Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI 2-8.10.2017
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY NR 1 W ŻURAWICY
3
HARMONOGRAM SZKOLNYCH OBCHODÓW
2.10 PONIEDZIAŁEK Rozpoczęcie obchodów – prezentacja tematyczna Ogłoszenie konkursów: Reklama: Dlaczego warto czytać książki? - praca plastyczna Matematyczne rymowanki - by łatwiej zapamiętywać Okładka mojej ulubionej książki - praca plastyczna Eliminacje do konkursu czytania Zapisy do konkursu malowania kreatywnego Ranking książek kochanych 3.10 WTOREK Tworzenie dyktand – kl. VI-VII Gra szkolna na podstawie lektur – kl. V-VI 4.10 ŚRODA Dyktando biegane – kl. II- VI, kl. VII, II-III gim 5.10 CZWARTEK Akcja „Poczytaj mi, przyjacielu…” Konkurs czytania – kl. II, kl. III, kl. IV-V Konkurs czytania w j. angielskim – kl. IV-VII 6.10 PIĄTEK Malowanie kreatywne – kl. I-VI Mandale matematyczne – kl. I-IV Konkurs literowania „Spelling bee” – kl. III-IV, kl. V-VI
4
DAR DYSLEKSJI…. Dyslektycy są ludźmi kreatywnymi, obdarzonymi myśleniem intuicyjnym, zdolnością do wielowymiarowego rozwiązywania problemów i praktycznego uczenia się, korzystając z metod skoncentrowanych na sztuce opanowania znaczeń słów i symboli. Dzięki temu można powiedzieć, że dysleksja jest swego rodzaju... "darem". Jednym z bardziej znanych dyslektyków był Albert Einstein, a teoria względności pojawiła się w jego umyśle pod postacią fantazji.
5
Myślenie obrazowe ma jednak swoje wady.
"Dar", którym obdarzony został dyslektyk sprawdza się w przypadku realnych przedmiotów życia, czyli takich, które można zobrazować, a zawodzi, kiedy pojawiają się drukowane symbole, litery alfabetu.
6
Podczas czytania dyslektyk napotyka na trudności, ponieważ nie wszystkie elementy języka można poczuć przy pomocy zmysłów. Kiedy czyta słowa, które oznaczają istniejące rzeczy, osoby, automatycznie i błyskawicznie przywołuje obrazy. Problem pojawia się w momencie, gdy natrafia na słowa, które nie niosą za sobą żadnego obrazu, np. "ponieważ, niebawem, toteż", niektóre przyimki: "o", "po", "u", przysłówki: "wcale", nigdy" lub zaimki: "ten", "ta", "to", czy czasowniki typu "mieć", "być". Zaczyna się dezorientacja - nic tu nie pasuje, tekst przestaje się kleić, bowiem mózg nie radzi sobie z tymi bodźcami. Dziecko widzi słowo "gdyby", a czyta "grzyby". Po prostu jego mózg tworzy białą plamę i podsuwa najbliższy obraz, czyli grzyby. Dalsze usiłowania zrozumienia czytanego zdania i związana z tym ogromna koncentracja powodują uczucie zagubienia i w efekcie nasilają dezorientację.
7
DYSLEKSJA ROZWOJOWA DYSKALKULIA specyficzne trudności w uczeniu się matematyki DYSLEKSJA specyficzne trudności w czytaniu DYSORTOGRAFIA specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne) DYSGRAFIA niski poziom graficzny pisma
8
DYSLEKSJA to trudności występujące zazwyczaj u dzieci INTELIGENTNYCH i PRACOWITYCH oraz ZMOTYWOWANYCH Nie jest prawdą, że dysleksja to wymówka dla leniwych – zdecydowana większość dzieci, także tych, u których później zostanie zdiagnozowana dysleksja, przychodzi do szkoły z nadzieją i radością; jest to długo wyczekiwany moment w ich życiu – wszystkie dzieci CHCĄ się uczyć, CHCĄ czytać i pisać.
