Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU."— Zapis prezentacji:

1 Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU

2 (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 250 ze zm.)
USTAWA z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 250 ze zm.)

3 Przepisy ogólne Ustawa określa: 1) zadania gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości, dotyczące utrzymania czystości i porządku; 2) warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów; 3) warunki udzielania zezwoleń podmiotom świadczącym usługi w zakresie uregulowanym w ustawie. W sprawach dotyczących postępowania z odpadami komunalnymi w zakresie nieuregulowanym w niniejszej ustawie stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r o odpadach (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz ze zm.) .

4 Działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz ze zm.) Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zwany dalej "rejestrem", prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, W rejestrze zamieszcza się: 1) firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy; 2) numer identyfikacji podatkowej (NIP); 3) numer identyfikacyjny REGON, o ile przedsiębiorca taki numer posiada; 4) określenie rodzaju odbieranych odpadów komunalnych; 5) numer rejestrowy.

5 Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przekazuje marszałkowi województwa wykaz podmiotów wpisanych w danym roku do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz wykreślonych z tego rejestru - do końca stycznia następnego roku po okresie objętym wykazem (art. 9c ust. 9 i 10).

6 Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi składa wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w terminie do dnia 31 marca roku następnego po roku, którego dotyczy. Nowy wzór sprawozdania określa rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 17 czerwca 2016 r. w sprawie wzorów sprawozdań o odebranych i zebranych odpadach komunalnych, odebranych nieczystościach ciekłych oraz realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi (Dz. U. z 2016 r. poz. 934) od 2016 roku.

7 Sprawozdanie zawiera:
informację o masie poszczególnych rodzajów odebranych z terenu gminy odpadów komunalnych, w tym o odebranych odpadach ulegających biodegradacji, oraz sposobie ich zagospodarowania, wraz ze wskazaniem instalacji, do których zostały przekazane odpady komunalne odebrane od właścicieli nieruchomości; 2) informację o działających na terenie gminy punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych, masie odpadów w nich zebranych oraz o sposobie ich zagospodarowania, wraz ze wskazaniem instalacji, do których zostały przekazane zebrane odpady komunalne; 3) informację o masie pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno-biologicznego przetwarzania, przeznaczonych do składowania powstałych z odebranych i zebranych z terenu gminy odpadów komunalnych;

8 4) informacje o osiągniętych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania; 5) liczbę właścicieli nieruchomości, od których zostały odebrane odpady komunalne. Niezłożenie sprawozdania jest równoznaczne z niewykonaniem obowiązków, o których mowa w art. 3b i art. 3c.

9 Art. 3b. 1. Gminy są obowiązane osiągnąć do dnia 31 grudnia 2020 r.:
1) poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej 50% wagowo; 2) poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych w wysokości co najmniej 70% wagowo. Art. 3c. 1. Gminy są obowiązane ograniczyć masę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania: 1) do dnia 16 lipca 2013 r. - do nie więcej niż 50% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, 2) do dnia 16 lipca 2020 r. - do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania - w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

10 Do sporządzenia rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi wymagane są informacje określone w następujących aktach prawnych: 1/ rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 25 maja 2012r w sprawie poziomów ograniczania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczania poziomu ograniczania masy tych odpadów (Dz. U. z 2012 r. poz. 676), 2/rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2167).

11 zgodnie z ustawą z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
miejska, wiejska, miejsko-wiejska związek międzygminny: liczba poszczególnych rodzajów gmin należących do związku zgodnie z ustawą z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności

12 właściwych ze względu na położenie gminy.
1) Należy wpisać marszałka województwa oraz wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, właściwych ze względu na położenie gminy. 2) W przypadku wypełniania sprawozdania przez związek międzygminny należy wpisać nazwę związku oraz nazwy gmin należących do związku. 3) Należy wpisać: miejska, wiejska albo miejsko-wiejska W przypadku wypełniania sprawozdania przez związek międzygminny należy wpisać liczbę poszczególnych rodzajów gmin należących do związku. 4) Zgodnie z ustawą z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2016 r. poz. 722).

