Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJarosław Jastrzębski Został zmieniony 6 lat temu
1
Art. 102 pkt. 7 1. Rodzice (opiekunowie prawni) oraz nauczyciele i wychowawcy współdziałają ze sobą w sprawach nauczania, wychowania, profilaktyki i rewalidacji dzieci. 2. Rodzice (opiekunowie prawni) włączani są w życie Przedszkola i Ośrodka. 3. Zadaniem przedszkola jest wspieranie rodziców w procesie wychowania ich dzieci. 4. Nauczyciele w zakresie współdziałania z rodzicami (opiekunami prawnymi) w sprawach opieki, wychowania i kształcenia: 1) zapoznają rodziców (opiekunów prawnych) z podstawowymi dokumentami, regulaminami i procedurami obowiązującymi w placówce na pierwszym w danym roku szkolnym zebraniu ogólnym z rodzicami (opiekunami prawnymi); 2) współdziałają z rodzicami (opiekunami prawnymi) w sprawach wychowania i nauczania dzieci;
2
3) zapoznają rodziców (opiekunów prawnych) z podstawą programową oraz programem wychowania przedszkolnego realizowanym w danym roku szkolnym i włączają ich do procesu nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności zawartych w wymienionych dokumentach; 4) informują rodziców (opiekunów pranych) o sukcesach i problemach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności na jakie one natrafiają; 5) prowadzą różne formy współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi): a) organizują kontakty indywidualne z rodzicami (opiekunami prawnymi) w zależności od potrzeb, b) angażują rodziców (opiekunów prawnych) do wykonywania drobnych prac na rzecz grupy lub przedszkola,
3
Art. 102 pkt. 7 5. Rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są do:
1) udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie, 2) regularnego kontaktowania się z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych, 3) zapewnienia dzieciom regularnego uczęszczania na zajęcia, 4) terminowego dokonywania opłat za korzystanie dziecka z wyżywienia w Przedszkolu, 5) zgłoszenia nieobecności dziecka na zajęciach w Przedszkolu. W przypadku niedopełnienia tej formalności rodzice (opiekunowie prawni) ponoszą pełne koszty odpłatności za wyżywienie.
4
Art. 102 pkt. 7 Formy współpracy Przedszkola z rodzicami (opiekunami prawnymi): 1. zebrania ogólne i grupowe (częstotliwość tych zebrań ustala dyrektor SOSW, jednakże nie mniej niż trzy razy w roku szkolnym), 2. konsultacje i rozmowy indywidualne z wychowawcą i specjalistami według potrzeb rodziców (opiekunów prawnych), nauczycieli i specjalistów SOSW prowadzących zajęcia z dziećmi, 3. zajęcia otwarte organizowane przez nauczycieli przedszkola - co najmniej dwa razy w roku, 4. festyny, 5. imprezy włączające w życie Ośrodka.
5
Art. 102, pkt. 8 Organami Przedszkola są: Dyrektor SOSW
Rada Pedagogiczna Rada Rodziców
6
Kompetencje (obowiązki) dyrektora: 1) kieruje całokształtem działalności jednostki i reprezentuje ją na zewnątrz, a w szczególności: a) organizuje proces opiekuńczo – wychowawczy i dydaktyczny oraz kieruje nim zgodnie z obowiązującymi przepisami, b) organizuje i sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza możliwie najlepsze warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego, poprzez aktywne działania prozdrowotne, c) realizuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych w przedszkolu i poza nim, d) współpracuje z Radą Pedagogiczną i rodzicami, e) współpracuje z innymi jednostkami działającymi na rzecz oświaty i kultury,
7
f) planuje w perspektywie kolejnych lat rozwój oferty edukacyjnej przedszkola m.in. poprzez ukierunkowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli, g) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych, h) organizuje w przedszkolu system kontroli zarządczej, i) opracowuje plan nadzoru na dany rok szkolny i realizuje go; j) dokumentuje czynności nadzoru pedagogicznego; k) dokonuje oceny pracy nauczycieli; l) wykonuje wszystkie ustalone prawem zadania związane z awansem zawodowym nauczycieli.
