Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWacław Domański Został zmieniony 8 lat temu
1
Poematy symfoniczne Franza Liszta Anna Al-Araj (UJ)
2
Franza Liszta stosunek do programowości Uznanie dla koncepcji H. Berlioza (zachwyt nad Haroldem w Italii) Uznanie dla koncepcji H. Berlioza (zachwyt nad Haroldem w Italii) Muzyka stała się zrozumiała, program ustrzega przed arbitralnością sądów, multiplikuje sugestywność prezentacji zdarzeń pozamuzycznych Muzyka stała się zrozumiała, program ustrzega przed arbitralnością sądów, multiplikuje sugestywność prezentacji zdarzeń pozamuzycznych Publiczność musi mieć program, aby zrozumieć przebieg muzyczny utworu Publiczność musi mieć program, aby zrozumieć przebieg muzyczny utworu
3
Franza Liszta stosunek do programowości Większy nacisk kładziony na ideę poetycką (sferę przeżyć wewnętrznych), charakterystykę psychologiczną niż na perypetie fabularne – liryczny charakter (np. Preludia, Orfeusz, Hamlet) Większy nacisk kładziony na ideę poetycką (sferę przeżyć wewnętrznych), charakterystykę psychologiczną niż na perypetie fabularne – liryczny charakter (np. Preludia, Orfeusz, Hamlet) W latach 50. XIX wieku Liszt wprowadza pojęcie „poemat symfoniczny” (Symphonische Dichtung) - w 1854 roku odnosi je do Tassa (wcześniej używano terminu „uwertura programowa”: Schumann, Mendelssohn) W latach 50. XIX wieku Liszt wprowadza pojęcie „poemat symfoniczny” (Symphonische Dichtung) - w 1854 roku odnosi je do Tassa (wcześniej używano terminu „uwertura programowa”: Schumann, Mendelssohn)
4
Twórczość programowa Liszta Symfonie programowe: „Dantejska”, „Faustowska” Symfonie programowe: „Dantejska”, „Faustowska” 13 poematów symfonicznych (12 z nich powstaje w latach 1848-58; ostatni – w 1882 roku) 13 poematów symfonicznych (12 z nich powstaje w latach 1848-58; ostatni – w 1882 roku) - Układ 1-częściowy (forma sonatowa, repryzowa ABA, szeregowa ABCD…) - Dedykowane księżnej Karolinie Sayn-Wittgenstein
5
Skrajne opinie Zwolennicy – nowatorstwo, przebieg formy wynikający z programu, brak dokładnych odniesień do tradycyjnych form Zwolennicy – nowatorstwo, przebieg formy wynikający z programu, brak dokładnych odniesień do tradycyjnych form Przeciwnicy – brak wyrazistego planu formalnego, montażowość lub sekwencyjność formy, brak logiki i konsekwencji formalnej Przeciwnicy – brak wyrazistego planu formalnego, montażowość lub sekwencyjność formy, brak logiki i konsekwencji formalnej
6
Typologia Kryterium programowości Kryterium programowości a) Programowość nakierowana na postać literacką, mityczną Tasso, lament i triumf (1849) – postać renesansowego poety Orfeusz (1854) – postać mitologiczna (tracki śpiewak) Prometeusz (1850) – postać mitologiczna (wybawiciel ludzi)
7
Typologia Mazeppa (1851) – postać literacka (poemat V. Hugo); wódz kozacki, wcześniej awanturnik Hamlet (1858) – postać literacka (dramat Szekspira) Tadeusz Styka, Orfeusz (1908)
8
Typologia b) Programowość nawiązująca do losów Węgier Hungaria (1854) – wpływy stylu verbunkos (muzyka cygańska: czardasze, rytmy synkopowane) Bitwa Hunów (1857) – nawiązanie do walki chrześcijan z poganami w V w. n. e.; inspiracja obrazem Bitwa Hunów Wilhelma von Kaulbacha (1835-37)
10
c) Programowość przywołująca filozoficzny obraz egzystencji Co słychać w górach (1848) – wg poematu V. Hugo; dwa głosy: Natury i Boga oraz cierpiącej ludzkości Preludia (1848) – wg Medytacji A. Lamartine’a; życie jako cykl preludiów, którego sensem jest miłość (chociaż przynosi ona rozczarowanie) Typologia
11
Typologia Żałoba po bohaterze (1850) – problematyka śmierci na polu walki, opłakiwania zmarłych Ideały (1857) – wg poematu Schillera; segmentacja utworu: 4 odcinki odpowiadające 4 stanom doświadczanym przez jednostkę twórczą (Rozwój duchowy, Rozczarowanie, Działanie, Apoteoza)
12
Typologia Od kołyski po grób (1882) – inspiracja dziełami malarskimi Michály Zichy (Kołyska, Walka o egzystencję, Grób jako kołyska przyszłego życia), obraz walki o egzystencję Brzmienia uroczyste (1853) – brak komentarza programowego, skomponowany na własny ślub Liszta (który nie doszedł do skutku)
13
Cytaty z innych dzieł Tasso, lament i triumf – pieśń gondolierów weneckich Tasso, lament i triumf – pieśń gondolierów weneckich Bitwa Hunów – melodia gregoriańska Crux fidelis Bitwa Hunów – melodia gregoriańska Crux fidelis Żałoba po bohaterze – Marsylianka Żałoba po bohaterze – Marsylianka
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.