13 procesy unieszkodliwiania: zał. 2 ustawy o odpadach w szczególnych
procesy odzysku: zał. 1 ustawy o odpadach procesy unieszkodliwiania: zał. 2 ustawy o odpadach w szczególnych przypadkach: przekazanie osobom fizycznym, odzysk poza instalacjami

14 W dziale IIa należy uwzględnić wszystkie rodzaje odebranych odpadów z wyłączeniem odpadów wymienionych w przypisie nr 10 – odpady ulęgające biodegradacji, tj.: , , ex w części zawierającej papier, tekturę, drewno i tekstylia z włókien naturalnych, ex Opakowania z tekstyliów z włókien naturalnych, , , ex Odzież z włókien naturalnych, ex Tekstylia z włókien naturalnych, , , , 6) Należy wpisać adres miejsca, gdzie przekazano odpady komunalne – miejsce prowadzenia działalności posiadacza odpadów przejmującego odpad. W przypadku przekazania odpadów podmiotowi zbierającemu odpady komunalne jeżeli odpady zostały przekazane do dalszego zagospodarowania należy podać adres miejsca, gdzie odpady zostały zagospodarowane. Jeżeli podmiot wypełniający sprawozdanie nie posiada informacji o dalszym przekazaniu odpadów należy podać adres miejsca ich zbierania. 8) Z dokładnością do trzeciego miejsca po przecinku dla odpadów niebezpiecznych oraz innych niż niebezpieczne. W przypadku gdy masa odpadów jest mniejsza niż kg, należy podać masę w zaokrągleniu do 1 kg. 9) W przypadku przekazania odpadów podmiotowi zbierającemu odpady komunalne jeżeli odpady zostały przekazane do dalszego zagospodarowania należy podać proces ich zagospodarowania. Jeżeli podmiot wypełniający sprawozdanie nie posiada informacji o dalszym przekazaniu odpadów należy wpisać „zbieranie”.

15 Część c dotyczy informacji dotyczącej odpadów komunalnych biodegradowalnych odebranych z obszaru gminy. Dane te pochodzą również ze sprawozdań podmiotów odbierających odpady komunalne. 10) Należy uwzględnić odpady o kodach: , , ex w części zawierającej papier, tekturę, drewno i tekstylia z włókien naturalnych, ex Opakowania z tekstyliów z włókien naturalnych, , , ex Odzież z włókien naturalnych, ex Tekstylia z włókien naturalnych, , , , , zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r o odpadach.

16 Część d i e dotyczy odpadów, które po ich odebraniu nie zostały bezpośrednio przekazane do procesów przetwarzania, tylko były magazynowane na terenie gminy. Informacje pochodzą ze sprawozdań podmiotów odbierających odpady komunalne.

17 Punkt Mobilny nie jest PSZOK-iem.
Punkt Mobilny należy wykazać w dziale 2 tabela a. W przypadku posiadania na terenie gminy 2 lub więcej PSZOK-ów każdy z nich należy wykazać osobno.

18 Część a i b dotyczy odpadów, które zostały zebrane na PSZOK, ale nie zostały przekazane bezpośrednio do przetwarzania, tylko zostały zmagazynowane.

19 W dziale IV gmina podaje informacje o masie pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno – biologicznego przetwarzania odebranych i zebranych z obszaru gminy odpadów komunalnych. Dane te pochodzą ze sprawozdań podmiotów odbierających odpady komunalne, prowadzących RIPOK oraz prowadzących PSZOK.