8
Zadania dyrektora jako przewodniczącego Rady Pedagogicznej:
a) współpracuje z Radą Pedagogiczną; b) organizuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej; c) przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola; d) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących; e) wstrzymuje wykonanie jej uchwał, jeżeli są sprzeczne z prawem. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ, sprawujący nadzór pedagogiczny, uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego jednostkę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
9
Dyrektor jest pracodawcą dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami i ich przełożonym służbowym: - zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników; - nagradza pracowników oraz wymierza kary porządkowe zgodnie z odrębnymi przepisami; - występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli; - powierza stanowiska kierownicze w przedszkolu i odwołuje z nich; - prowadzi i przechowuje przewidzianą prawem dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników; - zapewnia przeprowadzenie szkoleń pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej; - realizuje inne zadania wynikające z Karty Nauczyciela i Kodeksu Pracy; - w ramach swych kompetencji dyrektor ponosi odpowiedzialność za podnoszenie kwalifikacji zawodowych własnych i podległych pracowników
10
Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy:
- opracowuje projekt finansowy przedszkola i realizuje go po zatwierdzeniu przez organ prowadzący; - dysponuje środkami finansowymi przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także nadzoruje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola; - właściwie gospodaruje mieniem przedszkola, zgłasza potrzeby inwestycyjne i przeprowadza bieżące remonty; - stwarza bezpieczne i higieniczne warunki pracy i opieki w przedszkolu; - prowadzi sprawozdawczość i statystykę przedszkola, opracowuje informacje i analizy problemowe, prognozy i inne dokumenty w zakresie powierzonych mu spraw dla potrzeb organu prowadzącego i organu nadzorującego; - dba o właściwy wizerunek przedszkola na zewnątrz i dobrą atmosferę w zakładzie pracy; - wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych i zlecone przez pracodawcę.
11
W ramach swych kompetencji dyrektor ponosi odpowiedzialność za:
dydaktyczny i wychowawczy poziom przedszkola; realizację zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa; dyscyplinę budżetową; zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i w ich doskonaleniu zawodowym; zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom i pracownikom poprzez dbanie o prawidłowy stan techniczny budynku, a także estetykę i czystość obiektu i najbliższego otoczenia przedszkola; zapewnienie bezpiecznych warunków organizacyjnych (m.in. zastępstwa nauczycieli) do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych przedszkola; prowadzenie i przechowywanie w przedszkolu dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami; ochronę danych osobowych oraz zachowanie tajemnicy służbowej w przedszkolu;
12
Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym, w skład którego wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w SOSW. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor. 1. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady. 2. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
13
3. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
zatwierdzanie planów pracy przedszkola; opracowanie i zatwierdzenie koncepcji pracy przedszkola; podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców; uchwalenie regulaminu Rady Pedagogicznej; ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli; podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy wychowanków; ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad jednostką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy jednostki.
14
4. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
organizację pracy jednostki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych; projekt planu finansowego jednostki, składany przez Dyrektora; wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień; propozycje dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; programy wychowania przedszkolnego przedstawione przez nauczycieli dyrektorowi przedszkola, które dyrektor dopuszcza do realizacji w przedszkolu; program wychowawczo - profilaktyczny
15
5. Rada Pedagogiczna przedszkola przygotowuje projekt statutu lub jego zmian, uchwala statut oraz jego zmiany z wyjątkiem pierwszego statutu, który nadaje organ prowadzący przedszkole. 6. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w jednostce. 7. Rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem, przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze i po zakończeniu roku szkolnego. 8. Zebrania mogą być zwoływane na wniosek organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego Rady Pedagogicznej, albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
16
9. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola. 10. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola. 11. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane według określonych zasad.
