Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

STATUT SZKOŁY/PLACÓWKI PUBLICZNEJ- ZGODNOŚĆ Z PRZEPISAMI PRAWA, ZASADY DOKONYWANIA ZMIAN. Zmiany w statucie szkoły wynikające ze zmian w prawie oświatowym.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "STATUT SZKOŁY/PLACÓWKI PUBLICZNEJ- ZGODNOŚĆ Z PRZEPISAMI PRAWA, ZASADY DOKONYWANIA ZMIAN. Zmiany w statucie szkoły wynikające ze zmian w prawie oświatowym."— Zapis prezentacji:

1 STATUT SZKOŁY/PLACÓWKI PUBLICZNEJ- ZGODNOŚĆ Z PRZEPISAMI PRAWA, ZASADY DOKONYWANIA ZMIAN. Zmiany w statucie szkoły wynikające ze zmian w prawie oświatowym. grudzień 2008r.

2 Statut /łac. statutum - postanowienie/
TERMIN „STATUT” Statut /łac. statutum - postanowienie/ - zbiór przepisów regulujących strukturę, zadania i sposób działania instytucji lub organizacji

3 STATUT SZKOŁY/PLACÓWKI JEST:
aktem prawa wewnętrznego; najważniejszym dokumentem regulującym organizację pracy szkoły/placówki; zbiorem postanowień określających cele i zadania oraz sposób działania szkoły/placówki.

4 PODSTAWOWE REGULACJE PRAWNE DOTYCZĄCE STATUTU SZKOŁY/PLACÓWKI
PODSTAWOWE REGULACJE PRAWNE DOTYCZĄCE STATUTU SZKOŁY/PLACÓWKI Stan prawny na dzień 7 stycznia 2008 r. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /j.t. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz ze zmianami/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół /Dz. U. z 2001 Nr 61, poz ze zmianami/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych /Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 ze zmianami/

5 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155 ze zmianami) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych /Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 232 ze zmianami/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego /Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 ze zmianami/

6 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach /Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach /Dz. U. z 2003 r Nr 11, poz. 114/ Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r /Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zmianami/ Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” /Dz. U. z 2002 r. Nr 100, poz. 908/

7 SZKOLE/PLACÓWCE art. 58 ust. 6
NADANIE STATUTU SZKOLE/PLACÓWCE Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j. t. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz ze zmianami) art. 58 ust. 6 Organ lub osoba zakładająca szkołę lub placówkę podpisuje akt założycielski oraz nadaje pierwszy statut art. 58 ust. 7 Akt założycielski i statut szkoły lub placówki publicznej przesyła się właściwemu kuratorowi oświaty oraz innym organom właściwym do sprawowania nadzoru pedagogicznego nad szkołą lub placówką

8 Organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół, i tak:
do zespołów szkół mogą być włączane centra kształcenia ustawicznego i centra kształcenia praktycznego wyłącznie za zgodą kuratora oświaty, b) połączenie w zespół przedszkola ze szkołą podstawową albo z gimnazjum, szkoły podstawowej z gimnazjum albo przedszkola ze szkołą podstawową i gimnazjum wymaga pozytywnej opinii kuratora oświaty, c) na zasadach określonych przez organ prowadzący mogą być łączone w zespoły:

9 szkoły artystyczne, szkoły sportowe, szkoły z oddziałami sportowymi, szkoły mistrzostwa sportowego, szkoły z oddziałami integracyjnymi, szkoły specjalne, szkoły z oddziałami specjalnymi, szkoły w zakładach opieki zdrowotnej, w tym w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego, w domach pomocy społecznej, szkoły dla dorosłych, szkoły dwujęzyczne oraz szkoły dla mniejszości narodowych i szkoły z oddziałami dla mniejszości narodowych, szkoły przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej w celu kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, publiczne placówki doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, publiczne szkoły i placówki o charakterze eksperymentalnym, publiczne placówki kształcenia ustawicznego o zasięgu ogólnokrajowym, szkoły w zakładach poprawczych, szkoły w schroniskach dla nieletnich, ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne, a także szkoły przy zakładach karnych.

10 O ile statut zespołu nie stanowi inaczej, połączenie różnych typów szkół nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek,. Jeżeli postanowienia zawarte w statutach połączonych szkół lub placówek uregulowane są odmiennie niż wynika to z zapisów zawartych w statucie zespołu, to tracą one moc. Statut szkoły nie jest publikowany w dzienniku urzędowym. Szkoła ustala w jaki sposób nadany statut zostaje udostępniony wszystkim zainteresowanym podmiotom.

