Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

KIERUNEK WYCHOWANIE FIZYCZNE SPECJALNOŚĆ FITNESS

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "KIERUNEK WYCHOWANIE FIZYCZNE SPECJALNOŚĆ FITNESS"— Zapis prezentacji:

1 KIERUNEK WYCHOWANIE FIZYCZNE SPECJALNOŚĆ FITNESS
Osoba odpowiedzialna: dr hab. Alicja Rutkowska-Kucharska, prof. AWF Wrocław

2 PROGRAM ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH – WSZYSTKIE SPECJALNOŚCI
KIERUNEK WYCHOWANIE FIZYCZNE – STUDIA II STOPNIA PROGRAM ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH – WSZYSTKIE SPECJALNOŚCI Rok I, semestr 1 Lp. Symbol Katedry Nazwa przedmiotu Liczba godzin w semestrze ECTS Forma zaliczenia [w] [ćw] ogółem [Zo lub E] 1. Ekologia i ochrona środowiska 5 10 15 2 Zo Fizjologia treningu fizycznego 20 30 4 E 3 Filozofia i etyka Wychowanie fizyczne specjalne Aktywna turystyka 6 Podstawy statystyki 7 Metodyka wychowania fizycznego – gimnazjum 8 TiM gimnastyki w szkole gimnazjalnej i ponadgimnazjal. 1 9 Psychologia aktywności fizycznej 25 Dydaktyka wychowania fizycznego 11 Metodologia badań naukowych 12 BHP* Z Razem 115 160 275 Uwaga: w czasie semestru 1 studenci wybierają specjalność FITNESS, którą będą realizować w semestrach 2-4. W semestrze 1 należy wybrać katedrę, w której studenci będą pisać pracę magisterską. *Nie dotyczy studentów, którzy odbyli szkolenie w uczelni macierzystej

3 Rok I, semestr 2 – specjalność FITNESS
Lp. Symbol Katedry Nazwa przedmiotu Liczba godzin w semestrze ECTS Forma zaliczenia [w] [ćw] ogółem [Zo lub E] 1. Metodyka wychowania fizycznego – szkoła ponadgimnazjalna 30 2 Zo Antropologia filozoficzna 20 15 35 3 E Biomechanika ruchu człowieka 10 4 Anatomia praktyczna 5 TiM lekkoatletyki w szkole gimnazjalnej i ponadgimnazjal. 1 6 Pedagogika kultury fizycznej 7 Język obcy 8 Seminarium magisterskie* 9 Praktyka pedagogiczno-metodyczna w szkole gimnazjalnej 90 Fizjologiczne aspekty w fitnessie 40 11 Humanistyczne aspekty rekreacji 12 Odnowa biologiczna 13 Siłowe formy aktywności ruchowej Razem 110 310 420 *Seminarium magisterskie realizowane jest pod opieką samodzielnego pracownika nauki.

4 Rok II, semestr 3 – specjalność FITNESS
Lp. Symbol Katedry Nazwa przedmiotu Liczba godzin w semestrze ECTS Forma zaliczenia [w] [ćw] ogółem [Zo lub E] 1. Biomechaniczne podstawy ćwiczeń siłowych 30 6 E 2 Relaksacja w rekreacji 10 20 5 3 Sporty indyw.i zespołowe – Judo Zo 4 Statystyka w pracy naukowej 15 Taneczne formy fitness Wytrzymałościowe formy fitness 7 Zaawansowana metodyka WF 1 8 Praktyka pedagogiczna 70 9 Seminarium magisterskie 1* Z Razem 232 252 *Seminarium magisterskie realizowane jest pod opieką promotora pracy w terminach ustalonych z magistrantem.

5 Rok II, semestr 4 – specjalność FITNESS
Lp. Symbol Katedry Nazwa przedmiotu Liczba godzin w semestrze ECTS Forma zaliczenia [w] [ćw] ogółem [Zo lub E] 1. Fitness w wodzie 30 2 Zo Pedeutologia 5 10 15 1 3 Podstawy dietetyki 4 E Sporty indyw.i zespołowe – LA Praktyka specjalistyczna 120 6 Seminarium magisterskie 2* 12 7 Egzamin dyplomowy magisterski Razem *Seminarium magisterskie realizowane jest pod opieką promotora pracy w terminach ustalonych z magistrantem.

