad pedagogicznych, działalności informacyjno-szkoleniowej.
13
Odrobina statystyki
14
Działalność Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej we Włodawie w roku szkolnym 2013/2014:
15
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna we Włodawie powstała 1 października 1969r.
16
Mamy 45 lat. Swoim działaniem obejmujemy
wszystkie szkoły i placówki oświatowe na terenie powiatu włodawskiego (ok.8,5 tys. dzieci i młodzieży).
17
W ubiegłym roku szkolnym przyjęliśmy 1009 zgłoszeń indywidualnych.
18
Oraz 89 zapotrzebowań na różne formy pomocy ze szkół i placówek.
19
Opiniowanie i orzecznictwo.
W roku szkolnym 2013/2014 odbyło się 130 posiedzeń Zespołu Orzekającego, wydano łącznie 130 orzeczeń ( w tym opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju).
20
Wydane opinie: odroczenie rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego –45, dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia – 44, przyjęcie ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy – 12, objęcie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu – 91, objęcie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole lub placówce-148, o specyficznych trudnościach w uczeniu się-24, zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego-1 inne opinie o przebadanych – 311.
21
Wydano łącznie 676 opinii.
22
Diagnoza W roku szkolnym 2013/2014 wykonano:
diagnoz psychologicznych – 490, diagnoz pedagogicznych – 488, diagnoz logopedycznych (w tym przesiewowych)-275, diagnoza lekarska na Zespół Orzekający-130, diagnoza związana z wyborem kierunku kształcenia i zawodu-105, badania przesiewowe w ramach programu „Słyszę”-206, badania przesiewowe w ramach programu „Widzę”-206.
23
Łącznie wykonano 1900 diagnoz.
24
Pomoc bezpośrednia udzielona dzieciom i młodzieży:
Pomoc indywidualna
25
Liczba dzieci objętych terapią:
terapia logopedyczna-120, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne – 24, terapia psychologiczna w tym psychoterapia – 30, terapia zagrożonych uzależnieniem – 3, inne formy pomocy indywidualnej, tj. wsparcie psychologiczne, interwencja kryzysowa , zajęcia ogólnorozwojowe, zaburzenia zachowania, przemoc domowa, problemy rodzinne, EEG-Biofeedback– 185, socjoterapia – 7, indywidualne porady zawodowe na podstawie badań – 105, indywidualne porady zawodowe bez badań – 22.
26
Pomocy bezpośredniej indywidualnej udzielono 496 uczniom.
27
Pomocą grupową objęto łącznie 1243 uczniów.
28
Czyli działania prowadzono wokół 3446 spraw dotyczących dzieci i młodzieży,
29
40% uczniów otrzymało pomoc od pracowników poradni.
30
Pomoc udzielona rodzicom:
Łącznie w różnych formach pomocy udzielono wsparcia 597 rodzicom oraz udzielono 1553 porad indywidualnych.
31
Pomoc udzielona nauczycielom:
Łącznie wsparciem grupowym (w formie warsztatów, prelekcji i spotkań z radą pedagogiczną) objęto 692 nauczycieli. Porady indywidualne udzielone nauczycielom-245(dotyczyły rozwiązania konfliktu w klasie, pomocy konkretnym uczniom w rozwiązaniu ich problemów, poradzenia sobie w konflikcie z rodzicami).
32
Dzień Terenowy Pracownicy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej we Włodawie w roku szkolnym 2013/2014 realizowali dzień terenowy w szkołach i placówkach oświatowych powiatu włodawskiego. Każdy z pracowników zajmuje się określoną gminą powiatu i przynajmniej jeden raz odwiedził wszystkie szkoły z terenu swojej gminy w celu zaprezentowania oferty poradni oraz uzgodnienia obszaru wsparcia. Zajęcia z uczniami , spotkania z nauczycielami i rodzicami odbywały się według odrębnych uzgodnień.
33
Realizujemy również Politykę Oświatową Państwa i wspieramy placówki w tym zakresie.
Priorytety wyznaczone przez Ministra Edukacji Narodowej na rok szkolny 2014/2015 to:
34
PRIORYTETY: Wspieranie rozwoju dziecka na I i kolejnych etapach edukacyjnych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego. Podniesienie jakości kształcenia ponadgimnazjalnego w zakresie umiejętności określonych w podstawie programowej, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności z matematyki. Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach. Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych.
35
Ten ogrom pracy wykonało:
4 psychologów (3,5 etatu), 4 pedagogów, 3 logopedów( w tym dyrektor). Wspierały nas 3 osoby zatrudnione w administracji i obsłudze.
36
Dziękuję za uwagę Joanna Litwiniuk-Kupisz Dyrektor PPP we Włodawie
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.