Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
dr Małgorzata Chojak, UMCS
2
Etymologia słowo diagnoza pochodzi z greckiego
„ diágnosis ” oznacza rozróżnianie, osądzanie „ diagnostiké ” to sztuka odróżniania za pomocą pośredniego (umysłowego) poznawania.
3
Etapy diagnozy 1) Zebranie informacji: -środowisko rodzinne (warunki bytowe i zdrowotne, postawy rodziców, kontakt z dalszą rodziną i znajomymi), -środowisko szkolne (relacje w klasie, postawa wobec dziecka nauczyciela i nauczyciela wobec dziecka) -dziecko (stan zdrowia, aspekt psychologiczny, aspekt pedagogiczny)
4
ASPEKT PSYCHOLOGICZNY
Źródła informacji do diagnozy (każde z tych źródeł powinno zostać uzupełnione literaturą) ASPEKT MEDYCZNY Zaświadczenie od lekarza rodzinnego Informacje od pielęgniarki szkolnej Dokumenty posiadane przez rodzica ASPEKT PSYCHOLOGICZNY Informacje od psychologa Wyniki testów diagnostycznych Analiza wytworów dziecka ASPEKT PEDAGOGICZNY Obserwacja dziecka w klasie (techniki socjometryczne) Rozmowa z rodzicami/opiekunami dziecka (informacje z OPS i innych instytucji o sytuacji rodziny)
5
Etapy diagnozy cz. 2. 2) Porządkowanie zebranych informacji np. w postaci drzewa problemów
6
Etapy diagnozy cz. 2
7
Schemat pełnej diagnozy (rozwiniętej)
8
Podstawowe błędy diagnostyczne
1)BŁĘDY ZWIĄZANE Z DIAGNOZUJĄCYM: - Błąd postawy (postępowanie według określonego schematu, nadmierne poczucie odpowiedzialności, tendencja do dominacji, nastawienie lękowe, postawa zimnego naukowca, terapeuty, moralisty) - Błąd maski (zasłanianie się swoją rolą zawodową) - Błąd sędziego (ocenianie, etykietowanie badanego) 2) BŁĘDY ZWIĄZANE Z PROCESEM BADAWCZYM: - Błąd skupiania się na negatywnych aspektach jednostki, bez uwzględniania mocnych stron - Błąd skupiania się na skutkach bez wyjaśniania przyczyn (diagnozowanie cząstkowe) - Błąd redukcji źródeł wiedzy (opieranie się tylko na obiektywnych wynikach narzędzi, bez uwzględniania np. komunikacji niewerbalnej = „wiedza gorąca”; niewłaściwy dobór metod diagnostycznych) 3) TRUDNOŚCI ZWIĄZANE Z OSOBĄ BADANEGO (opór)
9
Podstawowe dyspozycje diagnosty
Wiedza merytoryczna Umiejętność logicznego myślenia i zestawiania różnorodnych informacji Podstawowa umiejętność obserwowania i prowadzenia rozmowy (zbieranie informacji) Zasób dostępnych technik diagnozowania i umiejętność adekwatnego ich doboru
10
Zasady diagnozy środowiska rodzinnego
Zasada wartościującego charakteru diagnozowania rodziny Zasada diagnozy pozytywnej rodziny Zasada uwzględniania kontekstu społecznego rodziny Zasada relatywności wpływu warunków środowiska rodzinnego Zasada traktowania rodziny jako systemu Zasada uwzględniania dynamizmu rodziny Zasada autodiagnozy rodziny i jej członków
11
Testy dla pedagoga do diagnozy środowiska rodzinnego
Kwestionariusz dla Rodziców M. Ziemskiej Kwestionariusz stosunków miedzy rodzicami a dziećmi M. Siegielmana i A. Roe Test Komunikacji zadaniowej Rodzic- Dziecko A. Frydrychowicz Skala Postaw Rodzicielskich M. Plopy Test Rysunku Rodziny
12
Testy do diagnozy środowiska szkolnego
Karta mierzenia postępu uspołecznienia się dziecka Arkusz Zachowania się Ucznia B. Markowskiej Kwestionariusz zachowania się dziecka w Przedszkolu i Szkole Test rysunku Nauczyciela Techniki socjometryczne (Moreno, Zgadnij kto?, Plebiscyt życzliwości i niechęci) Diagnoza dojrzałości szkolnej Test wolnych skojarzeń i zdań niedokończonych
13
Testy dla nauczyciela do diagnozy błędów wychowawczych
Kwestionariusz autopercepcji wychowawcy Kwestionariusz percepcji ucznia Techniki projekcyjne
14
Sposób posługiwania się kredką
15
Ilość szczegółów dodanych
16
Wielkość postaci
17
Dopracowanie szczegółów
18
Kolorystyka rysunków
19
Wskaźniki dezintegracji osobowości
20
Komu potrzebna jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna czyli PLAN DZIAŁŃ POMOCOWYCH?
dzieci niepełnosprawne dzieci niedostosowane społecznie dzieci zagrożone niedostosowaniem społecznym szczególnie zdolne ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z zaburzeniami w rozwoju mowy z chorobą przewlekłą w sytuacji kryzysowej i traumatycznej w niepowodzeniach edukacyjnych z powodu zaniedbań środowiskowych (bieda) z trudnościami adaptacyjnymi
21
Plan pomocy dziecku Dane osoby
Diagnoza (oparta na dokumentach oraz własnej obserwacji) Zalecenia (w oparciu o dokumenty, własne wnioski oraz wskazówki rodziny) Cele ogólne i szczegółowe dla sfery fizyczno-motorycznej poznawczo-intelektualnej społeczno-emocjonalnej motywacyjnej
22
zajęcia specjalistyczne wsparcie rodziny
5. Zakres działań proces kształcenia proces wychowania zajęcia specjalistyczne wsparcie rodziny współpraca z innymi specjalistami spoza placówki 6. PODPISY OSÓB ZAANAŻOWANYCH Cel Rodzaj działania Zakres czasowy Osoba odpowiedzialna
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.