Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałGrzegorz Rogowski Został zmieniony 6 lat temu
1
REACH 2018 Pozostań na rynku – zarejestruj swoje chemikalia
2
Cel niniejszej prezentacji
Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) opracowała niniejszą prezentację wraz z uwagami, aby pomóc w opracowaniu prezentacji dotyczącej REACH 2018, tj. ostatniego terminu rejestracji substancji wprowadzonych. Celem prezentacji jest możliwość wyboru odpowiednich slajdów i modyfikowanie ich w razie potrzeby, tak aby odpowiadały odbiorcom, niezależnie od tego, czy odbiorcą jest kierownictwo, pracownicy, eksperci ds. ochrony środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa, czy władze, itp. Możliwe jest wykorzystanie niniejszej prezentacji bez dodatkowego pozwolenia. W ramach niniejszej prezentacji zapewniono krótki przegląd dotyczący rejestracji w kontekście REACH oraz przegląd planu działania ECHA dotyczącego REACH Prezentacja ta jest punktem wyjścia do serii prezentacji związanych z REACH 2018 dostępnych na stronie internetowej ECHA. Prosimy o przesyłanie wszelkich uwag i sugestii na adres Informacja prawna: Informacje zawarte w niniejszej prezentacji nie stanowią opinii prawnej i niekoniecznie odzwierciedlają pod względem prawnym oficjalne stanowisko Europejskiej Agencji Chemikaliów. Europejska Agencja Chemikaliów nie ponosi żadnej odpowiedzialności w odniesieniu do treści niniejszego dokumentu. Data wydania: maj 2016 r., aktualizacja: maj 2017 r.
3
Spis treści Kontekst Rejestracja REACH do 2018 r.
Plan działania ECHA dotyczący REACH 2018 Sześć etapów ku pomyślnej rejestracji Komunikat dotyczący REACH 2018 Niniejszy zestaw slajdów stanowi pakiet służący wyjaśnieniu podejścia ECHA ukierunkowanego na pomoc niedoświadczonym rejestrującym i rejestrującym MŚP w spełnieniu ich obowiązków rejestracji substancji wprowadzonych do dnia 31 maja 2018 r. Zestaw slajdów opiera się na planie działania ECHA dotyczącym REACH Jest on dostępny na stronie internetowej ECHA:
4
Kontekst W niniejszej sekcji przedstawiono krótki przegląd ogólnych celów rejestracji REACH.
5
Rejestracja REACH Wiedza dotycząca zagrożeń i zastosowań substancji jest warunkiem wstępnym odpowiedzialnych działań W ramach rozporządzenia REACH nakłada się ciężar dostarczenia dowodów na poszczególne przedsiębiorstwa – muszą one wykazać, że ich substancje mogą być stosowane bezpiecznie Przedsiębiorstwa gromadzą informacje, analizują je i dokumentują wnioski w dokumentacji rejestracyjnej Informacje zawarte w dokumentach rejestracyjnych są wykorzystywane przez władze i publikowane przez ECHA na jej stronie internetowej Stopniowa rejestracja chemikaliów obecnych na rynku europejskim: 2010 r., 2013 r. i 2018 r. Zgodnie z rozporządzeniem REACH odwraca się ciężar dowodu w odniesieniu do bezpiecznego stosowania chemikaliów: obecnie na przedsiębiorstwach spoczywa ciężar dostarczenia dowodów świadczących o tym, że chemikalia produkowane lub przywożone przez nie do UE nie powodują niedopuszczalnych zagrożeń dla zdrowia ludzkiego lub środowiska. Przedsiębiorstwa rejestrują swoje ustalenia i wnioski w dokumentacji rejestracyjnej przekazywanej ECHA. Informacje zawarte w dokumentacji rejestracyjnej są wykorzystywane w dalszych procesach regulacyjnych Co najmniej 5% dokumentacji rejestracyjnej podlega ocenie, tj. analizie zgodności dostarczonych informacji z wymogami określonymi w rozporządzeniu REACH. Baza danych dotyczących rejestracji poddawana jest przeglądowi pod kątem substancji, które mogą wymagać dalszych/ogólnounijnych środków zarządzania ryzykiem, takich jak zharmonizowana klasyfikacja, udzielanie zezwoleń lub nakładanie ograniczeń Dokumentacja rejestracyjna stanowi również podstawę oceny substancji, tj. analizy substancji mogących wzbudzać obawy prowadzonej przez państwa członkowskie Ponadto informacje udzielone przez przedsiębiorstwa