Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im"— Zapis prezentacji:

1 Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im. Słoneczna Szósteczka w Augustowie Kwiecień 2017 Zespół do spraw ewaluacji Anna Miszkiel Katarzyna Januszko Ewelina Choroszewska

2 Przedmiotem ewaluacji była ocena i doskonalenie podejmowanych przez przedszkole działań na rzecz edukacji czytelniczej. Celem ewaluacji było podejmowanie skutecznych działań promujących czytelnictwo w przedszkolu. Pytania kluczowe: Czy zakres realizowanych przez nauczycieli działań wynika z przyjętego programu wychowawczego i czy są one realizowane w zgodzie z tym programem? Jakie metody i formy pracy stosują nauczyciele realizując założenia promujące czytelnictwo w pracy z dziećmi? Czy podejmowane działania prowadzone są w sposób systemowy? Czy przedszkole prowadzi działania włączające rodziców do podejmowania działań na rzecz edukacji czytelniczej? Jakie działania w opinii dzieci i rodziców są najbardziej atrakcyjne? Jakie działania w opinii nauczycieli są najbardziej efektywne? Narzędzia diagnostyczne: kwestionariusz ankiety skierowanej do nauczycieli, kwestionariusz ankiety skierowanej do rodziców. Kryteria ewaluacji: Przedszkole podejmuje systematyczne działania na rzecz edukacji czytelniczej. W realizacji programu edukacji czytelniczej współuczestniczą rodzice/opiekunowie dzieci. Podejmowane działania są urozmaicone i atrakcyjne. Podejmowane działania skutecznie wypływają na zmiany w postawach dzieci.

3 Analiza kwestionariusza ankiety dla nauczycieli
Badania zostały przeprowadzone w okresie od 1.03 do r. Kwestionariusz ankiety został skierowany do wszystkich nauczycieli wychowania przedszkolnego pracujących w placówce, a więc 13 osób. 1. Jak często podejmuje Pani/Pan działania na rzecz czytelnictwa wynikające z przyjętego programu wychowawczo-dydaktycznego? W odpowiedzi na tak sformułowane pytanie ponad 23% nauczycieli zadeklarowało, iż działania takie podejmuje codziennie. Blisko 77% - 2 lub 3 razy w tygodniu. Podejmowanie działań na rzecz czytelnictwa

4 2. Jakie metody i formy pracy stosuje Pani/ Pan, realizując założenia promujące czytelnictwo w pracy z dziećmi? Nauczyciele zadeklarowali, iż stosują następujące metody i formy pracy promujące czytelnictwo: czytanie literatury dziecięcej (100%), małe formy teatralne (ponad 92%), pogadanka / rozmowa na temat treści utworu (ponad 92%), organizowanie wydarzeń czytelniczych (blisko 85%), odtwarzanie bajek/ filmów/ animacji (blisko 85%), metoda Kamishibai (ponad 61%), konkursy recytatorskie (ponad 92%), inne: zorganizowanie biblioteki przedszkolnej (ponad 69%), zorganizowanie kącika książki (ponad 15%), wyjście do biblioteki miejskiej (blisko 8%).

5 3. Jakie prowadzi Pan/ Pani działania włączające rodziców do podejmowania działań na rzecz edukacji czytelniczej? Z analizy wyników badań wynika, iż blisko 85% pedagogów kształtuje świadomość rodziców na temat wartości edukacji czytelniczej, blisko 54% prowadzi zajęcia otwarte dla rodziców z edukacji czytelniczej, najwięcej jednak – bo aż ponad 92% nauczycieli prowadzi w swojej grupie akcję „Cała Polska czyta dzieciom” a także zachęca rodziców do współpracy w zakresie przygotowania dziecka do konkursów recytatorskich / odgrywania ról podczas uroczystości przedszkolnych. Ponad 46% pedagogów motywuje rodziców do pomocy dzieciom w wypożyczaniu książek z biblioteczki przedszkolnej.

6 4. Czy w sali znajduje się kącik czytelniczy dla dzieci
4. Czy w sali znajduje się kącik czytelniczy dla dzieci? Na to pytanie 100% nauczycielek zaznaczyło odpowiedź, która brzmi: tak, kącik czytelniczy dla dzieci jest na stałe. Pozostałe odpowiedzi: tak, w miarę realizacji tematów związanych z czytelnictwem; nie ma takiej potrzeby- nie zostały wybrane i zaznaczone przez żadną nauczycielkę.

