Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałUrszula Zielińska Został zmieniony 8 lat temu
1
Pedagogika mediów 2014/2015 dr Magdalena Sasin
2
Hadziuk: Taki polonista...co to za zawód, co? Japycz: Polskiego uczy. Hadziuk: Murzynów by uczył, albo Chińczyków, to by był zawód. Ale Polaków? Pietrek: No. Faktycznie – wszyscy umią, a on uczy.
3
Zagadnienia wykładów Media, komunikowanie się. Podstawowe modele procesu komunikowania Klasyfikacja mediów i specyfika ich oddziaływania Zjawiska kultury współczesnej związane z ekspansją mediów Wybrane zagadnienia z historii mediów Kultura popularna w mediach i sposób jej oddziaływania Sztuka w mediach Gatunki dziennikarskie Warsztat i specyfika pracy dziennikarza Marketing i reklama w mediach Podstawy prawa autorskiego Higiena korzystania z mediów Szanse i zagrożenia związane z kontaktem z mediami Zastosowanie mediów w pedagogice Nowe media i ich zastosowanie w edukacji Edukacja medialna E-learning Kompetencje nauczyciela w zmediatyzowanej szkole
4
Bibliografia Siemieniecki B. (red.), 2008, Pedagogika medialna, t. 1-2, Warszawa Pisarek W. (red.), 2006, Słownik terminologii medialnej, Universitas, Kraków Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., 2004, Edukacja medialna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń Goban-Klas Z., 2004, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, Warszawa Bauer Z., Chudziński E., 2000, Dziennikarstwo i świat mediów, wyd. Universitas, Kraków Gajda J., 2005, Media w edukacji, Impuls, Kraków Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze (2010), raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, Warszawa, dostępne w internecie Burszta W., Tchorzewski de A. (red.), 2002, Edukacja w czasach popkultury, wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz Hejwosz D., Jakubowski W. (2010), Kultura popul-arna – tożsamość – edukacja, Impuls, Kraków McLuhan M., 2001, Wybór tekstów, Zysk i S-ka, Poznań Reeves B., Nass C., 2000, Media i ludzie, PIW, Warszawa
5
Pedagogika mediów Pedagogika mediów (medialna): subdyscyplina pedagogiczna badająca procesy i zjawiska przebiegające w środowisku medialnym i za pomocą mediów oraz wypracowująca w tym kontekście dyrektywy dla edukacji medialnej Zagadnienia pedagogiki medialnej: dydaktyka mediów; wychowanie do mediów i poprzez media; techniki medialne; badania medialne; nauka o mediach.
6
Edukacja medialna – praktyczna strona pedagogiki medialnej, klucz do rozumienia i konstruowania znaczeń w rzeczywistości zdominowanej przez kulturę medialną Zagadnienia edukacji medialnej: nauczanie przez media nauczanie o mediach nauczanie dla mediów Zadania edukacji medialnej: przygotowanie do rozumienia mediów komunikacyjnych oraz sposobów ich działania; nauczenie korzystania z mediów w celu komunikowania się z innymi; przygotowanie do analizy, krytycznej oceny i tworzenia tekstów medialnych; identyfikowanie źródeł tekstów medialnych oraz ich kontekstu politycznego, społecznego, kulturowego; nauka interpretowania wiadomości i wartości oferowanych przez media; nauka dobierania odpowiednich mediów do przekazywania własnych wiadomości i relacji skierowanych do określonych odbiorców; wyrobienie świadomości potrzeby dostępu społeczeństwa do mediów.
7
Komunikowanie się Komunikowanie się – przekazywanie treści między uczestnikami procesu – nadawcą i odbiorcą, odbywające się za pomocą znaków Poziomy komunikowania wg Denisa McQuaila: komunikowanie intrapersonalne - procesy psychiczne służące myśleniu, tworzeniu i formułowaniu przekazu oraz przetwarzaniu informacji; komunikowanie interpersonalne – przekaz treści między dwiema osobami; komunikowanie grupowe; komunikowanie instytucjonalne – zachodzące między instytucjami i organizacjami w społeczeństwie; komunikowanie masowe. Układy kultury – podział Antoniny Kłoskowskiej nieformalny; instytucjonalny; masowy.
