Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zespół Roboczy ds. likwidacji uciążliwości zapachowych

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zespół Roboczy ds. likwidacji uciążliwości zapachowych"— Zapis prezentacji:

1 Zespół Roboczy ds. likwidacji uciążliwości zapachowych
ZTPO w Oświęcimiu Zespół Roboczy ds. likwidacji uciążliwości zapachowych Październik 2017 r.

2 O projekcie Budowa Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów w Synthos (spalarnia): Ma charakter energetyczny. Jest formą modernizacji istniejącej Energetyki w celu dostosowania do wymagań Dyrektyw unijnych w zakresie emisji przemysłowych do atmosfery. Zapewnia bardzo wysoką efektywność wytwarzania energii zarówno cieplnej jak też elektrycznej. Zastosowana technologia i możliwość odbioru ciepła z instalacji przez cały rok gwarantuje wykorzystanie (odzysk) energii chemicznej z paliwa (odpadów) w 86%. Rozwiązanie wykorzystuje tzw. wysokosprawną kogenerację. Doskonale wpisuje się w gospodarkę odpadami komunalnymi w regionie poprzez ograniczenie ilości składowanych odpadów pochodzących z instalacji segregacji. Pozwala zagospodarować frakcje palne wysegregowane z odpadów komunalnych zmieszanych z istniejących w najbliższej okolicy zakładów segregacji.

3 Wątpliwość 1: Projekt spalarni został zmieniony po Decyzji Środowiskowej

4 Dotychczas Nowe podejście
Projekt na etapie Pozwolenia na budowę, zgodnie z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach z 2011 roku został doprecyzowany i sprawdzony, czy jego oddziaływanie na środowisko nie jest większe. Ponieważ problem zmian pewnych rozwiązań technologicznych, które wg ekspertów nie mają negatywnego wpływu na środowisko, wywołał niezadowolenie społeczne, Synthos zdecydował: nie wprowadzać zmian w systemie oczyszczania spalin. SCR pozostanie jako system odazotowania i skruber końcowy.

5 Wątpliwość 2: Wystąpiono o zgody na spalanie odpadów, których formalnie w Małopolsce nie ma (kod )

6 Dotychczas Nowe podejście
Synthos nigdy nie występował o spalanie odpadów o kodzie , ponieważ spalarnia jest dedykowana spalaniu odpadów komunalnych, a odpad jest szlamem z innego niż biologiczne oczyszczania ścieków przemysłowych. Na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej planowane do przetwarzania były: zmieszane odpady komunalne, ustabilizowane osady ściekowe, inne odpady z mechanicznej obróbki. Odpadu nadal nie ma w wykazie odpadów przeznaczonych do spalania w spalarni ZTPO. Kod pojawił się w Małopolskim Planie Gospodarki Odpadami jako możliwy do zagospodarowania z punktu widzenia Marszałka Województwa, ale żeby go spalić spalarnia musi o to wystąpić.

7 Wątpliwość 3: Waloryzacja żużli będzie odbywała się w Oświęcimiu

8 Dotychczas Nowe podejście
Na etapie opracowania projektu budowlanego odstąpiono od budowy odrębnej instalacji służącej waloryzacji żużli paleniskowych. Waloryzacja jest procesem odznaczającym się istotnym oddziaływaniem na środowisko i źródłem niezorganizowanej emisji pyłów, w tym pyłu PM 10 i PM 2,5. Rezygnacja z tego typu instalacji jest korzystna dla środowiska. Została dokonana po szczegółowej analizie ekonomiczno-ekologicznej. Odzyskiem tego odpadu zajmują się specjalistyczne firmy na terenie kraju i Unii Europejskiej. Założenie braku działalności polegającej na waloryzacji żużli w tym frakcjonowaniu ich mechanicznym z emisja pyłów pozostanie podtrzymane. 1 samochód co 1,5 godziny w dni robocze.

9 Wątpliwość 4: Stabilizacja odpadów niebezpiecznych będzie odbywała się w Oświęcimiu

10 Dotychczas Nowe podejście
Na etapie opracowania projektu budowlanego odstąpiono od budowy instalacji stabilizacji odpadów niebezpiecznych. Rezygnacja z tej instalacji została podjęta z takich samych powodów, jak w przypadku instalacji waloryzacji żużla. Wytwarzane przedmiotowe odpady niebezpieczne będą na bieżąco przygotowywane do specjalistycznego transportu i składowane m.in. do kopalni soli w Niemczech – tam znajduje się odpowiednie zaplecze do składowania. Podtrzymanie decyzji o odstąpieniu od budowy tej instalacji. Kalkulacja liczby samochodów*: 9 000/251=36 t/dzień = 2 przejazdy na dzień roboczy *Autocysterny o pojemności 20 t

11 Wątpliwość 5: Brak konsultacji społecznych dla mieszkańców

12 Dotychczas: Nowe podejście:
Każda instalacja realizowana przez Synthos, która może znacząco oddziaływać na środowisko wymaga informowania społeczeństwa, we właściwy sposób na każdym etapie decyzyjnym. Informacje o inwestycji polegającej na budowie Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów były przekazywane w sposób określony w ustawie. Dołożenie dodatkowej wyjątkowej staranności w kontaktach z mieszkańcami przez poszerzone działania informacyjne oraz współpracę ze stroną społeczną.

