Pobierz prezentację
1
Autoprezentacja dr Aleksandra Spik
2
Czym jest autoprezentacja?
Jest to manipulowanie wrażeniem wywieranym na innych. Proces dzięki któremu staramy się sterować odbiorem naszego wizerunku przez innych (Jones, 1990, Leary, 1995). dr Aleksandra Spik
3
Dlaczego dokonujemy autoprezentacji?
Erving Goffman – „person” – „persona” (maska). Perspektywa dramatyczna (Goffman) – większość interakcji społeczny rozgrywa się według ogólnego, społecznie przyjętego scenariusza. Powszechna niechęć do kwestionowania autoprezentacji innych. Często pozwalamy innym „zachować twarz”. dr Aleksandra Spik
4
Dlaczego autoprezentujemy się? C.D.
1) Pozyskanie pożądanych zasobów – autoprezentacja to strategiczna metoda sprawowania kontroli nad własnym życiem. 2) Budujemy pożądany obraz własnego „ja” – nasz obraz samego siebie częściowo zależy od tego, jak postrzegają nas inni. 3) Granie przed własną publicznością – za każdym razem kiedy robisz dowcipną uwagę utwierdzasz się w ocenie samego siebie, jako osoby o znakomitym poczuciu humoru. dr Aleksandra Spik
5
A może jest na odwrót? dr Aleksandra Spik
6
Dlaczego dokonujemy autoprezentacji? C.D
Eksperyment (Swann, Stein- Seroussi, 1992) Chętniej przebywamy z ludźmi, którzy oceniają nas zgodnie z naszym obrazem własnego „ja” (tak przy negatywnej , jak i pozytywnej koncepcji własnego „ja”). dr Aleksandra Spik
7
Ryzyko autoprezentacji
Wrażenie wtórne – efekt „grania”, które jest zauważone przez innych Czy jesteśmy dobrzy w wykrywaniu kłamstw? Eksperyment: 1) Kontakt z nieznajomym. 2) Kłamie, czy mówi prawdę? Współczynnik trafnych odpowiedzi niewiele odbiega od odpowiedzi losowych ! dr Aleksandra Spik
8
Wykrywanie fałszywej autoprezentacji?
Naturalna skłonność ludzi by ufać słowom i zachowaniom innych (Malone, 1993). Sygnały niewerbalne: Mruganie powiekami, rozszerzone źrenice, wysoki ton głosu, manipulowanie rękami. Jednak… Wiele osób, które często kłamią potrafią maskować niewerbalne sygnały kłamstwa. dr Aleksandra Spik
9
Poligraf (wariograf) -wykrywanie fałszywej autoprezentacji?
Założenie: kłamstwo wywołuje wzrost pobudzenia. Poligraf rejestruje objawy fizjologicznego pobudzenia, takie jak elektryczne przewodnictwo skóry. Badanie to porównywanie pobudzenia na pyt. dotyczące podejrzanych działań i pytania kontrolne. dr Aleksandra Spik
10
Wykrywanie kłamstw Starożytny poligraf w Indiach – przeżuwanie suszonego ryżu (Trovillo, 1939) dr Aleksandra Spik
11
Ale… strach i gniew również podwyższają poziom pobudzenia!
Nowa metoda – pomiar fal mózgowych (inna reakcja na znane bodźce) nie udowodniona skuteczność. dr Aleksandra Spik
12
Jakie wizerunki najczęściej chcemy wykreować?
