Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałEwa Urbańska Został zmieniony 6 lat temu
1
Działania społeczne w ramach WPM Koncepcja pracy wersja robocza
Warszawska Polityka Mobilności Joanna Stefańska & Anna Wieczorek
2
REALIZACJA CELÓW EDUKACYJNYCH WPM WYMAGA
System transportowy bardziej elastyczny, adekwatny do potrzeb typów użytkowników Działania społeczne oparte na wiedzy o aktualnych postawach użytkowników Identyfikacja typów użytkowników i dopasowania celów polityki i treści działań edukacyjnych do postaw grupy Różne działania i miary sukcesu w odniesieniu do poszczególnych grup
3
CO WARTO WIEDZIEĆ O UŻYTKOWNIKACH?
ZACHOWANIA CO ROBIMY? WIEDZA, PRZEKONANIA CO WIEMY? CO O TYM SĄDZIMY? EMOCJE, ODCZUCIA czyli wiedzy o behawioralnym (zachowania), poznawczym (wiedza, przekonania, w tym uprzedzenia) i afektywnym (emocje, odczucia) aspekcie postaw związanych z różnymi formami mobilności w mieście. CO NAS MOTYWUJE? Z CZYM NAM SIĘ TO KOJARZY?
4
CO ROBIMY, WIEMY, SĄDZIMY?
Postawy - odczucia wobec miasta - wybór miejsca zamieszkania - zainteresowanie działaniami władz - poczucie bycia poinformowanym o działaniach właz - ocena działania władz - ocena programu rozwoju miasta Poczucie bezpieczeństwa ogólnie Poczucie bezpieczeństwa w swojej okolicy Bezpieczeństwo po zmroku Zmiana poczucia bezpieczeństwa Ocena komunikacji miejskiej Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej Stan dróg Ocena ważności korków jako problemu Stosunek do buspasów Stosunek do przywilejów dla komunikacji miejskiej Metro i zmiany w komunikacji jako priorytet Najpilniejsze inwestycje Częstotliwość korzystania z komunikacji miejskiej Częstotliwość korzystania z samochodu Częstotliwość korzystania z veturilo Częstotliwość korzystania z roweru Częstotliwość korzystania z taksówki Częstotliwość korzystania z linii nocnej Częstotliwość korzystania z P&R Częstotliwość korzystania z pociągów podmiejskich Używanie karty miejskiej Ocena odległości do przystanku Ocena częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej Stosunek do podwyżek biletów Wady i zalety komunikacji miejskiej Ocena infrasturkury rowerowej
5
KIM JESTEŚMY?
6
BERLIN, LONDYN TYPY UŻYTKOWNIKÓW wiek, poziom dochodów
posiadanie samochodu, mieszkania wybór środka transportu miejsce zamieszkania (odległość od centrów, zabudowa) zainteresowanie nowymi rozwiązaniami (samochody elektryczne, wypożyczanie samochodu/roweru, mobilne aplikacje służące mobilności) normy społeczne, wartości DO JAKICH ZMIAN MOŻNA ZACHĘCIĆ? KTO I CO ROBI?
7
przykład diagnozy Londyn, Berlin
TYPY UŻYTKOWNIKÓW przykład diagnozy Londyn, Berlin Tradycyjni, zorientowani na samochód Sceptyczni pragmatycy Zorientowani na zielone podróże Indywidualiście zorientowani na nowe technologie 6 grup docelowych wyróżnionych w badaniu Londynu i Berlina: (1) tradycyjni zorientowani na samochód, (2) pragmatycy sceptyczni (3) zorientowani na zielone podróże, (4) indywidualiści zorientowani na nowe technologie, (5) innowacyjni zorientowani na dostęp do informacji (6) pragmatycy gotowi do zmiany Innowacyjni, zorientowani na dostęp do informacji Pragmatycy gotowi do zmiany Badanie w Londynie i Berlinie (Rode & Hoffman, 2015)
8
KOGO, DO JAKICH ZMIAN MOŻNA ZACHĘCIĆ?
Tradycyjni, zorientowani na samochód ROZWIĄZNIA AKCEPTOWANE ROZWIĄZANIA NEUTRALNE ROZWIĄZANIA ODRZUCANE Działania powinny być oparte na wiedzy o obecnej postawie danej grupy Obszar akceptacji rozwiązania które dana grupa już akceptuje (np. codzienne używanie samochodu) Obszar neutralny rozwiązania które dana grupa jest gotowa rozważyć (np. możliwość korzystania z parkingów na obrzeżu śródmieścia, zakaz wjazdu w ścisłe centrum, zmiana samochodu na hybrydowy) Obszar odrzucenia rozwiązania, których dana grupa nie jest gotowa przyjąć (np. rezygnacja z posiadania samochodu, codzienne korzystanie z roweru)
9
KOGO, DO JAKICH ZMIAN MOŻNA ZACHĘCIĆ?