6 PREZENTACJA RZEDMIOTÓW REALIZOWANYCH NA SPECJALNOŚCI
FITNESS

7 [wykłady: 20 godz., ćwiczenia: 20 godz.]
Fizjologiczne aspekty w fitnessie [wykłady: 20 godz., ćwiczenia: 20 godz.] Przedmiot obejmuje zagadnienia umożliwiające studentom poznanie mechanizmów fizjologicznej regulacji na wszystkich poziomach organizmu: komórkowym, tkankowym, narządowym oraz ogólnoustrojowym bieżących i przedłużonych i utrwalonych zmian będących konsekwencją wykonywania różnych form wysiłków fizycznych. Daje możliwość nabycia umiejętności samodzielnej, prawidłowej oceny reakcji organizmu na bodźce o charakterze wysiłkowym zależne od ich siły, czasu działania i rodzaju. Umożliwia wypracowanie zdrowego, aktywnego stylu życia (fitness).

8 Humanistyczne aspekty rekreacji
[wykłady: 20 godz.] Przedmiot obejmuje zagadnienia umożliwiające zapoznanie się przez studentów z problematyką instytucjonalizacji czasu wolnego dla zmian w sferze aktywności fizycznej i społecznej człowieka. W ramach przedmiotu student potrafi zidentyfikować psychiczne, społeczne oraz przyrodnicze, kulturowe i ekonomiczne motywy uczestnictwa w turystyce i rekreacji, jak również interpretować wpływ zajęć rekreacyjnych na organizm człowieka. Ponadto student przyjmuje rolę osoby propagującej zdrowie i aktywność fizyczną ze szczególnym uwzględnieniem aktywnego i zdrowego wypoczynku. Celami przedmiotu są: zapoznanie studentów kierunku Wychowania Fizycznego z podstawami rekreacji ruchowej – celami, funkcjami i uwarunkowaniami, umożliwienie nabywania umiejętności analizowania korzyści wynikających z uczestnictwa w aktywności rekreacyjnej w czasie wolnym w kontekście kształtowania zdrowia człowieka, kształtowanie świadomości wykorzystania aktywnego wypoczynku w czasie wolnym.

9 [wykłady: 10 godz., ćwiczenia: 20 godz.]
Siłowe formy aktywności ruchowej [wykłady: 10 godz., ćwiczenia: 20 godz.] Podczas zajęć z przedmiotu "siłowe formy aktywności ruchowej" studenci nabywają umiejętność prawidłowego, pod względem technicznym i metodycznym, wykonywania ćwiczeń siłowych z wykorzystaniem ciężaru zewnętrznego (gryfów, hantelek) oraz oporu własnego ciała lub oporu współpartnera. Ćwiczenia omawiane są pod kątem ich wpływu na modelowanie sylwetki oraz z uwzględnieniem ich funkcji korekcyjno-kompensacyjnej. Na zajęciach omówione zostaną również optymalne pozycje i płaszczyzny ruchów które można wykorzystać w treningu osób z dysfunkcjami aparatu ruchu lub kontuzjowanych. Każde zajęcia rozpoczynają się od intensywnej 15-to minutowej rozgrzewki. Następnie prowadzący demonstruje ćwiczenie, a studenci dobrani w zespoły 2 osobowe próbują to ćwiczenie wykonać w 2 seriach. Na każdych kolejnych zajęciach omawiane są inne grupy mięśniowe, poczynając od mięśni przedramion, ramion, obręczy barkowej, grzbietu, klatki piersiowej, a na mięśniach brzucha i nóg kończąc. Po zrealizowaniu tzw. "wolnych ciężarów" omawiane są urządzenia stacjonarne (maszyny).  Na koniec zajęcia odbywają się ma macie judo gdzie w formie zabawowej studenci poznają możliwości wykorzystania oporu własnego ciała oraz oporu współpartnera. 