20 NOWOŚCI przy obliczaniu poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła należy wziąć pod uwagę także odpady zebrane w inny sposób (akcje charytatywne, zbiórki makulatury, konkursy w szkołach) – informacje potwierdzone KPO lub oświadczeniem podmiotu odbierającego odpady komunalne o przekazaniu odpadów do recyklera) uwzględniamy odpady z grupy 19 oraz odpady o kodzie , wykazanie odpadów z grupy 19 oznacza bezwzględnie, że w tej części sprawozdania należy wykazać również odpady powstałe po procesach np. sortowania, wysegregowane z innych odpadów np. w RIPOK z lub sortowniach odpadów z

21 Procesami recyklingu są następujące procesy wymienione w załączniku do ustawy o odpadach:
R3 – Recykling lub odzysk substancji organicznych, które nie są stosowane jako rozpuszczalniki R4 – Recykling lub odzysk metali i związkó metali R5 – Recykling lub odzysk innych materiałów organicznych Przygotowanie do ponownego użycia stanowi, co do zasady proces R12.

22 11) Przy obliczaniu poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami należy wziąć pod uwagę odpady papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła przygotowane do ponownego użycia i poddane recyklingowi lub inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe przygotowane do ponownego użycia i poddane recyklingowi: odebrane od właścicieli nieruchomości, zebrane w punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych, zebrane w inny sposób (akcje charytatywne, zbiórki makulatury, konkursy w szkołach – informacje potwierdzone KPO lub oświadczeniem podmotu odbierającego odpady komunalne o przekazaniu odpadów do recyklera) oraz wysegregowane w instalacjach do mechanicznego lub mechaniczno biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych, w stosunku których uzyskano informację, o której mowa w art. 9oa ustawy z dnia września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r. poz. 250).

23 12) Należy uwzględnić odpady o kodach:
, , , , ex – w części zawierającej papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe, ; , , , , powstałe po procesach np. sortowania, wysegregowane z innych odpadów np. w RIPOK z , , , , ex odpady papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła. Należy również uwzględnić odpady o tych kodach przekazane podmiotowi posiadającemu zezwolenie na zbieranie odpadów, co do których podmiot wypełniający sprawozdanie posiada informację o przekazaniu ich do recyklingu i przygotowanych do ponownego użycia. 13) Należy podać sumę wszystkich odebranych oraz zebranych z terenu gminy odpadów komunalnych z wyłączeniem odpadów z grupy 17. 14) Na podstawie aktualnego Krajowego Planu Gospodarki Odpadami lub na podstawie badań morfologii odpadów komunalnych wykonanych na zlecenie gminy.

24 Powyższy poziom oblicza się oblicza się na podstawie wzoru:
Sposób obliczenia poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła Powyższy poziom oblicza się oblicza się na podstawie wzoru: Mrpmts Ppmts = × 100% Mwpmts gdzie: Ppmts – poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, wyrażony w %, Mrpmts – łączna masa odpadów papieru, metalu, tworzyw sztucznych i  szkła poddanych recyklingowi i  przygotowanych do ponownego użycia, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, wyrażona w  Mg, Należy uwzględnić odpady o kodach: , , , , ex – w części zawierającej papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe, , , , , , , , , , , ex odpady papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2016 r. poz ze zm.).

25 Sposób obliczenia poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła Mwmpts – łączna masa wytworzonych odpadów papieru, metalu tworzyw sztucznych i  szkła, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, wyrażona w  Mg: gdzie: Lm – liczba mieszkańców gminy, MwGUS – masa wytworzonych odpadów komunalnych przez jednego mieszkańca na terenie województwa, Umpmts – łączny udział odpadów papieru, metali, tworzyw sztucznych, szkła i wielomateriałowych w składzie morfologicznym odpadów komunalnych. Skład ten może być oznaczony na podstawie aktualnego Krajowego planu gospodarki odpadami lub na podstawie badań morfologii odpadów. Należy uwzględnić odpady o kodach: , , , , ex – w części zawierającej papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe, , , , , , , , , , , ex odpady papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2016 r. poz ze zm.).

