Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałPaulina Matuszewska Został zmieniony 8 lat temu
1
W kierunku innowacyjnej Polski: Proces przedsiębiorczego odkrywania i analiza potrzeb przedsiębiorstw Prezentacja wyników projektu Jerzy Toborowicz Bank Światowy 21 czerwca 2016
2
2 €10 Mld ? Cel projektu
3
Środki do osiągnięcia celu Zaprojektować i przetestować PPO „made in Poland” oparty na oddolnym podejściu do wyboru priorytetów polityki innowacyjnej (inteligentnych specjalizacji) Ocenić potrzeby MŚP dot. rozwoju w oparciu o innowacje Zarekomendować zmiany w publicznym wsparciu dla firm Wzmocnić potencjał administracji publicznej do kontynuacji PPO i wsparcia przedsiębiorstw Pomóc spełnić warunkowość ex ante Komisji Europejskiej 3
4
Inteligentne specjalizacje; Decydenci Smart Lab Działanie Wywiady Mapy Innowacji Crowd sourcing 4 Proponowany model wspierający krajowe PPO
5
Co zrobiliśmy 630 wywiadów z przedsiębiorstwami w 4 regionach (w tym 130 przez 20 regionalnych konsultantów) 20 Smart Labów, w których uczestniczyło ponad 60 przedsiębiorstw, w tym dwa krajowe Smart Lab nt. CNC 40 przeszkolonych konsultantów regionalnych 4 warsztaty dla IOB 2 spotkania „Champions Club” 40 przedsiębiorstw uczestniczących w crowdsourcingu Mapa innowacji przygotowana we współpracy z NCBiR Business Technology Roadmap - BTR (mapa biznesowo-technologiczna) Zaangażowanie szerokiego grona interesariuszy: MR, NCBR, PARP, ARP, MNISW, regionalne władze, akademicy, IOB, VC, GR 5
6
Rezultaty Przetestowany model PPO: Pozwala na oddolną identyfikację inteligentnych specjalizacji; wpisuje się w istniejącą KIS; może uzupełniać/zastępować regionalne PPO Rozpoznaje innowacyjne potrzeby firm Identyfikuje „czempiony”, wiodące firmy Daje oddolną informację o trendach biz-tech i wspomaga strategie inwestycyjne (BTR) Buduje kapitał społeczny, generuje projekty B+R Buduje potencjał i wiedzę potrzebną do kontynuacji PPO Wskazuje na konieczne zmiany w publicznym wsparciu innowacji Wydaje się spełniać warunkowość ex ante Komisji Europejskiej 6
7
Wywiady z firmami 7
8
Cele wywiadów Sprawdzić jakość i potencjał firm w wybranej inteligentnej specjalizacji, odkryć nowe specjalizacje Zidentyfikować źródła i bariery rozwoju innowacji wśród MŚP Wskazać główne atrybuty firm, które najbardziej skorzystałyby z publicznego wsparcia Zidentyfikować trendy biznesowe i technologiczne Rozpoznać proinnowacyjne usługi publiczne, których MŚP potrzebują najbardziej Zaprosić wiodące firmy do uczestnictwa w Smart Labach Doradzić firmom jak w pełni wykorzystać swój potencjał i rozwijać się szybciej w oparciu o innowacje 8
9
Wyniki wywiadów: czynniki napędzające innowacyjność 9
10
Bariery dla innowacji 10
11
Inteligentne specjalizacje: bariery dla innowacji 11 Uwaga: w oparciu o analizę czynnikową, wynik w przedziale od -1 do 1.
12
Regiony: bariery dla innowacji 12 Uwaga: w oparciu o analizę czynnikową, wynik w przedziale od -1 do 1.
13
Inteligentne specjalizacje: typologia firm 13 % udział
14
Potrzeby firm Dostęp do finansowania Dostęp do nowych rynków Brak wykwalifikowanego personelu wyspecjalizowanego w B+R Braki twardych i „miękkich” umiejętności wśród swoich pracowników, Niejednolita jakość praktyk zarządczych Bariery w sposobie myślenia/nastawienia zarządów/właścicieli Wąska sieć kontaktów, niski poziom kapitału społecznego i chęci do współpracy z innymi firmami Niejednolity poziom wiedzy o trendach biznesowych i technologicznych Słaby kontakt z nauką, niskie wykorzystanie źródeł informacji Niski apetyt klientów na innowacje Sceptycyzm co do współpracy z sektorem publicznym, brak zaufania, różna jakość wsparcia, niska aktywność administracji 14
15
Dlaczego wspierać „czempionów” i „śpiące królewny”? Istnieje duża zróżnicowanie poziomu wydajności pracy między firmami na całym świecie W USA 10% najbardziej produktywnych firm jest 2 razy bardziej wydajna od 10% najmniej produktywnych, w Chinach 3:1, w Indiach 5:1 Wysoka produktywność jest trwała: firmy o wysokiej wydajności zwykle ją podtrzymują i vice versa Top 5-10% najbardziej produktywnych firm odpowiada za większość wzrostu wydajności i zatrudnienia, wyższe wskaźniki przeżywalności, eksportu, wyższe pensje, niższe ceny dla konsumentów => Przyspieszyć wzrost czempionów i pomóc im uzyskać poziomy wydajności globalnych liderów => Zwiększyć ilość czempionów poprzez wsparcie dla startupów i transformację „śpiących królewien” 15
16
5% firm w Polsce stworzyło ponad połowę nowych miejsc pracy Source: Bank Światowy (2016) na podstawie danych z GUS
