Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Formy wejścia na rynki zagraniczne

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Formy wejścia na rynki zagraniczne"— Zapis prezentacji:

1 Formy wejścia na rynki zagraniczne

2 Formy internacjonalizacji Inwestycje zagraniczne
Handel zagraniczny Formy podstawowe Formy szczególne Inwestycje zagraniczne Bezpośrednie Pośrednie

3 Formy handlu zagranicznego na rynkach niezorganizowanych:
Podstawowe formy h.z. Szczególne formy h.z. Import bezpośredni pośredni Eksport Handel tranzytowy aktywny pasywny obrót reparacyjny, obrót uszlachetniający, obrót licencjami i know - how, franchising, leasing, inwestycje bezpośrednie, obrót projektami inwestycyjnymi, transakcje wiązane, transakcje kompensacyjne, transakcje barterowe oraz inne pokrewne.

4 Import Przyczyny Zaspokojenie zróżnicowanych preferencji konsumentów.
Brak surowców potrzebnych do wytworzenia danego dobra. Brak towarów na wewnętrznym rynku kraju importującego. Realizowanie zasady kosztów względnych oraz zasady racjonalnego gospodarowania w skali międzynarodowej.

5 Import bez udziału pośredników bezpośredni kontakt z dostawcą
Import bezpośredni Import pośredni bez udziału pośredników bezpośredni kontakt z dostawcą Udział pośredników w przygotowaniu transakcji w przygotowaniu transportu w przygotowaniu dostawy

6 Import Zalety Zalety Wady Import bezpośredni Import pośredni Wady
bezpośredni kontakt z dostawcą, mniejsze ryzyko lepsze poznanie wspólnych preferencji i potrzeb Wady ryzyko transportowe większe zaangażowanie, większe nakłady kapitałowe Zalety mniejsze zaangażowanie kapitału dobrze zorganizowany transport Wady brak bezpośredniego kontaktu nieznajomość partnera biznesowego

7 Eksport Przyczyny Wykorzystywanie przewagi technologicznej, rozwojowej, kosztów względnych. Zaopatrzenie w surowce oraz technologie, które nie są dostępne w innych krajach. Zróżnicowane preferencje konsumentów.

8 Eksport Eksport bezpośredni Eksport pośredni
dotyczy głównie dóbr inwestycyjnych bez udziału pośredników Eksport bezpośredni udział osób trzecich w handlu zagranicznym Eksport pośredni

9 Eksport Zalety Zalety Eksport bezpośredni Eksport pośredni
bezpośredni kontakt z partnerem handlowym możliwość poznania jego preferencji większe bezpieczeństwo obrotu większe zyski w dłuższym okresie Zalety brak konieczności posiadania wiedzy o rynku docelowym brak ryzyka działalności nie ponosi kosztów reklamy brak konieczności tworzenia serwisów oraz magazynów

10 Eksport Eksport bezpośredni Eksport pośredni Wady
większe zaangażowanie własnego kapitału konieczność pokrycia kosztów reklamy posiadanie własnych punktów serwisowych, magazynów, transportu konieczność posiadania wiedzy na temat rynku docelowego Wady brak znajomości preferencji klienta brak pewności oraz stabilizacji utrudniony dostęp do rynku klienta

11

12 Saldo obrotów handlu zagranicznego Polski w latach 2005-2015 w mld PLN

13 Saldo handlu zagranicznego Polski z najważniejszymi kontynentami w mln PLN

14 http://www. obserwatorfinansowy

15 Handel tranzytowy Dotyczy jedynie obrotu towarowego.
Wymiana odbywa się pomiędzy eksporterem w kraju wytworzenia a importerem w kraju odbiorcy, za pośrednictwem firmy tranzytowej w kraju trzecim. Rozróżniamy cztery rodzaje handlu tranzytowego handel tranzytowy aktywny handel tranzytowy pasywny handel tranzytowy pośredni handel tranzytowy bezpośredni

16 Handel tranzytowy aktywny
Eksporter Kraj A Importer Kraj B Siedziba firmy tranzytowej poza krajem A i B Krajowa firma tranzytowa C sprzedaje towary wyprodukowane w kraju A do kraju B.

17 Handel tranzytowy pasywny
Kraj A Siedziba firmy tranzytowej Kraj B Firma tranzytowa, mająca siedzibę np. w kraju A, sprzedaje towary pochodzące z kraju B na rynku krajowym C. Kraj C Działania firmy tranzytowej

18 Handel tranzytowy pośredni
Eksporter Pośrednik Importer

19 Handel tranzytowy bezpośredni
Handel tranzytowy bezpośredni, to taki gdzie firma tranzytowa nie bierze udziału w handlu towarowym Eksporter Importer Pośrednik

20 Obrót reparacyjny – RODZAJE:
obrót aktywny obrót pasywny Polega na wysłaniu za granicę uszkodzonych przedmiotów bądź urządzeń w celu ich naprawy. Polega na przyjęciu uszkodzonych przedmiotów z zagranicy w celu dokonania ich naprawy i odesłania ponownie do właściciela.