11 POSTANOWIENIA STATUTU WYNIKAJĄ Z:
ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j. t. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz ze zmianami) rozporządzenia z dnia 21 maja 2001 r. Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U z 2001 r Nr 61, poz. 624 ze zmianami)

12 art. 60 ust. 1 ustawy o systemie oświaty wskazuje co powinno być w szczególności określone w statucie szkoły/placówki publicznej: nazwa i typ szkoły lub placówki publicznej oraz jej cele i zadania; organ prowadzący szkołę i placówkę; organy szkoły lub placówki oraz ich kompetencje; organizację szkoły lub placówki; zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki; zasady rekrutacji uczniów; prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły.

13 Szkoły wprowadzają własne rozwiązania dotyczące m. in.:
Na podstawie delegacji zawartej w art. 60 ust ww. ustawy Minister Edukacji Narodowej określił w drodze rozporządzenia ramowe statuty szkół/placówek publicznych. Ramowy statut określa wymagania formalne, które muszą być określone w statucie szkoły/placówki. Szkoły wprowadzają własne rozwiązania dotyczące m. in.: celów i zadań organizacyjnych wynikających ze specyfiki szkoły; potrzeb środowiska; uwarunkowań lokalnych.

14 Cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy
2. Sposób wykonywania zadań szkoły, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia, zadania zespołów nauczycielskich 3. Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów 4. Organizację oddziałów sportowych, oddziałów dwujęzycznych, integracyjnych itp.

15 6. Organizację zajęć dodatkowych dla ucznia
Ramowe statutu szkół: 5. Organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła taką działalność prowadzi 6. Organizację zajęć dodatkowych dla ucznia Formy opieki i pomocy uczniom Organizację współdziałania z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi pomoc i poradnictwo dzieciom i rodzinom Organizację i formy współdziałania z rodzicami 10. Szczegółowe kompetencje organów szkoły, którymi są dyrektor, rada pedagogiczna, rada szkoły, rada rodziców, samorząd uczniowski

16 15. Szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do szkoły
11. Zasady współdziałania organów szkoły i sposoby rozwiązywania sporów między nimi 12. Organizację szkoły 13. Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły, w tym szczególnie zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa podczas zajęć organizowanych przez szkołę 14. Organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza 15. Szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do szkoły

17 16. Prawa i obowiązki uczniów, w tym:
Ramowe statutu szkół: 16. Prawa i obowiązki uczniów, w tym: - rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów - tryb odwołania się od kary - przypadki, w których dyrektor może skreślić ucznia z listy uczniów oraz wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły; 17. Warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej

18 Wybrane zagadnienia dotyczące zapisów statutowych- Kary i nagrody
: Wybrane zagadnienia dotyczące zapisów statutowych- Kary i nagrody Nagrody Uczeń może być nagradzany za (przykłady): 1) wysokie wyniki edukacyjne; 2) osiągnięcia sportowe lub artystyczne; 3) wzorowe zachowanie; 4) zaangażowanie w pracę na rzecz szkoły lub środowiska lokalnego; 5)rzetelne wywiązywanie się ze wszystkich obowiązków; 6) …… 7) inne postawy zasługujące na uznanie społeczności szkolnej. O każdej nagrodzie, którą otrzymuje uczeń powiadamia się jego rodziców lub prawnych opiekunów.

19 ustna np.: wyróżnienie na forum szkoły pisemna np.: Dyplom pochwalny
Formy udzielanych nagród (przykłady): ustna np.: wyróżnienie na forum szkoły pisemna np.: Dyplom pochwalny rzeczowa np.:pomoce edukacyjne, wyjazdy edukacyjne; finansowa: nagroda pieniężna. Nagrody mogą być przyznawane przez: nauczyciela, dyrektora szkoły/placówki, ……. 4) samorząd uczniowski.

20 Formy w jakich mogą być udzielane kary (przykłady):
1) ustne upomnienie; 2) nagana; 3) zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych (o ile nie są realizowane na nich treści podstawy programowej); 4) zawieszenie prawa do udziału w imprezach artystycznych i sportowych; 6)……. 5) przeniesienie do innego oddziału; 6) przeniesienie do innej szkoły (dotyczy uczniów realizowujących obowiązek szkolny; wniosek do kuratora oświaty); 7) skreślenie z listy uczniów, (dotyczy uczniów szkół ponadgimnazjalnych, szkół dla dorosłych…; skreślenie z listy następuje w drodze decyzji administracyjnej).