17
Jakie cechy wyróżniają czempionów? 5 kluczowych cech, które statystycznie istotnie charakteryzują czempiona: – Średnie tempo wzrostu firmy w ciągu ostatnich 2 lat – Wydatki na B+R – Odsetek sprzedaży na eksport – Liczba pracowników z wyższym wykształceniem technicznym w firmie – Wykorzystanie innowacji jako sposób na rozwijanie firmy (management mindset) Podczas wypełniania kwestionariusza danymi model zawarty w pliku na bieżąco oblicza prawdopodobieństwo bycia czempionem 17 87 %
18
Jak pomóc „czempionom”? Strategiczny coaching biznesowy i technologiczny Dostęp do „smart money” (business angels, VCs) Wyspecjalizowane szkolenia, innowacyjne MBA Indywidualne podejście IOB i administracji publicznej (a la bankowość prywatna), TOP 100 Wsparcie dla IPR Partnerstwa z BIZ, współpraca z zagranicą Wymiana kadr z uczelniami Skoncentrowane wsparcie: proces selekcyjny w programach wsparcia B+R poprzez profesjonalne panele inwestycyjne 18
19
Smart Laby 19
20
Cele Smart Labów Analiza potencjału rozwoju obszaru gospodarczego w oparciu o B+R i innowacje Oddolny element weryfikacji/pogłębienia/modyfikacji KIS; wyłonienie nowych specjalizacji Analiza potrzeb danego obszaru Wypracowanie wizji rozwoju w oparciu o finansowanie prywatne i publiczne Dyskusja o trendach biznesowych i technologicznych; Zainicjowanie współpracy B+R+I Tworzenie dobra publicznego przez generowanie wiedzy i publikacje online 20
21
Smart Lab – rezultaty 21 Efektywna metoda na szybkie wstępne sprawdzenie potencjału obszaru gospodarczego/weryfikacja inteligentnych specjalizacji Wysoka jakość uczestniczących firm dzięki wywiadom Zmniejszenie ryzyka przejęcia procesu przez grupy interesu Biznesowy, elastyczny, odbiurokratyzowany format spotkania Skuteczny format dla analizy łańcucha wartości Efektywna platforma dzielenia się wiedzą, powstawania projektów, budowy zaufania i kapitalu społecznego
22
Elastyczny proces SL
23
Studium przypadku: maszyny „CNC” 23
24
„Business Technology Roadmap” - BTR Krótki, treściwy, biznesowy raport (max. 50 stron, max. 3 miesiące przygotowania, max. 15 tys. euro, współpraca z przedsiębiorcami i naukowcami) Opis rynków w Polsce i na świecie Analiza trendów biznesowych i technologicznych Analiza biznesowego i naukowego potencjału rozwoju w Polsce Mapa drogowa inwestycji w B+R i innowacje, z budżetami Dobro publiczne: publikacja w internecie 24
25
Mapy innowacji: „szybka ścieżka” NCBR 25
26
Instytucje otoczenia biznesu: diagnoza 26 Ograniczona gotowość do reagowania na potrzeby rynku, słabe rozpoznanie potrzeb biznesu Brak jasnych celów strategicznych i operacyjnych; słaby system zachęt Niestabilne źródła finansowania Duplikacja usług standardowych, luki w wyspecjalizowanym wsparciu Ograniczona jakość kadr i ich doświadczenie we współpracy z biznesem; niski poziom wiedzy w zakresie zarządzania innowacją i komercjalizacji; Brak standardowych procedur postępowania w zakresie IPR Niski poziom współpracy międzynarodowej Słaby system monitoringu i ewaluacji, osłabiany przez konflikt interesów Duża rotacja personelu Niska rozpoznawalność i ocena jakości wśród przedsiębiorców
27
Rekomendacje dla IOB 27 Wprowadzenie jasnego systemu celów, bodźców i oceny wyników Restrukturyzacja IOB, wprowadzenie certyfikacji jakości IOB i instytucji B+R Zaprojektowanie długoterminowego programu komercjalizacji wyników B+R Standaryzacja procedur wyceny IPR Modyfikacja systemu oceny wyników pracowników naukowych, większy nacisk na współpracę międzynarodową i z biznesem Zachęcanie do eksperymentowania (nagroda dla najlepszej nowej usługi) Stworzenie map potrzeb przedsiębiorców, wykrycie luk (ziemia niczyja) Jedno okienko dla innowacji: uruchomienie punktu obsługi kompleksowej online dla wszystkich usług wsparcia innowacji i biznesu
28
Podsumowanie i wnioski Proponowane PPO ma szansę zwiększyć efektywność polityki innowacyjnej dzięki lepszemu wyborowi priorytetów, ocenie potrzeb firm, identyfikacji „czempionów”, dostosowaniu systemu wsparcia Dla powodzenia PPO istotna będzie: koordynacja na poziomie region-kraj, reforma IOB, zmiana bodźców dla nauki, proaktywność administracji, nowe podejście do selekcji projektów, rygorystyczny monitoring i ewaluacja, silne przywództwo Kluczowa będzie jakość wdrożenia PPO („diabeł tkwi w szczegółach”) PPO będzie tylko tak efektywne jak ludzie, którzy będą nim zarządzać 28
29
Dziękuję! 29 jtoborowicz@worldbank.org
30
www.worldbank.org/poland/innovation/edp
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.