Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJacek Matusiak Został zmieniony 6 lat temu
1
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w naszej szkole
Prowadzący: Pedagog Terapeuta Aneta Mierzejewska Logopeda Kinga Wachnik Psycholog s. Barbara Zofia Chrapek Pedagog Magdalena Chudzik
2
O czym będziemy mówić? Dla kogo? Jak długo? W jaki sposób?
Podstawa Prawna Jak ćwiczyć w domu? Dla kogo? Jak długo? W jaki sposób? Na czym polega?
3
Ministra Edukacji Narodowej
Popatrzmy do Rozporządzenia Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej Z Dnia 09 Sierpnia 2017 r. W Sprawie Zasad Udzielania i Organizacji Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w Publicznych Przedszkolach, Szkołach i Placówkach Podstawa Prawna
4
Pomoc udzielana jest uczniom
Podstawa Prawna 8) W sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; 9) Z niepowodzeniami edukacyjnymi; 10) Zaniedbanym środowiskowo związanym z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi; 11) Z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą 1) Niepełnosprawnym; 2) Niedostosowanym społecznie; 3) Zagrożonym niedostosowaniem społecznym; 4) Szczególnie uzdolnionym; 5) Ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; 6) Z zaburzeniami komunikacji językowej; 7) Z chorobą przewlekłą;
5
Organizacja pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej
Podstawa Prawna Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły i placówki. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni, zwani dalej "specjalistami".
6
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w naszej szkole w szczególności dla …
Dla kogo?
7
Dla kogo organizowana jest pomoc PP w szkole?
Dzieci Dla Nauczycieli Rodziców
8
Materiały do pracy w domu
Formy pomocy Materiały do pracy w domu Terapia Pedagogiczna Warsztaty i konsultacje W jaki sposób? Socjoterapia Terapia logopedyczna Spotkania z psychologiem i pedagogiem Informacje o pomocach dla dzieci na stronie internetowej i na gablocie szkolnej
9
Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna polega w szczególności na …
Na czym polega? Na czym polega?
10
Pomoc udzielana rodzicom i nauczycielom
Na czym polega? Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu, szkole i placówce rodzicom uczniów i nauczycielom polega na: wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.
11
Nauczyciele i wychowawcy
Na czym polega? Nauczyciele i wychowawcy Pomoc w szkole jest realizowania przez każdego nauczyciela w trakcie codziennej pracy z uczniem. Polega ona na: Dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia i jego potrzeb. Rozpoznawaniu sposobu uczenia się ucznia i stosowanie skutecznej metodyki nauczania Indywidualizacji pracy na zajęciach obowiązkowych i dodatkowych. Dostosowanie warunków nauki do potrze psychofizycznych ucznia.
12
Psycholog/Pedagog szkolny
Wspomaganie nauczycieli w trudnych sytuacjach wychowawczych Wczesne rozpoznawanie deficytów rozwojowych Na czym polega? Poradnictwo wychowawcze opieka socjalna Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych Psychoedukacja i psychoprofilaktyka
13
Logopeda Gimnastyka buzi i języka Ćwiczenia prawidłowego oddychania
Na czym polega? Usuwanie zaburzeń wymowy Różnicowanie głosek podobnie brzmiących Prowadzenie zajęć z terapii logopedycznej Uwrażliwianie słuchu
14
Terapeuta Pedagogiczny
Prowadzenie warsztatów i spotkań dla rodziców Działania profilaktyczne, rozpoznawcze, interpretacyjne, prognostyczne, naprawcze Profilaktyka Pedagogizacja Wspomaganie nauczycieli w trudnych sytuacjach wychowawczych na godzinach wychowawczych Na czym polega? Diagnozowanie deficytów rozwojowych Prowadzenie zajęć z terapii pedagogicznej Pomoc nauczycielom w dostosowaniu form i metod pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych edukacyjnych emocjonalnych i motywacyjnych
15
Praca na zajęciach Terapii Pedagogicznej
Na czym polega? Percepcję słuchową Myślenie logiczne, przyczynowo skutkowe, … Percepcję wzrokową Terapia ręki Pamięć
16
Praca na zajęciach Terapii Pedagogicznej
Pisanie Na czym polega? Czytanie ze zrozumieniem Wzrost motywacji do nauki Technika i tempo czytania Ortografia Zmiana postawy ucznia wobec swoich trudności
17
Zajęcia terapeutyczne odbywają się
Jak długo? Minimum 1 raz w tygodniu Czas dostosowany do potrzeb i możliwości dziecka
18
O czym należy pamiętać wykonując ćwiczenia w domu?