21 Kary nakłada : dyrektor szkoły z własnej inicjatywy, lub na wniosek nauczyciela, rady pedagogicznej, rady rodziców, rady szkoły lub samorządu uczniowskiego; 2) wniosek dyrektora o przeniesienie do innej szkoły składany do kuratora oświaty za zgodą rady pedagogicznej oraz po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego; 3) skreślenie następuje w drodze decyzji administracyjnej, którą wydaje dyrektor szkoły, po podejęciu przez radę pedagogiczną uchwały o skreśleniu ucznia z listy, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego. O każdej nałożonej na ucznia karze powiadamiani są jego rodzice lub prawni opiekunowie

22 Przed nałożeniem kary należy wziąć pod uwagę różne aspekty i okoliczności w jakich uczeń złamał prawo szkolne min.: wiek i etap rozwoju psychofizycznego ucznia, dotychczasowe zachowanie ucznia, rodzaj przewinienia i jego skutki, itp. Wykonanie kary może zostać zawieszone przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i określeniu warunków zawieszenia, na czas nie dłuższy niż 3 miesiące. Nadzór nad spełnieniem przez ucznia warunków zawieszenia kary pełni jego wychowawca.

23 zobowiązany przez dyrektora szkoły/placówki, po
Uczeń, niezależnie od nałożonej kary, może być zobowiązany przez dyrektora szkoły/placówki, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, do zadośćuczynienia w formie (przykłady): przeproszenia osób poszkodowanych, naprawienia spowodowanych szkód, udziału w zajęciach o charakterze wychowawczym, wykonania określonej pracy społecznej

24 1) wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy złożony
Uczeń lub jego rodzic/prawny opiekun, w przypadku ucznia małoletniego, mogą odwołać się od kary poprzez: 1) wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy złożony do dyrektora szkoły w formie pisemnej w terminie 7 dni od daty powiadomienia o nałożonej karze; 2) w przypadku skreślenia z listy uczniów odwołanie w formie pisemnej do kuratora oświaty za pośrednictwem dyrektora szkoły w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji w ww. sprawie .

25 Jednostki redakcyjne Podstawową jednostką redakcyjną i systematyzacyjną dla statutu, regulaminów i zarządzeń, podobnie jak dla rozporządzenia, jest paragraf (może być także artykuł). Paragraf można dzielić na ustępy, ustępy na punkty, punkty na litery, a litery na tiret. Zasadą jest zachowanie właściwej kolejności jednostek oraz kolejnej, ciągłej numeracji paragrafów w całym statucie.

26 Paragraf powinien być w miarę możliwości jednozdaniowy
Paragraf powinien być w miarę możliwości jednozdaniowy. Jeżeli samodzielną myśl wyraża kilka zdań (zespół zdań) dzielimy paragraf na ustępy, które oznaczamy cyfrą arabską z kropką bez nawiasu: itd. z zachowaniem ciągłości numeracji w obrębie danego paragrafu, np.: § 5 Dla uczniów , którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców , szkoła organizuje świetlicę . W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych . Liczba uczniów w grupie nie powinna przekroczyć 25 . Wychowankowie świetlicy mają prawo do korzystania w pierwszej kolejności z obiadów wydawanych przez stołówkę . Świetlicą kieruje kierownik świetlicy powoływany i odwoływany przez dyrektora szkoły. Wykonuje zadania zgodnie ze swoim zakresem obowiązków

27 Nie numeruje się ustępu w paragrafie jednoustępowym, np.:
§ 2 Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Miejska Lubaczów, która zapewnia jej utrzymania oraz kadrowe i organizacyjne warunki do realizacji programów nauczania i innych zadań statutowych . lub § 6 Organami szkoły są : Dyrektor szkoły; Rada Pedagogiczna; Rada Rodziców; Samorząd Uczniowski.