Sympatyczny…. - INGRACJACJA. Kompetentny - AUTOPROMOCJA. Bogaty i posiadający władzę…- SYMBOLE, OSTENTACYJNA KONSUMPCJA. dr Aleksandra Spik
13
I. Sympatyczny… Techniki: Pozyskiwanie sympatii innych = INGRACJACJA
4 najskuteczniejsze strategie ingracjacyjne I. Pochlebstwo - skuteczne gdy subtelne lub/i niewerbalne - … skuteczne nawet gdy wyjdzie na jaw. Bestseller „ Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi”- jak się uśmiechać gdy nie masz na to ochoty? Fałszywy uśmiech różni się od autentycznego ! – około 80% ludzi nie potrafi manipulować okrężnymi mięśniami oka. dr Aleksandra Spik
14
Ingracjacja Badani mężczyźni otrzymywali komentarze na swój temat od osób, które prosiły ich o pomoc Komentarze były : pozytywne, negatywne, mieszane Kogo wzbudził w Tobie największą sympatię? Wnioski: Badani najbardziej lubili autora komentarzy wyłącznie pochlebnych Wiedza o tym, że komentator chciał zaskarbić sobie sympatię osoby badanej dla konkretnego celu nie wpływała na zmniejszenie sympatii do pochlebcy Komentarze pochlebne wcale nie musiały być trafne by działać. dr Aleksandra Spik
15
4 najskuteczniejsze strategie ingracjacyjne
II. Kreowanie podobieństwa Eksperyment (Zanna, Pack, 1975) – wartości „konserwatywne vs. liberalne” dr Aleksandra Spik
16
4 najskuteczniejsze strategie ingracjacyjne, podobieństwo
Mistrzowie ingracjacji często dodają do podobieństwa szczyptę niezgody (w trywialnej kwestii). Lub Pozorują ewolucje poglądów pod wpływem obiektu ingracjacji. dr Aleksandra Spik
17
4 najskuteczniejsze strategie ingracjacyjne III Atrakcyjność fizyczna
Zwiększanie własnej atrakcyjności fizycznej, bo: Ludzie atrakcyjni cieszą się większa sympatia i pozytywniej oceniani przez innych. Częściej zajmują stanowiska kierownicze i sprawują funkcje publiczne 3. dr Aleksandra Spik
18
Atrakcyjność – c.d. 3. Otrzymują mniejsze grzywny i kaucje w sprawach o wykroczenia 4. Krótsze wyroki w sprawach kryminalnych uzyskują wyższe wynagrodzenie: 7% „kara” za brzydotę, 5% „premia” za urodę. 5. Matki poświęcają więcej uwagi ładnym noworodkom dr Aleksandra Spik
19
4 najskuteczniejsze strategie ingracjacyjne IV Skromność
Udawanie skromności. Ryzyko skromności wrażenie niskiej samooceny, małego wglądu. Churchill: „ Jest to człowiek bardzo skromny i ma do tego powody”. dr Aleksandra Spik
20
III Kompetentny… Strategia: autopromocja Strategie autopromocji:
Inscenizacji pokazów kompetencji Deklaracje kompetencji Rekwizyty kompetencji Szukanie wymówek i podkreślanie przeszkód Cel: uchodzić za osobę kompetentną dr Aleksandra Spik
21
Strategie autopromocji
Inscenizacja pokazów kompetencji- Publiczne demonstrowanie, zwracanie uwagi innych ludzi. Deklaracje kompetencji- wygłaszane „same z siebie” traktowane są jako brak wiarygodności. dr Aleksandra Spik
22
Strategie autopromocji C.D
Używanie rekwizytów kompetencji – częsta wskazówka doradców autopromocji: kalendarz z notatkami niewielkie opóźnienia w odbieraniu telefonów nie rozstawanie się z telefonem komórkowym Szukanie wymówek i podkreślanie przeszkód – opisywanie rzekomych przeszkód. dr Aleksandra Spik
23
Paradoks autopromocji - samoutrudnianie
Tworzenie okoliczności, które uniemożliwiają demonstracje posiadanych kompetencji w ten sposób zmniejszamy prawdopodobieństwo, że inni przypiszą nasze niepowodzenie brakowi kompetencji. dr Aleksandra Spik
24
Przykłady samoutrudniania
Zawodowy sportowiec mający za sobą kilka udanych sezonów, podpisuje nowy, bajecznie wysoki kontrakt i topi swoja karierę w morzu alkoholu. Inne przykłady… dr Aleksandra Spik
25
„Klasyczne” przejawy samoutrudniania
Zażywanie leków ograniczających zdolności poznawcze. Opuszczanie ćwiczeń i wykładów… Spożywanie alkoholu. Stawianie sobie nieosiągalnych celów. Umożliwienie rywalom zajęcie korzystnych pozycji wyjściowych. dr Aleksandra Spik
26
Władza i pieniądze dr Aleksandra Spik
27
Status ekonomiczny i władza
Ostentacyjna konsumpcja (Indianie amerykańscy – „przyjęcia” połączone z niszczeniem drogich przedmiotów, aby podnieść w społeczności swój status). dr Aleksandra Spik
28
Władza i status ekonomiczny
Eksperyment( Saddali, Krull, 1995) Ludzie, którzy rozwieszają pranie zamiast suszyć w elektrycznej suszarce -- Jeżdżą autobusem krótkie odcinki drogi, zamiast co chwila wsiadać w samochód. Nadkładają drogo, by wrzucić zużyte puszki do specjalnych pojemników. Są postrzegani, jako osoby o niższym statusie ekonomicznym ---- stąd być może niechęć do akcji ekologicznych? dr Aleksandra Spik
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.