21 Obrót reparacyjny cd. Obrót reparacyjny aktywny:
Firma zagraniczna Firma krajowa Wysłanie uszkodzonych przedmiotów Przyjęcie naprawionych Obrót reparacyjny pasywny: Firma zagraniczna Firma krajowa Przyjęcie uszkodzonych przedmiotów Wysłanie naprawionych przedmiotów

22 Obrót reparacyjny Przyczyny:
niższe koszty wykonania usługi w innym państwie; eksporter nie posiada serwisów i magazynów na terytorium kraju, do którego sprzedał swoje produkty.

23 Obrót uszlachetniający
Rodzaje: obrót pasywny obrót aktywny Polega na odpłatnym przerobie towarów otrzymanych w tym celu czasowo z zagranicy. Polega na wysłaniu towarów do odpłatnego przerobienia czasowo za granicę. Warunek: przerabiany towar ma pozostawać cały czas własnością wysyłającego.

24 Obrót uszlachetniający cd.
Obrót uszlachetniający aktywny: Firma zagraniczna Firma krajowa Przyjęcie do uszlachetnienia Towar uszlachetniony Obrót uszlachetniający pasywny: Firma zagraniczna Firma krajowa Wysłanie do uszlachetnienia Towar uszlachetniony : ,

25 Obrót licencjami i know - how
Umowy licencyjne są to umowy, na mocy których właściciel patentów, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych oraz znaków towarowych (licencjodawca) udziela innej osobie (licencjobiorcy) upoważnienia do korzystania z tych praw w zakresie określonym w tejże umowie.

26 Obrót licencjami i know - how
Ze względu na charakter zobowiązania dawcy licencji wyróżniamy umowy: czyste - obejmujące tylko prawa patentowe, złożone - zawierające inne, dodatkowe zobowiązania, takie jak dostarczenie odpowiednich materiałów, przekazanie całego know - how, wraz z jego zmianami. Ze względu na zakres przedmiotowy i terytorialny licencje dzielimy na: wyłączne - gdy na danym terytorium tylko jeden podmiot otrzymuje licencję, niewyłączne - czyli takie, gdzie licencjodawca może udzielić analogicznych uprawnień kolejnym podmiotom, które będą konkurować z pierwszym licencjobiorcą. Ze względu na stopień uprawnień licencjobiorcy: pełne - gdy biorca może swobodnie korzystać z nabytych praw, niepełne - gdy w poważnym stopniu ograniczone zostały uprawnienia biorcy, tzn. może on korzystać z licencji tylko w ściśle określony sposób.

27 Obrót licencjami i know - how
Ze względu na czas i obszar obowiązywania umowy: ograniczone - gdy podmiot uzyskuje uprawnienia tylko na jakiś czas lub może je wykonywać tylko na danym terytorium, nieograniczone - czyli takie, gdzie nie ma wyszczególnionych tego typu restrykcji. Ze względu na zakres dodatkowych usług świadczonych przez licencjodawcę: licencja czynna - gdy licencjodawca bierze udział we wdrożeniu licencji, np. prowadzi szkolenia, doradztwo, licencja bierna - kiedy rola podmiotu przekazującego licencję sprowadza się tylko i wyłącznie do jej przekazania.

28 Obrót licencjami i know - how
Licencjobiorca w zamian za możliwość korzystania z praw przyznanych w umowie płaci licencjodawcy stosowne wynagrodzenie. Może być to opłata jednorazowa lub płacona okresowo w ratach równych lub uzależnionych od wielkości produkcji. Zapłata może być również dokonywana w formie niepieniężnej, np. poprzez dostawy wyrobów licencyjnych.

29 Franchising Jest to umowa, na mocy, której podmiot, zwany franczyzantem (franczyzobiorcą), uzyskuje prawa do sprzedawania markowych produktów i usług lub do produkcji w uzgodnionej z inną firmą, zwaną franczyzerem (franczyzodawcą), postaci i według ściśle ustalonych reguł, gwarantujących utrzymanie jednolitych standardów oferty. W zamian za możliwość korzystania z technologii, know - how, znaków firmowych itd., franczyzant wnosi dawcy opłaty: wstępną za dopuszczenie do sieci, a także okresowe, które mogą być stałe lub uzależnione od skali obrotów.

30 Franchising Franczyzant prowadzi działalność samodzielnie (we własnym imieniu i na własny rachunek), na określonym obszarze, ale według wskazówek i pod kontrolą dostawcy

31 Franchising Franczyzodawca Franczyzobiorca
Udostępnianie prawa do korzystania ze znaku handlowego, Przekazanie informacji o sposobach sprzedaży, produkcji, wymaganych standardach itp. Prowadzenie prac B+R, Unowocześnianie technologii oraz rozbudowa sieci, Zapewnienie wyłączności terytorialnej franczyzobiorcy, Pomoc w uruchomieniu działalności. 1.Posiadanie odpowiedniego lokalu, 2.Odpowiednie wyposażenie lokalu, 3.Prowadzenie działalności zgodnie z umową, 4.Przekazywanie dawcy nabytej wiedzy, informacji o klientach i ich potrzebach, 5.Zachowanie odpowiednich standardów, 6.Brak działalności konkurencyjnej względem franczyzera, 7.Terminowe uiszczanie opłat.