28 Podział na ustępy stosuje się również wtedy, gdy między zdaniami wyrażającymi samodzielne myśli występują powiązania treściowe. W obrębie ustępu lub paragrafu można wyodrębnić wyliczenia (wprowadzenie do wyliczenia i punkty, które oznaczamy cyfrą arabską z nawiasem po prawej stronie: 1) 2) itd. z zachowaniem ciągłości w obrębie danego paragrafu lub ustępu). § 3 1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie , w szczególności : 1)umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły; 2)… 2. Sposób wykonywania zadań szkoły : 1)czas trwania cyklu kształcenia wynosi 6 lat;

29 W obrębie punktów można dokonać kolejnego wyliczenia, wprowadzając litery, które oznaczamy małymi literami alfabetu łacińskiego, z wyłączeniem liter „polskich”, z nawiasem po prawej stronie: a) b) itd. z zachowaniem ciągłości alfabetycznej w obrębie punktu. Każdy punkt kończy się średnikiem, a ostatni kropką. W obrębie liter można dokonać kolejnego wyliczenia, wprowadzając tiret [-]. Każdą literę kończy się przecinkiem, a ostatnią średnikiem albo kropką, Każdy tiret kończy się przecinkiem, a ostatni przecinkiem, średnikiem albo kropką.

30 ZMIANA POSTANOWIEŃ STATUTU SZKOŁY/PLACÓWKI
Czynniki determinujące konieczność dokonywania zmian w statucie to m. in.: zmiany zachodzące w przepisach prawa powszechnego i lokalnego; zmiany w specyfice szkoły/placówki; potrzeba nowych rozwiązań organizacyjnych w funkcjonowaniu społeczności szkolnej; zalecenia organów kontrolnych (niespójność rozwiązań statutowych z obowiązującym prawem); inne potrzeby (np. zmiana nazwy, nadanie imienia itp.).

31 Możliwość dokonywania zmian w statucie wynika z ustawowych kompetencji:
rady pedagogicznej (art. 42 ust. 1 ustawy o systemie oświaty); Wnioskować o zmiany w statucie mogą: dyrektor szkoły (jako przewodniczący rady pedagogicznej ma prawo występować z wnioskiem o podjęcie uchwał w ramach kompetencji stanowiących rady pedagogicznej); organ sprawujący nadzór pedagogiczny (art. 33 ust i art. 34 ust.1); organy szkoły (rada szkoły, rada rodziców, samorząd uczniowski).

32 Ogólne zasady stanowienia i nowelizowania prawa są zawarte w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” /Dz. U. z 2002 r. Nr 100, poz. 908/ Procedura dokonywania zmian w statucie szkoły/placówki obejmuje: przygotowanie przez radę pedagogiczną projektu zmian statutu (art. 42 ust.1 ustawy o systemie oświaty); uchwalenie zmian przez radę szkoły (art. 50 ust. 2 pkt 1cyt. ustawy), a w przypadku jej braku przez radę pedagogiczną (art. 42 ust.1 ww. ustawy i art. 52 ust. 2); przekazanie uchwalonych zmian do statutu właściwemu miejscowo kuratorowi oświaty. Kurator oświaty dokonuje sprawdzenia zgodności statutu z przepisami prawa;

33 W statucie szkoły dokonuje się zmian (nowelizuje się statut), a nie aneksuje jak czasami spotyka się w praktyce szkolnej. Zmienia się (nowelizuje): pierwotny tekst statutu, pierwotny tekst ze zmianami, tekst jednolity (jeśli był wydany), tekst jednolity ze zmianami. Zmiana (nowelizacja) statutu polega na: uchyleniu niektórych jego przepisów; zastąpieniu niektórych jego przepisów, przepisami o innej treści lub brzmieniu; dodaniu do niego nowych przepisów.

34 Uchwalenie zmian do statutu przez odpowiedni
organ następuje w formie uchwały. Tryb głosowania nad uchwałą w sprawie zmian w statucie powinien być określony w regulaminie odpowiedniego organu szkoły. Zasady konstrukcji uchwały jak i sposoby redagowania jej postanowień powinny zostać przygotowane zgodnie z zasadami techniki prawodawczej.

35 STRUKTURA UCHWAŁY tytuł uchwały- numer, data podjęcia uchwały, ogólne określenie przedmiotu uchwały (w sprawie…), podstawa prawna wydania uchwały, tekst uchwały z podziałem na jednostki redakcyjne, wykonanie uchwały, data wejścia w życie uchwały, podpis przewodniczącego.