9
PARADOKSY DYSLEKSJI
10
PROBLEMY DYSLEKTYKA
11
CZYTANIE TO WYZWANIE
12
Co warto wiedzieć o dysleksji?
Dysleksja to przede wszystkim trudności w czytaniu i pisaniu, ale NIE TYLKO Mechanizmy wywołujące dysleksję powodują także wiele innych objawów związanych z mową i uczeniem się. Problemy w czytaniu i pisaniu mogą wywołać trudności w innych przedmiotach szkolnych – matematyce, historii, biologii, muzyce czy wychowaniu fizycznym. Konsekwencją dysleksji mogą być problemy emocjonalne – lęk szkolny, obniżona samoocena czy wycofanie. Dysleksja to problem całego życia, występuje w każdym wieku, dotyczy też dorosłych.
13
Co warto wiedzieć o dysleksji?
Odrabianie pracy domowej przez dzieci z dysleksją zajmuje zazwyczaj 2-3 razy więcej czasu niż przez rówieśników. Diagnozę dysleksji stawia się wyłącznie u dzieci o prawidłowym rozwoju intelektualnym. Dysleksja ma różne oblicza. Obraz trudności dziecka z dysleksją nie jest jednolity, zależy od zdolności, temperamentu i osobowości dziecka. Osoby z dysleksją równie często jak inne stają się wybitnymi specjalistami w wielu dziedzinach, o ile otrzymają, zwłaszcza w dzieciństwie, odpowiednie wsparcie.
14
Co warto wiedzieć o dysleksji?
Osoby z dysleksją nie są w stanie (lub przychodzi im to powoli i z trudem) opanować umiejętności czytania i pisania z wykorzystaniem typowych metod dydaktycznych. Osoby z dysleksją potrzebują: - specjalnie dostosowanych metod – pozwalających lepiej sobie radzić z trudnościami; - specjalistycznych zajęć/terapii – u dzieci młodszych mają one charakter wspomagania rozwoju, na etapie szkolnym oferuje się dzieciom zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole; - pomocy specjalistów – psychologów, logopedów, pedagogów terapeutów.
15
Ryzyko dysleksji Termin ryzyko dysleksji można zdefiniować jako zagrożenie wystąpieniem dysleksji, czyli podwyższone prawdopodobieństwo rozwinięcia się tego zaburzenia w przyszłości u konkretnego dziecka. Mówi się o nim przede wszystkim w okresie poprzedzającym rozpoczęcie formalnej nauki czytania i pisania, a więc przed pójściem dziecka do szkoły. Ze względu na to, że dzieci potrzebują czasu na biegłe opanowanie pisma, w Polsce o ryzyku dysleksji mówimy także w przypadku uczniów klas I i II szkoły podstawowej.
16
Trudności występujące w nauce różnych przedmiotów
Język polski W pisaniu: pomimo dobrej znajomości zasad pisowni dziecko popełnia liczne błędy ortograficzne oraz błędy specyficzne takie jak: mylenie liter podobnych graficznie: o-a, m-n, i-t-ł, mylenie głosek, których uczeń nie potrafi zróżnicować słuchowo: b-p, d-t, k-g, z-s, trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, dwuznakami, głoskami tracącymi dźwięczność, odróżnianiu samogłosek nosowych: ą-ę, od zespołów dźwiękowych: om-on-en-em, opuszczanie drobnych elementów liter, gubienie liter, opuszczanie końcówek i cząstek wyrazów, przestawianie liter w wyrazach, a nawet szyku dyktowanych wyrazów, pismo nieczytelne i bardzo wolne, duża męczliwość rąk przy pisaniu. W czytaniu: wolne tempo czytania, błędy w czytaniu: zamiana liter, opuszczanie liter, zmiana brzmienia, nieprawidłowe odczytywanie całych wyrazów, trudności we właściwej intonacji czytanego tekstu, trudności w zrozumieniu przeczytanej treści, szczególnie bardziej skomplikowanych poleceń (zbytnia koncentracja na technice obniża zrozumienie czytanej treści), niechęć do czytania, zwłaszcza głośnego, trudności w uczeniu się pamięciowym - nauka wierszy, ciągi słowne, np. nazwy miesięcy, dni tygodnia.