w dokumentacji rejestracyjnej są rozpowszechniane nieodpłatnie na stronie internetowej ECHA zgodnie z rozporządzeniem REACH. Każda zainteresowana osoba może wyszukać informacje dotyczące substancji, które ją interesują. Pomoże to obywatelom Unii w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących stosowanych przez nich chemikaliów, na działanie których mogą być narażeni. Zgodnie z rozporządzeniem REACH ustanowiono etapowy system rejestracji tzw. „istniejących” substancji nazywanych substancjami wprowadzonymi w ramach rozporządzenia REACH. Jeżeli potencjalni rejestrujący dokonali wstępnej rejestracji w 2008 r.*, mogą skorzystać z przesuniętych terminów rejestracji 1 grudnia 2010 r.: substancje produkowane/importowane przez rejestrującego w ilości co najmniej 1000 ton rocznie, substancje najbardziej niebezpieczne dla środowiska produkowane/importowane przez rejestrującego w ilości co najmniej 100 ton rocznie oraz substancje CMR produkowane/importowane przez rejestrującego w ilości co najmniej 1 tony rocznie. 31 maja 2013 r.: substancje produkowane/importowane przez rejestrującego w ilości co najmniej 100 ton rocznie 31 maja 2018 r.: substancje produkowane/importowane przez rejestrującego w ilości co najmniej 1 tony rocznie *Przedsiębiorstwa, które dopiero wchodzą na rynek substancji wprowadzonych, produkujące lub importujące 1–100 ton tych substancji rocznie, mogą jeszcze dokonać ich wstępnej rejestracji do dnia 31 maja 2017 r. WIĘCEJ INFORMACJI: strategia ECHA w zakresie sprawdzania zgodności: Poradnik w pigułce dotyczący rejestracji: UWAGA: W kontekście niniejszej prezentacji UE i Europa oznaczają państwa członkowskie UE oraz państwa EOG: Islandię, Liechtenstein i Norwegię, w których obowiązuje rozporządzenie REACH.
6
Przepływ informacji dotyczących rejestracji
Jest to schematyczne odwzorowanie przepływu informacji związanych z rejestracją. REACH jest podejściem do zarządzania chemikaliami opartym na ryzyku. W związku z tym informacje dotyczące zarówno właściwości, jak i zastosowań substancji są niezbędne Informacje dotyczące zastosowań pochodzą od dalszych użytkowników. Jeżeli są oni zorganizowani, oczekuje się, że ich organizacje sektorowe zgromadzą informacje dotyczące zastosowań i warunków stosowania oraz udostępnią je rejestrującym w zharmonizowanym formacie (mapy zastosowań). Nawet jeżeli dalsi użytkownicy nie są zorganizowani, zachęca się ich do stosowania zharmonizowanych formatów w celu dostarczenia rejestrującym informacji dotyczących zastosowań. Rejestrujący będący producentami i importerami posiadają informacje dotyczące właściwości substancji. Rejestrujący dokumentują informacje dotyczące zastosowań i właściwości w ramach dokumentacji rejestracyjnej. Jeżeli zarejestrują co najmniej dziesięć ton rocznie, przeprowadzą również ocenę bezpieczeństwa chemicznego obejmującą cały cykl życia ich substancji oraz udokumentują wyniki w raporcie bezpieczeństwa chemicznego. Władze wykorzystują informacje zawarte w dokumentacji rejestracyjnej w celu oceny konieczności zastosowania regulacyjnych środków zarządzania ryzykiem, takich jak zharmonizowana klasyfikacja i oznakowanie, stosowanie ograniczeń i udzielanie zezwoleń. Dokumentacja rejestracyjna stanowi również podstawę wyboru substancji do dalszej kontroli w ramach procesu oceny substancji. Ponadto większość informacji zawartych w dokumentacji rejestracyjnej jest publikowanych nieodpłatnie na stronie internetowej ECHA. Sami rejestrujący wykorzystują informacje zawarte w dokumentacji rejestracyjnej i raporcie bezpieczeństwa chemicznego jako podstawę do sporządzenia kart charakterystyki. Zgodnie z rozporządzeniem REACH do kart charakterystyki można załączyć co najmniej jeden scenariusz narażenia. W ramach scenariuszy narażenia omawia się warunki bezpiecznego stosowania substancji charakterystyczne dla danego zastosowania lub grupy zastosowań. WIĘCEJ INFORMACJI: Poradnik w pigułce dotyczący oceny bezpieczeństwa chemicznego: Poradnik w pigułce dotyczący sporządzania kart charakterystyki: Poradnik w pigułce dotyczący dalszych użytkowników: Informacje dotyczące zarejestrowanych substancji:
7
Informacje publiczne dotyczące chemikaliów pochodzą z dokumentów rejestracyjnych
Karta informacyjna Krótki profil Na powyższym slajdzie przedstawiono, w jaki sposób informacje przekazane ECHA przez przedsiębiorstwa są publikowane na stronie internetowej ECHA. Najbardziej zwięzłą formą, w jakiej ECHA przedstawia informacje na swojej stronie internetowej, jest „karta informacyjna”. Zawiera ona podsumowanie kluczowych właściwości substancji: sposobu, jej klasyfikacji i stopnia, w jakim stwarza zagrożenie. Jeżeli substancja ma niepokojące właściwości, w karcie informacyjnej uwzględnia się również sposób, w jaki organy regulacyjne badają substancję. Krótki profil zawiera podsumowanie opisu i właściwości naukowych substancji zawartych w dokumentacji rejestracyjnej. Opis substancji przedstawia ogólny przegląd głównych identyfikatorów substancji, klasyfikacji substancji, bieżących działań regulacyjnych, głównych zastosowań substancji oraz rejestrujących produkujących lub importujących substancję. Informacje zawarte w sekcji „właściwości naukowe” są uporządkowane według właściwości substancji, które następnie podzielono na parametry docelowe. Każdy parametr docelowy obejmuje trzy bloki informacyjne: wyniki badań, typ przeprowadzanych badań i dane podsumowujące. Dane źródłowe to dane surowe stanowiące podstawę podsumowań zawartych w kartach informacyjnych i krótkich profilach. Dokumentacja rejestracyjna = dokumentacja IUCLID przekazana ECHA przez przedsiębiorstwa produkujące lub importujące substancję w ilości przekraczającej 1 tonę rocznie. Wykaz CoRAP = wspólnotowy kroczący plan działań. Wykaz substancji mogących wzbudzać obawy, które zostaną ocenione przez państwa członkowskie w ciągu najbliższych trzech lat. Dalsze informacje znajdują się na stronie internetowej: Wykaz substancji podlegających procedurze udzielania zezwoleń = substancje zawarte w załączniku XIV do rozporządzenia REACH. Stosowanie tych substancji jest niedozwolone, chyba że udzielono zezwolenia na ich stosowanie. Dalsze informacje znajdują się na stronie internetowej: Wykaz ograniczeń = substancje, w odniesieniu do których objęto ograniczeniem produkcję, wprowadzenie ich do obrotu lub ich stosowanie. Dalsze informacje znajdują się na stronie internetowej: Zharmonizowana klasyfikacja i oznakowanie = substancje, w przypadku których zharmonizowano klasyfikację i oznakowanie w UE. Dalsze informacje znajdują się na stronie internetowej: Zatwierdzone substancje czynne = substancje zatwierdzone jako substancje czynne zgodnie z rozporządzeniem dotyczącym produktów biobójczych. Możliwe jest uzyskanie zezwolenia na produkt biobójczy jedynie w odniesieniu do zatwierdzonej substancji czynnej. Dalsze informacje znajdują się na stronie internetowej: Załącznik I PIC = substancje wymienione w załączniku I do rozporządzenia w sprawie zgody po uprzednim poinformowaniu. Niezbędna jest zgoda państwa otrzymującego przed wywozem tych substancji do tego państwa. Dalsze informacje znajdują się na stronie internetowej: WIĘCEJ INFORMACJI: Informacje dotyczące zarejestrowanych substancji: Dokumentacja rejestracyjna Wykaz CoRAP Wykaz substancji podlegających procedurze udzielania zezwoleń Wykaz ograniczeń Zharmonizowana klasyfikacja i oznakowanie Zatwierdzone substancje czynne Załącznik I PIC Dane źródłowe
8
Rejestracja REACH do 2018 r. Rejestrację substancji wprowadzonych podzielono na etapy zgodnie z rozporządzeniem REACH: terminu ustalono na dzień 1 grudnia 2010 r., na dzień 31 maja 2013 r. oraz na dzień 31 maja 2018 r. Oczekuje się, że trzeci termin wyznaczony na 2018 r. będzie pełnił szczególną funkcję.
