Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałEdyta Muszyńska Został zmieniony 8 lat temu
1
Polish Information and Foreign Investment Agency PL 00-585 Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) 334 98 00, fax: (+48 22) 334 99 99; e-mail: post@paiz.gov.pl; www.paiz.gov.pl Globalne trendy vs. Lokalne aspiracje samorządów (case: motoryzacja) Warszawa, 7 lipca 2006
2
Polish Information and Foreign Investment Agency Motoryzacja w liczbach Produkcja samochodów na świecie Producenci Azjatyccy – najbardziej dynamiczni, najbardziej skuteczni, Dotychczasowi giganci GM, Ford Motor Company w opałach Rozwijanie zdolności produkcyjnych na tzw. „emerging markets” pozwoliło największym producentom na zwiększenie liczby wyprodukowanych aut W 2005 roku chińscy producenci aut nie zaistnieli jeszcze wśród największych globalnych graczy
3
Polish Information and Foreign Investment Agency Motoryzacja w liczbach 15 największych europejskich dostawców motoryzacyjnych wg wskaźnika rentowności Zróżnicowanie rentowności firm produkujących proste komponenty o wysokim wolumenie i produkty typu „high end” Procesy konsolidacyjne wewnątrz branży Autoliv – producent systemów bezpieczeństwa; przykład firmy skutecznie łączącej niskie koszty produkcji i siłę przetargową w negocjacjach z producentami OEM
4
Polish Information and Foreign Investment Agency Motoryzacja w liczbach Moce produkcyjne w krajach CEE Utrata pozycji lidera przez kraje Europy Zachodniej na rzecz krajów z Europy Środkowej i Wschodniej Inwestycje w Niemczech, Włoszech, Hiszpanii - głównie krajowe Obecna zdolność produkcyjna w wysokości 2,4 M aut w krajach Europy Środkowej i Wschodniej osiągnie do 2010 r. wielkość 5 M sztuk Wolne moce Grupy Ford, VW, Opel/Saab, Renault i Fiat w Europie Zachodniej wynoszą obecnie 3,5 M sztuk Rosja - głownie rynek lokalny
5
Polish Information and Foreign Investment Agency Trendy i tendencje Produkcja: Rywalizacja i kooperacja; procesy M&A (np. PSA i Toyota; VW i Mercedes) Wzrost znaczenia poddostawców na każdym etapie powstawania pojazdów (zwłaszcza R&D) Poszukiwanie poprawy efektywności procesów: nowe techniki produkcji i zarządzania (np. lean management) Obniżanie kosztów produkcji: realokacja zakładów bądź poszczególnych etapów produkcji (np. Porsche Cayenne) Wzrost natężenia sił konkurencyjnych – konkurenci z Azji
6
Polish Information and Foreign Investment Agency Trendy i tendencje Produkty: Skrócenie cyklu życie pojazdów – próby jego przedłużenia np. facelifting, produkcja „starych” modeli na nowych rynkach Rozszerzenie palety dostępnych modeli i opcji wyposażenia (np. SUV, small SUV, terenowe) Problemy jakościowe vs. większa świadomość nabywców i restrykcyjność organów państwowych Polityka wspólnych platform vs. kanibalizacja modeli (case grupy VW i PSA) Świadomość ekologiczna vs. rachunek ekonomiczny (np. samochody hybrydowe) Rozwój segmentu tanich aut także na rynkach dojrzałych (np. Dacia Logan we Francji)
7
Polish Information and Foreign Investment Agency Aspiracje lokalnych samorządów - motoryzacja Eaton Volkswagen Ruggerini Isuzu Toyota Walker Teks id Iron Gate s Ma hle PZL-ZSM GK N Delph i Visteo n D & D Resory Magneti Marelli Delp hi DPI- ZCS Poland Tenneco Automotive ERGO M Bosch Visteo n EB BC Teksid Iron TR W Hutchinson Stomil Delph i Faurec ia GK N Wrocław Poznań Warszawa Lublin Gliwice Bielsko-Biała Niepołomice Elektronika motoryzacyjnaProdukcja pojazdówElementy podwozia pojazdów Jak zachęcić inwestora z branży motoryzacyjnej do inwestycji w regionie? Opracowanie spójnej strategii rozwoju regionu -> specjalizacja vs. dywersyfikacja, długofalowe podejście, konsekwencja w realizacji Ścisła współpraca środowiska akademickiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorstwami, Stworzenie i realizacja strategii edukacyjnej
8
Polish Information and Foreign Investment Agency Aspiracje lokalnych samorządów - motoryzacja Stworzenie dogodnych warunków infrastrukturalnych – parki przemysłowe, technologiczne (nie zawsze wyłącznie plusy) Opracowanie bazy danych o firmach z branży – przygotowanie listy potencjalnych kooperantów z regionu Przygotowanie informacji o rynku pracy z uwzględnieniem specyfiki branży Zorganizowanie spotkania z zagranicznym przedsiębiorcą działającym na lokalnym rynku Wykorzystanie nowoczesnych instrumentów zarządzania, finansowania, wspierania np. PPP
9
Polish Information and Foreign Investment Agency Dziękuję za uwagę Adam Małecki adam.malecki@paiz.gov.pl www.paiz.gov.pl PL 00-585 Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) 334 98 00, fax: (+48 22) 334 99 99; e-mail: post@paiz.gov.pl; www.paiz.gov.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.