17
Rada Rodziców jest organem społecznym SOSW i stanowi reprezentację rodziców uczniów uczęszczających do SOSW. 1. Rada Rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola. Rada Rodziców współpracuje z dyrektorem SOSW i Radą Pedagogiczną. 2. Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola. 3. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności Rady Rodziców. 4. Zadaniem Rady Rodziców jest organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań przedszkola. 5. Rada Rodziców spośród prezydium, w głosowaniu jawnym większością głosów przy obecności kworum składu Rady Rodziców, wybiera przedstawicieli do komisji konkursowej powołanej w celu wyboru dyrektora przedszkola.
18
Do kompetencji Rady Rodziców należy:
– opiniowanie programu poprawy efektywności wychowania lub nauczania, jeżeli organ sprawujący nadzór pedagogiczny stwierdzi niedostateczne efekty, – opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola, – opiniowanie dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu w związku z jego awansem zawodowym.
19
Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor SOSW, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji oraz umożliwia bieżącą wymianę informacji. 1. Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor. 2. Spory między organami przedszkola są rozwiązywane w drodze negocjacji. 3. W przypadku, gdy stroną sporu jest dyrektor, organem właściwym do rozstrzygnięcia sporu, na pisemny wniosek jednej ze stron, jest organ prowadzący przedszkole. 4. Rozstrzygnięcia dyrektora i organu prowadzącego są ostateczne. 5. W przypadku konfliktu pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola dyrektor powołuje komisję, w skład której wchodzą przedstawiciele wszystkich tych organów i dokonują rozstrzygnięcia sporu. 6. Spory między organami Przedszkola rozwiązywane są wewnątrz przedszkola na drodze polubownej poprzez wzajemny udział członków poszczególnych organów i jawną wymianę poglądów. 7. Strona „poszkodowana” w pierwszej kolejności winna się zwrócić do strony „przeciwnej” z prośbą o rozmowę/postępowanie wyjaśniające. 8. Rozwiązanie sporu winno doprowadzić do zadowolenia obu stron.
20
Art. 102, pkt 12 a Przedszkole zapewnia dzieciom stałą opiekę pedagogiczną w czasie zajęć organizowanych w Przedszkolu oraz poza Przedszkolem, według określonych zasad: 1. nauczyciel odpowiada za zdrowie oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci, 2. stałą opiekę nad dziećmi w oddziale pełni pomoc nauczyciela, 3. w trakcie zabaw, spacerów i wycieczek poza teren Przedszkola dodatkową opiekę nad dziećmi mogą sprawować rodzice (opiekunowie prawni) lub upoważnieni opiekunowie, 4. podczas zajęć dodatkowych za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada osoba prowadząca te zajęcia, 5. Przedszkole daje możliwość ubezpieczenia dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków za zgodą i odpłatnością rodziców (opiekunów prawnych), 6. w Przedszkolu możliwe jest podawanie dzieciom farmaceutyków na pisemną prośbę rodzica (opiekuna prawnego) skierowaną do dyrektora Ośrodka oraz dołączone zlecenie lekarskie zawierające informację o sposobie i dawkowaniu leków, 7. w sytuacji złego samopoczucia dziecka dyrektor lub osoba przez niego upoważniona informuje rodziców (opiekunów prawnych) o jego stanie, a rodzice (opiekunowie prawni) są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z Przedszkola, 8. w sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie z równoczesnym poinformowaniem rodziców (opiekunów prawnych), 9. rodzice (opiekunowie prawni) są zobowiązani do zapewnienia dziecku materiałów niezbędnych do utrzymania higieny dziecka w czasie jego pobytu w Przedszkolu.
21
Zadania nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa dzieci:
- Nauczyciel jest świadomy odpowiedzialności za życie i zdrowie dzieci jaka na nim spoczywa, a w przypadku ich narażenia ponosi za to pełną odpowiedzialność dyscyplinarną. Troska o pełne bezpieczeństwo wychowanków powinna być priorytetem wszelkich jego działań; - W czasie pobytu dzieci w budynku, dzieci przebywają w swoich salach pod opieką nauczyciela; - Nauczycielowi nie wolno pozostawić dzieci w grupie bez opieki; - Nauczyciel odpowiada za dziecko z chwilą wejścia dziecka do sali, a kończy odpowiedzialność w momencie odebrania dziecka przez rodziców (opiekunów prawnych) lub upoważnione osoby, przy czym za moment odebrania uważa się chwilę pierwszego opuszczenia sali lub szatni przez dziecko wraz z rodzicem.
