Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
dr inż. Zbigniew Wyszogrodzki
IV DNI ENERGII ODNAWIALNEJ ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII – PROJEKT NOWYCH UREGULOWAŃ PRAWNYCH POWIAT BRODNICKI Brodnica, dr inż. Zbigniew Wyszogrodzki
2
Stan obecny
3
Podstawy prawne Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 14 sierpnia 2008 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej, zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii oraz obowiązku potwierdzania danych dotyczących ilości energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii. (Dz. U. Nr 156, poz. 969 z dnia 28 sierpnia 2008 r.)
4
Obowiązek zakupu energii
Minimalny udział energii odnawialnej w łącznej sprzedaży energii dla odbiorców końcowych – 7,0 % – 8,7 % 2010–2012 – 10,4 % 2013 – 10,9 % 2014 – 11,4 % 2015 – 11,9 % 2016 – 12,4 % 2017 – 12,9 %
5
WZROST OBOWIĄZKU OZE [%]
6
Koszt energii odnawialnej
Udział kosztów zakupu praw majątkowych (świadectw pochodzenia) w cenie energii elektrycznej: 2009 – 26 zł/MWh 2010 – 32 zł/MWh 2011 – 36 zł/MWh 2012 – 38 zł/MWh
7
WZROST USTAWOWYCH „KOLOROWYCH” OBOWIĄZKÓW
2005 2006 2007 2008 2009 2010 obowiązek „zielony” 3,1% 3,6% 5,1% 7,0% 8,7% 10,4% obowiązek „czerwony” 13,7% 15,0% 15,2% 16,5% 19,0% 20,6% 21,3% 0,8% 2,7% 2,9% obowiązek „żółty” 117,00 128,80 Opłata zastępcza – obowiązek „żółty” 17,96 19,32 23,32 Opłata zastępcza – obowiązek „czerwony” 242,40 248,46 258,89 265,36* Opłata zastępcza – obowiązek „zielony” * - prognoza, przy inflacji założonej na poziomie 2,5%
8
SKUTEK CENOWY WZROSTU „KOLOROWYCH” OBOWIĄZKÓW
36,56 20,9% 30,24 26,6% 23,89 81 % 13,20
9
Świadectwa pochodzenia
Stanowią element mechanizmu wsparcia rozwoju: energetyki odnawialnej (świadectwa pochodzenia z odnawialnego źródła energii), wysokosprawnej kogeneracji (świadectwa pochodzenia z kogeneracji). energetyki gazowej lub rozproszonej.
10
Świadectwa pochodzenia
są wydawane przez Prezesa URE na wniosek wytwórcy, zawierający dane o ilości wytworzonej energii w określonym czasie, złożony za pośrednictwem OSD, prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy.
11
Świadectwa pochodzenia
Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia powstają z chwilą zapisania świadectwa po raz pierwszy na koncie ewidencyjnym w rejestrze świadectw pochodzenia prowadzonym przez podmiot prowadzący giełdę towarową (Towarową Giełdę Energii) i przysługują osobie będącej posiadaczem tego konta.
12
Obowiązek zakupu energii
Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej lub jej obrotem i sprzedażą odbiorcom końcowym jest obowiązane: uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE świadectwa pochodzenia energii odnawialnej i świadectwa pochodzenia z kogeneracji, albo uiścić opłatę zastępczą (do dnia 31 marca danego roku, którą wyznacza się na podstawie jednostkowych opłat zastępczych ustalonych przez Prezesa URE).
13
Projekt ustawy o OZE z dnia 27.07.2012.
14
Zwiększony udział OZE w bilansie energetycznym kraju
w 2020 r. ponad 15,5 proc. energii końcowej w Polsce będzie pochodziło ze źródeł odnawialnych: systemy wsparcia nowoczesnych technologii, rozwój mikroźródeł, efektywne wykorzystanie biomasy,
15
Sprzedawca z urzędu Sprzedawca z urzędu będzie zobowiązany do odbioru zielonej energii po ustalonej i waloryzowanej cenie.