8
Podstawowe modele procesu komunikowania 1/3 Triada starożytnych retorów: nadawca – przekaz – odbiorca Model aktu perswazyjnego Lasswella: Kto mówi, Co, Jakim środkiem, Do kogo i Z jakim skutkiem? Model przekazu sygnałów Shannona: nadawca; nadajnik; sygnał; odbiornik; odbiorca Model dwustopniowego przekazu informacji Lazarsfelda i Katza: nadawca – przekaz – przywódca opinii – odbiorca
9
Podstawowe modele procesu komunikowania 2/3 Model wspólnoty doświadczeń Schramma: Model socjologiczny Rileyów:
10
Podstawowe modele procesu komunikowania 3/3 Model społeczno-kulturowy Tudora (wykres): l
11
Media Medium – środek przenoszenia informacji w czasie lub przestrzeni (łac. medius – środkowy) Slajd 13 Slajd 13 Slajd 13 Slajd 13 Różne zakresy znaczeniowe pojęcia „media”: Różne zakresy znaczeniowe pojęcia „media”: szereg zjawisk związanych z komunikowaniem, tak różnorodnych jak: języki narodowe; systemy znaków pozwalające zapisywać wiadomości, np. alfabet Morse’a; materiał, na którym utrwalane są wypowiedzi, np. papier, płyta kompaktowa; urządzenia umożliwiające odbiór, np. odbiornik radiowy szereg zjawisk związanych z komunikowaniem, tak różnorodnych jak: języki narodowe; systemy znaków pozwalające zapisywać wiadomości, np. alfabet Morse’a; materiał, na którym utrwalane są wypowiedzi, np. papier, płyta kompaktowa; urządzenia umożliwiające odbiór, np. odbiornik radiowy narzędzia umożliwiające utrwalanie informacji; zarówno bardzo proste, jak papier czy ołówek, jak i bardziej skomplikowane: płyta CD, płyta DVD narzędzia umożliwiające utrwalanie informacji; zarówno bardzo proste, jak papier czy ołówek, jak i bardziej skomplikowane: płyta CD, płyta DVD instrumenty umożliwiające nadawanie i odbieranie przekazów – mikrofon, radio, telewizor, a także organizacje zajmujące się ich tworzeniem instrumenty umożliwiające nadawanie i odbieranie przekazów – mikrofon, radio, telewizor, a także organizacje zajmujące się ich tworzeniem Media masowe - wszelkie urządzenia techniczne i instytucje służące publicznemu, pośredniemu i w zasadzie jednokierunkowemu rozpowszechnianiu wypowiedzi (przekazów) wśród rozproszonej, heterogenicznej, nieustrukturyzowanej publiczności (audytoriów) Media masowe - wszelkie urządzenia techniczne i instytucje służące publicznemu, pośredniemu i w zasadzie jednokierunkowemu rozpowszechnianiu wypowiedzi (przekazów) wśród rozproszonej, heterogenicznej, nieustrukturyzowanej publiczności (audytoriów)
12
Klasyfikacje mediów ze względu na sposób przekazu audialne wizualne audiowizualne multimedia ze względu na sposób odbioru odbierane indywidualnie, np. książka, prasa, fotografia; odbierane indywidualnie lub zbiorowo, np. radio, taśma magnetofonowa; odbierane grupowo, np. telewizja, wideo; odbierane w tłumie, np. film kinowy, plakat ze względu na zasięg oddziaływania globalne ogólnokrajowe regionalne lokalne sublokalne
14
Przemawiający Demostenes, Jean-Jules-Antoine Lecomte du Nouÿ (1842–1923)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.