22
- Przebieg zajęć obowiązkowych i ćwiczeń ruchowych nauczyciel winien starannie przemyśleć pod kątem bezpieczeństwa dzieci, aby przewidzieć ewentualne zagrożenia i im przeciwdziałać; - Nauczyciel opuszcza grupę z chwilą przyjścia drugiego nauczyciela, informując go o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków; - W czasie pobytu dzieci na placu przedszkolnym nauczyciel ma obowiązek czuwania nad bezpieczeństwem i organizowania dzieciom warunków do bezpiecznej zabawy; - W przypadku przebywania na terenie przedszkolnym więcej niż jednej grupy, wszyscy nauczyciele, czuwając nad bezpieczeństwem swojej grupy, jednocześnie zwracają uwagę na pozostałe dzieci i obowiązkowo reagują w sytuacji zagrożenia, bądź niewłaściwego zachowania dzieci;
23
- Niedopuszczalne jest pozostawienie dzieci na placu zabaw bez opieki;
- Nauczyciel jest zobowiązany natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa dla innych.
24
Nauczyciel odpowiada za:
- powierzone swej opiece mienie przedszkola - stan warsztatu pracy, sprzętu i urządzeń oraz środków dydaktycznych mu przydzielonych; - tragiczne skutki wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem dzieci, nieprzestrzeganie procedur zapewnienia bezpieczeństwa oraz procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych; - rażące nieprzestrzeganie przepisów BHP.
25
Uprawnienia nauczyciela:
- nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola oraz członków Rady Pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych; - nauczyciel ma prawo do oceny swojej pracy; - nauczyciel ma prawo do awansu zawodowego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa; nauczyciel ma prawo do udziału w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego i dokształcania; nauczyciel ma prawo do korzystania z innych uprawnień zawartych w KN, ustawie o systemie oświaty i KP; nauczyciel ma prawo do odwołania się do wskazanego przez siebie związku zawodowego w przypadku zaistnienia konfliktu z pracodawcą; nauczyciel ma prawo do składania skarg i wniosków.
26
Art. 102, pkt 12 b) Rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo do:
1. zapoznania się z programem Przedszkola, programem wychowawczo- profilaktycznym, indywidualnym programem edukacyjno – terapeutycznym dla ich dziecka, oraz do uczestniczenia w spotkaniach zespołu, a także w opracowaniu i modyfikacji indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego oraz wielospecjalistycznych ocen, 2. uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji o dziecku, jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie, 3. uzyskiwania pomocy ze strony Przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, 4. zgłaszania uwag i propozycji dotyczących organizacji pracy Przedszkola.
27
Art. 102, pkt. 12 c Praca wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie: 1. Programu wychowania przedszkolnego zaproponowanego przez nauczyciela, dostosowanego do potrzeb i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony i dopuszczonego do użytku przez dyrektora placówki po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, 2. Indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych opracowanych zgodnie z diagnozą i zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej. 3. Programów własnych wykorzystywanych przez nauczyciela w swojej pracy wychowawczo – opiekuńczo – dydaktycznej, wynikających z potrzeb przedszkola i mających pozytywny wpływ na wizerunek absolwenta przedszkola, dopuszczonych do realizacji przez dyrektora. Dyrektor SOSW, przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego do użytku, może zasięgnąć opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego mającego wyższe wykształcenie i kwalifikacje do pracy w przedszkolu, konsultanta lub doradcy metodycznego;
28
Art. 102, pkt. 12 c 4. Godzina zajęć w Przedszkolu trwa 60 min.
