Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
SEGMENTACJA RYNKU
2
Segmentacja rynku : Istota segmentacji :
podział rynku na grupy konsumentów, które różnią się między sobą oczekiwaniami klientów względem produktu sposobem zakupu lub innymi kryteriami. Istota segmentacji : to działanie na rzecz określonej grupy nabywców, stwarzanie szans i możliwości lepszego dostosowania danego produktu do wymagań konsumenta
3
Cele segmentacji : analiza struktury rynku Pozycjonowanie produktu
4
Zalety segmentacji: dostosowanie produktów do potrzeb nabywców, co przyczynia się do zwiększenia sprzedaży i konkurencyjności danych towarów na rynku, dotarcie do tych konsumentów, których preferencje są uwzględniane przy kształtowaniu produktu, efektywniejsze wydatkowanie środków finansowych przeznaczanych na pro-mocję sprzedaży przez dobór instrumentów promocji w stosunku do określonych i znanych adresatów, szybkie zauważanie zmian na rynku dzięki ciągłym obserwacjom jego części, wcześniejsze przygotowanie się do tych zmian, dokładniejsze określanie czasu nasilania kampanii promocyjnej.
5
Cechami prawidłowo wyodrębnionego segmentu są:
mierzalność rozległość dostępność
6
Kryteria segmentacji Kryteria segmentacji opisujące (deskryptywne)
Kryteria segmentacji behawiorystyczne
7
KRYTERIA OPISUJĄCE CECHY NABYWCÓW
8
Kryteria geograficzne:
miejsce zamieszkania, np. miasto, przedmieście, wieś klimat typografia wielkość miasta (liczba mieszkańców) gleba ustrój polityczny Kryteria ekonomiczne: zawód dochód na osobę dochód gospodarstwa domowego źródła dochodów majątek
9
Kryteria demograficzne:
Kryteria społeczne : klasa społeczna grupa odniesienia styl życia stadium życia rodzinnego Kryteria demograficzne: wiek płeć wyznanie wykształcenie stan cywilny zdrowie
10
KRYTERIA OPISUJĄCE CECHY PRODUKTÓW
Związane z wzorcami konsumpcji Dotyczące warunków zakupu Związane z korzyściami produktu
11
KRYTERIA CHARAKTERYZUJĄCE WZORCE ZAKUPÓW:
Sprowadzają się do wyodrębnienia jednorodnych grup nabywców na podstawie motywów zakupu. • Podział nabywców na podstawie kryterium lojalności wobec firmy • Podział nabywców na podstawie kryterium częstotliwości zakupów Użytkowników dzieli się na "systematycznych", "przeciętnych" i "doraźnych" • Podział nabywców na podstawie kryterium opartym na prostych metodach zbierania informacji Odróżnia się grupy zainteresowane głównie niskimi cenami od grup zwracających uwagę na wysoką jakość produktu i obsługi.
12
Procedura segmentacji rynku
Wyróżniamy trzy etapy badań segmentacji rynku : etap badań etap analizy etap profilowania
13
WYBÓR RYNKÓW DOCELOWYCH
RYNEK DOCELOWY MARKETING NIEZRÓZNICOWANY (MASOWY) MARKETING SELEKTYWNY NICHE MARKETING POZYCJONOWANIE PRODUKTU
14
Segmentacja rynku turystycznego
Jedynym źródłem dochodów przedsiębiorstwa turystycznego jest satysfakcja klienta Istnieje pięć przyczyn, dla których przedsiębiorstwo turystyczne powinno dokonywać segmentacji rynku Nie każdy segment prawidłowo rozpoznamy przynosi nam korzyści. Musi spełniać następujące warunki Zanim przystąpi się do segmentacji rynku, należy pamiętać o dwóch
15
Proces segmentacji składa się z trzech etapów:
1. Sporządzenia mapy uczestników rynku 2. Badań kwestionariuszowych 3. Podziału rynku produktu na segmenty na podstawie wyników badań kwestionariuszowych
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.