Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zarządzanie strategiczne 4

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zarządzanie strategiczne 4"— Zapis prezentacji:

1 Zarządzanie strategiczne 4
Alicja Sielska Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii UWr Instytut Nauk Ekonomicznych

2 Analiza otoczenia przedsiębiorstwa

3 Plan prezentacji Przypomnienie; Otoczenie bliższe i dalsze – analiza;
Metody i analizy otoczenia przedsiębiorstwa.

4 Proces zarządzania strategicznego
H. Mruczek, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Poznań 2005, s.244.

5 Rodzaje zasobów finansowe – nie tylko te, którymi firma aktualnie dysponuje, ale również możliwości pozyskania środków ze źródeł zewnętrznych; fizyczne – istniejące zdolności produkcyjne, technologiczne, infrastruktura itp.; ludzkie – potencjał wiedzy i umiejętności w zakresie indywidualnym oraz zbiorowym; organizacyjne – system organizacji zarządzania, systemy bodźców*, relacja z klientami, dostawcami oraz konkurentami.

6 *Jak motywować pracowników?
żeby działali zgodnie z misją i wypełniali wizję przedsiębiorstwa? żeby byli bardziej produktywni?

7 Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, s. 73.
Określone strategie rozwoju oraz wzrostu przedsiębiorstwa Określenie celów określone strategii konkurencji Centralny problem zarządzania strategicznego Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, s. 73.

8 P. Kotler, Marketing. Analiza, Planowanie […], Warszawa 1994, 2012, s

9 SMART cel Skonkretyzowany (ang. dpecific) – sformułowanie powinno być jednoznaczne; Mierzalny (ang. measurable) – by można było liczbowo wyrazić stopień realizacji celu; Osiągalny (ang. achievable) – cel zbyt ambitny podkopuje wiarę w jego osiągnięcie; Realny (ang. realistic) – cel powinien być ważnym krokiem naprzód, wartość dla tego, kto będzie go realizował; Określony w czasie (ang. time-bound) –dokładnie określony horyzont czasowy.

10 OTOCZENIE

11 Otoczenie przedsiębiorstwa to ogół podmiotów, które wpływają bezpośrednio lub pośrednio na stan i efekty firmy. stanowi silę zewnętrzną przedsiębiorstwa; może dawać szanse ale również zagrożenia; podlega ciągłym zmianom!

12

13 MIKROOTOCZENIE przedsiębiorstwo ma wpływ

14 Podmioty działające w otoczeniu bliższym
H. Mruk, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2005, s. 29.

15 Osiąganie przewagi konkurencyjnej
H. Mruk, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2005, s. 31.

16 MAKROOTOCZENIE przedsiębiorstwo musi się dostosować

17 czynniki demograficzne (wielkość i struktura wieku i płci; struktura gospodarstw domowych itp.);
czynniki ekonomiczne (rozwój gospodarczy, rozkład dochodów ludności; dostępność kredytu itp.); czynniki polityczno-prawne * (stałość regulacji; zakres liberalizmu bądź ingerencji państwa); czynniki społeczno-kulturowe (poziom wykształcenia; tradycje itp.); czynniki techniczne (nowe technologie, innowacje itp.); czynniki przyrodnicze (koszt energii, środowisko naturalne – zasoby).

18 *** „Okazuje się, że podstawowe ustawy podatkowe zmieniły się w 2016 roku 53 razy […] Z publikacji wynika, że gdyby ktokolwiek chciał na bieżąco zapoznawać się ze wszystkimi aktami prawnymi uchwalanymi w kraju w 2016 roku, musiałby poświęcać na lekturę przepisów 4 godziny i 17 minut dziennie. Ponadto w latach w Polsce wprowadzono w życie 56 razy więcej regulacji niż w Szwecji i 43 razy więcej niż w Belgii”. Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców,

19 Metody i modele analizy otoczenia przedsiębiorstwa

20 Zarząd firmy sam decyduje, które wpływy otoczenia są najważniejsze i do nich ogranicza analizę strategiczną!

21 Analiza otoczenia ze względu na jakiego składniki
popyt – ocena ekspertów, analizy ankietowe, model cyklu życia produktu, itp.; otoczenie konkurencyjne – analizy sektorowe, analiza reakcji konsumentów; otoczenie technologiczne – metoda ocen ekspertów, model cyklu życia technologii; otoczenie gospodarcze, polityczne, społeczne – metody scenariuszowe.

22 1. Analiza popytu i reakcji odbiorców
W kontekście budowy strategii rozwoju firmy, analiza popytu obejmuje: strukturę odbiorców; skalę popytu; tempo i tendencję zmian popytu (Model cyklu życia produktu); reakcję odbiorców na zmiany instrumentów strategii konkurencji (jakość, cena, serwis itp.).

23 Model cyklu życia produktu
Źródło: Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, s. 109.

24 2. Analizy sektorowe (konkurencja)
W polskiej gospodarce uwzględniamy podział na trzy sektory: sektor pierwszy - obejmujący rolnictwo, leśnictwo oraz rybołówstwo sektor drugi - obejmujący przemysł i budownictwo sektor trzeci - obejmujący usługi Ale mogą to być wybrane części sektorów, np. sprzęt AGD.

25 Metody atrakcyjności inwestycyjnej sektorów – metoda punktowa
Metoda punktowa, która analiza cechy sektora, takie jak: intensywność konkurencji, tempo wzrostu rynku; warunki rozwoju; rentowność; wymagania technologiczne i kapitałowe; wpływ sezonowości; cechy otoczenia społecznego i politycznego.

26 Aby ocenić atrakcyjność inwestycyjną na podstawie wspomnianych cech w metodzie punktowej stosujemy:
metodą oceny stopnia intensywności występowania danej cechy (ocena od np. 1 do 5 punktów); metoda syntetyzacji ocen odnoszących się do poszczególnych cech (przypisane wagi określającej siłę wpływy danej cechy).

27 3. Model cyklu życia technologii
Źródło:

28 4. Mody scenariuszowe (o. gospodarcze, polityczne, kulturowe)
Etapy analizy scenariuszowej: Identyfikacja struktury otoczenia; Przyjęcie skali ocen znaczenia analizowanych czynników; Ocena siły wpływu i prawdopodobieństwa występowania zmian w odniesieniu do poszczególnych czynników; Uporządkowanie przewidywanych zmian i sporządzenie scenariuszy; Zestawienie zbiorczych wyników (tabela, wykres) i ukazanie możliwego wpływu badanych czynników na przyszły kształt i rozwój sytuacji na rynku i dla przedsiębiorstwa.

29 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Zarządzanie strategiczne 4"

Podobne prezentacje


Reklamy Google