10 Biomechaniczne podstawy ćwiczeń siłowych [ćwiczenia: 10 godz.]
Studenci zapoznają się z elektromiograficzną metodą oceny udziału mięśni w trakcie uprawiania różnego rodzaju ćwiczeń siłowych. W trakcie zajęć uzyskują wiedzę metodyczną do prowadzenia ćwiczeń siłowych w różnych formach zajęć prowadzonych w klubach fitness. Uczestnicy zajęć poznają czynniki biomechaniczne modyfikujące obciążenie podczas ćwiczeń siłowych. Poznają zasady profilaktyki przeciążeń wynikających z uprawiania ćwiczeń siłowych. W trakcie zajęć studenci nabywają umiejętność ocenienia czynności mięśni w ćwiczeniach siłowych wykonywanych w różnych pozycjach wyjściowych oraz z wykorzystaniem różnych przyborów i przyrządów.

11 Relaksacja w rekreacji [wykłady: 10 godz., ćwiczenia:20 godz.]
W ramach przedmiotu Relaksacja w Rekreacji student zapozna się z teoretycznymi i praktycznymi aspektami procesu relaksacji oraz psychologicznego fenomenu introspekcji występującego przy ćwiczeniach koncentracji i medytacji. Pozna szereg ćwiczeń relaksacji i koncentracji. Poprzez własną praktykę będzie doskonalił umiejętność rozpoznawania zbędnego napięcia w swoim ciele i uzyska szereg sposobów na przeciwdziałanie skutkom stresu. Przedmiot ukierunkowany jest na praktyczne aspekty ćwiczeń relaksacyjnych, które mają umożliwić studentowi wykorzystanie poznanych ćwiczeń w działalności rekreacyjnej.

12 Taneczne formy fitness
[ćwiczenia: 30 godz.] Cele przedmiotu: zapoznanie z różnymi formami fitness przy muzyce w celu kształtowania sprawności fizycznej (hi-low aerobik, step, aeroboxing, tabata, trenieg obwodowy) umożliwienie nabywania umiejętności ruchowych w zakresie kroków tanecznych wykorzystywanych w zajęciach fitness praktyczne przygotowanie do przeprowadzenia różnych form fitness przy muzyce W ramach przedmiotu student pozna: konstrukcje jednostki zajęć podstawowe kroki taneczne  charakterystykę różnych form fitness Umiejętności praktyczne: zdolność doboru ćwiczeń do kształtowania wytrzymałości aerobowej, koordynacji ruchowej umiejętność prowadzenia różnych form fitness przy muzyce.

13

14

15

16 Wytrzymałościowe formy fitness
[wykłady: 10 godz., ćwiczenia: 20 godz.] W trakcie zajęć studenci poznają zagadnienia związane z projektowaniem zajęć realizowanych na energetycznej bazie wysiłków aerobowych z wykorzystaniem różnorodnych form fitness. Zapoznają się z możliwościami wykorzystania szerokiej gamy środków o charakterze wytrzymałościowym stosowanych w różnorodnych rekreacyjnych zajęciach fitness. Nabywają umiejętności konstrukcji jednostek zajęć fitness kształcących wytrzymałość aerobową. Studenci poznają mechanizmy adaptacyjne do wysiłków realizowanych w energetycznej strefie przemian aerobowych i będzie potrafił wskazać kryteria jej wyróżnienia. Zapoznają się ze środkami kształcenia wytrzymałości i zdolności wytrzymałościowo-siłowych stosowanych w różnego rodzaju formach zajęć fitness. Poznają zasady projektowania różnych form zajęć o charakterze rekreacyjnym z wykorzystaniem form fitness realizowanych w strefie obciążeń o charakterze tlenowym. Zapoznają się z przyrządami wykorzystywanymi w strefie cardio klubu fitness.

17 Zdolności wytrzymałościowe i ich przejawy w formach fitness
Zdolności wytrzymałościowe i ich przejawy w formach fitness. Zasady doboru obciążenia zewnętrznego i wewnętrznego w treningu realizowanym w strefie cardio. Zasady bezpieczeństwa, higieny, odżywiania i odnowy w treningu fitness.

