Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJacek Wasilewski Został zmieniony 8 lat temu
1
Autor: Kierunek: Promotor: Wykorzystanie GIS do wyznaczenia tras bezpiecznego przewozu transportu przez miasto Małgorzata Kość geodezja i kartografia dr inż. Tomasz Pirowski
2
Cel i zakres pracy – wyznaczenie optymalnych tras przejazdu w oparciu o wielowariantową analizę hipotetycznego przewozu substancji niebezpiecznych przez aglomerację krakowską – czynniki uwzględniane przy analizach: rodzaj dróg rozmieszczenie ludności, rozmieszczenie dzieci i młodzieży przebywającej w szkołach oraz studentów, 2 Na podstawie otrzymanych wyników podjęto próbę zobrazowania przebiegu tras.
3
Obszar analiz – Kraków oraz okolice
4
Zestaw danych Dane wejściowe Sieci dróg Rozmieszczenia ludnościRozmieszczenia szkół podstawowych 4 Rozmieszczenia gimnazjów Rozmieszczenia szkół średnich
5
Etapy pracy 1.Przegląd literaturowy. 2.Przyjęcie sposobu postępowania. 3.Analiza przebiegu tras i dostępnych danych. 4.Wygenerowanie map kosztów/tarcia. 5.Automatyczne wyznaczanie tras/ścieżek. 6.Wektoryzacja tras. 7.Przedstawienie wyników. 8.Uwagi i wnioski. 5
6
Schematu postępowania 6
7
Wyznaczane trasy 7
8
Nadanie drogom jednostek tarcia/oporu
9
Opracowanie buforów bezpieczeństwa dla placówek oświaty 9 Szkoły podstawowe i odległości Punkty przedstawiające rozmieszczenie szkół podstawowych
10
10 Strefy bezpieczeństwa (bufory) 75m dla szkół podstawowych Strefy bezpieczeństwa (bufory) 150m dla szkół podstawowych Strefy bezpieczeństwa (bufory) 300m dla szkół podstawowych
11
Łączne uwzględnienie trzech rodzajów szkół 11 Strefy bezpieczeństwa (bufory) 300m dla szkół podstawowych Strefy bezpieczeństwa (bufory) 300m dla gimnazjów Strefy bezpieczeństwa (bufory) 300m dla szkół średnich
12
12 Wynik sumowania buforów (300m) wraz z wartościami oporu/tarcia przyporządkowane strefom bezpieczeństwa wokół szkół
13
Obliczanie ilości ludności w promieniu 25m 13 Wynik użycia filtra gradientowego o wymiarach 3 x 3
14
14 Obliczanie ilości ludności w promieniu 50m Wynik użycia filtra gradientowego o wymiarach 5 x 5
15
Obliczanie ilości ludności w promieniu 100m 15 Wynik użycia filtra gradientowego o wymiarach 9 x 9
16
Zasada uwzględniania czynników w poszczególnych wariantach 16
17
17 Przykład tworzenia mapy kosztów na podstawie trasy z Tarnowa w stronę Katowic dla wariantu W2B Punkty wyznaczające początek lub koniec trasy Efekt sumowania danych na podstawie trasy przejazdu w dzień, promieniu zagrożenia dla ludności równym 50m i 150 m buforem bezpieczeństwa dla szkół
18
18 Mapa kosztów dla Tarnowa
19
Mapa kosztów dla Katowic 19
20
Oryginalny wynik sumowania map kosztów 20
21
Prezentacja wyniku sumowania map kosztów przy zmodyfikowanym sposobie wyświetlania
22
Mapa wynikowa
23
Trasa zielona (wariant dzienny) omija szkoły Trasa czerwona (wariant nocny) prowadzi trasy w pobliżu szkół
24
Przykład zachowania trasy w miarę zwiększania promienia zagrożenia dla ludności
25
Wnioski Wybór trasy jest ważny ze względu na bezpieczeństwo na drogach, szczególną ochronę środowiska, społeczeństwa oraz obiektów zabytkowych; GIS przyczynia się do niwelowania zagrożenia oraz do optymalizacji kosztów i zwiększenia wydajności; GIS nie sprawdza się w przypadku gdy do analiz wykorzystywana jest niewystarczająca ilość danych, ponieważ wyniki są bardzo ogólne; Zbyt duża liczba czynników może skomplikować przebieg tras jeśli są one wyznaczane dla małych obszarów; Zaletami Systemu Informacji Przestrzennej jest możliwość przejrzystej wizualizacji zjawisk występujących podczas transportu
26
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.