16
System wsparcia system wsparcia dla poszczególnych instalacji będzie obowiązywać przez 15 lat od ich oddania do użytkowania, wyjątkiem będą technologie współspalania, które otrzymają jedynie 5-letnią gwarancję pomocy finansowej, nowe przepisy zniosą wsparcie dla zamortyzowanych już instalacji, głównie starych elektrowni wodnych
17
Mikro- i małe instalacje
ułatwienia dla podmiotów produkujących energię we własnych mikro– i małych instalacjach, propozycja cen gwarantowanych oraz zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji, uproszczona procedura przyłączania takich instalacji do sieci
18
Efektywne wykorzystanie biomasy
preferencje podatkowe na zakup biomasy oraz małych kotłów do jej spalania,
19
Współspalanie ograniczenie, a docelowo likwidacja wsparcia dla technologii współspalania (do 2020 r.), współspalanie wysysa biomasę, powoduje wzrost jej cen, dalszy jego rozwój groziłby załamaniem systemu zielonych certyfikatów.
20
Współspalanie Nowe instalacje współspalania mają otrzymywać wsparcie przez 5 lat, a współczynnik korekcyjny ma dla nich wynosić na starcie 0,3 i być obniżany w okresie 5 lat do 0,15. Natomiast istniejące instalacje współspalania mają otrzymać współczynnik korekcyjny 1, ale w okresie 4 lat od uruchomienia, co oznacza, że po wejściu w życie ustawy najstarsze z nich mogą utracić wsparcie w ogóle lub utrzymać je stosunkowo krótko.
21
Ceny energii Art Sprzedawca z urzędu jest obowiązany do zakupu energii elektrycznej lub paliw gazowych wytworzonych z odnawialnych źródeł energii w instalacji odnawialnego źródła energii przyłączonej do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej, znajdującej się na terenie obejmującym obszar działania tego sprzedawcy, oferowanej przez przedsiębiorstwo energetyczne, które uzyskało koncesję na jej wytwarzanie lub zostało wpisane do rejestru, o którym mowa w art. 17 ust. 1, lub oferowanej przez wytwórcę, o którym mowa w art. 4, lub wpisanego do rejestru wytwórców energii w małej instalacji w cenie 198,90 zł za 1 MWh.
22
Ceny energii Art. 48. Opłatę zastępczą oblicza się według wzoru:
Oz = Ozj x (Eo - Eu), gdzie poszczególne symbole oznaczają: Oz - opłatę zastępczą wyrażoną w złotych, Ozj - jednostkową opłatę zastępczą wynoszącą 286,74 złotych za 1 MWh,
23
Ceny energii Fotowoltaika - systemy do 100 kW, proponowana cena sprzedaży energii elektrycznej to 1100 zł/MWh, dla mikro elektrowni wodnych, czyli do 75 kW to 700 zł/ MWh, dla mikroinstalacji na gaz wysypiskowy to 450 zł/MWh W wyżej wymienionych przypadkach proponowane ceny zapewniają opłacalność inwestycji, zwłaszcza w wyższych zakresach przedziałów mocy.
24
Ceny energii mikroinstalacje biogazowe, czyli do 50 kW, cena ma wynosić 700 zł/ MWh w przedziale kW proponowana cena to 650 zł/MWh mikro elektrownie wiatrowe do 200 kW, cena ma wynieść 650 zł/MWh Propozycje są niedoszacowane i niewystarczające do uruchomienia inwestycji w tych segmentach.
25
Ceny energii proponowane taryfy utrudniają możliwości rozwoju najmniejszych, domowych instalacji typu prosumenckiego o mocy do 10 kW i nie pozwolą na wdrożenie celu KPD na małe elektrownie wiatrowe oraz rozwój rynku urządzeń i dalszego spadku kosztów
26
System wsparcia Ilość świadectw pochodzenia energii, tak zwanych zielonych certyfikatów, przypadająca na MWh wyprodukowanej energii ma być zróżnicowana i zależeć od rodzaju i mocy technologii. Współczynniki mają być podane w ustawie na pierwsze 5 lat i mają charakter niezmienny dla konkretnego inwestora przez 15 lat i degresywny - coroczny niewielki spadek, co oznacza wyższe wsparcie dla pionierów.