26 Dla miast powyżej 50 tys. mieszkańców wynosi on: Umpmts = 49,3%
Jak wyznaczyć wskaźnik Umpmts, korzystając z danych zawartych w Krajowym planie gospodarki odpadami? Miasta powyżej 50 tys. mieszkańców Aby wyznaczyć Umpmts, należy zsumować udział papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w składzie morfologicznym wytworzonych odpadów komunalnych. Dla miast powyżej 50 tys. mieszkańców wynosi on: Umpmts = 49,3% Miasta poniżej 50 tys. mieszkańców Aby wyznaczyć Umpmts należy zsumować udział papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w składzie morfologicznym wytworzonych odpadów komunalnych. Dla miast poniżej 50 tys. mieszkańców wynosi on: Umpmts = 36,4%

27 Jak wyznaczyć wskaźnik Umpmts, korzystając z danych zawartych w Krajowym planie gospodarki odpadami?
Gminy wiejskie Aby wyznaczyć Umpmts, należy zsumować udział papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w składzie morfologicznym wytworzonych odpadów komunalnych. Dla gmin wiejskich wynosi on: Umpmts = 31,8% Gminy miejsko-wiejskie Aby wyznaczyć Umpmts, należy obliczyć stosunek części miejskiej do wiejskiej, a następnie pomnożyć przez odpowiednie Um z Krajowego Planu Gospodarki Odpadami. Um dla całej gminy jest sumą iloczynów Um części wiejskiej i Um części miejskiej.

28 gmina miejska licząca poniżej 50 tys. mieszkańców:
Przykład: Wyliczanie łącznej masy wytworzonych odpadów papieru, metalu, tworzyw sztucznych i  szkła (Mwpmts) w przypadku: gmina miejska licząca poniżej 50 tys. mieszkańców: Lm – M – zmienna zależna od gminy MwGUS – 0,308 Mg/M – stała wartość dla 2015 r. Umpmts – 0,364 – stała wartość wynikająca z KPGO 2022 Mwpmts = M × 0,308 Mg/M × 0,364= 3363,36 Mg gmina wiejska Lm – M MwGUS – 0,308 Mg/M Umpmts – 0,318 Mwpmts = 4 000 M × 0,308 Mg/M × 0,318 = 391,77 Mg

29 Przykład: Wyliczanie łącznej masy wytworzonych odpadów papieru, metalu, tworzyw sztucznych i  szkła (Mwpmts) w przypadku: gmina miejsko - wiejska Lm – liczba mieszkańców gminy miejskiej = M (Lmm) Lw – liczba mieszkańców gminy wiejskiej = 3 500 M (Lmw) MwGUS – 0,308 Mg/M Umpmts – 0,493 – stała wartość wynikająca z KPGO 2022 dla gminy miejskiej liczącej poniżej 50 tys. mieszkańców (Umpmtsm) Umpmts – 0,318– stała wartość wynikająca z KPGO 2022 dla gminy wiejskiej (Umpmtsw) Mwpmts=(Lmm × MwGUS× Umpmtsm )+(Lmw × MwGUS× Umpmtsw) Mwpmts = (4500 M × 0,308 Mg/M × 0,493)+ (3500 M×0,308 Mg/M × 0,318) Mwpmts = (683,29) + (342,80) = 1026,09 Mg

30 Tabela nr 1, załącznik do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2167) 1) Poziomy są liczone łącznie dla wszystkich podanych frakcji odpadów komunalnych. Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami [%] 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło 1) 10 12 14 16 18 20 30 40 50

31 Przykład: Wyliczanie poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła (Ppmts) w przypadku: gmina wiejska należy obliczyć: Ppmts Mrpmts – 28,7 Mg Mwpmts – 346,8 Mg 28,7 Mg Ppmts = –––––– × 100% = 8,28% 346,8 Mg biorąc pod uwagę poniższe dane, tj.: Mrpmts – łączną masę odpadów papieru, metalu, tworzyw sztucznych i szkła poddanych recyklingowi i  przygotowanych do ponownego użycia, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, Mwmpts – łączną masę wytworzonych odpadów papieru, metalu tworzyw sztucznych i  szkła, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych,

32 Część d, e, f obejmują informacje nt
Część d, e, f obejmują informacje nt. masy odpadów budowlanych i rozbiórkowych będących odpadami komunalnymi przygotowanych do ponownego użycia, poddanych recyklingowi i innym procesom odzysku odebranych i zebranych z terenu gminy/związku międzygminnego w danym okresie sprawozdawczym.

