Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Segmentacja rynku Dominika Muś TiR, grupa 2b
2
Segmentacja rynku – podział i zbadanie cech danego rynku i jego segmentów
3
Segment - część rynku, która została wyodrębniona ze względu na należącą do niej grupę konsumentów charakteryzujących się podobnym postępowaniem wobec danego produktu lub usługi.
4
Cele segmentacji rynku
- określenie i wybór obszaru działania - sformułowanie i sprecyzowanie profilu działalności oraz określenie aparatu narzędziowego podmiotu gospodarczego, - wyznaczenie skali działalności przedsiębiorstwa, - wyjście naprzeciw oczekiwaniom potencjalnych klientów - umocnienie pozycji przedsiębiorstwa na rynku
5
Kryteria segmentacji Tożsamości grupowej:
czynniki demograficzne (płeć, rasa, wiek itd.) czynniki ekonomiczne (zawód, majątek itd.) czynniki socjologiczne (klasa społeczna, grupa odniesienia itd.) Kryteria te pozwalają odpowiedzieć na pytanie ‘’kto kupuje produkt?’’
6
Kryteria segmentacji Tożsamości behawioralnej - system wartości
- reakcja na strategie marketingowe Kryteria te umożliwiają odpowiedzieć na pytanie ‘’dlaczego nabywcy kupują dany produkt?’’
7
Kryteria segmentacji Geograficzna -klimat
-cechy środowiska naturalnego -tradycje -potrzeby informacyjne
8
Kryteria segmentacji Demograficzna -płeć -wiek -wykształcenie -dochód
-narodowość -wyznanie -zawód
9
Kryteria segmentacji Psychograficzna
-przynależność do klasy społecznej - styl życia -zainteresowania -osobowość Polega na badaniu nieobserwowalnych cech psychologicznych, wymaga wiedzy w dziedzinie motywacji i osobowości.
10
Etapy identyfikacji segmentów rynkowych:
Badania jakościowe. Badania ilościowe. Analiza. Sprawdzenie wiarygodności. Tworzenie profili.
11
Cechy poprawie wyodrębnionego segmentu:
Mierzalność Rozległość Dostępność Wrażliwość
12
Korzyści wynikające z segmentacji:
Segmentacja pomaga wybrać rynek, na którym działalność firmy będzie opłacalna. Łatwiej jest dzięki niej zaplanować strategie związane z produktem, promocją, dystrybucją i ceną. Pozwala przedsiębiorstwu lepiej dostosować się do potrzeb klientów. Łatwiej jest obserwować zmiany zachodzące na rynku i dostosować się do nich. Wyodrębnienie segmentów ułatwia komunikację między producentem i klientami. Pomaga dotrzeć do tych konsumentów, których preferencje zostały uwzględnione przy kształtowaniu działań marketingowych.
13
Bibliografia http://www.findict.pl/slownik/segmentacja-rynku
‘Menedżment Podstawy Zarządzania’ Leszek F. Korzeniowski
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.