9
REACH 2018 Trzeci i ostatni termin rejestracji substancji wprowadzonych Obawy: przedsiębiorstwa, które produkują/importują substancje w ilości 1–100 ton rocznie i wstępnie je zarejestrowały Co nowego? Większy odsetek MŚP Wiele MŚP po raz pierwszy może rozważać objęcie pozycji wiodących rejestrujących Wiele małych SIEF/rejestrujących pozostawionych samym sobie w ramach swoich SIEF Mniej informacji konieczność generowania nowych danych Różny poziom organizacji sektorowych Nowy kontekst gospodarczy i polityczny Dzień 31 maja 2018 r. jest ostatnim terminem rejestracji substancji wprowadzonych. Przedsiębiorstwa nie mogą dłużej odkładać decyzji dotyczącej rejestracji przez ograniczanie wielkości produkcji/przywozu. Po upływie terminu przedsiębiorstwa, które pragną wejść na rynek substancji wprowadzonych, muszą przesłać ECHA zapytanie, aby móc dołączyć do trwającej rejestracji. Termin rejestracji substancji CMR (rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość) produkowanych lub importowanych w ilościach przekraczających jedną tonę rocznie jest wcześniejszy i przypada na dzień 1 grudnia 2010 r.
10
REACH 2018 – 2 Doświadczenie pokazuje, że: rejestracja REACH jest wykonalna! tysiące przedsiębiorstw dokonało rejestracji od 2008 r., w ostatnim terminie otrzymano ponad dokumentów rejestracyjnych, 16% z nich pochodziło od MŚP. ECHA, Komisja Europejska, organy krajowe i organizacje branżowe łączą swoje siły, aby wspierać przedsiębiorstwa! WIĘCEJ INFORMACJI: Statystyki dotyczące rejestracji REACH, w tym szczegółowe informacje związane z terminem upływającym w 2018 r., są dostępne na stronie internetowej:
11
Plan działania ECHA dotyczący REACH 2018
Plan działania ECHA dotyczący REACH 2018 jest skierowany do zainteresowanych stron ECHA, czyli nie stanowi materiałów pomocniczych skierowanych do rejestrujących (MŚP). W planie udokumentowano zaangażowanie Agencji w zakresie krytycznej weryfikacji procesu rejestracji REACH od jego początku aż do końca usprawnienia procesu i skuteczniejszego wspierania przedsiębiorstw w wypełnianiu ich obowiązków. Celem działań prowadzonych w ramach planu działań jest zapewnienie MŚP i niedoświadczonym rejestrującym bardziej ukierunkowanego wsparcia.
