Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
II Dolnośląski Kongres Obywatelski
Izba Skarbowa we Wrocławiu II Dolnośląski Kongres Obywatelski „Organizacja festynów legalnie, czyli jak nie wchodzić w kolizję z prawem podatkowym ” ul. Powstańców Śląskich 24, 26 Wrocław tel.: fax : KRZYŻOWA, 1
2
Uwagi wstępne Zasada powszechności opodatkowania
- obowiązki podatkowe są powszechne - podatnikami są również organizacje non profit działające na rzecz lokalnych społeczności 2
3
Uwagi wstępne Sprzedaż na festynach podlega ogólnym zasadom opodatkowania, lecz należy pamiętać o zwolnieniach od podatków. Każdy podmiot (osoba, organizacja społeczna itp.), który na festynie sprzedaje towar lub świadczy usługę, jest odrębnym podatnikiem i ponosi w tym zakresie odpowiedzialność. Odrębnym podatnikiem może być również organizator festynu o ile uzyska przychód . 3
4
Uwagi wstępne Sprzedaż na festynach może podlegać zwolnieniom
Przychód podlegając opodatkowaniu danym podatkiem, jednocześnie może być z niego zwolnionym (w konsekwencji nie ma obowiązku wpłaty podatku do urzędu skarbowego). Należy jednak mieć na uwadze, że zwolnienia podatkowe mają charakter warunkowy w zależności od tego kto dokonuje sprzedaży i co podlega sprzedaży, a także czy spełnione zostały warunki wynikające z ustaw podatkowych. 4
5
Podatki związane z organizacją i sprzedażą na festynach
1) podatek dochodowy od osób prawnych (CIT) 2) podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) 3) podatek od towarów i usług VAT 4) podatek akcyzowy 5) podatek od gier (również zgłoszenia loterii) 6) opłata targowa Z tytułu sprzedaży na festynie można podlegać więcej niż jednemu podatkowi urząd skarbowy urząd celny urząd gminy 5
6
Inne obowiązki publicznoprawne związane z organizacją festynów
6
7
Organizacja festynów a podatki
Organizator festynu nie jest podatnikiem jeśli nie uzyska przychodu brak wymogu formalnego zorganizowania jest podatnikiem podatku PIT/CIT jeśli uzyska przychód wymóg formalnego zorganizowania przykłady: gmina (sołectwo) koło gospodyń wiejskich kółko rolnicze stowarzyszenie, fundacja parafia spółka z o.o. lub s.a. przedsiębiorca – osoba fizyczna ,, 7
8
Organizacja festynów a podatki
Jeżeli organizatorem festynu (uzyskującym przychód) jest gmina, stowarzyszenie, fundacja, parafia, koło gospodyń wiejskich …, to uzyskany dochód korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym warunek – uzyskany dochód przeznaczony zostanie na cele społecznie użyteczne wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (art.17 ust.1 pkt 4 i 4a) i wynikające jednocześnie ze statutu lub regulaminu organizatora (wyjątek – dochód ze sprzedaży m.in. alkoholu, wyrobów z metali szlachetnych) 8
9
Organizacja festynów a podatki
Organizator festynu jako podatnik zwolniony z podatku – PODSTAWA PRAWNA Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych – CIT (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.) Art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT: Wolne od podatku są dochody podatników, (…), których celem statutowym jest działalność: naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. 9
10
Organizacja festynów a podatki
Na czym polega to zwolnienie? Jest to zwolnienie warunkowe dla podatników, których celem statutowym jest działalność społecznie użyteczna dochód musi być przeznaczony i – bez względu na termin - wydatkowany na cele wymienione w ustawie (również zakup środków trwałych bezpośrednio związanych z realizacją tych celów), przy czym cele te muszą być zgodne z celami statutowymi podatnika nie jest ważny termin wydatkowania środków (środki mogą znajdować się przez dłuższy czas na koncie bankowym - ważne jest ich przeznaczenie) zwolnienie nie dotyczy dochodu z wytwarzania i sprzedaży m.in. alkoholu, tytoniu, metali szlachetnych 10
