Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Marketing internetowy i neuromarketing
2
Współczesne problemy marketingowe
Ile produktów – tyle problemów "Jak kierować decyzjami potencjalnych klientów? " Złośliwości podświadomości
3
Marketing internetowy
Forma marketingu, używająca jako medium Internetu i strony WWW. Służy do przesłania informacji marketingowej i pozyskania klientów.
4
Historia Mailing W 1993 roku -przeglądarka Mosaic, która potrafiła wyświetlać grafikę i ramki.
5
Zalety marketingu internetowego
Możliwość natychmiastowego publikowania informacji i treści. Reklamy interaktywne.
6
Wady reklam internetowych
Wiele reklam, w tym migające banery. Linki, prowadzące do stron ze złośliwym oprogramowaniem lub z materiałami dla dorosłych.
7
Neuromarketing Neuromarketing obejmuje bezpośrednie wykorzystanie obrazowania mózgu, skanowania lub innej techniki pomiarowej do pomiaru aktywności mózgu u osobnika. W niektórych przypadkach, reakcje mózgu mierzone tymi technikami mogą nie być świadomie odbierane przez pacjenta; stąd dane te mogą być bardziej owocne niż własna sprawozdawczość. -
8
Techniki wykorzystywane w badaniach
EEG, elektroencefalografia - w uproszczeniu jest to technika pozwalająca na zapisanie aktywności elektrycznej mózgu umożliwiająca wykrycie aktywnych i nieaktywnych obszarów umysłu a także interakcje między nimi.
9
Takie badanie polega na właściwym rozmieszczeniu elektrod rejestrujących na głowie pacjenta. Dzięki temu można "podglądać" w jaki sposób neurony komunikują się ze sobą. Z punktu widzenia neuromarketingu najbardziej interesującym obszarem mózgu jest płat czołowy, odpowiedzialny m.in za podejmowanie decyzji oraz ocenę sytuacji. Przedni płat czołowy umożliwia wyobrażenie sobie przyszłych konsekwencji podjętych decyzji, co wiąże się z uznaniem bieżących działań za dobre lub złe.
10
Eye-tracking - metoda skupiająca się na pomiarze aktywności oka.
Badanie polega na śledzeniu ruchu gałek ocznych, zarówno tych świadomych i podświadomych. Pozwala odpowiedzieć na pytania: który element najdłużej zatrzymał wzrok badanego? czy są jakieś obszary, które są pomijane?
11
Zaletą używanej w tej metodzie technologii jest korzystanie z urządzeń, które nie powodują ograniczenia swobody badanej osoby. Testy można prowadzić tak aby przypominały codzienne sytuacje np. oglądania telewizji, przeglądanie stron internetowych - dzięki czemu ogranicza to nienaturalne zachowanie ze strony testera.
12
GSR, reakcja skórno-galwaniczna - to miara opierająca się na badaniu zmian w stopniu nawilżenia skóry poprzez zależną od emocji reakcję gruczołów potowych.
14
Analiza wyrazu twarzy-technologia pozwalająca na analizowanie mimiki obejmuje:
wykrywanie twarzy, zlokalizowanie najważniejszych punktów (nos, oczy, usta), utworzenie modelu jego klasyfikację i przyporządkowanie do wzorców.
16
Przykłady sukcesywnych kampanii
17
Kolejny przykład to Campbell Soup i jej współpraca z Innerscope Research Inc celem ulepszenia designu opakowań ich produktów.
18
Już w roku 2005 badając reklamę telewizorów Bravia firma Human Mind and Brain używając elektroencefalografu (EEG) i czujników skórnych (SCR) wykazała co przyczyniło się do pozytywnego odebrania firmy przez konsumentów. Mowa tu o żabie, która wyskoczyła z rynny podczas uderzenia piłeczki. Reklama została nagrodzona Złotym Lwem na festiwalu w Cannes(2006r). Świadczy to o podświadomym działaniu klientów, którzy zainteresowali się produktem niemal wyłącznie ze względu na przypadkowego bohatera drugoplanowego.
19
Jednym z najciekawszych badań jest to dotyczące sporu Coca-Cola kontra Pepsi.