33 W dziale V części d, e, f należy również uwzględnić odpady przekazane podmiotowi posiadającemu zezwolenie na zbieranie, co do których podmiot wypełniający sprawozdanie posiada i informacje o przekazaniu ich do recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i poddanych innym procesom odzysku. Należy zwrócić uwagę, ze odpady gruzu wykorzystywane do utwardzania powierzchni, wypełniania terenów niekorzystnie przekształconych (wyrobisk itp.) są poddane procesowi odzysku R5 (również w przypadku przekazania osobom fizycznym).

34 15) Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oblicza się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 3b ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. 16) Należy uwzględnić odpady o kodach: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ex inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Należy również uwzględnić odpady o tych kodach przekazane podmiotowi posiadającemu zezwolenie na zbieranie odpadów, co do których podmiot wypełniający sprawozdanie posiada informację o przekazaniu ich do recyklingu, przygotowanych do ponownego użycia i poddanych innym procesom odzysku.

35 Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, oblicza się według wzoru: Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, oblicza się według wzoru: Mrbr Pbr = x 100% Mwbr gdzie: Pbr – poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, wyrażony w %, Mrbr – łączna masa innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych poddanych recyklingowi, przygotowanych do ponownego użycia oraz poddanych odzyskowi innymi metodami, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, wyrażona w Mg. Mwbr – łączna masa wytworzonych innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, wyrażona w Mg. Należy brać pod uwagę odpady o kodach: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ex – inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

36 Tabela nr 2, załącznik do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2167) Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami [%] 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe 30 36 38 40 42 45 50 60 70

37

38 17) Zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 3c ust
17) Zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 3c ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. 18) Poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oblicza się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 3c ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. 19) Na podstawie złożonych przez właścicieli nieruchomości deklaracji, o których mowa w art. 6m ustawy z dnia 13 września 1996 r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, oraz zawartych umów, o których mowa w art. 6 ust. 1 tej ustawy.

39 Masa odpadów ulegających biodegradacji (wytworzonych w 1995 r.)
OUB1995 = 0,155 x Lm+0,047x Lw [Mg] gdzie: OUB1995 – masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wytworzonych w 1995 r. [Mg] Lm – liczba mieszkańców miasta w 1995 r. na obszarze gminy według danych GUS Lw – liczba mieszkańców wsi w 1995 r. na obszarze gminy według danych

40 OUBR = ----------------- [Mg] 100
Masa odpadów ulegających biodegradacji dozwolona do składowania w roku rozliczeniowym OUB1995 x PR OUBR = [Mg] 100 gdzie: OUBR – masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dozwolona do składowania w roku rozliczeniowym OUB1995 – masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wytworzonych w 1995 r. [Mg] PR – poziom ograniczania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia [%] 40

41 MOUBR=(MMR x UM) + (MWR x UW) + (MSR x Us) + (MBR x 0,52)[Mg]
Masa odpadów ulegających biodegradacji zebranych ze strumienia odpadów komunalnych z obszaru gminy w roku rozliczeniowym MOUBR=(MMR x UM) + (MWR x UW) + (MSR x Us) + (MBR x 0,52)[Mg] gdzie: MOUBR – masa odpadów ulegających biodegradacji zebranych ze strumienia odpadów komunalnych z obszaru danej gminy w roku rozliczeniowym, przekazanych do składowania [Mg]; MMR – masa zmieszanych odpadów komunalnych o kodzie zebranych na obszarze miast w roku rozliczeniowym, przekazanych do składowania[Mg]; MWR – masa zmieszanych odpadów komunalnych o kodzie zebranych na obszarze wsi w roku rozliczeniowym, przekazanych do składowania [Mg]; UM – udział odpadów ulegających biodegradacji w masie zmieszanych odpadów komunalnych dla miast wynoszący 0,57; UW – udział odpadów ulegających biodegradacji w masie zmieszanych odpadów komunalnych dla wsi wynoszący 0,48; MSR – masa selektywnie zebranych odpadów ulegających biodegradacji ze strumienia odpadów komunalnych z obszaru danej gminy w roku rozliczeniowym, przekazanych do składowania;