Zorientowani na zielone podróże ROZWIĄZNIA AKCEPTOWANE ROZWIĄZANIA NEUTRALNE ROZWIĄZANIA ODRZUCANE Działania powinny być oparte na wiedzy o obecnej postawie danej grupy Obszar akceptacji rozwiązania które dana grupa już akceptuje (np. codzienne używanie samochodu) Obszar neutralny rozwiązania które dana grupa jest gotowa rozważyć (np. możliwość korzystania z parkingów na obrzeżu śródmieścia, zakaz wjazdu w ścisłe centrum, zmiana samochodu na hybrydowy) Obszar odrzucenia rozwiązania, których dana grupa nie jest gotowa przyjąć (np. rezygnacja z posiadania samochodu, codzienne korzystanie z roweru)
10
KLUCZOWE MOMENTY ŻYCIA
TYPY UŻYTKOWNIKÓW KLUCZOWE MOMENTY ŻYCIA dzieci nabywające autonomię studenci „nowi w mieście” rodziny z małym dzieckiem Przejście na emeryturę 6 grup docelowych wyróżnionych w badaniu Londynu i Berlina: (1) tradycyjni zorientowani na samochód, (2) pragmatycy sceptyczni (3) zorientowani na zielone podróże, (4) indywidualiści zorientowani na nowe technologie, (5) innowacyjni zorientowani na dostęp do informacji (6) pragmatycy gotowi do zmiany Zmiana miejsca zamieszkania Zmiana miejsca pracy
11
KOPENHAGA 5 elementów polityki mobilności:
Dlaczego korzystasz z roweru? Szybciej i łatwiej 54% Zdrowy wysiłek % Taniej 6% Wygodniej % Ekologicznie 1% 5 elementów polityki mobilności: CZAS PODRÓŻY KOMFORT POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA WIZERUNEK I STYL ŻYCIA DOŚWIADCZENIA
12
Przykłady działań
13
PRIORYTET DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH I PROMOCYJNYCH
ZMIANA NAWYKÓW – działania nastawione na wypracowanie lub zmianę nawyków dnia codziennego, tak by w pełniejszym stopniu realizowały one cele WPM np. codziennych dojazdów do szkoły na rowerze np. nabywania regularnie karty miejskiej NABYWANIE UMIEJĘTNOŚCI- działania te koncentrują się na uczeniu konkretnych nowych umiejętności, doświadczeń, które pomagają wykonywać zachowania pożądane np. korzystania z systemu Veturillo np. korzystania z aplikacji mobilnych optymalizujących podróż PRZEKAZYWANIE WIEDZY- działania polegające na przekazywaniu bieżących, potrzebnych informacji i wiedzy o nowych możliwościach ciekawej i dostosowanej do potrzeb danej grupy np. tablice informujące o czasie dojazdu poszczególnymi środkami transportu np. informacja o tym co to jest carsharing Priorytetem działań edukacyjnych (nadrzędny cel) będzie kształtowanie postaw poprzez przekazywania odpowiedniej wiedzy, nabywanie nowych umiejętności, zmianę istniejących nawyków.
14
PROPONOWANE NOWE PODJEŚCIE DO EDUKACJI - PODSUMOWANIE
Edukacja w ramach WPM polega na dostarczaniu wiedzy i propozycji zachowań, które są potrzebne i akceptowalne z punktu widzenia stylu życia użytkownika i celów polityki. Rolą edukacji jest proponowanie zachęt, informowanie o konsekwencjach zachowań niepożądanych i pomoc w korzystaniu z nowych, dla użytkownika, rozwiązań zgodnych z WPM. Wszelkie działania edukacyjne powinny być ściśle powiązane z działaniami infrastrukturalnymi i organizacyjnymi, tak by wzmaniać zachowania pożądane. Np.. P+R : budujemy infrastrukturę, zmieniamy organizację miejsc parkingowych w okolicy, ew. rozkłady, informujemy „jak korzystać” dajemy obsługę na początku działania
15
OTWARTOŚCI NA POTRZEBY, NAWET NIESTADARDOWE
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.