Zadbaj o stałą porę wykonywania ćwiczeń Lepiej ćwiczyć krócej, po kilka razy w tygodniu niż raz a długo Zadbaj o to, aby jak najwięcej uczyć poprzez zabawę. Uświadamiaj dziecko, jakie skutki przyniosą wykonywane ćwiczenia Ćwicz razem z dzieckiem wykorzystując jego mocne strony. Stosuj nagrody Jak ćwiczyć w domu?
19
Jak ćwiczyć w domu? Stosuj więc Małe (cząstkowe) nagrody rzeczowe – Dziecko musi wiedzieć, że robi postępy. Przygotuj tabelę w której będziecie naklejać naklejki, przybijać stempelki, rysować małe obrazki za wykonanie ćwiczeń w ciągu dnia. Duże nagrody – otrzymywane przez dziecko po osiągnięciu pewnego etapu (np. uzbieraniu określonej liczby naklejek, stempelków czy obrazków – nagród cząstkowych). Może to być wyjście do kina, czy zrobienie razem z mamą i tatą jakiejś niecodziennej rzeczy. Umówmy się wcześniej, co będzie nagrodą i po jakim etapie dziecko może ją otrzymać. Przypominajmy często o tzw. „dużej nagrodzie”. Pochwały - Chwal dziecko nawet za najmniejsze postępy. Stosuj pochwały w sposób konkretny i opisowy, dziecko samo wyciągnie wnioski. Pochwała opisowa jest skuteczniejsza i ma tę zaletę, że nie odwołuje się do tego, jaki dziecko ma charakter i możliwości lecz do tego, ile wysiłku w daną pracę włożyło: zamiast bardzo ładnie posprzątałeś pokój – włożyłeś klocki do pudełka, a książki ustawiłeś na półce, miło wejść do tak czystego i posprzątanego pokoju. Zamiast byłaś świetna na tym przedstawieniu! - bardzo wyraźnie powiedziałaś swoją rolę w czasie przedstawienia, mówiłaś nie za szybko, nie za wolno i bardzo sugestywnie. Zamiast wspaniale to narysowałeś! – widzę, że użyłeś wiele kolorów, dokładnie pokolorowałeś nie wychodząc za linie, podoba mi się sposób w jaki narysowałeś to drzewo. Zamiast jestem z Ciebie dumna – możesz być z siebie dumny Nie stosujemy takich zwrotów: "No widzisz - jak chcesz, to potrafisz", "Cieszę się, że posprzątałeś swój pokój, ale szkoda, że ubrania nadal leżą na krześle”.
20
Informacja o współpracy szkoły z rodzicami
21
Pomoc psychologiczno – Pedagogiczna organizowana jest we współpracy z:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z: 1) rodzicami uczniów; 2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej "poradniami"; 3) placówkami doskonalenia nauczycieli; 4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; 5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
22
Kontrakt Rodzice / opiekunowie zobowiązują się do:
Systematycznego udziału dziecka w zajęciach specjalistycznych; Kontaktu z psychologiem/pedagogiem, logopedą, terapeutą pedagogicznym w celu omówienia efektów terapii oraz zaleceń do dalszej pracy w domu; Przeprowadzenie konsultacji/badań psychologiczno – pedagogicznych/ specjalistycznych zalecanych przez specjalistę, potrzebnych do określenia przyczyn trudności dziecka i ukierunkowujących z nim pracę terapeutyczną; Systematycznego wykonywania z dzieckiem zadanych do domu ćwiczeń; Dopilnowania, aby każde dziecko przynosiło na zajęcia potrzebne materiały, wskazane przez specjalistę; Informowania specjalisty o nieobecnościach dziecka na zajęciach specjalisty. Trzykrotna, nieusprawiedliwiona nieobecność dziecka na terapii lub częste opuszczanie przez niego zajęć bez znaczącej przyczyny oraz usprawiedliwienia rodzica/opiekuna jest równoznaczne z rezygnacją ze stałych zajęć w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej organizowanej w szkole.
23
Prezentację przygotowały: s. Barbara Zofia Chrapek
Dziękujemy za uwagę Prezentację przygotowały: Aneta Mierzejewska Kinga Wachnik s. Barbara Zofia Chrapek Magdalena Chudzik Zdjęcia zamieszczone w prezentacji są ze strony: ;
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.