32 Leasing Jest to umowa, na mocy której posiadacz danego dobra daje prawo używania go przez określony czas innej osobie fizycznej lub prawnej w zamian za ustalone, okresowe opłaty. W klasycznej sytuacji wyróżniamy trzy podmioty: producent dobra, specjalistyczna firma leasingowa (leasingodawca), podmiot korzystający (leasingobiorca).

33 Leasing Rodzaje leasingu:
Finansowy - najbardziej klasyczny rodzaj leasingu, jest to umowa zawierana zwykle na taki okres czasu, że przedmiot kontraktu ulega całkowitej amortyzacji. Po wygaśnięciu umowy własność przedmiotu przechodzi zwykle na leasingobiorcę. On również w trakcie trwania umowy ponosi koszty amortyzacji, utrzymania rzeczy w należytym stanie, jej ubezpieczenia itp. Operacyjny - leasingodawca użycza dobra inwestycyjne leasingobiorcy najczęściej na krótszy czas od okresu jego gospodarczej używalności (z reguły do 3 lat). Przedmiotem leasingu operacyjnego są zatem z reguły dobra, których wartość początkowa jest bardzo wysoka i które mogą być używane przez kilku kolejnych użytkowników. Po wygaśnięciu umowy przedmiot leasingu wraca do finansującego, on również odpowiada najczęściej za remonty i naprawy, jego też obciążają koszty amortyzacji.

34 Leasing cd. Rodzaje leasingu cd.:
Zwrotny - gdy właściciel sprzedaje część swojego majątku firmie leasingowej, a następnie bierze go od niej w leasing. Ma to miejsce zazwyczaj w sytuacji, gdy leasingobiorca ma kłopoty z płynnością finansową. Uzyskuje w ten sposób gotówkę a jednocześnie może w nieprzerwany sposób korzystać ze sprzedanego dobra. Wspomagany - gdy leasingodawca pokrywa tylko część ceny zakupu dobra, a na resztę udzielany jest przez inne podmioty finansowe kredyt. Własność przedmiotu zachowuje tzw. powiernik, na którego konto wpływają opłaty leasingowe. W pierwszej kolejności przeznacza on je na spłatę kredytu (raty i odsetki), a dopiero w drugiej na raty dla leasingodawcy. Gdy okres leasingu dobiega końca powiernik spłaca wierzycieli i własność przedmiotu leasingu przechodzi na leasingodawcę.

35 Leasing Rodzaje leasingu cd.:
Netto (czysty) - gdy przedmiotem umowy jest tylko przekazanie przedmiotu do używania, a na leasingodawcy nie ciążą żadne dodatkowe obowiązki. Brutto (pełny) - gdy leasingodawca oprócz wydania przedmiotu umowy jest zobowiązany do dodatkowych świadczeń, takich jak: konserwacja, naprawy, koszty podatków, ubezpieczenia, transport itp.

36 Leasing Rodzaje leasingu cd.:
Pośredni - gdy leasingiem zajmuje się wyspecjalizowana firma, która nabywa urządzenie od producenta, a następnie oferuje je innym podmiotom na zasadzie leasingu, Bezpośredni - gdy leasing prowadzony jest przez wytwórców danego dobra. Międzynarodowy -transakcja leasingu ma charakter międzynarodowy, jeżeli finansujący i korzystający mają różną przynależność państwową, określaną z reguły na podstawie miejsca ich utworzenia, miejsca siedziby lub zamieszkania.

37 Leasing Zalety dla korzystającego:
Możliwość finansowania inwestycji w całości (lub w części) ze środków obcych (bez korzystania z własnych zasobów lub kredytów), Szybki i korzystny dostęp do nowoczesnych technologii, Łatwiejsza wymiana środków trwałych ekonomicznie zużytych na nowe, Możliwość dostosowania płatności za korzystanie z leasingu do specyfiki przedsiębiorstwa i jego wyposażenia, Zapewnienie firmie niezbędnej płynności finansowej. : ,

38 Leasing cd. Zalety dla leasingodawcy (wyspecjalizowanej firmy):
Zarabia na dodatkowych opłatach ponoszonych przez leasingobiorcę przekraczających wartość przedmiotu leasingu. Możliwość uzyskania specjalnych premii u producentów z którymi stale współpracuje, Przez cały czas trwania umowy zabezpieczony jest przed niewypłacalnością korzystającego, ponieważ do niego należy przedmiot leasingu. : ,


Pobierz ppt "Formy wejścia na rynki zagraniczne"

Podobne prezentacje


Reklamy Google