42 US – udział odpadów ulegających biodegradacji w masie selektywnie zebranych odpadów ulegających biodegradacji ze strumienia odpadów komunalnych wynoszący dla poszczególnych rodzajów odpadów według kodu: – 1,00; (papier i tektura) – 1,00; (odpady kuchenne ulegające biodegradacji) – 0,50; (odzież z włókien naturalnych) – 0,50; (tekstylia z włókien naturalnych) – 1,00; (oleje i tłuszcze jadalne) – 0,50; (drewno) – 1,00; (odpady ulegające biodegradacji z ogrodów i parków- w tym cmentarzy) – 1,00; (odpady z targowisk) – 1,00; (opakowania z papieru i tektury) – 1,00; (opakowania z drewna) ex – 0,50; (opakowania z włókien naturalnych) ex – 0,50; (zmieszane odpady opakowaniowe- w części zawierające papier, tekturę, drewno i tekstylia z włókien naturalnych) MBR - masa odpadów powstałych po mechaniczno-biologicznym przetworzeniu zmieszanych odpadów komunalnych o kodzie niespełniających wymagań rozporządzenia Ministra Środowiska wydanego na podstawie art.14 ust. 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, z póź. zm.), przekazanych do składowania 0,52 – średni udział odpadów ulegających biodegradacji w masie odpadów powstałych po mechaniczno-biologicznym przetworzeniu zmieszanych odpadów komunalnych o kodzie niespełniających wymagań rozporządzenia Ministra Środowiska wydanego na podstawie art.14 ust. 10 ustawy z dnia kwietnia 2001 r. o odpadach

43 TR = ----------------------- [%] OUB1995
Poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania MOUBR x 100 TR = [%] OUB1995 gdzie: TR - osiągany w roku rozliczeniowym poziom ograniczania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania

44 PRZYKŁAD: obliczenie osiągniętego poziomu ograniczenia odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania na przykładzie gminy miejsko-wiejskiej OUB1995 = 0,155 x Lm + 0,047x Lw [Mg] Lm = Liczba mieszkańców miasta w 1995 r. na obszarze gminy według danych GUS na podstawie Bazy danych Lokalnych GUS Lw = 8355 Liczba mieszkańców wsi w 1995 r. na obszarze gminy według danych GUS podstawie Bazy danych Lokalnych GUS OUB = 0,155 x ,047x [Mg] OUB1995 = 4080, , [Mg] OUB1995 = 4472,75 Mg

45 PRZYKŁAD: obliczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dozwoloną do składowania w roku rozliczeniowym OUB1995 x PR OUB = 4472,75 Mg OUBR = [Mg] 100% PR = 45% (2016) OUBR – masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dozwolona do składowania w roku rozliczeniowym OUB – masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wytworzonych w 1995 r. [Mg] PR – poziom ograniczania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia [%] 4472,75 x 45% OUBR = [Mg] OUBR = 2012,73 Mg

46 MOUBR=(MMR x UM) + (MWR x UW) + (MSR x Us) + (MBR x 0,52) [Mg]
PRZYKŁAD: obliczania masy odpadów ulegających biodegradacji zebranych ze strumienia odpadów komunalnych (przekazywanych do składowania) MOUBR=(MMR x UM) + (MWR x UW) + (MSR x Us) + (MBR x 0,52) [Mg] DANE: W przykładowej gminie w 2016 r. selektywnie zebrano MMR= 4994, i przekazano do składowania odpadów komunalnych ulegające MWR = 2538, biodegradacji o kodach: , UM = 0, MSR ( ) = 30Mg UW = 0, Us ( ) = 1,00 MBR ( ) = 100 Mg MSR ( ) = 10Mg Us ( ) = 0,50 MOUBR=(4994,3 x 0,57) + (2538,4 x 0,48) + (30 x 1) +( 10 x 0,50) + (100 x 0,52) MOUBR= 2846, , MOUBR= 4152,183 Mg