5. Czas trwania zajęć: 1) prowadzonych dodatkowo w zakresie indywidualnego wspierania rozwoju dziecka powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić: a) dla dzieci w wieku lat do 15 min. b) dla dzieci w wieku lat do 30 min. c) dla dzieci powyżej 7 r. ż. do 45 min. 2) na zajęciach rewalidacyjnych praca terapeuty z dzieckiem jest pracą indywidualną 6. Przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć, w którym udokumentowany jest przebieg pracy wychowawczo – dydaktycznej z wychowankami w danym roku szkolnym. 7. W Przedszkolu prowadzone są dzienniki zajęć dodatkowych. 8. Dokumentację przebiegu nauczania udostępnia się organowi prowadzącemu i sprawującemu nadzór pedagogiczny.
29
Art. 102, pkt 12 d, e Do podstawowych zadań nauczycieli należy: 1. Realizowanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego zgodnie z przepisami prawa oświatowego. 2. Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w czasie organizowanych zajęć i pracy Przedszkola. 3. Współdziałanie z rodzicami (opiekunami prawnymi) w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców (opiekunów prawnych) do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego, realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, 4. Dokonywanie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie ich (opracowanie indywidualnych arkuszy obserwacji, prowadzenie obserwacji) 5. Przeprowadzanie diagnozy przedszkolnej dzieci od 6 roku życia dwa razy do roku (do końca I i II semestru)
30
6. Przeprowadzanie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza pedagogiczna)
7. Prowadzenia teczek obserwacji/ diagnostycznych wychowanków. 8. Opracowywanie i realizowanie dla każdego dziecka indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego, dostosowanego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, uwzględniającego treści programu wychowania przedszkolnego, programu wychowawczo-profilaktycznego 9. Planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo - dydaktycznej oraz odpowiedzialność za jakość tej pracy, 10. Współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno - pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną, według potrzeb wychowanka i wniosków rodziców.
31
Art. 102, pkt. 13 Dziecko ma prawo do: 1. właściwie zorganizowanego procesu dydaktyczno -wychowawczego i opiekuńczego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, dostosowanego do możliwości rozwojowych, 2. życzliwego i podmiotowego traktowania, 3. poszanowania godności osobistej, 4. bezpieczeństwa i ochrony przed przemocą, 5. akceptacji takim jakim jest, 6. własnego tempa rozwoju, 7. spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje, 8. pomocy pedagogicznej, psychologicznej i medycznej, 9. korzystania ze sprzętu i środków dydaktycznych, 10. uczestniczenia w organizowanych przez SOSW uroczystościach, zabawach, zawodach, wycieczkach.
32
11. pomocy ze strony nauczyciela w łagodzeniu różnic rozwojowych i eliminowaniu braków w wiadomościach i umiejętnościach utrudniających dalsze zdobywanie wiedzy oraz ukierunkowania i rozwijania zainteresowań i uzdolnień, 12. właściwych relacji i pozytywnych postaw ze strony wszystkich pracowników przedszkola i SOSW.
33
2) Dziecko ma obowiązek do:
1. systematycznego uczęszczania do Przedszkola oraz do właściwego zachowania podczas pobytu w Przedszkolu, 2. godnego reprezentowania Przedszkola na zewnątrz, 3. odnoszenia się w sposób kulturalny i z szacunkiem do wszystkich koleżanek i kolegów, a także nauczycieli, wychowawców i innych pracowników Przedszkola, 4. dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych, 5. troszczenia się o sprzęty i wyposażenie Przedszkola. 6. właściwe zachowanie się względem innych oraz używanie form grzecznościowych; 7. przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa; 8. podporządkowywanie się przyjętym zasadom w grupie; 9.uczestniczenie w czynnościach porządkowych oraz dbanie o wspólną własność; 10. szanowanie praw, godności osobistej oraz odmienności innych; 11. szanowanie wytworów pracy dorosłych i rówieśników; 12. pomaganie młodszym, mniej sprawnym, słabszym.
34
Dyrektor może podjąć uchwałę o skreśleniu dziecka z listy, w następujących przypadkach:
1. na wniosek rodziców (opiekunów prawnych) w przypadku przeniesienia dziecka do innej placówki – po uregulowaniu wszystkich zobowiązań finansowych; 2. w wyniku anulowania skierowania do Przedszkola; 3. w wyniku postanowienia sądu. Skreślenie z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.