12
Dokument dotyczący planu działania
Opublikowany w dniu 14 stycznia 2015 r. Konsultacje z zainteresowanymi stronami: czerwiec–wrzesień 2014 r. Uwagi otrzymane od 26 organizacji W ramach planu udokumentowano działania ECHA zaplanowane na okres 2014–2018 Działania służące wsparciu niedoświadczonych rejestrujących będących MŚP Główny nacisk kładziony jest na poprawę czytelności i dostępności materiałów pomocniczych Co roku przeprowadzany jest przegląd zamierzeń; opublikowano roczne sprawozdanie z postępów Konieczne jest, aby plan był uzupełniany działaniami państw członkowskich i działaniami sektorowymi w celu pomyślnego zarządzania terminem rejestracji w 2018 r. Otrzymane informacje zwrotne: jedenaście krajowych centrów informacyjnych, osiem organizacji zrzeszających zainteresowane strony, pięć właściwych organów państw członkowskich oraz dwóch członków forum* *Forum = forum wymiany informacji o egzekwowaniu przepisów Forum jest organem ECHA; jego zadaniem jest koordynacja sieci organów ścigania państwa członkowskiego,
13
Struktura planu działania: siedem etapów
Zapoznanie się ze swoim portfolio Znalezienie współrejestrujących Udostępnianie danych Ocena zagrożeń i ryzyka Przygotowanie dokumentacji Aby umilić proces rejestracji niedoświadczonym rejestrującym i rejestrującym będącym MŚP, ECHA podzieliła go na siedem różnych etapów. W rzeczywistości wiele z tych etapów pokrywa się ze sobą lub może okazać się konieczne przechodzenie między etapami z uwagi na gromadzenie informacji podczas procesu. Przedłożenie dokumentacji rejestracyjnej Aktualizacja dokumentacji rejestracyjnej
14
Zapoznanie się ze swoim portfolio
Należy określić, czy wPaństwa przypadku konieczna jest rejestracja (rola w łańcuchu dostaw), a jeżeli tak, które substancje znajdujące się w Państwa portfolio wymagają rejestracji Należy określić i nazwać swoje substancje dokładna identyfikacja ma kluczowe znaczenie dla udostępniania danych i wspólnej rejestracji Należy zapoznać się z wymogami dotyczącymi informacji Należy zaplanować prace oraz poinformować dalszych użytkowników Etap 1: Zapoznanie się ze swoim portfolio Ważne jest, aby przedsiębiorstwa dobrze znały dwoje obowiązki na długo przed upływem terminu, aby mogły zaplanować przeprowadzenie wszystkich niezbędnych rejestracji w terminie do dnia 31 maja 2018 r. Poprawna identyfikacja substancji zgodna z warunkami określonymi w rozporządzeniu REACH (obejmująca składniki, dodatki i zanieczyszczenia) przeprowadzona na tym etapie ma znaczenie dla kolejnego etapu w procesie rejestracji. Czas potrzebny na zarejestrowanie jednej substancji jest bardzo zróżnicowany i waha się od kilku miesięcy, jeżeli rejestracja już istnieje, do trzech lat, w zależności od stopnia złożoności substancji, wielkości SIEF, dostępności informacji, a zatem ilości informacji, które należy wygenerować itp. Substancje, które mają zostać zarejestrowane, mogą być kluczowe dla działalności dalszych użytkowników. Z myślą o nich warto podjąć decyzję dotyczącą zamiarów rejestracji na długo przed upływem terminu oraz w odpowiedni sposób poinformować klientów.
15
Znalezienie współrejestrujących
Należy zweryfikować rejestrację wstępną Należy określić wiodącego rejestrującego lub Należy znaleźć współrejestrujących Należy omówić podobieństwo Państwa substancji w celu udostępnienia wiadomości i ich wspólnego złożenia Etap 2: Znalezienie współrejestrujących Rozporządzenie REACH zobowiązuje przedsiębiorstwa, które zarejestrowały tę samą substancję, do zrobienia tego wspólnie. Przyczyni się to do ograniczenia kosztów, wysiłków oraz do osiągnięcia celu określonego w rozporządzeniu REACH dotyczącego ograniczenia niepotrzebnych badań przeprowadzanych na zwierzętach. Jeżeli substancja została już zarejestrowana, nowy rejestrujący musi skontaktować się z istniejącym SIEF (SIEF = forum wymianu informacji o substancjach) zazwyczaj za pośrednictwem wiodącego rejestrującego. Jeżeli substancja nie została jeszcze zarejestrowana, podmioty dokonujące rejestracji wstępnej muszą skontaktować się ze sobą, aby potwierdzić identyczność substancji i utworzyć SIEF. W takim przypadku ważne jest, aby od początku być aktywnym – zapewni to SIEF odpowiedni czas na sprawy organizacyjne oraz na przygotowanie rejestracji.