47 TR = ----------------------- [%] OUB1995
PRZYKŁAD: osiągnięty poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przeznaczonych do składowania MOUBR x 100 TR = [%] OUB1995 DANE: MOUBR= 4152,183 Mg ,183 x 100 OUB = 2012,73 Mg TR = [%] 4472,7 TR = 92,83 %

48 Poziom ograniczania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w roku rozliczeniowym został osiągnięty jeżeli: TR = PR albo TR < PR gdzie: PR – poziom ograniczania masy odpadów komunalnychulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia [%] PR 2016 = 45 %

49 Załącznik nr 1 do rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 25 maja 2012r. w sprawie poziomów ograniczania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczania poziomu ograniczania masy tych odpadów (Dz. U. z 2012 r. poz. 676) Rok 2012 16 lipca 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 16 lipca 2020 Dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. 75 50 45 40 35

50 Dział VI Liczba właścicieli nieruchomości, od których zostały odebrane odpady komunalne wypełniamy na podstawie deklaracji Dział VII W powyższej rubryce można umieścić uwagi lub wyjaśnienia dotyczące wypełnienia poszczególnych działów.

51 Proszę pamiętać o podpisie wójta , burmistrza lub prezydenta miasta, ponieważ bez podpisów dokument jest nieważny. W przypadku przesłania korekty należy pamiętać o podaniu aktualnej daty sporządzenia sprawozdania.

52 Marszałek województwa i wojewódzki inspektor ochrony środowiska weryfikują dane zawarte w sprawozdaniu. W przypadku gdy sprawozdanie jest sporządzone nierzetelnie, marszałek województwa wzywa wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, który przekazał sprawozdanie, do jego uzupełnienia lub poprawienia w terminie 30 dni.

53 Weryfikacja rocznych z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi – terminowość składania sprawozdań 194 wezwania do korekty 2012 rok 2013 rok wezwania do korekty 73 wezwań do korekty 2014 rok 89 wezwania do korekty 2015 rok 52

54 Weryfikacja rocznych z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi
Nie należy uznawać za nierzetelność, np.: przestawienie cyfr, błędne wstawienie liczb, błędy obliczeniowe, oczywiste omyłki pisarskie, itp.

55 Weryfikacja rocznych z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi
Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi są weryfikowane ze zbiorczym zestawieniem danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów i/lub zbiorczego zestawienia danych o komunalnych osadach ściekowych

56 Weryfikacja rocznych z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi – popełniane błędy wpisywanie kodów, nazw odpadów niezgodnie z Katalogiem odpadów, brak zgodności pomiędzy masą odebranych odpadów komunalnych, a masą tych odpadów w podziale na odpady zebrane z terenów wiejskich i miejskich, czy w podziale na masy odpadów poddanych składowaniu i innym niż składowanie procesom przetwarzania (błędy obliczeniowe), niewskazywanie lub nieprawidłowe wskazanie nazwy i adresu instalacji, do której zostały przekazane odpady komunalne, niewskazywanie lub nieprawidłowe określanie sposobu zagospodarowywania odpadów komunalnych,

57 Weryfikacja rocznych z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi – popełniane błędy uwzględnianie w dziale II odpadów, które zebrane zostały na PSZOK-u, jako odpady odebrane z terenu Gminy, wpisywanie w dziale II odpadów biodegradowalnych (np , 20101),

58 OBOWIĄZKI PODMIOTÓW W ZAKRESIE KORZYSTANIA ZE ŚRODOWISKA
Szczegółowe informacje zamieszczone są na stronie internetowej pod adresem: zakładka: OBOWIĄZKI PODMIOTÓW W ZAKRESIE KORZYSTANIA ZE ŚRODOWISKA INFORMACJE DLA GMIN - Dział zawiera informacje o sposobie składania sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz informacje o przekazywaniu marszałkowi województwa.

59 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU
Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU."

Podobne prezentacje


Reklamy Google