27
System wsparcia Dla instalacji biomasowych oddawanych do użytku po wejściu w życie ustawy współczynnik korekcyjny w 2013 roku ma się wahać w granicach 1,15 (instalacje duże, powyżej 10 MW) - do 1,7. Rozwiązanie dobre dla inwestorów, niezwykle atrakcyjne w przypadku kogeneracji
28
System wsparcia Fotowoltaika - początkowy współczynnik korekcyjny dla instalacji o mocy ponad 100 kW ma wynosić 2,85 z niewielką degresją do 2,4 w 2017 roku.
29
System wsparcia Współczynniki korekcyjne
30
Kontrowersje Z trzech niezależnych analiz prawnych przeprowadzonych na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej wynika, że nowy projekt ustawy o OZE jest sprzeczny z prawem europejskim, prawem o ochronie konkurencji i konsumentów oraz przepisami Konstytucji RP.
31
Kontrowersje Przyjęcie ustawy w obecnym kształcie zahamuje rozwój zielonej energetyki w naszym kraju, a wielu inwestorów zmusi do wycofania się z polskiego rynku.
32
Kontrowersje Art W przypadku, gdy sprzedaż energii elektrycznej lub paliwa gazowego wytworzonego z odnawialnych źródeł energii w instalacji odnawialnego źródła energii przyłączonej do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej znajdującej się na terenie obejmującym obszar działania tego sprzedawcy z urzędu, oferowanej przez przedsiębiorstwo energetyczne, następuje po cenie wyższej niż cena zakupu, określona w art. 38, potwierdzenie wytworzenia tej energii elektrycznej w postaci świadectwa pochodzenia lub świadectwo pochodzenia biogazu nie przysługuje.
33
Kontrowersje Największym zaskoczeniem dla branży jest art. 41 ust. 3 projektu, który mówi, że kto sprzedaje energię wytworzoną z OZE po cenie wyższej niż gwarantowana, zostanie pozbawiony prawa do świadectwa pochodzenia (zielonego certyfikatu). Ten zapis drastycznie zmienia zasady funkcjonowania istniejących instalacji i będzie miał ogromny wpływ na cały rynek zielonej energii w przyszłości. Wpływ niestety negatywny.
34
Kontrowersje artykuł 41 projektu ceny zielonej energii wyrzuca poza nawias konkurencyjności i wolnego rynku, przenosząc jednocześnie na inwestorów wszelkie ryzyka Określając urzędowo maksymalną cenę energii z OZE likwiduje się możliwość handlu nią na rynku konkurencyjnym, platformach obrotu i rynku giełdowym, gdzie ceny z założenia są płynne. W tej sytuacji nawet niewielkie przekroczenie ceny dla sprzedawców z urzędu będzie oznaczać utratę najważniejszego źródła przychodów, decydującego o rentowności przedsięwzięcia czyli praw majątkowych ze świadectw pochodzenia.
35
Kontrowersje Przepis w takim brzmieniu, nie spełnia założeń w zakresie wsparcia w postaci zielonych certyfikatów, określonych w unijnej dyrektywie 2009/28/WE. jest niezgodny z zasadą swobodnego przepływu towarów zapisaną w Traktacie o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. niezgodność artykułu 41 z zasadami dotyczącymi ochrony konkurencji i konsumentów poprzez ograniczenie liczby uczestników rynku oraz zakresu działań, który mogą podjąć
36
dr inż. Zbigniew Wyszogrodzki
IV DNI ENERGII ODNAWIALNEJ ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII – PROJEKT NOWYCH UREGULOWAŃ PRAWNYCH POWIAT BRODNICKI Brodnica, dr inż. Zbigniew Wyszogrodzki
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.