Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMagdalena Cieślik Został zmieniony 6 lat temu
1
Otoczenie przedsiębiorstwa w marketingu międzynarodowym
A.M. Zarzycka
2
Otoczenie przedsiębiorstwa
Zbiór elementów znajdujących się poza organizacją (przedsiębiorstwem), mający związek z jego funkcjonowaniem (wpływający na przedsiębiorstwo i ewentualnie zmieniający się pod jego wpływem). A.M. Zarzycka
3
Otoczenie przedsiębiorstwa w marketingu międzynarodowym
Otoczenie zagraniczne Otoczenie krajowe Cechy przedsiębiorstwa Marketing-mix kraju A kraju B kraju N .. międzynarodowe A.M. Zarzycka
4
Specyfika otoczenia zagranicznego firmy
zmienność szerszy zakres kompleksowość, złożoność burzliwość (turbulentność) A.M. Zarzycka
5
Elementy otoczenia zagranicznego
otoczenie ekonomiczno-rynkowe otoczenie demograficzne otoczenie społeczno-kulturowe otoczenie polityczne i prawno-administracyjne otoczenie technologiczne otoczenie naturalne (geograficzne, przyrodnicze) A.M. Zarzycka
6
Porównanie zamożności potencjalnego klienta w wybranych krajach (2016)
PNB per capita (w USD) PNB per capita wg parytetu siły nabywczej (w dolarach międzynarodowych) 1. Luksemburg 2. Szwajcaria 3. Norwegia 8. USA 18. Niemcy 59. Polska 71. Rosja 75. Chiny 187. Południowy Sudan 79 577 71 497 57 293 42 326 11 309 8 838 8 260 210 59 375 69 296 48 806 27 714 26 109 15 423 1 670 A.M. Zarzycka
7
Wskaźnik Big Maca Cena hamburgera Big Mag firmy McDonald’s (USD)
Szwajcaria – 6,35 Polska – 2,30 Egipt – 1,46 2017 A.M. Zarzycka
8
Wskaźnik rozwoju społecznego (Human Development Index – HDI) - 2015
Norwegia Australia Szwajcaria Dania Holandia Niemcy Irlandia USA Kanada Nowa Zelandia Polska - 36 Nigeria- 188 A.M. Zarzycka
9
Uwarunkowania kulturowe
język religia symbole rola niektórych grup społecznych poziom wykształcenia symbolika barw, liczb, kształtów wzorce konsumpcyjne stosunek do produktów pochodzenia zagranicznego A.M. Zarzycka
10
Etnocentryzm konsumencki
Perspektywa konsumenta Zjawisko preferowania produktów krajowych w odniesieniu do produktów zagranicznych. A.M. Zarzycka
11
Dystans psychiczny (kulturowy)
Perspektywa menedżera firmy eksportującej poczucie niepewności w odniesieniu do rynków zagranicznych i postrzegana trudność pozyskiwania informacji o nich postrzegane różnice pomiędzy kulturą własnego kraju a kulturą kraju docelowego A.M. Zarzycka
12
Podstawowe wymiary (kryteria) kultury wg G. Hofstede
dystans władzy kolektywizm – indywidualizm kobiecość – męskość unikanie niepewności dynamizm konfucjański (stosunek do czasu) A.M. Zarzycka
13
Klasyfikacja kultur w zależności od kontekstu E.T. Halla
Kultury wysokokontekstowe – Francja, Hiszpania, Włochy , Grecja, Polska Kultury niskokontekstowe – Austria, Dania, Niemcy, Szwecja, Wielka Brytania A.M. Zarzycka
14
Tendencje zmian w otoczeniu kulturowym
homogenizacja uwarunkowań kulturowych powrót do regionalnych tradycji zdrowy styl życia tendencja do bycia pięknym zacieranie się różnic pomiędzy rolą kobiety i mężczyzny A.M. Zarzycka
15
Dwa podejścia do kultury danego kraju
Podejście „emic” Adaptacja działań marketingowych do niepowtarzalnych, unikatowych elementów kultury lokalnej Podejście „etic” Poszukiwanie podobieństw różnych kategorii kulturowych w celu standaryzacji marketingu A.M. Zarzycka
16
Otoczenie technologiczne
postęp technologiczny i rewolucja informatyczna społeczeństwa sieci gospodarka współdzielenia (Sharing Economy) A.M. Zarzycka
17
Charakterystyka ugrupowań integracyjnych
Cechy charakterystyczne Strefa Wolnego Handlu Unia Celna Wspólny Rynek Unia Gospo-darcza Unia Politycz-na Zniesienie taryf wewnętrznych X Wspólna polityka zewnętrzna Swobodny przepływ kapitału i siły roboczej Harmonizacja polityki gospodarczej Integracja polityczna A.M. Zarzycka
18
Etapy procesu analizy otoczenia międzynarodowego
Analiza elementów otoczenia międzynarodowego Analiza trendów Prognoza i analiza wpływu Identyfikacja nowych możliwości Formułowanie wariantów strategii marketingowych A.M. Zarzycka
19
Literatura uzupełniająca
Nowe myślenie w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem, red. M. Poniatowska-Jaksch, OW SGH, Warszawa 2015. Sharing Economy (gospodarka współdzielenia), red. M. Poniatowska-Jaksch, R. Sobiecki, OW SGH, Warszawa A.M. Zarzycka
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.