11
Organizacja festynów a podatki
dodatkowe zwolnienie dla m.in. kół gospodyń wiejskich Art.17 ust. 1 pkt 39 ustawy CIT Wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw, w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. (przepis ten – w przeciwieństwie do art. 17 ust. 1 pkt 4, nie zawęża celów statutowych, których dotyczy zwolnienie) 11
12
Sprzedaż na festynach a podatki
Sprzedający na festynach – podatek dochodowy CIT/PIT podatnikiem jest ten kto na festynie zarobkowo i we własnym imieniu, sprzedaje towary i usługi wszyscy sprzedający na festynach (z wyjątkiem określonego przypadku rolników) są podatnikami podatku dochodowego, którzy są obowiązani płacić podatki lub są zwolnieni z podatku, przy spełnieniu określonych warunków 12
13
Sprzedający na festynach – podział na grupy
JEDNOSTKA ORGANIZACYJNA KTO MOŻE ZAREJESTROWAĆ SIĘ W URZĘDZIE SKARBOWYM? – WARUNEK WYODRĘBNIENIA ORGANIZACYJNEGO I MAJĄTKOWEGO 13
14
Sprzedaż na festynach a podatki
Sprzedaż na festynach – jednostki organizacyjne (stowarzyszenie, fundacja, koło gospodyń wiejskich …) Obowiązki podatkowe w podatku dochodowym Warunkiem wykazania i rozliczenia przychodów z festynu jest rejestracja w urzędzie skarbowym (posiadanie NIP) brak obowiązku składania miesięcznych (ew. kwartalnych) deklaracji podatkowych brak obowiązku wpłaty miesięcznych (ew. kwartalnych) zaliczek na podatek (o ile dochód wyłącznie zwolniony) obowiązek złożenia rocznego zeznania podatkowego CIT-8 wraz z załącznikiem CIT-8O oraz sprawozdania finansowego – termin 31 marzec stosowanie zwolnień podatkowych z art. w art. 17 ust. 1 ustawy CIT możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów – zamiast pełnej księgowości (od r.) 14
15
Sprzedaż na festynach a podatki
PIT Sprzedaż na festynach – rolnik Przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej (art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT). Cechą działalności rolniczej jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Co oznacza, że wszelkie produkty działalności rolniczej powstają wyłącznie na skutek działania normalnych biologicznych procesów wzrostu. 15
16
Sprzedaż na festynach a podatki
PIT Sprzedaż na festynach a podatki Sprzedaż na festynach - rolnik NOWA OPCJA W OPODATKOWANIU ROLNIKÓW Od r. obowiązują przepisy w zakresie sprzedaży bezpośredniej - umożliwia ona sprzedaż niewielkich ilości własnych produktów przetworzonych domowym sposobem (przetwory owocowo-warzywne, przetwory mleczne, przetwory zbożowe) bez obowiązku rejestrowania działalności gospodarczej. [ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) - art. 20 ust. 1c - tzw. przychody z innych źródeł] 16
17
Sprzedaż na festynach a podatki
PIT Sprzedaż na festynach - rolnik Rolnik decydujący się na opcję sprzedaży bezpośredniej powinien: zgłosić działalność w urzędzie skarbowym prowadzić księgę sprzedaży (ewidencję przychodu) wartość sprzedaży bezpośredniej nie może przekroczyć 150 tys. Euro od tej działalności będzie płacił stawkę 2 % podatku PIT (forma opodatkowania ryczałtem), nie rezygnując z ubezpieczenia KRUS. brak obowiązku rejestracji działalności gospodarczej w urzędzie gminy (CEIDG) 17
18
Sprzedaż na festynach a podatki