36 Jednostki redakcyjne uchwały
Podstawową jednostką redakcyjną i systematyzacyjną uchwały jest paragraf. paragraf (§) → ustęp (ust.) → punkt (pkt ) → litera (lit.) → tiret (-)

37 5. W art. „XX” skreśla się ust. 2
UCHWAŁA NR … RADY SZKOŁY W …………… Z DNIA ………………2008 R. W SPRAWIE WPROWADZENIA ZMIAN W STATUCIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR … W ……………… na podstawie art. 50 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j. t. Dz. z 2004 r. Nr 256, poz ze zmianami) uchwala się, co następuje: § 1 W statucie szkoły dokonuje się następujących zmian: Art.[1] XX otrzymuje nowe brzmienie: „Art. XX………………………” Art. XX po wyrazach „YZ” dodaje się „TU” W art. „XX” po ust. 4 w brzmieniu: „4. wyrazach „YZ” skreśla się „TU” W art. „XX” dodaje się …………………………..”. 5. W art. „XX” skreśla się ust. 2 1. 2. (skreślony) § 2 Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi szkoły § 3 Uchwała wchodzi w życie:[2] ………………………… ……………… Przewodniczący Rady Szkoły/Placówki [1] Przyjęto założenie, że statut podzielony jest na artykuły. 2] 14 dni od daty uchwalenia, z dniem podjęcia, lub z dniem ………………….

38 uchwala się, co następuje: § 1
UCHWAŁA NR … RADY PEDAGOGICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR …W …………. Z DNIA ……… r. W SPRAWIE WPROWADZENIA ZMIAN W STATUCIE SZKOłY PODSTAWOWEJ NR … W ……………… na podstawie art. 52 ust. 2 w związku z art. 50 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty (j. t. Dz. z 2004 r. Nr 256, poz ze zmianami) uchwala się, co następuje: § 1 W statucie szkoły dokonuje się następujących zmian: Art.[1] XX otrzymuje nowe brzmienie: „Art. XX………………………” Art. XX po wyrazach „YZ” dodaje się „TU” W art. „XX” po ust. 4 w brzmieniu: „4. wyrazach „YZ” skreśla się „TU” W art. „XX” dodaje się …………………………..”. 5. W art. „XX” skreśla się ust. 2 1. 2. (skreślony) § 2 Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi szkoły § 3 Uchwała wchodzi w życie:[2] ………………………… ……………… Przewodniczący Rady Pedagogicznej [1] Przyjęto założenie, że statut podzielony jest na artykuły. 2] 14 dni od daty uchwalenia, z dniem podjęcia, lub z dniem ………………….

39 Tekst jednolity statutu szkoły/placówki
Jeżeli zmian do statutu jest wiele i przez to staje się on nieczytelny redaguje się tekst jednolity według następujących zasad: zachowuje się numerację pierwotnego tekstu statutu i uwzględnia numerację dodaną przez uchwały zmieniające; w miejscu przepisu uchylonego wpisuje się oznaczenie uchylonej jednostki redakcyjnej oraz określenie „uchylony”, podając w odnośniku tytuł uchwały uchylającej. Praktycznym jest wpisanie do statutu upoważnienia dla dyrektora szkoły do publikowania w drodze własnego obwieszczenia tekstu jednolitego statutu.

40 UCHYLENIE STATUTU SZKOŁY/PLACÓWKI LUB JEGO POSTANOWIEŃ
art. 60 ust. 3 oraz KPA Kurator oświaty może uchylić statut szkoły lub placówki publicznej albo niektóre jego postanowienia, jeżeli są sprzeczne z prawem, czyli naruszające prawo oświatowe, powszechnie obowiązujące przepisy prawa w Polsce np..: Konstytucję RP, konwencje międzynarodowe itp. Organowi, który nadał lub uchwalił statut, przysługuje prawo do odwołania od takiej decyzji, w terminie 14 dni, do Ministra Edukacji Narodowej za pośrednictwem kuratora oświaty. .

41 Zmiany w statucie szkoły wynikające ze zmian w prawie.
Lata 2001 – 2008 Stan prawny - listopad 2008

42 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz.U. z 2002r. Nr 10, poz. 96) Obowiązuje od 1 września 2002 r. uwzględnienie programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki określenie rodzajów nagród i kar ustalenie trybu odwołania się od kary określenie przypadków, w których dyrektor szkoły podstawowej lub gimnazjum może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie do innej szkoły.

43 Określenie przypadków, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora szkoły ponadgimnazjalnej do skreślenia z listy uczniów Określenie warunków pobytu w szkole zapewniających uczniom bezpieczeństwo. Określenie szczegółowych zasad rekrutacji uczniów do szkoły. Określenie praw ucznia. Określenie trybu składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia. Określenie obowiązków ucznia.