16
Udostępnianie danych Należy zorganizować współpracę w ramach SIEF lub podejmować działania w ramach istniejącego SIEF związanego z Państwa substancją Należy udostępnić dane, aby spełnić wymogi dotyczące informacji Należy unikać niepotrzebnych badań na zwierzętach Należy ograniczyć koszty rejestracji Należy negocjować koszty w sprawiedliwy, przejrzysty i niedyskryminujący sposób Należy dokonać podziału kosztów związanych ze wspólnymi danymi Etap 3: Należy podjąć kroki organizacyjne w ramach SIEF Należy uzgodnić ze współrejestrującymi sposób organizacji SIEF, innymi słowy, sposób zarządzania administracją SIEF. Nie istnieje obowiązkowy sposób, w jaki powinno funkcjonować SIEF. Na stronie internetowej ECHA opublikowano wiele wskazówek dotyczących kwestii wartych uwagi, takich jak komunikacja, podejmowanie decyzji oraz administracja finansowa. Głównym zadaniem SIEF jest 1) ułatwianie wymiany informacji w celu uniknięcia powielania badań oraz 2) uzgadnianie klasyfikacji i oznakowania substancji. W praktyce uzgadnianie modelu udostępniania danych i podziału kosztów jest kluczowe. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji Europejskiej w sprawie wspólnego przedkładania i udostępniania danych określono wytyczne w tym zakresie:
17
Ocena zagrożeń i ryzyka
Rodzaj wymaganych informacji zależy od wielkości obrotu i zastosowań 1–10 ton: ewentualne ograniczenie wymogów w zakresie danych w odniesieniu do mniej niebezpiecznych substancji > 10 ton: konieczny raport bezpieczeństwa chemicznego Należy zwrócić uwagę na jakość danych: aktualność, adekwatność i wiarygodność Badania przeprowadzane na zwierzętach są ostatecznością – w pierwszej kolejności należy rozważyć rozwiązania alternatywne Niektóre długoterminowe badania wymagają propozycji przeprowadzenia badań Etap 4: Ocena zagrożeń i ryzyka Etap ten jest podstawą rejestracji: członkowie SIEF rozważają, jakie informacje są już dostępne i w ramach SIEF podejmowana jest decyzja dotycząca strategii na rzecz spełnienia pozostałych wymogów w zakresie informacji. W ramach SIEF decyduje się również, czy pracę tę lub jej część należy zlecić. Ograniczone wymogi w zakresie danych mają zastosowanie do substancji niskiego ryzyka o niskiej wielkości obrotu. Więcej informacji w tym zakresie znajduje się w strategii ECHA dotyczącej załącznika III ( Praktyczne wsparcie ze strony ECHA dotyczące sposobu zastosowania kryteriów określonych w załączniku III jest dostępne na stronie internetowej: ECHA zapewnia bezpłatne narzędzie informatyczne, Chesar (narzędzie do oceny bezpieczeństwa chemicznego oraz do sprawozdawczości), służące przeprowadzaniu oceny bezpieczeństwa chemicznego oraz sporządzaniu raportu bezpieczeństwa chemicznego i scenariuszy narażenia. Narzędzie to jest dostępne na stronie internetowej:
18
Przygotowanie dokumentacji
Należy przygotować dokumentację techniczną w ramach IUCLID Dane identyfikacyjne rejestrującego Dane identyfikacyjne substancji Informacje na temat swoistych właściwości substancji Informacje na temat zastosowania i narażenia Przedsiębiorstwa przygotowujące dokumentację członkowską bez żadnych odstępstw mogą zrobić to drogą elektroniczną w ramach systemu REACH-IT. Jeżeli wartość produkcji/importu jest równa lub przekracza 10 ton rocznie, należy uwzględnić raport bezpieczeństwa chemicznego Zaleca się stosowanie narzędzia ECHA – Chesar Usługi ECHA świadczone w chmurze są opcją przeznaczoną dla MŚP, zapewniającą dostęp do IUCLID bez konieczności instalowania aplikacji Etap 5: Przygotowanie dokumentacji IUCLID (International Uniform