18 Zapoznanie z marszowymi i biegowymi środkami kształcenia wytrzymałości tlenowej –marszobieg. Zasady doboru obciążeń w treningu biegowym – dobór, realizacja i kontrola różnych zakresów biegu ciągłego ((wykorzystanie sport-testerów)

19 Naukowe obszary Nordic Walking
Naukowe obszary Nordic Walking. Znaczenie Nordic Walking dla sfery psychomotorycznej człowieka. Socjologiczne aspekty Nordic Walking. Technika Nordic Walking na poziomie elementarnym (Basic) i standardowym (Classic)

20 Fitness w wodzie [ćwiczenia: 30 godz.] W trakcie zajęć studenci nabywają wiedzę teoretyczną i praktyczną do samodzielnego prowadzenia zajęć o charakterze rekreacyjnym w wodzie. Poznają różne odmiany zajęć aerobiku w wodzie: aqua walking, aqua jogging, aqua nordic walking, aqua body pupm, aqua step, hydrorobik, aqua cycling oraz inne relaksujące formy fitness w wodzie. Po zakończeniu kursu posiadają umiejętności do prowadzenia zajęć z aqua fitness w środowisku wodnym z grupami o różnym poziomie zaawansowania i w różnym wieku.

21

22 Podstawy dietetyki [ćwiczenia: 30 godz.] Przedmiot prowadzony jest w formie referatów, prezentacji multimedialnych i dyskusji. Tematyka przedmiotu dotyczy zasad prawidłowego żywienia sportowców w zależności od rodzaju uprawianej dyscypliny oraz doboru odpowiednich suplementów diety, które wspomagają wysiłek fizyczny. Zajęcia mają na celu wykształcenie umiejętności określania zapotrzebowania energetycznego, na składniki odżywcze oraz planu suplementacyjnego w zależności od rodzaju i intensywności aktywności fizycznej. Nauczenie umiejętności posługiwania się wiedzą szczegółową z zakresu żywienia sportowców różnych dyscyplin sportowych. Wprowadzenie studentów w zagadnienia żywienia osób poddanych różnorodnym wysiłkom fizycznym, związanych z dużym wydatkiem energii i zwiększonym zapotrzebowaniem na niektóre składniki odżywcze. Zapoznanie z indywidualnym planowaniem jadłospisów dla zawodników różnych dyscyplin sportowych.

23 Praktyka specjalistyczna
[ćwiczenia: 120 godz.] Realizacja praktyki obejmuje następujące zadania teoretyczne i praktyczne: Poznanie programu zajęć grupowych Hospitacje lekcji zajęć grupowych 20h Asysta lekcji zajęć grupowych (prowadzenie części lekcji) 15 h Prowadzenie zajęć 5h (aerobik/zajęcia grupowe na siłowni/zajęcia dla dzieci) Asysta w pracy na recepcji 20h Asysta na siłowni 20h Analiza organizacji fitness klubu, podziału przestrzeni Analiza potrzeb klientów klubu poprzez przeprowadzenie ankiety Wywiad z menadżerem na temat jego pracy i zarządzanie klubem Opis siłowni (dostępność maszyn wytrzymałościowych i siłowych, zasady funkcjonowania) Struktura zatrudnienia z krótkim opisem zadań poszczególnych działów Praca i rola recepcji w obsłudze klienta Organizacja marketingu, metody pozyskiwanie klientów Przeprowadzanie akcji marketingowej Organizacja procesu sprzedaży Analiza dostępu do klubu dla niepełnosprawnych W trakcie zajęć studenci nabywają umiejętności praktyczne z zakresu organizacji klubu fitness w zakresie zarządzania, marketingu, organizacji sprzedaży, Zapoznają się z działalnością instytucji typu klub fitness.


Pobierz ppt "KIERUNEK WYCHOWANIE FIZYCZNE SPECJALNOŚĆ FITNESS"

Podobne prezentacje


Reklamy Google