44 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem. (Dz.U. z 2003r. Nr 26, poz. 226) Obowiązuje Od 15 lutego 2003 r. Opracowanie strategii działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.

45 Obowiązuje od 1 września 2003 r.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 sierpnia 2003r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz.U. z 2003r. Nr 146, poz. 1416) Obowiązuje od 1 września 2003 r. W nazwie szkoły specjalnej, gimnazjum specjalnym, liceum specjalnym… umieszczonej na tablicy urzędowej, sztandarze, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną pomija się określenie „specjalna” oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.

46 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 marca 2004r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz.U. z 2004r. Nr 66, poz. 606) Obowiązuje od 1 września 2004 r. Tablice i pieczęcie szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół zawierają nazwę zespołu i nazwę tej szkoły, z zastrzeżeniem ust. 4a.", 4a. Pieczęć urzędowa szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół oraz szkoły specjalnej wchodzącej w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii nie zawiera nazwy tego zespołu lub ośrodka.";

47 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 stycznia 2005r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz.U. z 2005r. Nr 10, poz. 75) Obowiązuje od 11 stycznia 2005 r. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole podstawowej, gimnazjum ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów), organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w szkole, szkoła organizuje świetlicę. W celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna może zorganizować stołówkę.

48 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lutego 2007r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lutego 2007r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz.U. z 2007r. Nr 35, poz. 222) Obowiązuje od 1 lipca 2007 r. Określenie zadań nauczycieli i innych pracowników związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom Sformułowanie obligatoryjnego zakresu obowiązków ucznia

49 Statut szkoły określa obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:
Udziału w zajęciach edukacyjnych, przygotowywanie się do nich oraz właściwego zachowania w ich trakcie, Usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych, Dbania o schludny wygląd oraz noszenia odpowiedniego stroju, Warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły, Właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów.

50 Obowiązuje od 1 września 2007 r.
Ustawa z dnia 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2007 r. Nr 80, poz. 542) Obowiązuje od 1 września 2007 r. Wprowadzenie obowiązku noszenia jednolitego stroju na terenie szkoły podstawowej i gimnazjum. Dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej może, po zasięgnięciu opinii rady rodziców, wprowadzić ten obowiązek. Określenie wzoru jednolitego stroju. Możliwość określenia sytuacji, w których nie jest wymagane od uczniów noszenie jednolitego stroju ze względu na szczególną organizację zajęć dydaktyczno -wychowawczych w określonym dniu lub dniach. Określenie składu, sposobu wybierania członków oraz kompetencje rady rodziców.

51 Ustawa z dnia 25 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy – Karta Nauczyciela i ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich ( Dz. U. Nr 145, poz. 917) Obowiązuje od 1 września 2008 r. Uzupełnienie zadań dyrektora szkoły o zadanie związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę. Określenie udziału przedstawicieli uczniów gimnazjum w radzie szkoły (nie jest obowiązkowy). Zamiana obowiązku noszenia jednolitego stroju na możliwość wprowadzenia jednolitego stroju

52 Określenie sytuacji, w których noszenie jednolitego stroju nie jest obowiązkowe - usunięto zakończenie „ze względu na szczególną organizację zajęć dydaktyczno -wychowawczych w określonym dniu lub dniach”. Konieczność wprowadzenia do statutu zasad ubierania się uczniów, jeżeli nie ma obowiązku noszenia jednolitego stroju. Do kryteriów przyznawania uczniowi stypendium za wyniki w nauce dodano nowe kryterium – co najmniej dobrą ocenę zachowania. uzupełnienie zadań dla nauczyciela o zadanie związane z zapewnieniem uczniom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.

53 Ocenianie wewnątrzszkolne
Zmiany związane z koniecznością dostosowania oceniania wewnątrzszkolnego do aktualnych zapisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

54 Dziękuję za uwagę Opracowały: Krystyna Mucha Magdalena Cichostępska
Prezentacja przygotowana z wykorzystaniem materiału wspomagającego pracę dyrektorów szkół


Pobierz ppt "STATUT SZKOŁY/PLACÓWKI PUBLICZNEJ- ZGODNOŚĆ Z PRZEPISAMI PRAWA, ZASADY DOKONYWANIA ZMIAN. Zmiany w statucie szkoły wynikające ze zmian w prawie oświatowym."

Podobne prezentacje


Reklamy Google