ChemicaL Information Database) to oprogramowanie do przechwytywania, przechowywania, utrzymywania i wymiany danych dotyczących swoistych i niebezpiecznych właściwości substancji chemicznych. Jest to oprogramowanie służące opracowywaniu dokumentacji rejestracyjnej w odniesieniu do rozporządzenia REACH. ECHA oferuje je bezpłatnie. Oprogramowanie IUCLID znajduje się na stronie internetowej: Usługi ECHA świadczone w chmurze są bezpieczną platformą internetową stosowaną w celu rozpowszechnienia aplikacji informatycznych ECHA w środowisku chmury obliczeniowej. Więcej informacji na stronie internetowej:
19
Przedłożenie dokumentacji rejestracyjnej
Należy sprawdzić i zaktualizować informacje, które mają znaczenie w przypadku rejestracji w systemie REACH-IT Należy starannie ocenić status MŚP Należy zorganizować wspólne przedkładanie lub przyłączyć się do wspólnego przedkładania w ramach REACH-IT Należy przedłożyć dokumentację rejestracyjną: w pierwszej kolejności wiodący rejestrujący, a następnie wszyscy współrejestrujący Należy podjąć działania następcze w związku z komunikacją w ramach REACH-IT Etap 6: Przedłożenie dokumentacji rejestracyjnej REACH-IT jest systemem informatycznym wspierającym przedsiębiorstwa, właściwe organy państw członkowskich i Europejską Agencję Chemikaliów przy bezpiecznym przedkładaniu, przetwarzaniu danych i dokumentacji oraz zarządzaniu nimi. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej: MŚP odnoszą korzyści w związku z ograniczonymi opłatami rejestracyjnymi. W związku z tym status MŚP deklaruje się na etapie składania dokumentacji w systemie REACH-IT oraz należy dostarczyć dokumentację towarzyszącą. Nieprawidłowo zadeklarowany status MŚP prowadzi do konieczności uiszczenia opłaty administracyjnej oraz różnicy odpowiedniej opłaty. Dalsze informacje znajdują się na stronie internetowej: Zasada „jedna substancja, jedna rejestracja”jest egzekwowana przez ECHA na etapie składania dokumentów: jeżeli istnieje już rejestracja w odniesieniu do danej substancji, kolejni rejestrujący otrzymują wskazówki dotyczące przystąpienia do tej rejestracji, jeżeli składają dokumenty poza nią. System REACH-IT jest dostępny na stronie internetowej:
20
Aktualizacja dokumentacji rejestracyjnej
Dokumentacja rejestracyjna jest dokumentem podlegającym zmianom! Obowiązek aktualizowania dokumentacji rejestracyjnej w przypadku: decyzji regulacyjnej nowych informacji dotyczących substancji (właściwości, zastosowania) Należy być aktywnym Należy zapoznać się ze sprawozdaniami ECHA z postępów w celu określenia najczęstszych nieprawidłowości w dokumentacji rejestracyjnej Należy śledzić zmiany regulacyjne dotyczące Państwa substancji na stronie internetowej ECHA Etap 7: Aktualizacja dokumentacji rejestracyjnej Sprawozdania ECHA z postępów można znaleźć pod adresem: Należy zastosować PACT (narzędzie koordynujące działania publiczne), aby śledzić działania regulacyjne Jest ono dostępne na stronie internetowej:
21
REACH Komunikacja Podnoszenie świadomości w zakresie REACH 2018 jest ważne, więc wszystkie przedsiębiorstwa mające obowiązki rejestracyjne rozpoczynają proces odpowiednio wcześnie. W sekcji tej wprowadzono strony internetowe ECHA dotyczące REACH 2018 stanowiące punkt kompleksowej obsługi w zakresie porad Agencji dotyczących REACH 2018. W ramach przedmiotowej sekcji wprowadzono również sieć informatorów REACH 2018 – nieformalne zrzeszenie informatorów z państw członkowskich, Europejskiej Sieci Przedsiębiorczości i organizacji branżowych – aby zwiększyć świadomość w zakresie REACH 2018.