7 5. W jakie działania ogólno -przedszkolne służące promocji czytelnictwa włączone są dzieci z Pani/Pana grupy? Na pytanie otwarte nauczycielki udzieliły następujących odpowiedzi: czytanie bajek przez rodziców w ramach akcji Cała Polska Czyta Dzieciom (85%), przynoszenie przez dzieci książek do biblioteki przedszkolnej (38%), konkurs recytatorski (77%), przedstawienia dzieci oraz konkurs czytelniczy dla dzieci to zaledwie po (7%).

8 6. Z jakimi instytucjami Pani/Pan współpracuje
6. Z jakimi instytucjami Pani/Pan współpracuje? Wszyscy nauczyciele zadeklarowali, iż współdziałają z biblioteką osiedlową/szkolną. Prawie co drugi nauczyciel (ponad 48%) wskazał ponadto na współpracę z instytucjami/ organizacjami zajmującymi się wystawianiem przedstawień teatralnych.

9 7. Jakie działania na rzecz czytelnictwa są w Pani/Pana opinii najbardziej efektywne? Na to pytanie nauczyciele odpowiedzieli w następujący sposób: 100% uważa za najbardziej efektywne: zajęcia dydaktyczne z edukacji czytelniczej z wykorzystaniem skutecznych metod pracy, 92% wybrało stosowanie małych form teatralnych i także 92% zaznaczyło odpowiedź: korzystanie z kącika czytelniczego, 69% wybrało: akcje służące promocji czytelnictwa np.: „Cała Polska czyta dzieciom”, 54 % nauczycieli wybrało konkursy recytatorskie, oraz tyle samo procent zaznaczyło odpowiedź: wystawianie teatrzyków przez profesjonalistów. Zaledwie 23% ankietowanych wybrało: współpracę z instytucjami.

10 8. Czy wyposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne umożliwia Pani/Panu prowadzenie zajęć czytelniczych, literackich atrakcyjnych dla dzieci? Z analizy ankiet wynika ,że 23% nauczycieli uważa, że wyposażenie przedszkola jest bogate, natomiast 61% odpowiedziało, że wykonuje część pomocy samodzielnie oraz 38% wybrało odpowiedź: „nie, mam poczucie, że dostępne wyposażenie przedszkola nie zaspokaja potrzeb dzieci”.

11 9. Inicjatywy, które mogą wpłynąć na efektywność podejmowanych działań:
Doposażenie placówki w nowe pozycje literatury dziecięcej(23%) Wzbogacenie biblioteczki przedszkolnej o nowe pozycje książkowe Wyposażenie kącików teatralnych w nowe rekwizyty Wyposażenie biblioteki oraz kącików czytelniczych w nowe , lubiane przez dzieci pozycje Spotkania z autorami książek(15%) Konkurs plastyczny- wykonanie ilustracji do wysłuchanego wiersza Konkurs recytatorski, którego bohaterem byłaby książka Wyposażenie przedszkola w nowoczesne środki dydaktyczne służące upowszechnianiu czytelnictwa wśród dzieci(23%) Lepsze wyposażenie biblioteki w książki dostosowane do współcześnie uczących się dzieci(nowoczesne, audiowizualne) Organizacja akcji czytelniczych, kółka teatralnego Kółko plastyczne, wystawy

12 Analiza kwestionariusza ankiety dla rodziców
Badania zostały przeprowadzone w okresie od 1.03 do r. Kwestionariusz ankiety został skierowany do wszystkich rodziców dzieci uczących się w przedszkolu, a więc 168 osób. W badaniu wzięło jednak udział 110 rodziców, co stanowi ponad 65 %. Jakie działania na rzecz czytelnictwa podejmowane przez nauczycieli są w Pani/Pana opinii najbardziej atrakcyjne? Rodzice zadeklarowali, iż najbardziej atrakcyjnymi formami są: akcje służące promocji czytelnictwa (ponad 68%), zajęcia dydaktyczne z edukacji czytelniczej z wykorzystaniem nowoczesnych metod pracy (ponad 48%) i wystawianie teatrzyków przez profesjonalistów (ponad 48%), korzystanie z kącika czytelniczego (40%) małe formy teatralne (ponad 34%). Pozostałe działania to: konkursy recytatorskie (ponad 25%) i współpraca z instytucjami (blisko 14%).