Sprzedaż na festynach - przedsiębiorca i twórca (osoby fizyczne) Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych PIT Przedsiębiorca - łączne rozliczenie przychodów z i spoza festynu Twórca dzieł artystycznych sprzedawanych na festynie - rozliczenie albo jako działalność gospodarcza lub jako działalność wykonywana osobiście 3. Zleceniobiorca – zleceniodawca rozlicza sprzedaż oraz wynagrodzenie dla zleceniobiorcy 18
19
Sprzedaż na festynach a podatki
Sprzedaż na festynach - osoba fizyczna sprzedająca okazjonalnie członkowie stowarzyszeń dokonujący podczas festynów sprzedaży wyprodukowanych przez siebie wyrobów we własnym imieniu i na własny rachunek, uzyskują przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. możliwość odliczenia udokumentowanych kosztów poniesionych w celu osiągnięcia przychodu z tego tytułu, brak obowiązku wpłacania zaliczek, obowiązek rozliczenia w zeznaniu rocznym PIT-37 lub PIT-36, brak konieczności zgłaszania działalności gospodarczej. (Członkowie stowarzyszeń, którzy przekazali na rzecz stowarzyszenia wykonane przez siebie wypieki i inne wyroby, które następnie zostały przez stowarzyszenie sprzedane podczas festynu lub innej imprezy plenerowej, nie uzyskują przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż przychód ten jest przychodem stowarzyszenia, a nie członków.) 19
20
Sprzedaż na festynach a podatki
Podatek VAT – uwagi wstępne Sprzedaż na festynach dokonywana przez organizacje społeczne traktowana jest jako działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy ustawy o VAT nie przewidują zwolnienia od tego podatku dla produktów regionalnych, sprzedawanych przez stowarzyszenia i koła gospodyń wiejskich na lokalnych imprezach i festynach. Należy mieć jednak na uwadze, że organizacje te mogą podlegać zwolnieniu z podatku ze względu na wysokość obrotu lub rodzaj wykonywanej sprzedaży (zwolnienie dla rolnika ryczałtowego bez limitów kwotowych). 20
21
Sprzedaż na festynach a podatki
VAT Sprzedaż na festynach a podatki Podatek VAT – zwolnienie ze względu na limit obrotów Ustawodawca przewidział szczególne procedury dotyczące podmiotów prowadzących działalność na niewielką skalę (takie jak lokalne organizacje społeczne) Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty zł. Dla podatników rozpoczynających działalność kwotę tę liczymy proporcjonalnie do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym (art. 113. ust. 1 i 9 ustawy o podatku VAT). Przykład dla rozpoczynających działalność gospodarczą 1 kwietnia br. limit zwolnienia podmiotowego z VAT wynosi: zł x 275 dni/365 = ,70 zł WAŻNE! Ze zwolnienia nie korzystają podatnicy prowadzący m.in. sprzedaż wyrobów akcyzowych (np. piwa) – art. 113 ust. 13 ustawy o podatku VAT 21
22
Sprzedaż na festynach a podatki
VAT Zwolnieniu z podatku VAT na podstawie limitu obrotu do zł podlegają zatem stowarzyszenia, fundacje, koła gospodyń wiejskich itp. (o ile nie prowadzą sprzedaży alkoholu). Obowiązki podatkowe podatnika VAT zwolnionego: prowadzenie ewidencji sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym, brak deklaracji miesięcznych (ew. kwartalnych), brak rozliczeń rocznych podatku. 22
23
Sprzedaż na festynach a podatki
Sprzedaż na festynach – kasa fiskalna Zasada ogólna – podatnicy dokonujący sprzedaży m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są obowiązani rejestrować ją przy użyciu kasy fiskalnej ZWOLNIENIE - zwolnienie z obowiązku posiadania kasy fiskalnej określone jest w osobnym rozporządzeniu Ministra Finansów i przewiduje limit sprzedaży zł (dla podatników rozpoczynających działalność limit ten liczony jest proporcjonalnie) Przykład dla rozpoczynających działalność gospodarczą 1 kwietnia br. limit zwolnienia z posiadania kasy wynosi: zł x 275 dni/365 = ,49 zł 23