13 Wątpliwość 6: Budujemy spalarnię, a inni inwestują w recykling

14 Dotychczasowe i nowe podejście
Tak, recykling to optymalne rozwiązanie. Jednak żadna dostępna (tj. ekonomicznie uzasadniona i powszechnie obecna) technologia nie gwarantuje 100% odzysku. Przez najbliższe kilkadziesiąt/kilkanaście lat (czas funkcjonowania zakładu w Oświęcimiu) będzie istniała konieczność utylizacji części odpadów. Obecna polityka państwa w zakresie gospodarki odpadami praktycznie nakłada konieczność budowy tego typu obiektów.

15 Wątpliwość 7: Ciepło będzie dystrybuowane tylko na potrzeby Synthos

16 Dotychczas: Nowe podejście:
Spalarnia będzie źródłem energii cieplnej i elektrycznej zasilającej odpowiednie systemy dystrybucyjne (pary i energii elektrycznej), a za ich pośrednictwem będzie zasilać odbiorców, którym są tak samo linie technologiczne jak też PEC Oświęcim dystrybuujący ciepło do mieszkańców. Wytworzone ciepło trafia do sieci dystrybucyjnych. Obecnie szacujemy, że jego koszt będzie o 10-20% niższy, niż z dotychczasowych źródeł. Nisze koszty uzyskania ciepła są motywacją firmy Synthos do realizacji tego typu inwestycji.

17 Wątpliwość 8: Spalarnia jest przewidziana na zdecydowanie większa wydajność niż potrzeby gospodarki odpadowej Oświęcimia. Istnieje poważne ryzyko, że śmieci będą zwożone z różnych części Polski do Oświęcimia, co spowoduje uciążliwości zapachowe

18 Dotychczas: Nowe podejście:
Spalarnia nie jest elementem gospodarki odpadami w Oświęcimiu, ale jest instalacją energetyczną dywersyfikującą paliwo dla potrzeb produkcji ciepła i energii elektrycznej. Jak widać z charakteru instalacji i rodzaju spalanych odpadów (paliwa) potrzeby na paliwo mogą być pokryte z instalacji MBP w promieniu 50 km. Odbiór frakcji palnej będzie odbywał się z miejscowości w promieniu 40 km.

19 Wątpliwość 9: Zwożenie odpadów ciężarówkami zakorkuje miasto i zniszczy drogi

20 Kalkulacja liczby pojazdów
ton/rok, a w tym: • odpadów zmieszanych przywożonych w śmieciarkach ton t/samochód • ton/rok frakcji palnej (sprasowanej) przywożonych w samochodach t/auto • osad z MPOS przywożony w kontenerach 10 t/kontener, 2 kontenery na auto W przeliczeniu ton na dobę (251 dni roboczych na rok w 2017): • 160 ton na dzień ; 32 śmieciarki na dzień roboczy • 360 ton / dzień ; 18 aut na dzień roboczy • 80 ton na dzień odpadu ; 4 auta /dzień roboczy Razem: 54 samochodów na dzień roboczy.

21 Kalkulacja liczby pojazdów
5 samochodów na godzinę przez 11 godzin i tylko w dni robocze następującymi drogami: • Współpracy międzyregionalnej - 2 samochody/h • Krajową samochody /h • Nadwiślańską - 1 samochód /h Analiza pokazuje, że transport związany ze spalarnią będzie odbywał się nie częściej, niż 1 samochód co 10 minut przez 10 godzin w dni robocze. Należy to rozdzielić na 3 drogi dojazdowe do Synthos i wtedy każdą drogą średnio przejedzie 1 samochód co 0,5 godziny.

22 Wątpliwość 10: Nie będzie późniejszych kontroli i monitoringu zakładu

23 Dotychczas: Nowe podejście:
Synthos jest otwarty na dodatkowe mechanizmy monitoringu projektowania, realizacji i eksploatacji obiektu. Synthos ulokuje tablicę informacyjną wyświetlającą dane z monitoringu w miejscu, które przewiduje DUS. Dodatkowo umożliwi dostęp do wyników w miejscu ogólnodostępnym. Monitoring w miejscach takich jak spalarnia jest bardzo restrykcyjny. Dużo bardziej niż np. w elektrociepłowniach.

24 Wątpliwość 11: Nazwa „Zakład Termicznego Przetwarzania Odpadów” myli mieszkańców

25 Dotychczas: Nowe podejście:
Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych to nazwa każdego budowanego Zakładu prowadzącego proces spalania odpadów komunalnych w Polsce polegający na odzysku energii z odpadów. Sama nazwa „spalarnia” jest pojęciem zbyt ogólnym ponieważ są spalarnie odpadów niebezpiecznych, spalarnie odpadów medycznych, spalarnie gazów przemysłowych, spalarnie osadów ściekowych i inne. Oficjalna nazwa Zakładu opisana w dokumentach nie może zostać zmieniona, ponieważ liczy się faktyczna działalność. Ponadto zmiana nazwy wymaga wszelkich zmian w tym również zmiany Planu Gospodarki odpadami. Równocześnie deklarujemy, że w komunikacji do mieszkańców będziemy używać terminu SPALARNIA.

26 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Zespół Roboczy ds. likwidacji uciążliwości zapachowych"

Podobne prezentacje


Reklamy Google