Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałEugeniusz Sobczak Został zmieniony 8 lat temu
2
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za pomocą języka pisanego. Współcześnie wciąż jedną z podstawowych form komunikowania się jest mowa pisana, dlatego czytanie jest jedną z najważniejszych umiejętności każdego człowieka.proces poznawczyumiejętnościedukacji informacjijęzyka pisanego
4
Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych dzieci jest jednym z najważniejszych zadań edukacyjnych przedszkola, szkoły oraz domu
5
Potrzeba kontaktów z książką nie powstaje u dziecka samorzutnie; Dziecko będzie czytać, gdy poświęci się mu więcej czasu i będzie się mu czytało np. baśnie, bajki, opowiadania, wiersze; Dziecko musi też widzieć czytających rodziców.
7
To dla dziecka i rodziców wspaniały czas na wspólne czytanie Jeśli nie czytaliśmy – najwyższy czas zacząć! Są książki, do których w tym czasie na życzenie dziecka, powracamy wielokrotnie; To czas, gdy wraz z mową pojawiają się pierwsze, czasami zaskakujące pytania, a bohaterowie ulubionych książek często „uczestniczą” w zabawach wymyślanych przez dziecko.
8
Warto czytać mu nadal aby wyrabiać nawyk czytania i zdobywania wiedzy, który z kolei jest niezwykle przydatny do wymagań stawianych przez szkołę; Dopasowywać lekturę do upodobań dziecka tak, by czytanie było odczuwane jako przyjemność i prawdziwa przygoda; Poznając kolejne książki, dziecko ma szansę na większy sukces w szkole.
9
Skarbnicą wiedzy o innych krajach, kulturach, przyrodzie, technice, i historii; Źródłem rozrywki i emocji; Towarzyszem w samotności:,,Książko, najwierniejszy towarzyszu w podróży życia, milczący w nieszczęściu, gadatliwy w radości, mówiący tylko wtedy, gdy się słuchać pragnie – jesteś jednym z najcenniejszych darów, jakie nam zesłali bogowie na nasz padół” J. Iwaszkiewicz
10
Dobrze dobrana literatura dla dzieci kształtuje dojrzałość: społeczną - przygotowując dziecko do życia w grupie oraz podjęcia pracy. Uczy szanować dorosłych, pomagać słabszym, rozwiązywać konflikty; intelektualną - przejawiającą się w kształtowaniu umysłu, rozwijająniu wyobraźni, wrażliwości, poszerzaniu wiedzy; estetyczną - dziecko obcując z literaturą wzbogaca wewnętrzne przeżycia, przekonania, nabywa wzorców do naśladowania. Potrafi prawidłowo ocenić utwór, wyciągnąć właściwe wnioski. Pewnie wyrażać własne poglądy w grupie.
11
Czytanie na głos jest szczepionką przeciwko wielu niepożądanym wpływom i zagrożeniom dla umysłu i psychiki dziecka - ze strony współczesnej cywilizacji: Telewizja nie rozwija u dzieci myślenia i skraca ich przedział uwagi; Wiele programów wywołuje lęki i niepokój oraz znieczula na agresję.
13
WASZEDZIECI Czytając pobudzamy wyobraźnię, zdobywamy nową wiedzę i łączymy ją z tym, co już wiemy. Dzięki temu nasz mózg pracuje i doskonali swoje działanie; Najnowsze badania wykazują, że czytelnicy książek mają dużo lepszą pamięć niż np. miłośnicy seriali.
14
Jak z badań wynika: Pomimo obserwowanego spadku czytelnictwa wśród uczniów w ostatnich latach obserwuje się, że: Polskie szkoły coraz lepiej nauczają ( Międzynarodowe badanie umiejętności czytania i interpretacji tekstu 15-latków ); W 2012 r. polscy uczniowie znaleźli się wśród najlepszych w UE – tuż za Finami i Irlandczykami.
15
Dziecko, któremu codziennie czytamy, czuje się ważne i kochane. Buduje to jego mocne poczucie własnej wartości – wewnętrzną siłę i wiarę w siebie, które wpłyną na jakość jego życia co najmniej tak znacząco jak zdrowy kręgosłup czy zdrowe oczy; Codzienne głośne czytanie buduje mocną więź między rodzicem i dzieckiem. Więź z najbliższą osobą jest jedną z najważniejszych potrzeb rozwojowych dziecka, warunkiem, by mogło wyrosnąć na zdrowego emocjonalnie i dojrzałego człowieka; Jeżeli rodzice nie znajdą czasu dla dziecka, przedkładając nad jego potrzeby swą karierę, zarobkowanie lub własne przyjemności, nieświadomie mogą narazić całą jego przyszłość.
16
J. Papuzińska. Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa. CEBID. 2007; G. Nosal. Książki dla najmłodszych. Od zera do trzech lat. Poradnik. SBP. Warszawa. 2011; G. Leszczyński. Magiczna biblioteka. Zbójeckie księgi młodego wieku. CEBID. 2007; A.M. Glinka. Czytam bo lubię: o rozwijaniu zainteresowań uczniów. Życie Szkoły. 2014; S. M. Stysiak. Jak zachęcić dzieci do czytania?. Edukacja i Dialog. 2007; http://www.calapolskaczytadzieciom.pl. Dziękuję za uwagę! Justyna Drabik
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.