24
Sprzedaż na festynach a podatki
Sprzedaż na festynach alkoholu – kasa fiskalna obowiązek ewidencjowania sprzedaży alkoholu za pomocą kasy fiskalnej powstaje bez względu na : wysokość obrotu, miejsce, gdzie taka sprzedaż się odbywa, jak długo będzie prowadzona oraz kto ją prowadzi, w tym zakresie nie ma żadnych wyjątków. 24
25
Sprzedaż na festynach a podatki
VAT Sprzedaż na festynach a podatki Sprzedaż na festynach - podatek VAT Sprzedający na festynach są podatnikami podatku VAT, ponieważ wykonują działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o tym podatku i tym samym podlegają obowiązkowi ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej, aczkolwiek mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia kas rejestrujących na zasadach ogólnych (limit obrotów zł) - nie dotyczy np.: sprzedaży alkoholu mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego w podatku VAT (nie doliczają podatku VAT do sprzedawanych towarów – limit obrotów zł ) - nie dotyczy np.: sprzedaży alkoholu 25
26
Sprzedaż piwa na festynie
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz.1356 ze zm.) piwo na festynie może sprzedawać przedsiębiorca, który ma zezwolenie (koncesję) na sprzedaż alkoholu oraz Ochotnicza Straż Pożarna wymagane jest dodatkowe jednorazowe zezwolenie z gminy na sprzedaż w miejscu festynu opodatkowanie podatek VAT (bez względu na wielkość obrotu) podatek dochodowy (nie przysługują zwolnienia) obowiązek prowadzenia sprzedaży z użyciem kasy fiskalnej (bez względu na wielkość obrotu) 26
27
Urządzanie MAŁYCH loterii fantowych na festynie
Ustawa o podatku od gier (Dz. U. z 2009 r. Nr 201, poz.1540 ze zm.) Loteria fantowa jest grą hazardową Dochód z loterii fantowej musi być przekazany w całości na określony w regulaminie loterii cel społecznie użyteczny. Zasady urządzania loterii dotyczą wszystkich loterii fantowych, bez względu na to, gdzie się odbywają (np. festyn, szkoła, przedszkole) Mała loteria to taka, w której jest obowiązek zgłoszenia do naczelnika urzędu celnego (brak wymogu zezwolenia) na 30 dni przed rozpoczęciem loterii wartość puli wygranych nie przekracza 4.063,75 zł (kwota na 2016 r.) nagrody to min. 30% łącznej ceny losów (w 2016 r. max ,83 zł ) brak opłat oraz podatku od gier dla OPP odrębne (wyższe) limity kwotowe Niespełnienie powyższych warunków małej loterii wymaga zezwolenia z izby celnej, opłat i uiszczenia podatku od gier. Wysokie kary z ustawy karnej skarbowej za organizowanie loterii fantowej bez zgłoszenia lub zezwolenia, ponadto kara pieniężna za prowadzenie loterii bez zgłoszenia w wysokości 100% przychodu uzyskanego z gry. 27
28
„MAŁA” LOTERIA FANTOWA
Do pobrania na stronach Ministerstwa Finansów: Instrukcja Ministerstwa Finansów „Zasady urządzania loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust.1a lub 1b ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych” Formularz zgłoszenia 28
29
Zgłaszanie zbiórek publicznych - www.zbiorki.gov.pl
29
30
Krajowa Informacja Podatkowa
czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do Infolinia: Z tel. stac.: Z tel. kom.: (22) Z zagranicy.: 30
31
Przydatne adresy stron internetowych
(Izba Skarbowa we Wrocławiu) 31
32
Dziękuję za uwagę 32
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.