20
Kwestie etyczne Odkrycie BuyButton
Manipulacja w kwestiach politycznych ideologicznych Dane osób badanych Neuronauki budzą wiele kontrowersji ze względu na poruszanie się w osobistych sferach życia jednostki takich jak badanie umysłu, a w szczególności podświadomości. To zrozumiałe, że powoduje to niepokój i niepewność co do zamiarów naukowców i firm zainteresowanych badaniami. Głównym tematem rozważań jest kwestia odkrycia "buy button", który miałby sprawić, że pod wpływem precyzyjnie przygotowanych reklam ludzie zaczęliby w sposób niekontrolowany kupować przedstawiane produkty. Odkrycie takiego ośrodka w mózgu, który byłby odpowiedzialny wyłącznie za ludzkie pragnienie posiadania, a co więcej umiejętne wykorzystanie go, prowadziłoby do utraty wolnej woli w tej dziedzinie życia. Tego rodzaju manipulacja faktycznie byłaby fatalna w skutkach, gdyż pozbawiałaby jednostki umiejętności podejmowania własnych decyzji w kwestii wydawania pieniędzy. Kolejnymi problemami, jest: wzrost chorób psychicznych spowodowanych zbyt inwazyjnym marketingiem, możliwość wykorzystania odkrytych metod do manipulacji na tle politycznym i ideologicznym a także wzrost uzależnień od poszczególnych produktów. Z tych właśnie względów rosną obawy co do skutków wykorzystywania neurmarketingu a także jego wpływu przenikającego do innych dziedzin życia. Następną ważną kwestią jest dostęp do danych. Podczas badań z wykorzystaniem metod używanych w neuromarketingu generowana jest ogromna ilość prywatnych danych. Dotyczą one nie tylko preferencji konsumentów ale są to także skany mózgu czy inne medyczne wyniki. Wskazuje to na duże znaczenie odpowiedniego podejścia do polityki prywatności i ograniczonego dostępu do tego rodzaju informacji.
21
Nie taki neuromarketing straszny
Celem nie jest przejęcie władzy nad umysłem lecz zrozumienie jego działania Liczne ograniczenia Dobrowolność badań i świadomość osób badanych W świetle powyższych zastrzeżeń rozsądnym byłoby utworzenie swoistego kodeksu postępowania i regulacji prawnych dla tej szczególnej dziedziny nauki. Wyznaczone reguły zobowiązywałyby naukowców, przedsiębiorców, firmy neuromarketingowe i wszystkie inne biorące udział strony do działania w sposób nieszkodliwy dla konsumentów. Z drugiej strony planem neuromarketingu nie jest przejęcie władzy nad kupującym, tylko chęć optymalizacji współpracy między nimi a producentami. Mamy tutaj do czynienia z sytuacją, która powinna ułatwić przedsiebiorcom trafienie w potrzeby jednostek, a z kolei konsumentom dać głos i możliwość lepszego, efektywniejszego określenia swoich oczekiwań. Z założenia chodzi przecież o możliwość obserwacji funkcji mózgu a nie ingerowanie w nie. Warto pamiętać o tym, że neuromarketing nie dysponuje (jeszcze) tak skutecznymi metodami aby wzbudzić w człowieku nieodpartą chęć kupowania bez względu na jego wolę. Opracowanie jednej metody działającej na wszystkich tak samo, wydaje się niemożliwe, ponieważ każdego zachęcają do zakupów inne czynniki. Z pewnością poddawanie się takim badaniom (zwłaszcza tym, gdzie obserwuje się działanie mózgu) w istocie musi być dobrowolne i świadome ze strony jednostki.
22
Podsumowanie Techniki neuromarketingowe w marketingu internetowym są coraz bardziej powszechne. Zaleta dla firm – ale też wada dla użytkowników. W marketingu internetowym coraz częściej używa się technik neuromarketingowych, dla zwiększenia działania reklam na odbiorcę. Powszechną praktyką jest np. sprawdzanie czy przyciski lub wyszukiwarki na stronie są rozmieszczone w optymalny sposób.
23
Bibliografia: naszymi-decyzjami/ neuromarketing.html al_and_Policy_Issues.pdf
Podobne prezentacje
© 2025 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.