22
Strona internetowa REACH 2018: http://echa.europa.eu/pl/reach-2018
Przystępny język Dostępna w 23 językach Zorganizowana wokół przepływu działań związanych z rejestracją Stanowi materiał pomocniczy ECHA w odniesieniu do każdego etapu obejmujący trzy poziomy złożoności pierwsze kroki niezbędna lektura więcej informacji Z wyprzedzeniem dostarcza informacji dotyczących kwestii, które mogą pojawić się w przyszłości ECHA zwraca się do wszystkich zainteresowanych stron o przyłączenie się i promowanie stron internetowych REACH 2018 jako głównego punktu dostępu do informacji i pomocy w zakresie REACH 2018.
23
Warto zwrócić uwagę na następujące funkcje dotyczące każdego etapu
Panel znajdujący się po lewej stronie zapewniający szybkie poruszanie się między wszystkimi etapami REACH 2018 Aktualności odnoszące się do danego etapu Praktyczne przykłady i studia przypadku odnoszące się do danego etapu
24
Materiał pomocniczy w podziale na trzy kategorie
Pierwsze kroki: przegląd kwestii, których dotyczy dany etap Niezbędna lektura: więcej informacji dotyczących tematyki służących podjęciu decyzji np. o ewentualnym zleceniu prac Więcej informacji: sposób, w jaki należy wykonywać zadania W odniesieniu do każdego etapu materiał pomocniczy podzielono na trzy poziomy zwiększającej się złożoności, aby umożliwić zorganizowane wdrożenie się w tematykę.
25
REACH 2018 sieć informatorów
Powołana w celu: planowania i koordynowania działań w zakresie zwiększania poziomu świadomości zapewnienia pomocy w opracowywaniu i rozpowszechnianiu materiałów we wszystkich językach UE zbierania informacji zwrotnych od odbiorców docelowych dokonywania pomiarów wpływu skoordynowanych działań ECHA, Komisja Europejska, państwa członkowskie, organizacje branżowe, organizacje lokalne Europejskiej Sieci Przedsiębiorczości Działa od początku 2015 r. Sieć obejmuje członków z państw członkowskich, organizacji branżowych, Europejskiej Sieci Przedsiębiorczości, Komisji Europejskiej i ECHA. Do jej zadań należy koordynowanie działań dotyczących podnoszenia poziomu świadomości przed upływem ostatniego terminu ustalonego na dzień 31 maja 2018 r. Sieć działa na zasadzie dobrowolności i głównie wirtualnie. Jej celem jest koordynowanie działań komunikacyjnych w państwach członkowskich i organizacjach UE. ECHA wciąż poszukuje nowych członków nienastawionych na zysk, którzy chcieliby przyłączyć się do sieci. Dalsze informacje znajdują się na stronie internetowej:
26
Wspólne działania dotyczące uruchamiania etapów
Działania podejmowane przez ECHA w celu promowania poszczególnych etapów planu działania REACH 2018 Komunikaty prasowe w 23 językach UE Godzinne seminarium internetowe, w ramach którego przedstawia się tematykę danego etapu Szczególne aktualności elektroniczne Artykuły w biuletynie informacyjnym ECHA Posty publikowane na portalu LinkedIn Posty publikowane na portalu Twitter Udostępnianie wszystkich tych informacji sieci informatorów REACH 2018 Wszystkie wyżej wymienione działania mogą być stosowane przez zainteresowane strony ECHA w ich własnych metodach komunikacji
27
Podnoszenie poziomu świadomości za pośrednictwem różnych odbiorców
Dostępne są ulotki dotyczące REACH 2018 ulotka ogólna ulotka skierowana do przedstawicieli pracowników (wraz z EKZZ) Oba rodzaje ulotek dostępne są w 23 językach na stronie internetowej: Ponadto dostępna jest również ulotka przeznaczona dla przedsiębiorstw spoza UE (w języku angielskim), w której określono działania, jakie przedsiębiorstwa spoza UE mogą podjąć, aby wspierać swoich europejskich klientów w wypełnianiu ich obowiązków, zgodnie z rozporządzeniem REACH i rozporządzeniem CLP.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.