17
Trudności występujące w nauce różnych przedmiotów
Matematyka mylenie cyfr podobnych graficznie, trudności w nauce tabliczki mnożenia, trudności w rozumieniu i rozwiązywaniu zadań tekstowych, pomyłki w zadaniach matematycznych, błędne przepisywanie słupków, arytmetyka - niezamierzona zmiana kolejności cyfr w liczbach, zmiana kierunku w rysunkach geometrycznych, mylenie pojęć przyswajanych werbalnie (np. równoległy, prostopadły), geometria - słabe rozumienie pojęć: bryła, kąt, obwód, wysokość, geometria - kłopoty ze skorelowaniem nazwy z figurą geometryczną. Geografia, przyroda trudność z orientowaniem się na mapie, kłopoty z zapamiętaniem kierunków na mapie: prawo, lewo, północ, południe, wschód, zachód, trudności w określaniu stron świata. Historia mylenie wydarzeń chronologicznych, trudności z wiązaniem faktów historycznych i zapamiętaniem kolejności ich następowania w czasie, trudności z zapamiętywaniem dat, nazw miast, długich, wieloczłonowych nazw i pojęć.
18
Trudności występujące w nauce różnych przedmiotów
Języki obce - trudności podobne jak w języku polskim: ubogie słownictwo, zniekształcanie wyrazów mało znanych, przy czytaniu długo utrzymuje się technika literowania, występują kłopoty z syntezą dźwięków, w czytaniu nie uwzględniane są znaki przestankowe, błędy w czytaniu: mylenie wyrazów o podobnym brzmieniu, zniekształcanie słów, błędy typu fonetycznego - fonetyczna deformacja słów, szczególne trudności w pisaniu ze słuchu wynikające z kłopotów z dokonaniem prawidłowej analizy dźwiękowej dyktowanych wyrazów, trudności z wyodrębnieniem wyrazów ze zdań, z zapisaniem wyrazów nieznanych, zmiana kolejności wyrazów w zdaniu, trudności z opanowaniem nowych obrazów graficznych wyrazów, trudności z prawidłową wymową, trudności z prawidłowym zapisem wyrazów.
19
Trudności występujące w nauce różnych przedmiotów
Wychowanie fizyczne błędne rozumienie instrukcji ćwiczeń spowodowane słabą orientacją w schemacie ciała i przestrzeni, obniżona sprawność ruchowa, powoduje ona problemy w wykonywaniu ćwiczeń, kłopoty z rozróżnianiem kierunków prawo-lewo, góra-dół, na lekcji w-f dzieci te są niezdarne, wolniejsze od innych dzieci - nie łapią piłki, nie mogą trafić do celu, źle wykonują konkretne polecenia (np. wykonujemy obrót przez prawe ramię). Plastyka, technika kłopoty z majsterkowaniem, lepieniem, wycinaniem, szyciem, kreśleniem, malowaniem, trudności w robótkach ręcznych, trudności w rysunku technicznym. Muzyka trudności w czytaniu i pisaniu nut identyczne, jak w czytaniu i pisaniu słów (obie te umiejętności posługują się symbolami i dźwiękami). Uczniowie dyslektyczni w klasach starszych mogą mieć trudności w zakresie wielu przedmiotów, a zwłaszcza matematyki (geometria), geografii, języków obcych, zajęć plastycznych, ćwiczeń fizycznych i we wszystkich przypadkach wymagających samodzielnego czytania tekstu lub samodzielnego pisania.
22
WIELCY DYSLEKTYCY DYSLEKSJA NIE ZATRZYMAŁA ICH…
29
DYSLEKSJA MA SWOJE PRAWA
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.