13 Czy Pana/ Pani zdaniem nauczyciele tworzą warunki do włączania się rodziców w działania promujące czytelnictwo? Z analizy wyników badań wynika, iż większość rodziców (ponad 98%) twierdzi, iż nauczyciele tworzą warunki do włączania się rodziców w działania na rzecz czytelnictwa. Niespełna 2% jest zdania, iż warunki te nie są tworzone. Tworzenie warunków do włączania się rodziców w działania na rzecz czytelnictwa

14 3. Czy Pana/ Pani dziecko miało okazję do rozwijania własnych, indywidualnych zainteresowań czytelniczych w przedszkolu? Z analizy wyników badań wynika, iż większość rodziców (ponad 84%) twierdzi, iż nauczyciele tworzą warunki do włączania się rodziców w działania na rzecz czytelnictwa. Niespełna 13% jest zdania, iż warunki te nie są tworzone. Pozostali rodzice wstrzymali się od głosu (3%). Rozwijanie zainteresowań dziecka

15 4. W jaki sposób kontynuuje Pan/ Pani działania czytelnicze podejmowane przez przedszkole w domu? Najczęściej kontynuowanym działaniem z zakresu czytelnictwa jest czytanie dziecku. Takiej odpowiedzi udzieliło blisko 91% ankietowanych rodziców. Co drugi rodzic tworzy własną bibliotekę w domu. Ponad 34% - wspólnie z dzieckiem ogląda książki. Ze zbioru książek biblioteki miejskiej korzysta ponad 24% rodziców. Blisko 3% rodziców zadeklarowało ponadto poszerzanie działań czytelniczych o: „zachęcanie do samodzielnego czytania”, „korzystanie z biblioteki przedszkolnej”.

16 5. Proponuję poszerzenie działań przedszkola o:
Nowoczesne metody pracy (1%) Efektywne techniki czytania (1%) Powiększanie zasobów biblioteki (1%) Częstsze przeprowadzanie akcji typu „Cała Polska czyta dzieciom” (1%) Nowe zabawy (1%) Wycieczka do drukarni np. gazety (1%) Pozostawienie nauczycielowi swobody w doborze odpowiednich działań (1%) Wizyty w bibliotece (1%) Spotkania z autorami literatury dziecięcej (1%)

17 Wyniki ewaluacji Pytania kluczowe:
Czy zakres realizowanych przez nauczycieli działań wynika z przyjętego programu wychowawczego i czy są one realizowane w zgodzie z tym programem? Jakie metody i formy pracy stosują nauczyciele realizując założenia promujące czytelnictwo w pracy z dziećmi? Czy podejmowane działania prowadzone są w sposób systemowy? Czy przedszkole prowadzi działania włączające rodziców do podejmowania działań na rzecz edukacji czytelniczej? Jakie działania w opinii dzieci i rodziców są najbardziej atrakcyjne? Jakie działania w opinii nauczycieli są najbardziej efektywne?

18 Rekomendacje Aby wpłynąć na poprawę efektywności działań czytelniczych nauczyciele zaproponowali następujące inicjatywy: Wzbogacenie wyposażenia przedszkola w pomoce dydaktyczne umożliwiające prowadzenie zajęć czytelniczych, literackich dla dzieci. Organizowanie spotkań autorskich. Wyposażenie placówki w nowoczesne środki dydaktyczne: sensoryczne, audiowizualne Rozszerzenie oferty akcji czytelniczych organizowanych w przedszkolu o nowe pomysły np.: konkurs plastyczny-wykonanie ilustracji do wysłuchanego wiersza, konkurs recytatorski, którego bohaterem byłaby książka itp. Doposażenie placówki w nowe pozycje literatury dziecięcej Wyposażenie kącików teatralnych w nowe rekwizyty

19 Rekomendacje Z ankiet przeprowadzonych wśród Rodziców wynika, że dla poprawy czytelnictwa proponują poszerzenie działań przedszkola o: Zorganizowanie wycieczki do drukarni np.: gazety Spotkania z autorami literatury dziecięcej Powiększenie zasobów biblioteki.


Pobierz ppt "Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im"

Podobne prezentacje


Reklamy Google